Det er katten eller boligen!?!

Hej alle! Har ikke lige haft tid til at præsentere mig selv men HEY :wehuu:

Jeg står i et problem, hvor jeg har taget en tilløber kat til mig men jeg egentlig kun må have 1 husdyr. Nemlig min hund.

Det ville ikke være noget problem, da mange har flere en 1 kat herude hvor jeg bor. Men der er nogen der har fået ondt i røven over min Chaplin så nu har boligselskabet sat det hele på spidsen…det er ud med katten eller ud med mig OMGÅENDE! :ked:

Jeg flytter til en lejlighed om 2 måneder hvor jeg GODT må have begge mine pus, men jeg søger desperat et sted han kan være indtil da???

Han er udekat, ikke kastereret (dumt i know) ca 1 år gammel og meget underlig…han kan ikke lide at man rører ham på maven og man skal vente til han kommer til en selv før man må røre og så er det KUN i ansigtet :øhmm:

Men jeg elsker mit lille misfoster som mangler et stykke af halen, har for korte ben og mangler en kindtand. Han er sikkert produktet af rideskole katte indavl, men han er min Chapper. Min pretty kitty og jeg elsker ham :hjerte:

Aner ikke hvad jeg skal gøre…for har ikke råd til at sætte ham i pension OG få ham kastereret :doh:

Er der nogen der kan forbarme sig over ham i 2 månders tid??? :bebe:

-felixsylvester

Hvis du har ny bolig om 2 mdr., kan du tage det helt roligt. Det tager boligselskabet meget længere tid at køre en sag, hvor du bliver smidt ud :slight_smile:

Velkommen til Tonks. :velkommen:
Håber du finder ud af en løsning for dig og Chapper. Hvis ikke det var fordi vi selv får Charlie hjem på fredag, så kunne vi sagtens have haft ham i 2 mdr., men det dur ikke når Charlie flytter herhjem på fredag…

(Skulle du være i tvivl - så er det Hundetossen fra HF :p)

Vivi, jeg tror desværre, at lejemålet kan opsiges uden varsel, i fald
betingelserne i lejekontrakten brydes :frowning: Og i dette tilfælde tyder det jo
på, at der nu allerede er givet en advarsel.

…men det kommer måske an på udformningen af den enkelte lejekontrakt.

[quote=Charlotte Oeh.;384481]Vivi, jeg tror desværre, at lejemålet kan opsiges uden varsel, i fald
betingelserne i lejekontrakten brydes :frowning: Og i dette tilfælde tyder det jo
på, at der nu allerede er givet en advarsel.

…men det kommer måske an på udformningen af den enkelte lejekontrakt.[/quote]

Det er faktisk ufatteligt svært at blive smidt ud af en lejebolig - også selvom du har overtrådt husordenen.
Det kræver en retssag :wink:

Mit bedre råd: nægt du har katten - så skal de først skaffe beviserne før de kan komme videre i sagen.

[quote=Charlotte Oeh.;384481]Vivi, jeg tror desværre, at lejemålet kan opsiges uden varsel, i fald
betingelserne i lejekontrakten brydes :frowning: Og i dette tilfælde tyder det jo
på, at der nu allerede er givet en advarsel.

…men det kommer måske an på udformningen af den enkelte lejekontrakt.[/quote]

Som jeg har fået forklaret kan de kræve mig ude allerede imorgen :doh:

[quote=Garfield.;384479]Velkommen til Tonks. :velkommen:
Håber du finder ud af en løsning for dig og Chapper. Hvis ikke det var fordi vi selv får Charlie hjem på fredag, så kunne vi sagtens have haft ham i 2 mdr., men det dur ikke når Charlie flytter herhjem på fredag…

(Skulle du være i tvivl - så er det Hundetossen fra HF :p)[/quote]

Hi tosse :rock: taaak du en skat…det tanken der tæller…

Nej de sidste der overtrådte reglerne fik 14 dage :ked:

Wow weird at svarene kommer for oven :uha: skal man nok lige vende sig til :ups:

Ja, naturligvis kræver de dig ude i morgen - du har overtrådt husordenen.

Men de må ikke stå i døren og smide dig ud - det er kun fogedretten, der må det. Og det kræver som sagt, at de lægger sag an, hvis du ikke går frivilligt.

Har du opsagt boligen? Det vil sandsynligvis få dem til ikke at gøre yderligere i sagen.

[quote=Vivi_Fletcher;384485]Det er faktisk ufatteligt svært at blive smidt ud af en lejebolig - også selvom du har overtrådt husordenen.
Det kræver en retssag :wink:

Mit bedre råd: nægt du har katten - så skal de først skaffe beviserne før de kan komme videre i sagen.[/quote]

Jamen har allerede indrømmet efter det første brev de sendte mig :ups: troede jo ikke de kunne smide mig ud når jeg HAR opsagt min lejlighed til den første august :lynogtorden:

[quote=Tonks;384487]

Hi tosse :rock: taaak du en skat…det tanken der tæller…

Wow weird at svarene kommer for oven :uha: skal man nok lige vende sig til :ups:[/quote]
Joh, man siger jo at det er tanken som tæller - men lige i det her tilfælde ville det nu have været godt hvis det rent faktisk kunne lade sig gøre, så langt bor jeg nemlig heller ikke væk fra dig. Men håber virkelig du finder en løsning… :kryds:

Og det med at svarene kommer for oven, kunne jeg heller ikke finde ud af - så jeg ændrede det på min profil, så det blev som på HF - det er jo det jeg er vant til -engel

[quote=Vivi_Fletcher;384491]Ja, naturligvis kræver de dig ude i morgen - du har overtrådt husordenen.

Men de må ikke stå i døren og smide dig ud - det er kun fogedretten, der må det. Og det kræver som sagt, at de lægger sag an, hvis du ikke går frivilligt.

Har du opsagt boligen? Det vil sandsynligvis få dem til ikke at gøre yderligere i sagen.[/quote]

Ja…men manden jeg snakkede med fra boligselskabet sagde at han mente det alvorligt og at der ikke var noget at gøre… vil helst ikke tage chancen og blive kylet ud :brist:

[quote=Garfield.;384495]Joh, man siger jo at det er tanken som tæller - men lige i det her tilfælde ville det nu have været godt hvis det rent faktisk kunne lade sig gøre, så langt bor jeg nemlig heller ikke væk fra dig. Men håber virkelig du finder en løsning… :kryds:

Og det med at svarene kommer for oven, kunne jeg heller ikke finde ud af - så jeg ændrede det på min profil, så det blev som på HF - det er jo det jeg er vant til -engel[/quote]

nåå…hehe må jeg lige ind og ordne så :ok:

Ja…fandme surt…hvis bare i havde haft Charlie længe så kunne det måske…men når i ikke kender katten og ved hvordan han reagere og han skal jo lærer jer og hjemmet at kende :inlove:

Minder mig om at jeg skal nævne at Chaplin ikke er bange for hunde overhovedet…og sagtens kan med andre katte også hankatte :ok: han er festens midtpunkt herude :tihi:

[I]Bliver reglerne overtrådt, er det lejeren der har risikoen for, at lejemålet bliver sagt op eller hævet.

Bliver reglerne overtrådt, sker der ofte det, at øvrige lejere i opgangen eller bebyggelsen klager over, at reglerne ikke overholdes. Udlejer eller hans administrator skal sende en klage og bede lejeren om at overholde husordenen. Sker dette ikke, kommer der en ny påmindelse og med den en trussel om opsigelse eller ophævelse af lejemålet.

Der er regler i lejeloven, som fortæller at lejemålet kan opsiges, når ordensreglerne bliver overtrådt. I lejelovens § 83 fastlægges det, at opsigelse kan ske," når det må antages, at der trods udlejers påmindelse ved det lejedes benyttelse ikke er iagttaget god skik og orden, eller når lejeren i øvrigt herved ved støjende adfærd, fysisk vold eller trusler herom har været til ulempe for ejendommen eller de øvrige beboere, uden at forholdet er af en sådan art, at udlejer kan ophæve lejeforholdet uden varsel". Varslet er 3 måneder, og hvis lejeren inden 6 uger protesterer, skal udlejer indbringe sagen til afgørelse ved boligretten.

At et lejemål bliver hævet er straks meget alvorligere. Det betyder, at kontrakten ophører med at eksistere, og lejeren skal fraflytte straks. En ophævelse kan ske ved for sen indbetaling af husleje, grov forsømmelse af lejerens forpligtelser, ulovlig brug af lejligheden, ulovlig fremleje eller fremlån eller grov eller gentagen tilsidesættelse af god orden i ejendommen.

Det skal altså være grove ting, når et lejemål hæves i stedet for en opsigelse. Det man også skal bemærke sig er, at en hævelse af lejemålet ikke fritager for huslejeindbetaling. Der kan kræves husleje i den normale opsigelsesperiode, som normalt er på 3 måneder. Desuden kan der kræves eventuelle ekstra omkostninger som følge at ophævelsen.

En husorden kan ændres af beboerne, hvis de slår sig sammen og danner en beboerrepræsentation i det private byggeri og et beboermøde i det almene byggeri kan stille ændringsforslag til husordenreglerne.[/I]

[quote=Tonks;384499]nåå…hehe må jeg lige ind og ordne så :ok:

Ja…fandme surt…hvis bare i havde haft Charlie længe så kunne det måske…men når i ikke kender katten og ved hvordan han reagere og han skal jo lærer jer og hjemmet at kende :inlove:

Minder mig om at jeg skal nævne at Chaplin ikke er bange for hunde overhovedet…og sagtens kan med andre katte også hankatte :ok: han er festens midtpunkt herude :tihi:[/quote]

Ja det er jo også det - havde vi bare haft ham så længe at vi kendte ham rigtig godt, men tør ikke satse når han lige flytter ind fredag. :slight_smile:

Hm, skal prøve at høre mig omkring om jeg kender nogle som vil passe Chapper.
Han “fylder” jo heller ikke så meget i hverdagen, hvis du forstår mig ret, da han jo er både ude og indekat og derfor kan aktivere sig selv. Så det kræver jo bare nogen som har muligheden for at have ham ude og inde og bære over med hans særheder, samt give ham noget mad :høhø: Skal straks give dig besked hvis jeg finder ud af noget!

[quote=Garfield.;384503]Ja det er jo også det - havde vi bare haft ham så længe at vi kendte ham rigtig godt, men tør ikke satse når han lige flytter ind fredag. :slight_smile:

Hm, skal prøve at høre mig omkring om jeg kender nogle som vil passe Chapper.
Han “fylder” jo heller ikke så meget i hverdagen, hvis du forstår mig ret, da han jo er både ude og indekat og derfor kan aktivere sig selv. Så det kræver jo bare nogen som har muligheden for at have ham ude og inde og bære over med hans særheder, samt give ham noget mad :høhø: Skal straks give dig besked hvis jeg finder ud af noget![/quote]

Tak du en skat! :ok:

[quote=Vivi_Fletcher;384502][I]Bliver reglerne overtrådt, er det lejeren der har risikoen for, at lejemålet bliver sagt op eller hævet.

Bliver reglerne overtrådt, sker der ofte det, at øvrige lejere i opgangen eller bebyggelsen klager over, at reglerne ikke overholdes. Udlejer eller hans administrator skal sende en klage og bede lejeren om at overholde husordenen. Sker dette ikke, kommer der en ny påmindelse og med den en trussel om opsigelse eller ophævelse af lejemålet.

Der er regler i lejeloven, som fortæller at lejemålet kan opsiges, når ordensreglerne bliver overtrådt. I lejelovens § 83 fastlægges det, at opsigelse kan ske," når det må antages, at der trods udlejers påmindelse ved det lejedes benyttelse ikke er iagttaget god skik og orden, eller når lejeren i øvrigt herved ved støjende adfærd, fysisk vold eller trusler herom har været til ulempe for ejendommen eller de øvrige beboere, uden at forholdet er af en sådan art, at udlejer kan ophæve lejeforholdet uden varsel". Varslet er 3 måneder, og hvis lejeren inden 6 uger protesterer, skal udlejer indbringe sagen til afgørelse ved boligretten.

At et lejemål bliver hævet er straks meget alvorligere. Det betyder, at kontrakten ophører med at eksistere, og lejeren skal fraflytte straks. En ophævelse kan ske ved for sen indbetaling af husleje, grov forsømmelse af lejerens forpligtelser, ulovlig brug af lejligheden, ulovlig fremleje eller fremlån eller grov eller gentagen tilsidesættelse af god orden i ejendommen.

Det skal altså være grove ting, når et lejemål hæves i stedet for en opsigelse. Det man også skal bemærke sig er, at en hævelse af lejemålet ikke fritager for huslejeindbetaling. Der kan kræves husleje i den normale opsigelsesperiode, som normalt er på 3 måneder. Desuden kan der kræves eventuelle ekstra omkostninger som følge at ophævelsen.

En husorden kan ændres af beboerne, hvis de slår sig sammen og danner en beboerrepræsentation i det private byggeri og et beboermøde i det almene byggeri kan stille ændringsforslag til husordenreglerne.[/I][/quote]

jamen…fatter det stadig ikke…de gir jo en 14 dage til at smutte, og min farmor der har været formand for en afdeling ligesom min indtil for få uger siden siger at de har retten på deres side hvis de vil have mig ud indenfor ultra kort tid :ked:

Tør virkelig ikke tage chancen…dem der blev smidt ud sidste år blev fysisk tvunget ud.

Ja, naturligvis kan de smide dig ud - du har overtrådt husordenen.

Det jeg har citeret er fra Lejernes LO - det er altså svært at smide folk ud fordi de har en kat …
Endelig kan udlejeren opsige lejemålet, hvis du trods udlejerens påmindelse ikke iagttager god skik og orden og overholder de regler, der er i husordenen. Her er opsigelsesvarslet ligeledes 3 måneders varsel.

En opsigelse fra udlejers side skal altid være skriftlig og indeholde oplysning om grunden til opsigelsen. Endvidere skal det fremgå, at du har ret til at gøre skriftlig indsigelse mod opsigelsen senest 6 uger efter, du har modtaget denne. Hvis opsigelsen ikke opfylder disse betingelser, er den ugyldig.

Uanset hvordan de vender og drejer den, har du altså krav på 3 mdrs opsigelse!

[quote=Tonks;384512]
Tør virkelig ikke tage chancen…dem der blev smidt ud sidste år blev fysisk tvunget ud.[/quote]

Det er så en sag, der har været gennem fogedretten - og den slags tager nu engang mere end 2 mdr.

[quote=Vivi_Fletcher;384502]

At et lejemål bliver hævet er straks meget alvorligere. Det betyder, at kontrakten ophører med at eksistere, og lejeren skal fraflytte straks. En ophævelse kan ske ved for sen indbetaling af husleje, grov forsømmelse af lejerens forpligtelser, ulovlig brug af lejligheden, ulovlig fremleje eller fremlån eller grov eller gentagen tilsidesættelse af god orden i ejendommen.

.[/quote]

Det er denne regel der kan bruges hvis en lejer anskaffer husdyr mod reglerne.
Og det er korrekt, at lejeren kan hældes ud med øjeblikkeligt varsel.
I sådan en situation er der ikke nogen opsigelsesfrist.

Du, lad mig lige skitsere et huslejenævns- byrets-fogedrets-forløb, før du panikker totalt:
For godt år siden flyttede et ungt par ind i “min” opgang.
Allerede efter 2 dage var der problemer og “klager” over deres hensynsløse fremfærd.
I de følgende måneder teede de sig voldsomt, med trusler på livet mod andre i opgangen, hærværk og husspektakler (ingen af de to lod den anden noget efter), livlig trafik ud og ind af lejligheden på alle døgnets tider (ikke af beboerne, men af “kunder”? - Vi mistænkte kokainhandel pga andre symptomer på misbrug).
Hver morgen blev naboerne vækket af, at den mandlige beboer (som ikke havde officiel adresse der) stor-brækkede sig i toilettet.
Mange gange måtte der tilkaldes politi pga gensidig ekstrem vold - mindst een gang gik han amok på politiet, så han måtte føres bort i håndjern! Og ihvertfald 2 gange smadrede han døren til “egen” lejlighed ind!

Efter ca ½ år kom sagen for huslejenævnet (som også tager sig af den type ballade): Et fællesmøde med huslejenævnets søde og moderlige repræsentanter, beboere og beboerrådsrepræsentanter, samt den kvdl. officielle lejer af boligen mundede ud i - en venlig og varm henstilling til den officielle lejer om at arbejde på at få et bedre forhold til hendes naboer !!!
Ja, det skulle nok lykkes, efter at hun og kumpanen rask væk truede folk på livet 2. gang, man mødte dem!

Så sagen gik videre til Byretten… og stævningsmanden.
For at sagen kunne behandles ved Byretten, skulle de have en stævning overbragt.
Men de lukkede ikke op. Ganske enkelt. Efter nogen tid gav stævningsmanden sagen videre til politiet - som intet gjorde.
Da det havde stået på i over ½ år, tog vores handlekraftige beboer-forquinde sagen i ejen hånd.
Hun ringede til politiet og rykkede. De var lige flyttet til nyt domicil og havde ikke tid til den slags småting såsom trusler på livet, vold og narkohandel.
Så hun fik sagen tilbage til stævningsmanden - godt gået!
Heldigvis bor hun, så hun kunne se, når de var hjemme - og ringe til stævningsmanden, samt til varmemesteren, som så ringede på hos parret. For ham lukkede de op for (i modsætning til stævningsmanden).
Således fik vi efter 1½ år (i juli) bragt dem for Byretten - som dømte til vores fordel, fordi de ikke havde gjort indsigelse mod klagerne - og sagen blev sendt videre til udsætning-ekspedition hos Fogedretten.
Fogedretten havde mere travlt med en jægersoldats bog, end med ultra-voldelige og truende misbrugere i alm. boligbebyggelse…
Så sagen kom for medio december (for ca ½ år siden). Dagen før får de en advokat på, som gør indsigelse med begrundelsen, at de ikke har vidst, at de kan gøre indsigelse…
Hvilket både beboerforquinde og varmemester og stævningsmand kan modbevise, da de 2 første har bevidnet overlevering og oplæsning af stævningen.
Derfor blev sagen rykket til medio januar, hvor de endelig blev sat ud, til stor lettelse for hele opgangen.

Hvor vil jeg hen med det?

Jo - hvis de to aggressive, semi-psykotiske misbrugere kan forhale retssag og udsætning i 1 ½ år, så må det være muligt (måske skal du bide hovedet af en del skam) for dig at trække sagen, til du alligevel flytter.

Jeg var måbende, paf og rystet over, hvor lang snor de to helt sindssyge personager fik af retssystemet. Enhver tvivl kom de anklagede til gode, og ikke os, der fik ødelagt vores daglige færden i opgang og vaskeri af deres aggressive trusler.

Håber, at du kan bruge mine skrapt erhvervede erfaringer til noget - så du kan blive i din bolig, til du har en anden klar.
Det handler åbenbart et langt stykke af vejen om at have is i maven og spille på systemets langmodighed og retssikkerhed ad infinitum.

Véd boligselskabet at han ikke er kastreret? For så kan det meget vel være det der gør dem så voldsomme i deres udmelding. Der er ikke noget de frygter mere end et af hankattetis ødelagt lejemål. Det véd jeg efter mange år som beboerbestyrelsesformand.

Men du kan være helt rolig. De kan IKKE smide dig ud pr omgående. De kan OPSIGE dig pr omgående, men du har jo allerede selv opsagt lejligheden. Du skal bare sige at katten er væk, og inden de finder ud af at det er den ikke så ER du jo flyttet.:slight_smile:

[quote=Felis;384541]Det er denne regel der kan bruges hvis en lejer anskaffer husdyr mod reglerne.
Og det er korrekt, at lejeren kan hældes ud med øjeblikkeligt varsel.
I sådan en situation er der ikke nogen opsigelsesfrist.[/quote]

det er korrekt… men derfor kan lejer jo stadig gøre indsigelse…

og den indsigelse skal bringes for retten inkl beviser… vi har nemlig haft en tilsvarende sag kørende her hvor jeg bor

det var en familie i stue etagen der var blevet opdaget af vores private “snage-værn” og indberettet… med beviser

de indbragte sagen og den kører endnu… og den ene fra “snage-værnet” kom til at ligne en der var ramt af en bil… (men det er en anden historie)

Tonks kan sige at det er en kat han har passet midlertidigt… og at den ER flyttet og bede dem skaffe bevis for at han har den…

og så skal den gennem retten… og på det tidspunkt - der er sagen hypotetisk… for er er han flyttet

[quote=Felis;384541]Det er denne regel der kan bruges hvis en lejer anskaffer husdyr mod reglerne.
Og det er korrekt, at lejeren kan hældes ud med øjeblikkeligt varsel.
I sådan en situation er der ikke nogen opsigelsesfrist.[/quote]

Sikke noget sludder!!!

[quote=Vivi_Fletcher;384502][I]
At et lejemål bliver hævet er straks meget alvorligere. Det betyder, at kontrakten ophører med at eksistere, og lejeren skal fraflytte straks. En ophævelse kan ske ved for sen indbetaling af husleje, grov forsømmelse af lejerens forpligtelser, ulovlig brug af lejligheden, ulovlig fremleje eller fremlån eller grov eller gentagen tilsidesættelse af god orden i ejendommen.

Det skal altså være grove ting, når et lejemål hæves i stedet for en opsigelse. Det man også skal bemærke sig er, at en hævelse af lejemålet ikke fritager for huslejeindbetaling. Der kan kræves husleje i den normale opsigelsesperiode, som normalt er på 3 måneder. Desuden kan der kræves eventuelle ekstra omkostninger som følge at ophævelsen.[/I][/quote]

En kat i bolig, har aldrig været at betragte som en grov overtrædelse af husordenen.