Det hårde liv som semilanghåret

[quote=Lis Dahlstrøm;261894]Er det nødvendigt at være så sarkastisk og nærtagende? - faktisk syntes jeg det er dig der er ondskabsfuld.

Jeg kan slet ikke læse det du lægger i det.[/quote]

Ja jeg læser det som et angreb på mit valg for mine dyr - og andre jeg kender, som har måtte tage samme svære valg. Jeg blev bare skide ked af det indlægs afsluttende bemærkning.

Jeg kan have mistolket det - men det ændre ikke ved, at det gjorde skide ondt at læse.

MVH

Jeg har købt en balsam spray til min birma Morgan … jeg har i sær problem på maven og armhuler… det har hjulpet her hjemme.
Bag efter for han lidt lækker fra køleskabet

glemte at skrive vi børster hver dag … det tager ikke lang tid når man tager lidt hver dag

Nu er jeg selv én af dem, som er nødt til at lægge den ene af vores katte i narkose for at få ordnet pelsen - jeg kender grunden til at det er nødvendigt og det ER nødvendigt. Folk må tænke hvad de vil.

Jeg læser ikke Maj-Britt’s indlæg som skrevet i negative vendinger. For mig er det en selvfølge, at man ordner de katte, som kan klares hjemme og uden narkose uden at tage til dyrlægen. Det lader sig desværre ikke gøre med alle. Jeg synes, at det vigtigste er, at man er ansvarlig for at katten får ordnet sin pels.

May-britt s du har ret i det du skriver… Da jeg fik Morgan der måtte vi havde til dyrlæge og havde ham i narkose, for at få pelsen af ham , for den tidliger ejer ikke havde passet på ham

[quote=May-Britt S;261932]Nu er jeg selv én af dem, som er nødt til at lægge den ene af vores katte i narkose for at få ordnet pelsen - jeg kender grunden til at det er nødvendigt og det ER nødvendigt. Folk må tænke hvad de vil.

Jeg læser ikke Maj-Britt’s indlæg som skrevet i negative vendinger. For mig er det en selvfølge, at man ordner de katte, som kan klares hjemme og uden narkose uden at tage til dyrlægen. Det lader sig desværre ikke gøre med alle. Jeg synes, at det vigtigste er, at man er ansvarlig for at katten får ordnet sin pels.[/quote]

Det synes jeg også - jeg gider heller ikke en lang debat om det. Måske læste jeg det forkert - men jeg blev bare SÅ ked af at læse det skrevet sådan.

Kunne jeg personligt undgå de narkoser, så gjorde jeg det - og jeg slider i at pleje den pels, men Tara gik i filt alligevel. At skulle efterlade sin elskede kat i et bur hos en dyrlæge er der nok ikke mange af os, der har lyst til. Især ikke, når vi gør alt, hvad vi kan for at passe dem.

Jeg følte mig ramt. Berettiget eller ej gav jeg udtryk for hvad den sætning gjorde ved mig som katteejer.

MVH

[quote=lenschow;261893]Du er da godt nok et sødt menneske.

Du fordrejer iøvrigt mine ord - det du beskriver her er jo en gradvis tilvænning og brug af positiv forstærkning - og det har bestemt intet med flooding at gøre. Jeg skriver direkte om dyr, der tvinges eller bliver fastholdt - jeg finder din kommentar til mine MCOs pelsproblemer ganske hjerteløs.

Alle der kender mig bare lidt ved, hvor mange tårer det har kostet mig at udsætte dem for de narkoser og klipninger. Jeg har endda forsøgt med en trimmer selv for at undgå det og får i dag jævnligt besøg af PiaH som hjælper med at børste dem.

Jeg synes det var virkelig ondskabfuldt skrevet til mig.

Og helt unødvendigt.

Jeg føler mig allerede som en skidedårlig katteejer med de langhårskatte i forvejen, så den der havde jeg ikke brug for.[/quote]

Søde Helle; jeg beklager men du har igen skudt helt forbi. Selvom du føler dig ramt og truffet af mit forrige indlæg, kan jeg forsikre dig for at det var en generel betragtning. Jeg har intet kendskab til dine overvejelser, handlinger og frustrationer omkring trimning af dine egne katte - og ønsker for så vidt heller ikke at inddrage dette i denne debat. Mit indlæg var tænkt og ment som et indspark og modpol til dine udtalelser omkring flooding etc., som efter min opfattelse var skudt meget over målet og beskrev en meget negativ ladet opfattelse af begrebet pelspleje, trimning osv. Hvilket som nævnt overhovedet ikke er mine oplevelser/erfaringer - igen baseret på mine katte!!

Slutteligt, just for the record; jeg er ikke modstander af, at katte bliver lagt i narkose for at kunne klare en nedklipning, tandpleje osv., da jeg er klar over at nogen katte bare aldrig er blevet tilvænnet pelspleje etc. (andre katte lærer og accepterer det aldrig). Derfor tager man en afvejning og vurderer hvilken behandling, der stresser katten mindst.

NB! Jeg kan så til orientering oplyse dig om at hele forløbet med introduktion til trimmer og behandling foregik over ca. 1 time - inkl. hvilkepause, idet mit spisebord desværre ikke har optimal arbejdshøjde for min ryg :slight_smile: Så det ved jeg ikke om du stadig vil omtale som gradvis tilvænning og positiv forstærkning? :stuck_out_tongue:

Selvfølgelig kan det være nødvendigt, at tage en kat til dyrlægen for at få den trimmet ned… man vælger det som er bedst for den enkelte kat…

Det jeg hele tiden har forsøgt at påpege er at der findes andre muligheder end blot at traske afsted til dr dyr…

Jeg læser ikke Maj-Britt’s indlæg som skrevet i negative vendinger.

Det gør jeg heller ikke. Det er holdt generelt og i generelle vendinger…
Dog forstår jeg udmærket Maj-Britts harme over at der advares mod trimning (at der er tale om flooding) og dermed at der sættes spmtegn ved MBs evne til at tage vare på sine dyr på en forsvarlig måde…
Flooding som metode giver ofte dyr uoprettelige psykiske skader - og da MB har fået begrebet forklaret af mig, så kan jeg dælme godt forstå at hun bliver vred over at få smidt i hovedet at hun udsætter sine dyr for det… Nøjagtig ligesom jeg selv bliver det! Metoden er i min bog at sammenligne med dyremishandling…
Med tanke på at Maj-Brit sikkert har været temmelig vred, da hun skrev indlægget, så er det holdt i endda meget pæne vendinger… (ja, MB og jeg kender hinanden vældig godt! jeg ved hvordan det ville have været, hvis ikke lige hun havde trukket vejret og talt til ti! :slight_smile: )

Kan i øvrigt fortælle, at det er mig, der har trimmet begge MBs katte…
Den gradvise tilvænning består i at jeg tænder trimmeren ca 1 meter fra katten. Hvis den ikke flygter, går jeg tættere på, holder trimmeren lige over kattens ryg, og sætter så trimmerne forsigtigt ned ovenpå pelsen. De første strøg tages med pelsretningen - på den måde er der mindst sandsynlighed for at ramme ned i en grim filt… Hele tilvænningen tager maximalt 2 minutter!!!
Flygter katten skrækslagen idet trimmeren tændes, tager seancen ca 2 sekunder! Jeg vil IKKE udsættes for et angreb fra en vred og/eller bange kat!!!
Og selvfølgelig fastholdes katten under trimningen… det er ganske enkelt nødvendigt, når der skal trimmes armhuler, bukser og mave.
Forskellen er igen om katten forholder sig roligt eller er bange/vred!

For mig er det en selvfølge, at man ordner de katte, som kan klares hjemme og uden narkose uden at tage til dyrlægen. Det lader sig desværre ikke gøre med alle. Jeg synes, at det vigtigste er, at man er ansvarlig for at katten får ordnet sin pels.

Netop!
Aske trimmes uden nogen problemer… Tjalfe er skrækslagen for tingesten og bliver derfor i stedet møjsommeligt klippet med en saks, hvis det er nødvendigt - det tager flere dage og ser ud af H til, men han skal dælme ikke skræmmes mindst lige så meget ved at blive lukket inde i en kasse, køre bil og udsættes for en unødvendig narkose i en alder af 13 år!
Heldigvis har jeg også Leo, som mener at pelspleje blot er udvidet nus - og som er vant til at blive badet :thumbup:

Jeg er sikker på at vi alle forsøger at passe pelsen på vores misser på bedst mulig måde.

For nogle er den ene måde god og for andre er det en anden. :slight_smile:

Hvis det når dertil hvor katten forsøger at undgå dig når den ser du har kammen i hånden, ja så vil jeg mene at en kort narkose er bedre end en lang trauma.

[quote=Maj-Britt;262007]Søde Helle; jeg beklager men du har igen skudt helt forbi. Selvom du føler dig ramt og truffet af mit forrige indlæg, kan jeg forsikre dig for at det var en generel betragtning. Jeg har intet kendskab til dine overvejelser, handlinger og frustrationer omkring trimning af dine egne katte - og ønsker for så vidt heller ikke at inddrage dette i denne debat. Mit indlæg var tænkt og ment som et indspark og modpol til dine udtalelser omkring flooding etc., som efter min opfattelse var skudt meget over målet og beskrev en meget negativ ladet opfattelse af begrebet pelspleje, trimning osv. Hvilket som nævnt overhovedet ikke er mine oplevelser/erfaringer - igen baseret på mine katte!!

Tak - så misforstod jeg dig. Det beklager jeg. Flooding er flooding - min udlægning er ikke skudt over målet - men det er heller ikke en flooding du har lavet jo - som jeg skrev.

Slutteligt, just for the record; jeg er ikke modstander af, at katte bliver lagt i narkose for at kunne klare en nedklipning, tandpleje osv., da jeg er klar over at nogen katte bare aldrig er blevet tilvænnet pelspleje etc. (andre katte lærer og accepterer det aldrig). Derfor tager man en afvejning og vurderer hvilken behandling, der stresser katten mindst.

Enig - og som jeg skrev - man skal passe på med at anbefale selv-klip til alle og enhver - i de forkerte hænder kan det udvikle sig til en flooding.

NB! Jeg kan så til orientering oplyse dig om at hele forløbet med introduktion til trimmer og behandling foregik over ca. 1 time - inkl. hvilkepause, idet mit spisebord desværre ikke har optimal arbejdshøjde for min ryg :slight_smile: Så det ved jeg ikke om du stadig vil omtale som gradvis tilvænning og positiv forstærkning? :p[/quote]

Ja det er stadig det det er.
DDet handler ikke om tid - men om metode og det enkelte dyrs reaktion.

MVH

[quote=birtheras;262045]
Hvis det når dertil hvor katten forsøger at undgå dig når den ser du har kammen i hånden, ja så vil jeg mene at en kort narkose er bedre end en lang trauma.[/quote]

Sådan er det med Tjalfe… han flygter idet han ser vi sidder med kammen!
Det er vores egen skyld - vi idioter valgte at kæmme ham da han engang kom hjem totalt indsmurt i burrer, i stedet for bare at finde saksen frem og klippe ham skaldet. Tjalfe var nemlig vant til pelspleje og syntes egentlig det var meget rart - lige indtil den oplevelse, som må have gjort rigtig ondt :frowning:
Siden da er han blevet “kæmmet” med fingrene eller klippet med en saks… Han er så utroligt bange for at blive lukket i en kasse, at jeg ikke nænner at gøre det, med mindre der er tale om et virkelig nødvendigt besøg hos dr dyr (=sygdom)…

[quote=Ann K;262014]Kan i øvrigt fortælle, at det er mig, der har trimmet begge MBs katte…
Den gradvise tilvænning består i at jeg tænder trimmeren ca 1 meter fra katten. Hvis den ikke flygter, går jeg tættere på, holder trimmeren lige over kattens ryg, og sætter så trimmerne forsigtigt ned ovenpå pelsen. De første strøg tages med pelsretningen - på den måde er der mindst sandsynlighed for at ramme ned i en grim filt… Hele tilvænningen tager maximalt 2 minutter!!! [/quote]

Igen - det er en udbredt myte, at gradvis tilvænning SKAL tage laaang tid - det skal det ikke - se mit svar herover.

MVH

[quote=lenschow;255172]Ann K: Brugt korrekt flooder du ikke - men jeg synes du skal være varsom med hvem du skriver trim katten til - i ukyndige hænder kan det blive en flooding, hvis du forstår?

Der findes træningsmetoder, som jeg ikke anbefaler ejere - af samme grund.

MVH[/quote]

Jeg trækker lige mit svar til Ann herned igen, så alle kan se, at jeg ikke forsøgte at hænge Majbritt eller andre ud - der var tale om en generel betragtning om, at man på fora skal være varsom med hvilke forslag man giver folk. Der kan sidde en og læse og tænke - det gør jeg! Og i de forkerte hænder og brugt ukorrekt kan selv de bedste intentioner gøre varig skade.

MVH

[quote=lenschow;262090]Jeg trækker lige mit svar til Ann herned igen, så alle kan se, at jeg ikke forsøgte at hænge Majbritt eller andre ud - der var tale om en generel betragtning om, at man på fora skal være varsom med hvilke forslag man giver folk. Der kan sidde en og læse og tænke - det gør jeg! Og i de forkerte hænder og brugt ukorrekt kan selv de bedste intentioner gøre varig skade.

MVH[/quote]

Nu er katte altså ikke hunde, der kan kommanderes eller tvinges…

Med mindre man da ligefrem taper katten sammen, har den nogle ualmindelig veludviklede forsvarsmekanismer, der kommer i omgående anvendelse, hvis og når den udsættes for noget den ikke bryder sig om… og de allerfleste kattejere, der frekventerer et forum som dette, er udmærket i stand til at tænke sig frem til en konklussion om at bange/vred kat betyder skader på ejer! Alene derfor er jeg ikke spor nervøs for at anbefale at forsøge selv at trimme!
Det er kun ved tvangen/fastholdelsen - og den dermed forbundne påtvungne hjæpeløshed hos katten og deraf mulige opgiven af modstand, at man kan tale om flooding!
De allerfleste ejere vil være flået godt og grundigt af den bange/vrede kat, inden det kommer dertil…

Ja heldigvis - men desværre ikke altid. Jeg kan fx sagtens fastholde en kat - hvis du ved hvordan, så er det ingen sag.

Men fordi man KAN så betyder det ikke at man skal.

Jeg har fået mulighed for at se dygtige stewarter fastholde katte også - det var bare ikke flooding, men for at demonstrere, at hvad de MÅ gøre, hvis en kat panikker - for kattens skyld og for at få den væk.

Men der findes alternativer til langt de fleste dagligdags situationer.

Hvad der er flooding varierer fra dyr til dyr.

MVH