Ludvig har haft diarre i dag og i går. Han var meget træt i går, men han virker mere frisk i dag, heldigvis. Dyrlægen er med på sidelinjen, og jeg har derfor fået noget gastro intestinal fra Royal Canin (både vådkost og tørkost) hjem. Han får også zoolac.
Men:
Kan han godt “tåle” et pludseligt skift i både våd- og tørkost til den nye slags?
Må han både få det mad han plejer og det nye jeg har købt, eller skal det normale mad fjernes helt imens maven er i oprør?
Hvilke foranstaltninger kan jeg lave, for at Ofelia ikke spiser den nye mad, men holder sig til det almindelige? Ludvig er tung i r*ven, og hun kan nemt komme alle de steder, hvor han også har adgang. Til gengæld kan hun godt fodres med det almindelige foder, hvis Ludvig helst skal undgå dette imens det står på.
Gastro Intestinal kan begge spise uden det giver problemer - også selv om de ikke er vant til foderet. Så du kan roligt stille foderet frem til dem begge
Okay, tak for jeres svar! Så giver jeg bare Gastro Intestinal til begge, og så kan Ofelia (i hendes egen private skål på toppen af en reol) få det foder, hun er vant til, så hun selv kan bestemme hvad hun helst vil have.
Hvorfor skal Ludvig evt. faste i 24 timer?
Jeg spørger måske dumt, men jeg er vant til kaniner og marsvin som absolut IKKE må faste, så for mig er det bare et godt tegn at han virker gladere for at spise i dag end i går.
Det der med fasten er lidt iffy… Nogle sværger til det, andre siger det er usundt for katten… De par dyrlæger jeg har snakket med har sagt det er no go, medmindre det er nødvendigt for en operation…
Med Nobby har gastro også altid kunne rette fint op på ham igen (altså, indtil hans mave blev helt gal, men det er vist noget korn-allergi)
Ved diarré eller opkast er det godt at give maven ro ved faste - masser af vand men ingen mad. Nogle gange er 12-24timers faste nok til at opkast/diarré går i sig selv igen. At han af sig selv har fået lysten til at spise tilbage - og maven er i bedring:? - er rigtig godt:ok: Fasten skulle have været, da diarreen startede - nu ved jeg ikke, om faste vil have nogen effekt.
Her i huset kommer fasten ofte helt af sig selv. En kat, der kaster op eller har diarré, har ofte ikke lyst til at spise, så den bemærker sjældent, at maden tages væk i en periode. Når maven er tom, dvs opkast eller diarré er ophørt, bliver maden stillet frem igen.
Okay, ja, så er jeg jo lidt sent ude nu, kan jeg forstå.
Ludvig var heller ikke meget for at spise i går, men han spiste da vådfoder når han blev håndfodret med det. Og han er IKKE god til at drikke vand selv, og vand via engangssprøjte er en umulig mission - selvom katten er lidt sølle, så skal der KÆMPES når der skal stoppes ting ind i munden. Det er også svært at give ham zoolac, første gang gik fint (fordi han ikke viste hvad der skete), anden gang gik liiiidt besværligt, i går aftes rev han min kærestes hånd op i forsøget på at slippe væk. Nu er jeg begyndt at holde ham fast i een arm, og derefter smøre det på hans overlæbe, så han selv slikker det af, men det er stadig ikke populært!
Vi smurte det ud på det nederste af hans krave (svarer lidt til din idé med overlæben), for ellers nægtede han også at spise det - og han hadede os i op til en time, hvis vi tvang det i ham
Det kender jeg ikke, hvad kan det frem for zoolac?
Grunden til at zoolac er smart her i huset, er at både kaniner og marsvin også må få det, så jeg kan bruge det til alle dyr på grunden. Og det er dejligt ikke at have et alt for stort lager af alt muligt forskelligt.
Lykke: Ludvig er helt enig! Han hader os dog ikke i en time bagefter, for han får et par godbidder til at “skylle efter” med.
I dag går det heldigvis bedre, han har fået mere form på afføringen, så han har ikke spredt det rundt i hele huset i løbet af natten! De sidste to dage (og nætter) har været et helvede, fordi det bare er OVERALT. Og Ludvig kan åbenbart ikke sidde stille, så alle hjørner i alle rum skal besøges af sådan en diarrékat. Sååå dejligt at gå og tørre op efter sådan noget en masse gange i løbet af en dag. Jeg håber ikke det begynder at blive en vane, for det orker jeg altså ikke!
I går aftes fik vi lækker flæskesteg med brun sovs, men hold op hvor alt bare ser forkert ud når man ser og tørrer diarre op hele tiden!
[QUOTE=Cecilie89;1218236]Det kender jeg ikke, hvad kan det frem for zoolac?
Grunden til at zoolac er smart her i huset, er at både kaniner og marsvin også må få det, så jeg kan bruge det til alle dyr på grunden. Og det er dejligt ikke at have et alt for stort lager af alt muligt forskelligt. :)[/QUOTE]
Pro-kolon indeholder kaolin og pectin. Pastaen er mere grålig i farven. Stopper enhver diarré, vil jeg påstå.
Jeg har fodret med gastro intestinal tørkost den sidste uge. Ludvig har hele ugen haft mere form på afføringen, det er ikke længere direkte diarre, men nærmere lidt tynd mave. I går prøvede jeg at give lidt alm. tørkost sammen med gastro intestinal, med det resultat at han i går eftermiddags igen havde diarre. Så nu kører jeg videre med udelukkende gastro intestinal i hvert fald julen over! Derudover køber jeg prokolin, har lige ringet og hørt om dyrlægen havde det på lager. Dyrlægen fortalte, at hvis Ludvig ikke igen kan tåle at komme tilbage på det normale foder, så kan man overveje at give gastro intestinal som fast foder til ham. Er det noget andre gør? Jeg synes jo at foderet er meget dyrt, men ved ikke om det kan købes andre steder end ved dyrlægerne?
Vådfoderet fra Royal Canin gastro intestinal er ikke så populært, så jeg har givet det engang imellem, men ikke hele tiden. Kan alm. vådfoder forværre hans situation, eller er det ok at fortsætte med dette?
Zoolac er han begyndt at slikke i sig, og det er jo dejligt! Dyrlægen sagde at prokolin ikke er ligeså populært som zoolac, så jeg begynder nok at få mine kampe med ham igen når det skal bruges i stedet for zoolac.