Dit Matador-moment?

Så kører TV-serien Matador igen-igen. Jeg sprang over sidst, men hopper på vognen nu. Der er så meget af den tørre, danske humor, og de små, talende øjeblikke.

Og så er der de replikker, der rammer noget personligt.
Måske har du en favorit-scene eller replik, der siger dig noget særligt?

For mig sad Fru Fernando Møhges replik “Misse, opfør dig ordentligt!” til festen i første afsnit lige til et godt grin over et ellers ret sørgeligt minde.

Det var nu ikke min milde og festlige mor, der sagde det, men min skrappe storesøster.

Det er ikke nogen pæn historie: Da min mors hjem skulle ryddes i ekspresfart, efterlyste samme søster nogle bøger m.m. og skreg “Hvem har stjålet dem?!”.
Da jeg havde været hjemme hos hende i forb. med min mors tid på hospitalet, havde jeg set flere af dem i hendes reoler, så det måtte jeg jo sige “Jamen, X, den og den bog så jeg da hjemme hos dig”.
SÅ faldt guld-replikken:
“Nu synes jeg, at du skulle tie stille og opføre dig ordentligt!” skreg søster - det skal lige siges, at jeg var over de 30… Det var ikke rart.

Men nu, nogle år efter, får Fru Møghes ord mig til at grine. Min søster er forresten også lidt tunghør.

Det er også sjovt at se, hvilke træk, min far delte med Mads Skjern - desværre ikke med samme succes.

Måske er det deri, en del af Matador-successen ligger - at vi genkender os selv i den?

Har du et Matador-moment?

ja - det er i et af de sidste afsnit… efter at Varnæs familien har fået nye møbler OG fået Pax…

Pax er hoppet op i møblerne og fru varnæs siger “nu sidder hunden igen i møblerne” - og her varnæs svarer undvigende “ja det gør den sørme også”

Hvortil maude svarer “HYKLER”

jeg blev så stolt af maude - endelig var hun blevet voksen og kaldte en spade for en spade :slight_smile:

:smiley: Jeg kan ikke sige, hvad jeg er mest glad for i den serie, for jeg ELSKER den, og kan den efterhånden ret meget udenad :wink:

Men nogle af de bedste er hvor Laura og Agnes er i køkkenet, og Agnes brokker sig. Laura ber hende holde op, og tilføjer “Som om du er for køn” Hvilket er en fuldstændig irelevant tilføjelse i den sammenhæng :slight_smile: og ja, jeg er meget glad for Laura :slight_smile:

Hmm - jeg ved ikke rigtigt - der er simpelthen så mange. Måske der hvor Maude i pels og det hele, starter bilen og er chauffør - overnatter i grisehandler Larsens spartanske men ekstremt hyggelige hus. Vågner og får en kop kaffe i køkkenet. Det er bare en af mange skønne sener fra den serie.

Har den selv, og en gang hvert andet år, laver vi en Matador maraton weekend, og ser samtlige afsnit i rap. Problemet er nemlig, at et enkelt afsnit, en gang om ugen bare ikke er nok, hvis man kommer i Matador mode :rock:

Mvh
Yvonne

:slight_smile: Jep, den kan nemlig tages på en weekend :slight_smile: Det gør jeg også af og til :slight_smile:

:ok:
Mvh
Yvonne

[QUOTE=DK Sugieh;936365]:smiley: Jeg kan ikke sige, hvad jeg er mest glad for i den serie, for jeg ELSKER den, og kan den efterhånden ret meget udenad :wink:
[/QUOTE]

[QUOTE=Kiwa;936390]Har den selv, og en gang hvert andet år, laver vi en Matador maraton weekend, og ser samtlige afsnit i rap. Problemet er nemlig, at et enkelt afsnit, en gang om ugen bare ikke er nok, hvis man kommer i Matador mode :rock:

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

I ved vel, at der et eller andet sted her på forum er en Matadortård?
Den befinder sig i en af de der frivillige undergrupper - prøv at spørge Charlotte Oeh. om hvor - hun har godt styr på det :slight_smile:

Matador moments…
Jo…
Lige netop Maude Varnæs, der endelig får øjnene op for omverden og hjælper bankens (jødiske) kasserer til at flygte… Konen træder ENDELIG i karakter og viser hvad hun er lavet af, når og hvis hun får lov…

Og lidt mindre alvorlig (afhængig af synspunkt)… Da Misse Møghe fortæller om hendes bryllupsnat, hvor brudgommen havde stået i frostvejr og hamret løs på altandøren hele natten… Åh, det er GULD at se tilhørernes reaktion :smiley:

Jeg har ingen - jeg har nemmerlig endnu ikke set et helt afsnit :høhø:

Godt nok en STOR fejl i din opdragelse!!!
:smiley:

jeg har også serien :slight_smile:

jeg holder da gerne marathon en weekend med overnatning og chips og slik og kager og hygge og masser af misser der lægge sig på fjernbetjeningerne

så kan vi lægge madrasser og dyner og puder og sækkestole og hygge stole over det hele og bare klumpe om serien :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;936425]Godt nok en STOR fejl i din opdragelse!!!
:D[/QUOTE]

Det er sjovt nok ikke første gang jeg får det at vide … men har da i det mindste samlingen hjemme :smiley:

Især, fordi de i lang tid tror, det er kongen, hun taler om :høhø:

Jeg kan vældig godt lide det øjeblik, hvor Maud ser, at Laura har stukket sin fortjenstmedalje i panden på en pattegris, der ligger i køkkenet :slight_smile:

Sidste gang jeg så den, bemærkede jeg i øvrigt noget sjovt. Det er den 9. april 1940, og en desperat Misse møder op hos Varnæs’ og fortæller blandt andet, at hendes mor vil grave sølvtøjet ned i haven “ligesom i 1. verdenskrig”.

Var man mon begyndt at sætte numre på verdenskrigene allerede den 9. april 1940? Vidste man overhovedet, at man var i gang med endnu en verdenskrig på det tidspunkt? Men jeg ved så ikke, hvad man kaldte 1. verdenskrig, før den blev et nummer i rækken. Nogen, der ved det? I Storbritannien blev den kaldt “The Great War”, ved jeg.

[QUOTE=Kiwa;936390]Hmm - jeg ved ikke rigtigt - der er simpelthen så mange. Måske der hvor Maude i pels og det hele, starter bilen og er chauffør - overnatter i grisehandler Larsens spartanske men ekstremt hyggelige hus. Vågner og får en kop kaffe i køkkenet. Det er bare en af mange skønne sener fra den serie.

Har den selv, og en gang hvert andet år, laver vi en Matador maraton weekend, og ser samtlige afsnit i rap. Problemet er nemlig, at et enkelt afsnit, en gang om ugen bare ikke er nok, hvis man kommer i Matador mode :rock:

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Netop. ét afsnit er ikke nok! Jeg ser den vel en gang om året sådan cirka. Over et par dage, sådan så mange afsnit af gangen som jeg lige har tid til. Det er lidt skræmmende at man efterhånden kan alle replikkerne udenad :pose:

Yndlingsepisode/scene… uha… det ved jeg ikke… Der er mange. Dér hvor Iben siger " Skal du ud og spille til ildebrand" til Kresten. og hele afsnittet med Hr Stein (og Ellens bryllup) - det er nok det mest gennemførte afsnit - og Lauras Store Dag hvor Lise Nørgaard altid selv fremhæver “det der” med salmenumrene (som er fra den nye salmebog og ikke fra den der blev brugt dengang) - men hvor hun altid hopper hen over en anden og meget mere synlig fejl, nemlig skilderhuset som de går forbi da de skal se garden trække op. De har godt nok fået iklædt garden de gamle uniformer… men der er Margrethe’s monogram på skilderhuset…

Udover det, så er det en fantastisk gennemført serie. Blandt andet fordi skuespillerne dengang stadig talte et mere … gammeldags dansk. Det holder her fordi det passer til tiden, hvor f. eks. andre gamle danske film let kommer til at virke arkæiske. Men det var en af de ting der kiksede i både Bryggeren, Gøngehøvdingen og Krøniken… sproget var forkert.

Sjovt nok er der en anden fe

[QUOTE=galath;936517]
Sidste gang jeg så den, bemærkede jeg i øvrigt noget sjovt. Det er den 9. april 1940, og en desperat Misse møder op hos Varnæs’ og fortæller blandt andet, at hendes mor vil grave sølvtøjet ned i haven “ligesom i 1. verdenskrig”.

Var man mon begyndt at sætte numre på verdenskrigene allerede den 9. april 1940? Vidste man overhovedet, at man var i gang med endnu en verdenskrig på det tidspunkt? Men jeg ved så ikke, hvad man kaldte 1. verdenskrig, før den blev et nummer i rækken. Nogen, der ved det? I Storbritannien blev den kaldt “The Great War”, ved jeg.[/QUOTE]

Den har Lise Nørgaard nævnt som en af de få fejl der er i dialogen :slight_smile: Så du har ganske ret. Inden 2. verdenskrig blev den 1. bare kaldt “krigen”

Jeg elsker også matador og har nok set serien 20 gange…

mit ynglingsmoment er der hvor Daniel også får en pony af mormor “fordi han er en go dreng” - hvor Daniel så siger " jeg ville nu hellere have haft den af far" … Den serie er så fantastisk på sååå mange niveauer!!

Der er så mange gode øjeblikke i den serie, at det kan være svært at vælge den bedtse ud. :thumbup:

Men for mig er et af de bedste og mest rørende øjeblikke, da Daniel får sin hest af Katrine, ikke fordi han er et lys i skolen, men fordi han er en god og kærlig dreng.
Jeg fåe en klump i halsén, hver gang jeg ser episoden :ked:

Et af de mere muntre og samtidig lidt absurde øjeblikke er, da lærer Andersen, det forfærdelige menneske, hævder at han ALDRIG spiser kogt fars - hvorefter han rager halvdelsen af kødranden til sig

:klapper::klapper::klapper::klapper::klapper::klapper:

Jeg elsker at se Matador. Og kan se det til enhver tid. Jeg kan så bedst lide de afsnit der foregår under besættelsen.

[QUOTE=Margrethe;936527]Jeg elsker også matador og har nok set serien 20 gange…

mit ynglingsmoment er der hvor Daniel også får en pony af mormor “fordi han er en go dreng” - hvor Daniel så siger " jeg ville nu hellere have haft den af far" … Den serie er så fantastisk på sååå mange niveauer!![/QUOTE]
Fuldstændig enig! Både i den valgte scene, og i det med de mange niveauer (som jeg netop har belært hele min familie om): Personkarakteristikken, der er gennemført ned til mindste birolle, de mange temaer som magt, hierarki, kønsroller, den gamle verden mod den nye osv. Dertil er der det historiske islæt, der er forbilledligt, og ikke mindst den store personlige udvikling, som flere af hovedpersonerne gennemgår. :respekt:

Jeg ser den selvfølgelig også igen denne gang, og jeg lagde mærke til en scene, jeg ikke har bemærket før. Varnæs fortæller om den mærkelige mand, der har bedt om lån for at åbne en konkurrerende forretning til Arnesens. Imens leger børnene - og så klippes der til Ulriks mekaniske legetøj, hvor den store fisk farer efter den lille og sluger den. Genialt! :ok:

[QUOTE=Else;936641]
Jeg ser den selvfølgelig også igen denne gang, og jeg lagde mærke til en scene, jeg ikke har bemærket før. Varnæs fortæller om den mærkelige mand, der har bedt om lån for at åbne en konkurrerende forretning til Arnesens. Imens leger børnene - og så klippes der til Ulriks mekaniske legetøj, hvor den store fisk farer efter den lille og sluger den. Genialt! :ok:[/QUOTE]

Ja den scene har jeg moret mig over mange gange. Den er GENIAL. Subtil og samtidig vældig sigende!

Jeps! Det er noget af det, der giver fornøjelse hver gang.
Lidt som i “Jagten på Røde Oktober”. For hver gang, man ser den, dukker der nye hentydninger op :wink: