Dommer stemmer

Nu gik jeg jo steward i lørdags, på scenen stod jeg med en killing som var oppe imod en anden killing, der var to dommere. Dommerne syntes at killingerne var rigtig fine, og så siger den ene til den anden “lad os stemme 1-1”, det syntes den anden dommer var en god idé så det gjorde de, hvilket betød at der måtte komme en skille dommer…
Nu vil jeg så bare lige høre om det kun er mig der syntes det er forkert at dommere står og aftaler hvad de skal stemme??

Det syntes jeg da bestemt er forkert, de burde jo ikke vide hvad de hver især stemmer. før de har givet deres stemme.

Det er desværre ikke ualmindeligt at dette sker :frowning:

Jeg synes det er forkert, men har ingen bud på hvordan det kan undgåes.

En stående joke på udstillingerne er:
Vis mig dommerliste og katalog, så skal jeg sige dig hvem der bliver bis.

I Slovarkiet har jeg sågar oplevet en dommer stå og diskutere med den arrangerende klubs formand, hvilken kat der skulle nomineres.
Så jeg kan desværre ikek længere undres :frowning:

Det er simpelthen for dårligt i mine øjne:thumbdown:. Det betyder jo meget for udstillerne, som rent faktisk har betalt penge for bedømmelserne, at det er en fair konkurrence. Konsekvensen bliver jo bare at katteejerne ikke gider udstille i længden, hvis placeringerne foregår efter halvejs mafiametoder…

Man kunne jo skille dommerene ad på scenen, eller lave det til en regel at de ikke må samtale under bedømmelserne. Det kunne sågar være sjovt at stille skillevægge op mellem dem, så de heller ikke kunne se hinanden.
Man må jo formode, at de er så kompetente, at de kan vurdere kattene selvstændigt…

Enig med Rita.
Men jeg kan ikke finde “enig” knappen?

Jeg har båret en killing på scenen, og mens jeg står og viser den frem ser jeg den ene dommer skrive “min” killings nummer på sin stemmeseddel. Jeg vender mig om og mimer til ejeren at han får en stemme, og jeg kan selvfølgelig se jubelen i hendes øjne. Da jeg vender mig om ser jeg dommeren tale med sin sidemand/dommer, rive sin stemmesedden af for at skrive det nummer h*ns sidemand/dommer har skrevet på sin seddel.

Det synes jeg er noget svineri! :mad:

[quote=mosegaarden;295121]Enig med Rita.
Men jeg kan ikke finde “enig” knappen?[/quote]

På dette forum er der den regel at du først får din enig knap når du har skrevet 50 indlæg, så den kan du lede længe efter :cool:

[quote=DK Thomani;295152]Jeg har båret en killing på scenen, og mens jeg står og viser den frem ser jeg den ene dommer skrive “min” killings nummer på sin stemmeseddel. Jeg vender mig om og mimer til ejeren at han får en stemme, og jeg kan selvfølgelig se jubelen i hendes øjne. Da jeg vender mig om ser jeg dommeren tale med sin sidemand/dommer, rive sin stemmesedden af for at skrive det nummer h*ns sidemand/dommer har skrevet på sin seddel.

Det synes jeg er noget svineri! :mad:[/quote]

Jeg synes så heller ikke, at man som steward må signalerer til ejerene af kattene, når de kan se, hvad der stemmes, men det er nok bare mig. Jeg gik steward i søndags og kunne flere gange se, hvad dommerne stemte, hvilket gjorde det ekstra sjovt. Men jeg forsøgte det bedste jeg kunne, ikke at vise, at jeg havde set det.

Annie, det var dog en sjov måde at skrive det på.

Den gode alternative måde ville være at forklare at man først får tak og enig når man har skrevet 50 indlæg. :slight_smile:

Hej

Jeg kan kun sige velkommen til fife udstillinger. det er ikke første gang og nok heller ikke sidste gang dette sker. der burde være en skillevæg mellem alle dommerene.

Du kan jo tydeligt se de sidder og snakke og kigger på hvad hinanden stemmer osv.

[quote=DK Thomani;295152] Da jeg vender mig om ser jeg dommeren tale med sin sidemand/dommer, rive sin stemmesedden af for at skrive det nummer h*ns sidemand/dommer har skrevet på sin seddel.

Det synes jeg er noget svineri! :mad:[/quote]

Jeg er mere end enig…
Det har jeg set mere end én gang…:frowning:

Er det hele aftalt spil :?

[quote=Mona Jensen;295276]Jeg er mere end enig…
Det har jeg set mere end én gang…:frowning:

Er det hele aftalt spil :?[/quote]

Altså Mona . . . . . selv når vi sidder nede på rækkerne ved vi, hvad dommerne stemmer . . . . . ikk - ikk - ikk - ??? :tihi: :tihi: :tihi: :tihi:

Utroligt, at vi gider komme mindst een gang om måneden, for at deltage i det spil, men vore katte plager jo for at komme afsted -LOL -LOL

Nu var det en god veninde jeg gjorde det til, og det kan jeg ikke se noget galt i. Jeg signalerede jo ikke at katten blev BIS, blot at jeg vidste han fik (i hvert fald) én stemme.

Jeg gør det dog ikke igen, for hendes skuffelse gjorde mig meget ondt, så det vil jeg ikke risikere en anden gang.

[quote=Gugger;295449]
Utroligt, at vi gider komme mindst een gang om måneden, for at deltage i det spil, men vore katte plager jo for at komme afsted -LOL -LOL[/quote]

FNIS jo HELT vildt, de ELSKER at bade og blive føntørret :klapper::klapper::klapper:

[quote=DK Thomani;295457]Nu var det en god veninde jeg gjorde det til, og det kan jeg ikke se noget galt i. Jeg signalerede jo ikke at katten blev BIS, blot at jeg vidste han fik (i hvert fald) én stemme.

Jeg gør det dog ikke igen, for hendes skuffelse gjorde mig meget ondt, så det vil jeg ikke risikere en anden gang.[/quote]

Det er alligevel ikke god etik Annie, at signalere noget som helst, som steward skal du være fuldstændig neutral, bortset fra at præsentere katten bedst muligt.:slight_smile:

Men det er noget hø, det med dommernes snak. Faktisk var det Jyraks tidl. formand Jørgen Billings største argument for ikke at indføre det med at kattene står stille, og dommerne går rundt, lige præcis det Julie skriver i sit indlæg, det ville han ikke have.

Jeg synes selv kattene præsenterer sig flottest når de får lov at stå på bordet, men hvis prisen er for mange dommer aftaler, så hellere tilbage til den gamle model.

Kan ikke huske hvem der skriver om forudsigeligheden - ja den er der i allerhøjeste grad, hvorfor jeg også mener at der skal ruskes gevaldigt op i Fife’s udstillingssystem, hvis det skal holde år endnu.

KH
Linda

[quote=mea culpa;295477]Det er alligevel ikke god etik Annie, at signalere noget som helst, som steward skal du være fuldstændig neutral, bortset fra at præsentere katten bedst muligt.:slight_smile:

Men det er noget hø, det med dommernes snak. Faktisk var det Jyraks tidl. formand Jørgen Billings største argument for ikke at indføre det med at kattene står stille, og dommerne går rundt, lige præcis det Julie skriver i sit indlæg, det ville han ikke have.

Jeg synes selv kattene præsenterer sig flottest når de får lov at stå på bordet, men hvis prisen er for mange dommer aftaler, så hellere tilbage til den gamle model.

Kan ikke huske hvem der skriver om forudsigeligheden - ja den er der i allerhøjeste grad, hvorfor jeg også mener at der skal ruskes gevaldigt op i Fife’s udstillingssystem, hvis det skal holde år endnu.

KH
Linda[/quote]

Hej Linda, jeg sender dig lige en PB.

:S Sorry to say, men det er også sket med det “gamle” system, altså det der med at dommerene snakker om hvad de skal stemme - de snakker da sammen.

[quote=mea culpa;295477]
Kan ikke huske hvem der skriver om forudsigeligheden - ja den er der i allerhøjeste grad, hvorfor jeg også mener at der skal ruskes gevaldigt op i Fife’s udstillingssystem, hvis det skal holde år endnu.

KH
Linda[/quote]

Jeg tror aldrig helt man kan undgå det. Måske, hvis man gik tilbage til det system, man havde, vist nok tilbage i 60’erne og 70’erne, hvor kattene blev båret ind i et rum ved siden af, hvor dommerne sad og hvor bedømmelsen ikke kunne følges, men kun læses bagefter på sedlen. Og alligevel er Danmark et så lille et land, at man som dommer hurtig vil lære kattene at kende, hvis de bliver inviteret jævnligt.

Jeg synes, det er dejligt, når klubberne tager initiativ til at bruge nogle af de dommere, som man ikke har set så tit eller som aldrig har været her før, så man ikke altid skal have de samme dommere.

Det var faktisk en af grundene til, at jeg tidligere ikke deltog så ofte i Jyraks udstillinger, fordi det stort set altid var de samme dommere, som blev inviteret. Og i en periode, ihvertfald indenfor vores kategori, kunne man om morgnen nærmest på forhånd udpege, hvem der fik de forskellige BIS’er senere på dagen. Det er der godt nok ikke meget spændning ved.

Jeg observerede nu ikke nogen dommere i søndags, der talte med hinanden om kattene inden de stemte. Men jeg så da, at flere af dem talte sammen, efter at de havde afleveret stemmesedlen. Det synes jeg er okay.

Det hele er så sammenspist at man tror at det er løgn,har oplevet at en dansk kat på world show havde en dansk dommer og “selvfølgelig” blev katten nomimeret og senere worldwinner…

Jeg har set en dommer stemme på en kat - nabodommeren fortalte at en anden kat var WW - så stemte hun om.