Dommer stemmer

Da jeg købte en racekat, fortalte jeg opdrætteren, at jeg ville udstille. :slight_smile:

Jeg fik den besked, at Best in Show altid var aftalt på forhånd mellem dommerne.

Tak for :kaffe:

[quote=Mona Jensen;295547]Da jeg købte en racekat, fortalte jeg opdrætteren, at jeg ville udstille. :slight_smile:

Jeg fik den besked, at Best in Show altid var aftalt på forhånd mellem dommerne.

Tak for :kaffe:[/quote]

Tak for kaffe, det var godt nok lidt en udmelding…:slight_smile:

Selvfølgelig taler dommerne sammen til frokost og lign. og jeg ved da at alle - de er kun mennesker - gerne vil nominere den kat der vinder, men jeg har godt nok større tiltro end som så til bestanden af Fife dommere, end at de aftaler tingene på forhånd.

Ingen ved jo på forhånd, om der lige står den killing/kat der aldrig har været afsted før og som overstråler alle de andre, jeg nægter at tro på, at en sådan kat - uanset race, vil blive overset, fordi tingene skulle være aftalt på forhånd.

Noget helt andet er, at de kendte dommere jo har deres måde at dømme og belønne på, den kender vi mere eller mindre allesammen - derfor også indlæg om, at man næsten kan gætte BIS’erne ved at se dommersammensætningen.:slight_smile:

Se bare min kategori 3 med 25 forskellige racer at skulle kunne standarden på, og selvf. har de deres farvoritter blandt de 25 og nogle de ser oftere end andre. Jeg ved fra flere dommerelever i den kategori, at den race der læres mest om er faktisk ABY - hvorfor ved jeg så ikke, og det gør sommetider en dommers valg forudsigelig. Kombineret med at DK har en meget flot bestand af ABY, gør at en usikker dommer måske vælger den sikre ABY fremfor en flot kat i en race, som dommeren måske ikke er så sikker på.

Når jeg mener ruske op i systemet, vil jeg mene at der skal skeles mere til CFA og TICA modellerne, hvor kategorierne får en tur i rysteposen. Tænk jer lige at skulle lære 25 racer, der er ikke noget at sige til, at ikke mange har mod på den kategori, den er iøvrigt også hammerdyr i kr. Man skal dømme rigtig mange katte som elev og rejse en stor bid af Europa tynd - for egne penge - for at opnå en eksamen.

Jeg frygter at i løbet af få år, er der ikke meget at vælge imellem i den kategori, hvis ikke der sker ændringer.

Om der er sammenhæng mellem det jeg skriver her og det faldende antal kategori 3 katte på udstilling ved jeg ikke, men fakta er, at udstillede kategori 3 katte daler støt og roligt nedad og har gjort i mere end et år.

Der skal ikke meget til, før vi er nede på antal som per/exo.

KH
Linda

[quote=mea culpa;295564]

Når jeg mener ruske op i systemet, vil jeg mene at der skal skeles mere til CFA og TICA modellerne, hvor kategorierne får en tur i rysteposen. Tænk jer lige at skulle lære 25 racer, der er ikke noget at sige til, at ikke mange har mod på den kategori, den er iøvrigt også hammerdyr i kr. Man skal dømme rigtig mange katte som elev og rejse en stor bid af Europa tynd - for egne penge - for at opnå en eksamen.

Jeg frygter at i løbet af få år, er der ikke meget at vælge imellem i den kategori, hvis ikke der sker ændringer.

Om der er sammenhæng mellem det jeg skriver her og det faldende antal kategori 3 katte på udstilling ved jeg ikke, men fakta er, at udstillede kategori 3 katte daler støt og roligt nedad og har gjort i mere end et år.

Der skal ikke meget til, før vi er nede på antal som per/exo.

KH
Linda[/quote]

Det er jo meget foruroligende, det du skriver, og det burde FIFÈ jo have kunnet forudse, når nu samtlige korthårskatte stort set stoppes i den samme kategori. Det der jo også nogle ulige katte at sætte op mod hinanden. En fræk og livlig aby mod en tung og afslappet brite… så må det jo også være svært for en dommer ikke at blive påvirket af det frække look og de fægtende poter, som prøver at fange en flyvende dims.
Det er jo fair at en aby vinder, hvis den er flot, selvfølgelig, og jeg tror også bestemt på at standaarden er høj. Men til samtlige sceneshows dominerer aby’erne jo, og jeg kan da ikke altid lade være med at tænke lidt over det i mit stille sind…

[quote=mea culpa;295564]Se bare min kategori 3 med 25 forskellige racer at skulle kunne standarden på, og selvf. har de deres farvoritter blandt de 25 og nogle de ser oftere end andre. Jeg ved fra flere dommerelever i den kategori, at den race der læres mest om er faktisk ABY - hvorfor ved jeg så ikke, og det gør sommetider en dommers valg forudsigelig. Kombineret med at DK har en meget flot bestand af ABY, gør at en usikker dommer måske vælger den sikre ABY fremfor en flot kat i en race, som dommeren måske ikke er så sikker på.

KH
Linda[/quote]

Hvis det forholder sig sådan at der læres mest om aby’en - så læres der især på den race hvad der skal slås ned på - så det kan ikke være det der gør de vinder.

Men rigtigt, generelt er standarden høj på aby’en i DK - og så har mange aby’er et stort selvværd og forstår at vise det.

Det er som opdrætter af racen interessant at høre hvad du tænker i dit stille sind?

Jeg vil godt fortælle dig hvad jeg tænker i mit stille sind - at det kan være svært at være aby killing når nu der forud er er aby’er der er blevet BIS - og nogen dommere har ikke hår nok på brystet til at stemme på den, heller ikke selvom aby killingen er den bedste!

[quote=Lis Dahlstrøm;295768]Det er som opdrætter af racen interessant at høre hvad du tænker i dit stille sind?

Jeg vil godt fortælle dig hvad jeg tænker i mit stille sind - at det kan være svært at være aby killing når nu der forud er er aby’er der er blevet BIS - og nogen dommere har ikke hår nok på brystet til at stemme på den, heller ikke selvom aby killingen er den bedste![/quote]

Jamen Lis, er det ikke sådan at vi ALLE synes den race vi står med er den bedste ?..Til BIS må man vel formode de alle er gode ? Hvordan vi end vender og drejer den, så er det altså svært for os med andre katagori III katte, at vinde, når vi er oppe imod en Aby …Vel er de Aby vi ser af høj standard, men det mener jeg nu osse andre racer er - Så mange gange tror jeg nu på, at en lidt usikker dommer vælger den sikre løsning, og sætter sin stemme på en Aby…

Jeg har altså rimeligt tit tabt nom. på den bemærkning at ABY er den fødte showkat, uanset jeg har stået med en burmeserkilling der foruden at være en pæn model også strutter af selvtillid… det kan være lidt svært at “sluge” en sådan bemærkning, men den er såre menneskelig…

KH
Linda

[quote=Rita;295569]Det er jo meget foruroligende, det du skriver, og det burde FIFÈ jo have kunnet forudse, når nu samtlige korthårskatte stort set stoppes i den samme kategori. Det der jo også nogle ulige katte at sætte op mod hinanden. En fræk og livlig aby mod en tung og afslappet brite… så må det jo også være svært for en dommer ikke at blive påvirket af det frække look og de fægtende poter, som prøver at fange en flyvende dims.
Det er jo fair at en aby vinder, hvis den er flot, selvfølgelig, og jeg tror også bestemt på at standaarden er høj. Men til samtlige sceneshows dominerer aby’erne jo, og jeg kan da ikke altid lade være med at tænke lidt over det i mit stille sind…[/quote]

Jeg tror det er næsten 10 år siden der blev talt om - og nedsat et - udvalg i Fife til at modernisere specielt kategori 3, men uanset hvad der foreslåes, bliver det fejet af bordet ved Fife GF’en.

Måske en boykot kunne gøre tricket, men det er nok en umulighed…

KH
Linda

Dumme bemærkninger er der masser af - hvad med: mit hjerte ligger hos din killing, men nu fik den jo BIV’et så er det fair at xx bliver nomineret. Fair for hvem? - for mig? - for xx? Nej det er ikke fair for nogen af os!

De næste vi kan forvente i den kategori bliver Selkirk, Asian, Bombay og langhårsbriter, hurra, så runder vi snart 30 forskellige racer, det må siges at være lidt …:ups:

Enig !! …Noget må og skal der gøres - det er da osse utroligt at sætte SÅ mange forskellige racer …Lige fra de helt tunge til de lette elegante, i samme katagori - Jeg nægter at tro, at dommerne kan ha’ så meget styr på de forskellige standarder, at det bliver en fair bedømmelse - Og så er det vel let at forledes til at tro, at fordi Aby’en ‘altid’ vinder, skyldes, at de forskellige dommere er kendt med standarden på netop Aby - Og så vælger man den sikre/lette løsning ?

Man ser altså også tit at en dommer der lige har givet NOM til en ABY i eks. han og måske hun, giver NOM til en anden race i næste kat. fordi det så er “pinligt” at NOM endnu en ABY selvom den er bedst !!!

Men ja der er ikke meget at komme efter når man har en kat oppe mod en ABY :slight_smile:

[quote=Catika;295822]Man ser altså også tit at en dommer der lige har givet NOM til en ABY i eks. han og måske hun, giver NOM til en anden race i næste kat. fordi det så er “pinligt” at NOM endnu en ABY selvom den er bedst !!!

Men ja der er ikke meget at komme efter når man har en kat oppe mod en ABY :)[/quote]

Det synes jeg så er noget pjat at sige. På de udstillinger hvor jeg har været som tilskuer og som deltager, der har altså været flere af anden race end aby der har vundet BIS.

Jeg har så lidt en idé om, at der på det punkt er forskel på de jyske og de sjællandske udstillinger, for på Sjælland er det meget ofte ABY, der vinder :slight_smile: (der er så også tit mange aby’er på udstillingerne).

Nu har jeg været på rigtig mange udstillinger - så nix, det er ikke noget pjat. Det forekommer bestemt at som de kommer igennem korthårspanelet syntes dommerne der er nok aby’er der er blevet BIS

Jeps… nøjagtig ligesom skovkattefolk altid siger at det er umuligt at vinde over hellig birma og birmafolkene der brokker sig over at de skal kæmpe mod coon :slight_smile:

Men okay… de to gange Kludetæppet har tabt en nominering, har det været til birmaer :wink:

Ting, der umiskendeligt er en aby, har skam da også tabt nomineringer… en til en Bengal og en til en Brite…

Hvordan Thane kommer til at klare sig, har jeg ingen anelse om… jeg synes jo bare at han er KÆMPE og ranglet og uden pels af betydning :smiley:
Men vi bliver sikkert banket af Birmaer… sådan plejer det jo at være :rock:

Hvis vi nu lige husker at der er mindst 10-14 racer repræsenteret i kategori 3 på de danske udstillinger, så må vi erkende, at en meget stor overvægt af BIS gives til Aby’erne.

Naturligvis er ikke alle racer lige typefaste, men nogle er bestemt… og der burde alt andet lige, være en større spredning på BIS i kategori 3 end tilfældet er.

Og kære venner, jeg taler på hele kategori 3’s vegne, jeg har bestemt ikke selv noget at klage over med mine BUR. Men det kommer i stimer, og joh, jeg kan ud fra dommerinvitationerne se, om jeg har en chance eller ej :høhø:

Nu snakker jeg ikke BIS, men til NOM og det hænder tit at hvis en ABY har vundet NOM i eks. hun og han, bliver der valgt en anden race i flg. kat.

Nye racer, det virker på mig som dommerne har forkærlighed for dem.

På Darak-udstillinger har man jo ikke en chance mod en Hellig Birma -
om den så står 2km væk :tihi: :tihi: