Dommer stemmer

Og så er der jo dommere der dømmer ejere …

Jeg lagde mærke til i Roskilde, at for at have en chance hos Karl Preiss om lørdagen skulle ens kat have enten pletter eller striber. Jeg er ret sikker på, han kun nominerede ocikatte og bengalere den dag.

Nu så jeg jo f.eks. Anne Velands NOM begge dage. Og jeg synes ærlig talt ikke at hun NOM mange aby’er, det der ofte var tilbage da hun skulle vælge det afgørende var briter og européer om lørdagen især.
Serman lørdag, så er der givet NOM til 4 aby, 1 bengal, 3 briter, 5 burmesere, 2 cornix, 1 europé og 1 sphynx. Så jeg synes ikke det er så galt det der med at aby skulle tage det hele i kategori 3, men det kan godt være at der er forskel på jydske og sjællandske udstillinger

Den tror jeg du skulle prøve at diskutere med Camilla og/eller Tina /Timian, Japansk Bobtail) - de kan sikkert fortælle, hvor hamrende svært det er at få en af deres katte på scenen… selv når de kommer med noget rigtig GODT!!! :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;295837]På Darak-udstillinger har man jo ikke en chance mod en Hellig Birma -
om den så står 2km væk :tihi: :tihi:[/quote]

Og det er så nu, at jeg skal fortælle, at Kludetæppet (trods flad pande og andre fejl) altid er blevet nomineret på DARAKs udstillinger - også mod birmaer! :slight_smile:
Men jo… der er mange birmaer på DARAKs udstillinger - og de er af god kvalitet! Hos Birmaen er det sjældent at det er kælekattene, som kommer med på show - visse racer kunne lære af det…

Jeps… derfor kan jeg godt lide “ukendte” dommere.
Usikkerheden med dem er så bare, at jeg ikke aner om de overhovedet kan finde ud af at dømme “min” race…
Er dog blevet meget positivt overrasket i hvert fald en gang… Havde virkelig de værste forventninger - og fik en dommer, som jeg idag ville ønske, hvis jeg ser vedkommende i panelet :slight_smile:

[quote=Ann K;295870]Den tror jeg du skulle prøve at diskutere med Camilla og/eller Tina /Timian, Japansk Bobtail) - de kan sikkert fortælle, hvor hamrende svært det er at få en af deres katte på scenen… selv når de kommer med noget rigtig GODT!!! :slight_smile:

[/quote]

Der er forskel på en ny race og en lille race (der er ikke mange) :slight_smile:

Det er måske rigtig nok… men Camilla har intet udstillet i ca 4 år!
Og Tina har vist kun haft sine bobber i ca samme tidsrum…
Tinas første avlshan opnåede for øvrigt et MG på sin første udstilling - han var nonagouti og det mente dommeren ikke at bobben skulle være! -surrender

Jeg talte for øvrigt med en af dommerne i Albertslund… vedkommende er selv opdrætter af Korat og kender Camilla udmærket… Hn var dybt frustreret over resten af dommerpanelets manglende interesse i en af de bedste Korater, der er blevet vist på show de sidste rigtig mange år!
Tro mig… jeg kender denne dommer! Den udtalelse var aldrig kommet, hvis ikke netop at katten var god!!! H
n er benhård overfor sin egen race - det er ikke der man skal komme med noget af kælekattekvalitet! :høhø:

Så at have en “lille” race, er bestemt heller ikke særligt let… dommerne er ikke vant til at se dem!

Har overværet en nominering af semilanghår… udover NFO, MCO og birma var der også en TUA… Dommeren nominerede en MCO med ordene: “Jeg tror nok at TUA er bedre, men jeg er ikke sikker, så derfor går NOM til MCO”! :uha::uha::uha: Sikke en nedtur for ejerne af begge katte!
Den ene tør dommeren ikke tage chancen med og den anden er kun second choice…
(Jo, jeg så denne nominering - og var temmelig rystet over dommerens udsagn!)

[quote=Ann K;295881]Det er måske rigtig nok… men Camilla har intet udstillet i ca 4 år!
Og Tina har vist kun haft sine bobber i ca samme tidsrum… [/quote]

Og - hvad har det med sagen at gøre - bliver kvaliteten bedre fordi man ikke udstiller - eller hvad mener du?

[/QUOTE]

Tinas første avlshan opnåede for øvrigt et MG på sin første udstilling - han var nonagouti og det mente dommeren ikke at bobben skulle være! -surrender

[quote=Ann K;295881]Jeg talte for øvrigt med en af dommerne i Albertslund… vedkommende er selv opdrætter af Korat og kender Camilla udmærket… Hn var dybt frustreret over resten af dommerpanelets manglende interesse i en af de bedste Korater, der er blevet vist på show de sidste rigtig mange år!
Tro mig… jeg kender denne dommer! Den udtalelse var aldrig kommet, hvis ikke netop at katten var god!!! H
n er benhård overfor sin egen race - det er ikke der man skal komme med noget af kælekattekvalitet! :høhø:

Så at have en “lille” race, er bestemt heller ikke særligt let… dommerne er ikke vant til at se dem!
[/quote]

Jeg forstår da godt dommeren kan være frusteret over sine meddommere. Men stadig det er hendes egen race, og at Camilla’s er en af de bedste Korater er vel ikke ensbetydende med den er en af udstillingens bedste katte?

Og det er ikke sagt fordi jeg har forstand på Korat - for det har jeg ikke.

Hvis det er fordi dommerne ikke er vant til at se racen - så skulle man måske komme lidt oftere end hvert 4. år:-)

[quote=Lis Dahlstrøm;295893]Og - hvad har det med sagen at gøre - bliver kvaliteten bedre fordi man ikke udstiller - eller hvad mener du?

[/quote]

Næ… jeg skrev det fordi du sagde at “nye” racer klarede sig bedre hos dommerne…
Her er der netop tale om “sjældne” - dvs ikke særligt sete racer på de danske udstillinger.
Og de har ikke klaret sig overvældende fantastisk…

Jeg forstår da godt dommeren kan være frusteret over sine meddommere. Men stadig det er hendes egen race, og at Camilla’s er en af de bedste Korater er vel ikke ensbetydende med den er en af udstillingens bedste katte?

Nej, det er det selvfølgelig ikke… Og den kat, som Koraten tabte til, er da også en fantastisk kat!
Men forestil dig, at Korater netop ikke var så ualmindelige på de danske udstillinger… måske resultatet ville være et andet :wink:

Og det er ikke sagt fordi jeg har forstand på Korat - for det har jeg ikke.

Heller ikke her :slight_smile: Jeg refererer blot en dommerudtalelse - fra en dommer som jeg når det kommer til lige netop denne race har stor respekt for.

Hvis det er fordi dommerne ikke er vant til at se racen - så skulle man måske komme lidt oftere end hvert 4. år:-)

Det skulle faktisk ikke have større betydning!
Dommerne skulle være fuldt ud i stand til at kunne vurdere en kats kvaliteter uanset hvor sjældent de ser den!
Og ikke som i mit andet eksempel vælge “det sikre”…

[quote=Ann K;295899]Næ… jeg skrev det fordi du sagde at “nye” racer klarede sig bedre hos dommerne…
Her er der netop tale om “sjældne” - dvs ikke særligt sete racer på de danske udstillinger.
Og de har ikke klaret sig overvældende fantastisk… [/quote]

Du sætter lighedstegn mellem ny og sjælden - når jeg læser “ny” i udstillingssammenhæng tænker jeg lige så meget ocikat og bengal som jeg tænker de helt smalle racer - og bengal og oci er repræsenteret på samtlige danske udstillinger og derfor ikke noget særsyn :slight_smile: De er bare mere interessante i visse dommeres øjne.

Du har da ret… det kan sagtens være derfor at Lis og jeg taler forbi hinanden :thumbup:
For et eller andet sted, tror jeg faktisk at vi er enige :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;295768]Det er som opdrætter af racen interessant at høre hvad du tænker i dit stille sind?

Jeg vil godt fortælle dig hvad jeg tænker i mit stille sind - at det kan være svært at være aby killing når nu der forud er er aby’er der er blevet BIS - og nogen dommere har ikke hår nok på brystet til at stemme på den, heller ikke selvom aby killingen er den bedste![/quote]
Jamen jeg vil som kælekatsejer da gerne fortælle, hvad jeg tænker i mit stille sind :).
Jeg tænker at aby-standarden er høj i Danmark, og det skal den selvfølgelig også præmieres for. Men burmeserstandarden er også høj (i hvert fald i mine øjne), og sikkert også andre racer. Men er aby’en virkelig så meget bedre, at den kan tage en NOM/BIS gang på gang?
Det er ikke min mening at lyde som et brokkehovede, der ikke kan glæde sig på andres vegne, for det kan jeg helt bestemt. Men der skal ikke den store matematiske eksamen til at se, at aby’erne får en stor procentdel af placeringerne :). Og så tænker jeg (i stil med Linda’s udtalelser, og det sædvanlige snik-snak mellen burrækkerne) om det er fordi abyen er et sikkert valg, hvis dommeren er usikker?
Du tænker i stedet at abyerne bliver nedprioriteret, fordi dommeren tidligere har nomineret abyer, så måske står vi lidt langt fra hinanden med en enighed :tihi:, og det er jo helt i orden :ups:

[quote=Rita;295918]Og så tænker jeg (i stil med Linda’s udtalelser, og det sædvanlige snik-snak mellen burrækkerne) om det er fordi abyen er et sikkert valg, hvis dommeren er usikker?
[/quote]

snik-snak - det er kun en ting: misundelse.

Og sikke en omgang fis at sige aby’en er et sikkert valg hvis dommeren er usikker på hvad der skal stemmes på - hører til i samme gruppe: misundelse

siger Lis der har en rigtig pæn aby - hun har kun eet BIS. Til gengæld er hun “vinderen” i CFA - såeeee …

[quote=Lis Dahlstrøm;295921]snik-snak - det er kun en ting: misundelse.

Og sikke en omgang fis at sige aby’en er et sikkert valg hvis dommeren er usikker på hvad der skal stemmes på - hører til i samme gruppe: misundelse

siger Lis der har en rigtig pæn aby - hun har kun eet BIS. Til gengæld er hun “vinderen” i CFA - såeeee …[/quote]

Nej Lis, der er noget om snakken, siger jeg der har haft min gang bag kulisserne i nogle år, en dansk aby anses for det sikre valg…

KH
Linda

[quote=Lis Dahlstrøm;295921]snik-snak - det er kun en ting: misundelse.

Og sikke en omgang fis at sige aby’en er et sikkert valg hvis dommeren er usikker på hvad der skal stemmes på - hører til i samme gruppe: misundelse

siger Lis der har en rigtig pæn aby - hun har kun eet BIS. Til gengæld er hun “vinderen” i CFA - såeeee …[/quote]
Så du mener altså at standarden på aby’er generelt er meget højere end standarden på samtlige andre kat 3 katte? For vi er vel nogenlunde enige om at der nomineres og BIS’es mange abyer?

  • jeg har ikke nøjere studeret de faktiske tal, så jeg undskylder på forhånd, hvis det viser sig at aby’erne alligevel ikke er i overtal -surrender:ups:

Nej, jeg er egentlig ikke misundelig, jeg undres bare…

[quote=Rita;295934]Så du mener altså at standarden på aby’er generelt er meget højere end standarden på samtlige andre kat 3 katte? For vi er vel nogenlunde enige om at der nomineres og BIS’es mange abyer?

  • jeg har ikke nøjere studeret de faktiske tal, så jeg undskylder på forhånd, hvis det viser sig at aby’erne alligevel ikke er i overtal -surrender:ups:

Nej, jeg er egentlig ikke misundelig, jeg undres bare…[/quote]

Jeg har ikke en kinamands mulighed for at vurdere de andre racer og hvor høj deres standard er.

Mange aby’er er og har altid været af høj standard i Danmark - det ved jeg. Det er korrekt det er sjældent der ikke er en aby på scenen og vinder - skulle det være forkert? Jeg mener, kan du vurdere det ikke er fortjent?

Syntes helt ærlig stadigvæk det lugter af rønnebærene. Jeg har også værer med bag kulisserne - men jeg er åbenbart halvdøv.

Hej…

Jeg tro ikke på det er aftalt før udstilling, da dommerne ikke ved hvem der kommer. med mindre dommerne er med på de forskellige forums.

Jeg tro mere på at under deres måltider osv. så går snakken og det er vel os helt okay at snakke frem og tilbage. men det med at dommerne går hent til hinanden og skriver en seddel med nummer før showet er langt fra OK i min verden.

Det er os langt fra ok i min verden at dommerene for lov at snakke og indbyrdes under secene show at sidde og snakke osv. sammen. man kan jo tydeligt se en dommer skriver et nummer og dommer ved siden kigger lige hvad han/hun skriver.

Jeg tro aldrig det er til at komme til livs. med mindre der sker en stor ændring i fife måde at holde udstillingerne. og måske lære lidt af de andre foreninger…

Jeg vil så os sige at det kan godt være at der er mange katte som måske ikke har vinder channcerne på udstillingerne. som lige har købt killing og tag den med som måske burde være hjemme. Men er udstilling ikke for bla. at møde nye mennesker og lære om sin race og se hvad dommerne siger om ens kat. Det jo bla. dem som er med til at udstillingerne kan blive fyldt op.

Dette handler ikke om misundelse fra min side. fordi jeg er en af dem som har købt en kælekat før jeg var vild med udstilling og jeg tog gladeligt afsted fordi det var sjovt og man lærte hele tiden nye personer. og det var forskelligt fra udstilling til udstilling,. jeg har da os hørt hist og pist, hvorfor tag han afsted med en kat som ikke kan vinde…

Det er ikke altid om at vinde men nogle gange at have det sjovt. mange tænker os jeg vil gerne afsted men gider ikke tage afsted uden katte. så tag de en af deres med og det er da hyggeligt. så er der jo os større chance for biv osv.

det var bare lidt herfra min siden af. om i er enig eller ej er jo op til jer.

Hvordan ser I så på det at gå steward hos den dommer der måske skal dømme jeres kat næste dag? Kan der ikke let komme til at opstå noget fnidder fnadder, eller kommer man slet ikke på fortrolig fod med dommeren som steward?

hmmmm ja da jeg udstillede Tango 1. gang i dk blev han BIS ungdyr…og så indtil timmendorf fik han kun certer…i timmendorf blev han BOB 3 både lørdag og søndag… så noget tyder da på at det kunne være aftalt spil…

[quote=Lis Dahlstrøm;295997]Jeg har ikke en kinamands mulighed for at vurdere de andre racer og hvor høj deres standard er.

Mange aby’er er og har altid været af høj standard i Danmark - det ved jeg. Det er korrekt det er sjældent der ikke er en aby på scenen og vinder - skulle det være forkert? Jeg mener, kan du vurdere det ikke er fortjent?

Syntes helt ærlig stadigvæk det lugter af rønnebærene. Jeg har også værer med bag kulisserne - men jeg er åbenbart halvdøv.[/quote]
Nej jeg kan ikke vurderer om en placering er fortjent, det har jeg heller ikke sagt.
Jeg har bare sagt, at jeg undrer mig lidt over, at så mange aby’er vinder, når nu de andre racer også siges at have høje standarder. That’s all.
Mine rønnebær er bestemt ikke sure, jeg aldrig blevet nomineret på min 4-udstillingskarriere, og har aldrig forventet det :). Man kan vel godt være undrende uden at være misundelig/have ondt i popo’en/have sure rønnebær osv.

Men for at vende tilbage til trådens oprindelige emne, så syens jeg da at oplevelsen med dommerene aftaler lige point indikerer at noget er galt - uden at det nødvendigvis omhandler racer, ejer eller opdrætter…
Jeg synes bestemt ikke, det er OK, og vil foreslå Jyrak at opstille skillevægge mellem dommerene til et sceneshow, om ikke andet, så for en afveksling og et forsøg.

Hvorfor dog det - katte udvikler sig - både til det bedre - og også til det modsatte. Nå, ja og så er det jo også et spørgsmål om konkurrenter