Drægtig og løbetid

Hejsa.

Vi har en tilløber kat, som er drægtig (det var hun da hun kom til os). Da hun var omkring 4 uger henne gik hun “i løb”, og det lader til hun er igang igen nu 6/7 uger henne (hun miaver meget insisterende, går hvileløst rundt i huset, meget kælen osv … det eneste hun ikke gør er at stritten med bagenden :sweat_smile:)

Hun er drægtighedsscannet og jeg kan svagt mærke killingerne derinde.

Er det normalt med 2 “løbetider” på trods af drægtighed?
Eller er hun måske længere henne så det er tegn på snarlig fødsel?
Hun er ikke kuglerund, som min sidste drægtige kat, derfor jeg er i tvivl.

Hun bliver selvfølgelig steriliseret når tid er.

Pft. :pray:t3:

Jeg har ikke selv erfaring med det, men nu har jeg læst en hel masse om drægtighed på det seneste og det er netop forholdsvis normalt, at de kan komme i en “løbetid” i uge 4 og 6.

Men jeg troede at de kun kom i løb i enten 4. Eller 6. Uge … ikke begge :sweat_smile:

Mja, altså enten fjerde uge eller sjette, eller begge eller ingen. Altsammen helt normalt :joy:

Hvis hun vitterligt er drægtig, så kommer hun IKKE i løbetid. Men på grund af hormoner bliver nogle af dem endog meget kælne og kontaktsøgende. Og nogle af dem giver udtryk for det ved vokalisering. Men det er ikke det samme som løbetid. Hvis man kunne forstå hvad de siger, så ville man let kunne høre forskel :wink:
VH
Susanne

4 Synes om

Altså da hun var 4 uger henne havde hun riiiiimelig travlt med at løfte bagdel og få halen goooooodt til siden, imens hun nærmest “dansede” med bagbenene … altså der var ingen tvivl :wink:

Men det er ikke løbetid - det er helt almindeligt udtryk for venlighed og imødekommenhed, som man også let kan træffe hos kastrathunner. Løbetid medfører rullen på gulvet, for de flestes vedkommende helt tydelig anderledes kalden - og villighed til at lade sig parre af en hankat. Det du beskriver er blot indladenhed og har intet med løbetid at gøre. Jeg har såmænd oplevet enkelte dommere dømme kastratklasse og undret sig over at den venlige kastrathun er i løbetid fordi de ikke kan se forskel :wink:
VH
Susanne

2 Synes om

Kan godt mærke vi ikke bliver enige, så lad os stoppe den hér.

Hankastrater kan faktisk også vise den slags symptomer i mindre grad, hehe

3 Synes om

Sådan en har jeg fået. Han råwer næsten også, som en hunkat i løbetid. :klappe:

Men hvis hun er drægtig da hun tilløber jer, hvordan kan du så vide hun er ca 4 uger henne ved første “løbetid”… og tilsvarende ved 6-7 uger? Hvornår er hun scannet? En god dyrlæge vil kunne se fostre og se hjertebanken ved 19 dage.

De kan godt scannes ved ca 21 dage, være drægtige og efterfølgende absorbere fostrene, det kunne forklare den opførsel du beskriver ved det du anslår til at være ca 4 uger. Den beskrevne opførsel ved 6-7 uge lyder ikke som en løbetid

1 Synes om

Enig? Det er ikke et spørgsmål om enig, det er et spørgsmål om at acceptere fakta eller ej. Drægtige hunkatte kommer ikke i løb. Gravide kvinder har ikke menstruation. Osv. osv. osv. Det er fysisk umuligt at en drægtig hunkat kommer i løb. Men det er meget muligt at folk ikke kender kattes adfærd godt nok til at kunne se forskel på løb og indladenhed… Og det er lige så muligt at folk ikke er i stand til at vurdere hvor langt henne en kat er i sin drægtighed / om den er drægtig.
Oh well…
VH
Susanne

2 Synes om

Få katten forbi dyrlægen igen, og få taget røntgen. Så kan du med sikkerhed få vished :woman_shrugging:t3: Om hun stadig er drægtig.

Her har vi aldrig oplevet løbetid og drægtighed.

Jeg sagde; vi stopper den her.

Når jeg nu kan mærke fosterbevægelser, så er jeg faktisk slet ikke i tvivl om hvorvidt hun stadig er drægtig eller ej. :slight_smile:

Hun blev scannet da hun var ca 3 uger og igen ca 2 uger efter.

Jeg spørger jo netop også om det måske er tegn på fødsel eller ej … hun er i hvertfald HELT anderledes, fra den ene dag til sen anden.

Helt ærligt! Du stiller spørgsmål, og du får et kvalificeret svar. Som du ikke er “enig” i. Men hvis ikke du vil have et kvalificeret svar fordi det risikerer at bestå af noget andet end du selv mener, så tror jeg ikke det er på KG du skal spørge… Her får man som regel altid et ordentligt svar, der har hold i virkeligheden. Der er ingen grund til at tale til mig som et barn på 5 fordi du er uenig…
Velbekomme, det var så lidt!

Men hvordan kan det så være, der er flere steder man kan læse, at de kan komme i “løbetid” (ved godt det ikke er en rigtig løbetid) i uge 4 og uge 6?
Jeg har læst det flere steder, også på andre opdrætteres hjemmesider :slightly_smiling_face:

1 Synes om

At folk skriver noget på sin hjemmeside er ikke det samme som at det er klinisk fakta :wink: Det ER ikke en rigtig løbetid - det er bare indladende adfærd udløst af hormoner. Hvis man nogensinde har mødt en gravid kvinde kan man måske bedre forstå at humør og adfærd kan svinge lidt…:wink:
VH
Susanne

4 Synes om

Nej, det er jeg også godt klar over det ikke er :wink: men når nu nogle opdrættere skriver det, og præcisere hvilke uger det er, kunne det jo godt være det var noget flere oplevede.