Drop leg med lasere

Et velment råd: Leg ikke med kattene med lasere - nu har jeg desværre været hos to hunde og en kat, der jager alle lysglimt i huset og uden for plus skygger som følge af leg med disse lasere.

Problemet er, at adfærden bliver stereotyp og gentages i en uendelighed - det kan stort set ikke helbredes.

Årsagen er, at hund/kat aldrig får mulighed for at afslutte jagtlegen ved at fange byttet - der er nemlig ikke noget at fange. I stedet bliver de besatte af det og leder hele tiden efter “byttet”.

En fra min klasse har været hos yderligere to hunde ud over de tre dyr, som jeg beskriver her - problemet er forhåbentlig ikke udbredt - men jeg vil alligevel gerne lige advare.

Der findes mange andre gode lege at lave med kat/hund.

Som ejer kan du aldrig vide om dit dyr er et af de dyr, der ikke tåler laser-lege. Så tænk dig om.

MVH

Jeg har en laser og jeg har nu ikke tænkt mig at skille mig af med den.

Willow elsker den - og jeg morer mig også med den. Så den bliver i legetøjsskuffen.

Jeg har aldrig brugt laser-legetøj til mine katte.

Men tak for tippet - det var ikke noget, jeg på nogen måde selv ville have tænkt over :), men jeg kan sagtens forstå logikken i det.

Charlotte: Ja det er meget trist at se disse dyr - de jagter alle glimt og skygger - sådan helt maniske. Der kan ligge en genetisk disponering bag at nogle dyr udvikler det og at andre ikke gør - vi kender ikke nok til dettil at kunne sige mere.

Det værste er, at det er stort set umuligt at forhindre dyret i at se lys og skygger, så hvor starter behandlingen?

Ejerne er meget kede, det er klart - ingen gør det jo med ond vilje.

Men jeg synes alligevel lige, at jeg ville oplyse om det og opfordrer til omtanke.
Jeg har ikke lyst til at se flere uhelbredelig syge maniske katte og hunde oven på disse tre, som kom lige i rap.

Om folk vil lege med laser eller ej er op til dem, jeg synes bare, at vi som ejere så vidt mulig bør træffe vores valg ud fra viden - så derfor denne tråd.

MVH

Vi har faktisk næsten lige købt en laser til 10 kr. for at vi kunne lege med Bamse med den.

Han har jo været lidt svær at få i gang med de vilde jagt-lege for tiden bare med en drillepind, men når vi har brugt laseren suser han rundt efter den, og er helt vild. Men jeg vidste ikke det kunne gøre dem “kuller” overfor lys.
Når jeg stopper med at lege med ham fører jeg lyset hen til min hånd fordi jeg manglede, at finde en måde, hvor jeg ikke synes det var synd, at han ikke fik den.
Når vi har leget med den virker han rigtig glad og går rundt som om han ikke er nervøs bagefter, men har den ikke været i brug i noget tid kan han godt virke lidt nervøs igen.

Jeg har hør om den adfærd før, også set et program om sådan en adfærd hos hund. Men hunden det omhandlede havde ikke leget med laser. Altså kan den adfærd fremkomme af andet. Ved man med sikkerhed det er laseren der er grunden?

Kattens jagt og leg udmunder tit ikke i et bytte, feks. når de prøver at fange diverse insekter, men jeg mener at hvis man bruger en laser bør den bruges med måde.

Jeg synes det er super fint vi får infoen, men kunne godt have ønsket at have fået den bragt på en lidt mere ikke skræmmende måde :slight_smile:

Jeg har også set et program om en stor hund der ville fange solstråler eller genskær fra ting med hende den engelske hunde adfærds træner (eller hvad det hedder) Hende der ser sådan lidt stram ud i betrækket. Hun har mørkt hår der er sat i en knold øverst på hovedet og har en rød frakke på. Hun er vildt dygtig og virker til at have en 6 sans der hedder hundesprøg (åhh, træls jeg ikke lige kan hendes navn!!!)

Nåh, men i det program blev hunden da “helbredt” af hende og ejerne. Det var bare det jeg ville frem til!:slight_smile:

Det er trist når det ender som det er gjort, med de nævte dyr i første indlæg. :frowning:

Vi har også en laser her hjemme. Vi bruger den stort set aldrig, men ind i mellem bliver den fundet frem og Amidale suser efter den, hun nyder det. Diamond er ret ligeglad.
Vi prøvede med Gismo en dag, og ham skal man SLET ikke bruge laser til. Han bliver stresset med det samme han ikke kan se den, og han går rundt om sig selv for at finde den osv. Så første gang han gjorde det, stoppede vi med ham. Heldigvis skulle der bare lige lidt nus til, og lege med drillepind, eller hvad vi nu brugte, og så var han over det.

Jeg har altid haft en idé om, at de ikke var/er gode at bruge for længe og for tit. Så derfor bruges vores sjældent og kun i kort tid.
Med Gismo ved jeg ikke om han er for ung, eller om han bare simpelthen slet ikke kan kaperer den form for “leg”.

Jeg tror jeg har set den samme udsendelse Bamse.

Nå men, diskussionerne om de her laserpenne var oppe for 9 år siden, og bl.a.
blev der sagt, at man skulle passe på med laserpennen, da nogle katte bliver så ophidsede og stressede af legen at de får epilepsilignende kramper.

Og ja, de bliver frustrerede over ikke at kunne fange de røde pletter, så det er ikke noget legetøj vi bruger, har ikke brug for en frustreret kat der farer rundt efter solpletter og leder efter røde prikker.

Det er virkelig en af mine “kæpheste” du bringer på bane her -høhø

Jeg har talt med store ord i flere tilfælde, og endog konfiskeret og ødelagt et par af de lasere, mens folk måbende og småfornærmede kiggede på…

Nu tror jeg så ikke direkte en kat kan tage skade af en laserlysstråle, der en enkelt gang eks. føres langsomt hen over et gulv…men problemet er bare, at folk ikke kender nogen grænser, fordi det er SÅÅÅÅ SJAAAAWT :mad::mad: jeg har set folk gå totalt amok med de lasere…køre og svinge dem rundt, så de stakkels katte var totalt forvirrede og rundtossede og desorienterede, og lige ved at slå knuder på sig selv af at fange efter noget der ikke er der…men er altid blevet mødt med stor modstand, når jeg eks. på forskellige kattefora har kommenteret det uhensigtsmæssige ved de lasere .

Her hjemme har vi en laser og den ligger altid fremme på bordet… klar til leg… Når den bliver samlet op, laver den sådan en lille raslelyd… denne lyd får Faxe til at komme styrtede i fuld firspring… så sætter han sig og kigger forventningsfuldt op på os… Når “kliklyden” (som den siger når man tænder den) så kommer så stirrer han ned på gulvet indtil han finder pletten… han elsker at lege med den… og han er udemærket godt klar over hvad det er der laver hans plet… og så snart han hører laseren blive lagt på bordet igen så ved han legen er slut…

Er helt enig i at det kan gøre nogle dyr kulrede… Men i vores hjem er den super… Der er ikke rigtigt nogle af de andre katte der gider det, så det er en leg han har helt for sig selv.

[quote=Kimilla;142849]Det er trist når det ender som det er gjort, med de nævte dyr i første indlæg. :frowning:

Vi har også en laser her hjemme. Vi bruger den stort set aldrig, men ind i mellem bliver den fundet frem og Amidale suser efter den, hun nyder det. Diamond er ret ligeglad.
Vi prøvede med Gismo en dag, og ham skal man SLET ikke bruge laser til. Han bliver stresset med det samme han ikke kan se den, og han går rundt om sig selv for at finde den osv. Så første gang han gjorde det, stoppede vi med ham. Heldigvis skulle der bare lige lidt nus til, og lege med drillepind, eller hvad vi nu brugte, og så var han over det.

Jeg har altid haft en idé om, at de ikke var/er gode at bruge for længe og for tit. Så derfor bruges vores sjældent og kun i kort tid.
Med Gismo ved jeg ikke om han er for ung, eller om han bare simpelthen slet ikke kan kaperer den form for “leg”.[/quote]

Hende fra Tv er Victoria Stilwell - hundens adfærd var mig bekendt genetisk - men ja man ved, at adfærden også kan komme ved at lege med laser. Hvis indlægget virker skræmmende, så er det fordi det er skræmmende at se manisk og stereotyp adfærd.

Jeg fremhæver lige Kimillas indlæg - her er et eksempel på en ejer, der læser sine dyr og ikke overdriver - det er nok der man skal hen, hvis man vil undgå at en kat eventuel udvikler problemet.

Omtanke, ikke overdrive og så eller se hvordan katten reagerer bagefter brugen.

Personlig tør jeg bare slet ikke eksperimentere med det. Ingen af mine dyr herhjemme kunne klare det - de ville alle reagere som Gismo

MVH

[QUOTE=Bamse;142837]
Når jeg stopper med at lege med ham fører jeg lyset hen til min hånd fordi jeg manglede, at finde en måde, hvor jeg ikke synes det var synd, at han ikke fik den. [/QUOTE]

Jeg har hørt om flere, der afslutter legen på denne vis - og tilsyneladende ser katten så, at legetøjet bliver “lagt væk”, hvis den slutter af inde i hånden.

[quote=PivC;142877]Her hjemme har vi en laser og den ligger altid fremme på bordet… klar til leg… Når den bliver samlet op, laver den sådan en lille raslelyd… denne lyd får Faxe til at komme styrtede i fuld firspring… så sætter han sig og kigger forventningsfuldt op på os… Når “kliklyden” (som den siger når man tænder den) så kommer så stirrer han ned på gulvet indtil han finder pletten… han elsker at lege med den… og han er udemærket godt klar over hvad det er der laver hans plet… og så snart han hører laseren blive lagt på bordet igen så ved han legen er slut…

Er helt enig i at det kan gøre nogle dyr kulrede… Men i vores hjem er den super… Der er ikke rigtigt nogle af de andre katte der gider det, så det er en leg han har helt for sig selv.[/quote]

lige præcis sådan gør trixie osse, hun kommer så snart vi tager den i hånden og med det samme vi slukker for den og den røde prik er væk lægger hun sig ned og slapper af, hun ved endda osse hvor prikken kommer fra, for er vi for langsomme til at tænde den går hun hen til laserpointeren og slår til den og snuser til den osv osv.
Men havde hun ikke vist den adfærd ville den aldrig komme i brug her i huset.
MEN meget andet kattelegetøj ka altså osse gøre en kat frusteret, bla har vi haft nogle pelsmus med en klokke i, disse mus tog vi fra kattene om natten for at få nattero, men resultat at de sad foran skabet musene var lagt ind i og jamrede sig istedet.
jeg mener ganske enkelt at alt legetøj til dyr skal bruges meget varsomt

Vi leger også med lasere og når vi ikke gider mere så kaster vi en mus e.l ned til dem så de får fanget noget :smiley:

Et godt emne Helle :ok: som med mange andre ting i livet, så kræver laser-leg osse omtanke.

ja ja jeg har osse en laser dims, den bliver brugt en sjælden gang og kræene elsker den, men jeg foretrækker stadig bolde og mus :rock:

en af mine katte, 9 årige Barabbas elsker lyspletter, om sommeren er det sjovt når solen giver genskin i briller, vand eller andre glimtende ting, men han er bestemt ikke besat af det, så den fornøjelse får han lov at ha’

Felis - Jeg kan lige se sådan nogle halv store drenge sidde på deres flade og gå helt bananas med laseren så katten fiser runder på det hele og bliver smask forvirret. Den måde at bruge den på hader jeg og katten bliver fuldstændig kørt ud!

Jeg har hørt det samme, at det er vigtigt legen sluttes af samme sted hver gang, så ved dyret, at nu er legen slut.

Jeg bruger min laser et par gange om måneden. Willow elsker den men jeg “laver” jo ikke rigtigt noget.

Den er god til hvis man er træt :tihi::stuck_out_tongue:

Aj jeg kan bedre lide legetøj hvor jeg er med i legen. Men Willow elsker sin røde prik så jeg vedbliver med at have den i huset. Han er også helt oppe og ringe når kæden rasler Gg

Vi plejer at lege med den max 10 minutter - så gider jeg ikke mere. Så bliver det kedeligt for mig.

Jeg synes mange folk er en smule “hysteriske” med mange ting. At de blæser dem op og ud af proportioner. Jeg tror meget det handler om mådeholdenhed.

en laserleg skader ikke hvis ikke det er hver eneste dag og 30 minutter om dagen. ligesom så meget andet. Guf skader ikke hvis ikke det er et halvt kg. hver eneste dag osv osv osv.