Drop leg med lasere

Jeg leger ikke med laser herhjemme - og mine katte jagter alligevel lysglimt, når solen skinner :slight_smile:

Jeg har hørt at det er skadeligt for kattens øjne hvis man kommer til at ramme dem under legen…derfor og pga den med at katten ikke får afsluttet legen ordentligt er grunden till at vi IKKE bruger det her i huset…og jeg bliver GAL hvis folk der kommer her gør det ved dem…

Det står så også på pakkerne med laserne at man ikke må lyse andre i øjnene med dem.

Det er noget med at hvis man holder en laser stgille så er lyskeglen faktisk så koncentreret at temperaturen måleligt stiger og nogle af dem fra usa kan faktisk springe balloner og få kviksølv til at stige i barometeret.

Men så er man fame også dum hvis man gør sådan noget - sådan er vi vel for pokker ikke herinde…

[quote=Gry Gressbakken;142989]Det står så også på pakkerne med laserne at man ikke må lyse andre i øjnene med dem.

Det er noget med at hvis man holder en laser stgille så er lyskeglen faktisk så koncentreret at temperaturen måleligt stiger og nogle af dem fra usa kan faktisk springe balloner og få kviksølv til at stige i barometeret.

Men så er man fame også dum hvis man gør sådan noget - sådan er vi vel for pokker ikke herinde…[/quote]

nej jeg ved godt at folk herinde fra ikke er onde og ikke vil gøre sådan noget, men under leg er risikoen for det der jo…

Jeg købte engang sådan en laserpen - men ingen af mine katte gad den, så jeg leverede den tilbage igen.

:D:D:D:D

Sandt uheld sker - men jeg tror så heller ikke det er skadeligt hvis man kommer til at ramme den i øjnene et splitsekund. Det er vel det samme som hvis man får en reflektion fra en rude i øjnene.

Kattens reaktion er jo også at lukke øjnene eller dreje hovedet bort, og min reaktion ville være at slippe knappen med det samme eller vende keglen mod gulvet.

[quote=Gry Gressbakken;143002]Sandt uheld sker - men jeg tror så heller ikke det er skadeligt hvis man kommer til at ramme den i øjnene et splitsekund. Det er vel det samme som hvis man får en reflektion fra en rude i øjnene.

Kattens reaktion er jo også at lukke øjnene eller dreje hovedet bort, og min reaktion ville være at slippe knappen med det samme eller vende keglen mod gulvet.[/quote]

det er jo op til folk selv hvad de mener, i dette tror jeg at vi to har meget forskelligt syn på emnet, for om det så kun er et splitsekund, så tror jeg det er skadeligt i sidste ende, for det sker jo ikke kun en enkelt gang sådan noget…og alene risikoen for at skade en af mine katte, gør at jeg er dybt imod brugen af laserpointere som kattelegetøj…

Jeg vil hellere være for forsigtig end at skulle leve med tanken om at jeg skulle være skyld i at en af mine katte blev forvirret, stresset eller mistede synet…

Jeg har oplevet en kat som hyperventilerede helt vildt efter en leg på ca. 5 min. (det var ejeren der kørte med klatten) :stuck_out_tongue:

Tænkte så at mine 3 mølædte kunne få lidt motion på den måde . . . . men nej tak det gad de virkelig ikke . . . så hellere en minkhale, som kan kastes op i luften og blive rystet rigtig godt bagefter . . . . :thumbup:

Laserpinden blev lagt tilbage i tasken og bliver fremover kun brugt til det den er fremstillet til . . . . tavleundervisning :ok:

Hvor er jeg glad for dit indlæg…Helle…:wehuu:
Mange tak…

For nogle måneder siden havde jeg besøg.
Og personen havde en laser-pen med.

Jamen…det så da umiddelbart sjovt ud.

Men det var ikke sjovt…

Mine katte for forvildede rundt - for så var lys-kuglen her - så var den der.

Jeg sagde: Hold op—hold op.
Jeg fik direkte aversion mod “legen”

Vedkommende var helt ude af sig selv af grin.

Puh-ha… det var jeg ikke :doh:

Mange gode hilsner
Mona

Jeg har også en laser som jeg leker med Plysj med, det er den eneste leken som virkelig får gang i henne og kan gi henne trim - all lek med dabird dominerer Tanzen totalt. Av den anledning vil jeg fortsette å leke med den, og jeg har ikke merket at hun blir negativt påvirket, selv om jeg vil ta med meg det utmerkede tipset av å avslutte leken på samme måte hver gang - takk for det :slight_smile:

Tak for indlægget Helle.

Jeg er også modstander af leg med lys, det være sig lommelygter, laserpointere osv. Et er hvis katten selv synes en reflektion af sollys i et vandspejl kan være interessandt noget andet er at lade den jage en lysplet bevidst.

Selvfølgelig bestemmer folk selv hvad de vil udsætte deres dyr for, men det bliver ikke nogen af mine katte der skal gøres kulrede over en åndsvag lysplet der farer rundt.

Det er rigtigt at katten ikke altid fanger sit bytte i naturen men som regel kan de se hvor byttet forsvinder hen… fulgen op i træet eller over hækken… insektet op i luften, musen ned i græsset osv.

Jeg har oplevet folk som elsker at lade katten rende i rundkreds efter en fjerdusk eller Dabird indtil katten er enten helt rundtosset og vakler rundt eller er fuldstændig forpustet. Så for mig at se er det det sædvanlige dilemma, det er ikke så meget emnet der bruges der er problemet men måden det menneskelige væsen der holder i den anden ende har forståelse for brugen af det og respekt for kattens adfærd.

Marina

[quote=Marina;143125]Jeg har oplevet folk som elsker at lade katten rende i rundkreds efter en fjerdusk eller Dabird indtil katten er enten helt rundtosset og vakler rundt eller er fuldstændig forpustet. Så for mig at se er det det sædvanlige dilemma, det er ikke så meget emnet der bruges der er problemet men måden det menneskelige væsen der holder i den anden ende har forståelse for brugen af det og respekt for kattens adfærd.

Marina[/quote]

Der ramte du i sandhed hovedet på sømmet. Det er det jeg pointerede med mådeholdenhed.

Ja, menneskene kan styre legen med laseren. Det kan kattene ikke. De bliver helt vilde.

Jeg leger stadig med mine katte med laserpen. Grund: Mine har fattet at det er fra musen (min er formet som en mus) at den røde kugle bliver spyttet ud. Mine slutter altid med at lege med musen, de kommer hen og tager den fra mig - går ud fra det er når de ikke gider mere :rulleøjne: :stuck_out_tongue: (det er Ninjo og Wulfi, Cirrus gider slet ikke lege lasermus). Pt. ligger musen stoppet ned i et hjørne af min seng. Det var der, den endte sidst. Men når de tager den frem, så leger vi selvfølgelig lidt igen med “den røde kugle”.

Men jeg har noget familie som f.eks ikke får lov at lege med lasermus med dem, fordi de (han) ikke gør det ansvarligt, efter min mening. Jeg tror måske man skal efterligne en flue eller noget og ikke være alt for uforudsigelig. Lissom bananfluerne i mit badeværelse, som Ninjo og Wulfi også leger med hver morgen lige for tiden, og som jeg derfor ikke har fjernet. -tihi

Gry: Det er sandt at mådehold er kodeordet i næsten alle ting - eneste minus i denne sammenhæng er, at hvis et dyr er genetisk disponeret for noget, så ved vi mennesker ikke altid hvor meget der er for meget og hvornår noget er nok.

Når det er sagt, så er en af mine kæpheste mental stimulering af indekatte - jagtlege bør ikke stå alene - det svarer til kun at kaste pind og spille bold med en bordercollie hele dens liv. Med balance i tingene får vi sunde dyr - fysisk og mentalt.

Der kommer aldrig sådan en laser inden for mine vægge. Det ermit valg som disse dyrs ejer, og det er taget.

Jeg kender nemlig ikke mine dyrs grænse for den slags bytteløs leg (som iøvrigt i mine øjne slet ikke kan sammenlignes med naturlig jagtadfærd hos katte i naturen - ingen kat jager i bevægelse i så lang tid, som vi mennesker kan finde på at bevæge en laser eller andet legetøj - katte sidder stille og venter, sniger sig frem, springer, fejler og venter stille igen - nogle gange på samme sted i timevis - der er en verden til forskel i stressniveau).

En voldsom kat anbefaler jeg normalt, at man max leger med i 15 min men til gengæld skal det være i 15 min med mindre mis selv afbryder legen - årsagen er at en sådan kat skal leges færdig - ellers er den kun lige startet, når legen stopper, og det er virkelig usundt for organismen - det kan føre til kronisk stress og alarmberedskab.

Til gengæld må ejer lege med mis tre gange 15 min om dagen, hvis M/K lyster - men max 15 min hver gang - herefter skal sådan en kat have en pause. I ved sikkert, hvad jeg tænker på, når jeg siger voldsom kat. Min Tara er fx sådan en kat - voldsom og stresser helt op i legen og tager lang tid om at falde til ro i hovedet igen bagefter.

Jeg tør slet ikke tænke på hende og en laser… At afslutte legen er utrolig vigtig for en kat som Tara - lader jeg hende ikke afslutte, så går hun i DAGEVIS og kigger efter snor/mus/ osv. Dagevis… Som I nok kan forestille jer prioriterer jeg mental stimulering og anden former for leg end jagtlege meget højt med denne tosse-kat:-)

MVH

Jeg må sige at vi også har en her hjemme, men jeg har fra starten af lavet legen sådan at når vi jagter den der underlige røde ting, så slutter den i en bunke med guf og mine 3 virker som om de tror de har fanget og spist den, for de kigger ikke efter den. Men nu ved jeg da ikke helt om jeg tør den leg mere. Men alle vores lege med legetøj som de ikke må have fast (drillepinde og den der bird ting) slutter altid med guf. Ved ikke om det er rigtigt eller forkert.

Vi har forlængst droppet legen med laserpointeren. Bebse er blevet fuldstændig bims i hovedet af at have leget med den få gange. Nu er hun helt besat, når et eller andet bare sender et lysglimt fordi det reflekterer i solen. Og det er ikke fordi, vi ikke har forsøgt at afslutte legen og få hende til at fokuserer på andre ting umiddelbart efter, vi havde slukket for den.

Så vi har det som dig - det er helt andre lege, der skal til for denne type katte. Der er virkelig forskel på, hvordan den enkelte kat reagerer på forskellige ting. Men den mest “gakkede” reaktion, er hos os den, vi har set i forbindelse med laserpointeren.

Jeg tør desværre ikke sige om det er nok at slutte ned guf. Jeg skal lave programmer til disse dyr - skal nok fortælle hvordan man arbejder med det - der kan måske ligge en forebyggende mulighed i det ?

MVH

Ang. Victoria Stilwells hund, som blev helbredt - så var det lidt noget andet der var sket denne hund:

Hun skriver selv på sit forum om hunden Max:

“The dog you were asking about was Max, a Gordon Setter. He had been raised as an army dog and his ‘kennel’ was a ballroom. I believe that he spent long amounts of time by himself in this mirrored ballroom, and his obsession with reflections started from there. I think he entertained himself by chasing the relections made on the mirrors. When he was re-homed he was already obsessed and this was causing his owners a lot of distress. Part of it was habit and part attention seeking. Interrupting his focus and redirecting him onto something more positive was key in helping him modify the behaviour. That along with lots of exercise and stimulating toys to play with really helped him”.

Løsningen er meningsfyldte aktiviteter i stedet for tvangsadfærden. Samtidig skal dyret skånes for de sanseindtryk der udløser adfærden - det er derfor ikke just let at løse.
Medicin er ofte nødvendig også.

Blot som svar på det med Stilwells hund.

mvh

Her var han jo

http://www.veoh.com/collection/imotd#watch%3Dv11047527ZkgFCna