Bølle missen(MCO) er nu blevet 12 uger(2 kg) og flyttet hjem til min mands søster.Aftalen var at hun skulle få ham kastreret på Skive dyreklinik hurtigst muligt efter flytningen.Har jo selvfølgelig fortalt hende om det jeg lige har læst mig til på fora om tidlig neutralisering.
Men men dyrlægen fik hende overbevist om at Bølle ville blive mindre end hvis man ventede og ikkke komme til at ligne en "rigtig " hankat:(
Jeg mangler jeres hjælp til at finde nogle links til emnet som jeg kan sende til hende.Ved godt det har været oppe mange gange.
Bølle skal leve et liv hvor han har mulighed for at komme ud og vil bare ikke have han skal løbe fertil rundt så kører jeg ham hellere selv til en dyrlæge.Men vil gerne have nogle facts at kunne hive frem.
Måske skulle I hellere bruge energien på at finde en dyrlæge i området, som er opdateret i sin viden om neutralisation af katte og killinger?
mvh Camilla
Det er ikke for at overbevise dyrlægen men for at fortælle min svigerinde at dyrlægen ikke er helt rigtig på den:)Nej jeg bruger dyrehospitalet i Herning ,men var sikker på de også var dygtige i Skive hvor min svigerinde altid er kommet med sine dyr.
Så kan nogen hjælpe med link til tidsskrifter ,undersøgelser mm vil jeg være meget taknemmelig Hilsen Ninna
Så har jeg sendt link til svigerinden hvis nogen har flere undersøgelser eller noget må i meget gerne ligge det herind så jeg kan bombardere hende med viden om og fordele ved tidlig kastrering :) Hilsen Ninna
Vores Filur var godt nok omkring de 16-17 uger, da han blev neutraliseret og han er bestemt ikke lille. Det er hunkattene forøvrigt heller ikke- de er snart 5 år.
Måske det nemmeste er, at finde en anden dyrlæge ?
Jeg ville aldrig begynde at diskutere med min dyrlæge om de skal kastrere en killing. Hvis de ikke er rutineret i at lægge killinger i narkose, ville jeg nok foretrække en anden dyrlæge anyway.
Det kan du have ret i:) - men hvordan får dyrlægerne denne erfaring:? Ved at opdrættere har tillid til deres evner som kirurger og stoler på, at de sætter sig ind i nye udfordringer, inden de påtager sig dem - eller:?
Der bliver iaf næppe flere dyrlæger med erfaring i at neutralisere killinger, hvis opdrættere konsekvent vælger de dyrlæger, der allerede har erfaringen-høhø - giver det mening??
Den dyrlæge, der neutraliserede mine første tidligt neutraliserede killinger (undskyld den klodsede formulering:sorry:), havde ikke prøvet det før, men hun var en dygtig dyrlæge og kirurg og påtog sig opgaven, fordi hun godt kunne se fornuften i det. Hun brokkede sig hver gang over pille-arbejdet:tihi:, men hun gjorde et fint stykke arbejde hver gang.
For mig at se er det ligeså meget et spørgsmål om dyrlægens holdning til ny forskning og opdrætteres ønsker. En dyrlæge, der ikke vil acceptere nytænkning, kan det sjældent betale sig at diskutere med. En dyrlæge, der følger med i ny forskning og tænkning, er ofte mere åben overfor nye opgaver og udfordringer.
mvh Camilla
[quote=dkkorat;121912]Den dyrlæge, der neutraliserede mine første tidligt neutraliserede killinger (undskyld den klodsede formulering:sorry:), havde ikke prøvet det før, men hun var en dygtig dyrlæge og kirurg og påtog sig opgaven, fordi hun godt kunne se fornuften i det. Hun brokkede sig hver gang over pille-arbejdet:tihi:, men hun gjorde et fint stykke arbejde hver gang.
mvh Camilla[/quote]
Jeg lagde også kat til min dyrlæges første tidlige neutralisering. Jeg ville dog aldrig have gjort det, hvis ikke jeg havde tillid til, at han skulle klare det og selvom han drømte om et mikroskop midt i det hele (en 14 uger gammel burmeser på ca. 1,2 kg er ikke særlig stor), gik det hele jo en-to-vupti og 1½ time efter, vi var begyndt, hoppede Galliano rundt herhjemme og legede abekat -høhø
Det gør de ved at sige “ja, det er ikke noget problem”
Hvis først de gør det til et problem og skal overtales … tja … så er det ikke mine killinger, der skal under kniven.
Jeg har skam både hos min tidligere og nuværende dyrlæge været først med killinger til neutralisering, men ingen af dem har set det som noget problem - og det har jeg så heller ikke.
Både Bugatti og Mercedes er neutraliseret som 10 ugers på dyrehospitalet i Herning, og jeg har svært ved at tro, at de af den grund ikke skulle blive særlig store. Faktisk har jeg også hørt det modsatte, at de ved tidlig neutralisering bruger mere af deres energi på at vokse.
Men jo yngre de er, når de bliver neutraliseret, jo hurtigere kommer de over det, det er ihvertfald et faktum. Og Herning dyrehospital bruger så åbenbart heller ikke traditionel narkose men gas, som skulle være nemmere at styre og gøre, at killingerne kommer hurtigere til sig selv bagefter og er mere friske.
Mange steder er det jo en religionssag, men jeg troede egentlig, at det var alment kendt at tidlig neutralisering er at foretrække.
Jeg har også hørt og læst undersøgelser (der en der er lavet med kastrering at killinger/katte i 3 foskellige aldre) der siger det modsatte.
Og min Diego er da bestemt blevet et stort brød selvom han blev neutraliseret som 11-12 ugers.
De hankatte træk de kan få ved at nå kønsmodenhed har de (huskatte) alligevel ikke udviklet der hvor de fleste dyrlæger anbefaler at kastrere - 5-6 mdrs alderen.
Det er først når de når op omkring 10-12 mdr de begynder at få hankatte kinder - og de forsvinder alligevel efter kastrering, efter hvad jeg har læst mig til.
Vi er super glade for Odense Dyrehospital på mange punkter, men de udøver heller ikke TN(tidlig neutralisering) Så når vi får killinger køre vi til Bygholm( Ik søøøde Hanne ) de er super dygtige og kan deres kram.
Jeg vil aldrig begynde at diskuterer med egen dyrlæge og eg kunne måske nok få dem til et hvis eg plagede længe nok, men da de så absolut ingen erfaringer har, ja så ville eg aldrig turde løbe den risiko
Er de fleste dyrlæger ikke trænet i, at lægge mindre dyr end killinger i narkose også ? Her tænker jeg marsvin, kaniner og lignende.
Vores dyrlæger snakkede endda om, at lægge vores ene undulat i narkose ( for at lave en biopsi ), men det tør vi altså ikke rigtigt- det er jo et bette, bette dyr. -what
Til argumentet med størrelsen kan jeg tilføje, at min erfaring (bygget på to katte -høhø) er, at det er liniebestemt, hvor stor en kat bliver - ikke neutraliseringsbestemt.
Sander og Galliano er - måske pånær en dag eller to - neutraliseret nøjagtigt samtidig (ca. 14 uger) og der er nu ca. 1½ kg forskel på deres vægt. Der er to måneders forskel på deres alder, så vægtmæssigt burde de ligge rimeligt lige, hvis ikke det var for linierne bag Sander er et stort brød uden at være tyk, mens Galliano er lille og slank.
[QUOTE=Buffy;122057]Er de fleste dyrlæger ikke trænet i, at lægge mindre dyr end killinger i narkose også ? Her tænker jeg marsvin, kaniner og lignende.
Vores dyrlæger snakkede endda om, at lægge vores ene undulat i narkose ( for at lave en biopsi ), men det tør vi altså ikke rigtigt- det er jo et bette, bette dyr. -what[/QUOTE]
Om de er trænet i det, afhænger jo af deres erfaring. Under uddannelsen har de lært, hvor meget narkose det enkelte dyr skal have - men det betyder jo ikke de har prøvet det.
Jeg har engang overværet en kastration af en rotte, så det kan sagtens lade sig gøre med mindre dyr