[quote=Buffy;122057]Er de fleste dyrlæger ikke trænet i, at lægge mindre dyr end killinger i narkose også ? Her tænker jeg marsvin, kaniner og lignende.
Vores dyrlæger snakkede endda om, at lægge vores ene undulat i narkose ( for at lave en biopsi ), men det tør vi altså ikke rigtigt- det er jo et bette, bette dyr. -what[/quote]
Netop fordi min dyrlæge ofte udfører operationer på rotter, ildere, undulater og den slags smådyr var hun ikke spor afvisende, da jeg for år tilbage spurgte om hun ville tidligt neutralisere killinger… kunne hun finde ud af at operere smådyr, så kunne hun jo nok også finde ud af at neutralisere killinger
Jeg har så endnu ikke benyttet mig af hendes service, men jeg vil ikke betænke mig på at gøre det, hvis nogensinde jeg (eller rettere en ny killing) fik brug for det!
Hun tager for øvrigt altid en snak med nye klienter, når de kommer med deres killing om netop neutraisering og den slags… mange katteejere ved stadig ikke at det er en mulighed og venter derfor ofte til ca 6 - 12 måneder inden de får deres kat neutraliseret. Min dyrlæge vil hellere virke “pushy”, end skulle til at tale katteejere fra aflivning, når de kommer med en storstrintende fertil knap 10 måneder gammel kat…
Roslev dyreklinik snipper 12 uger gamle siameser killinger (på 1 kg), har kendskab til at Skive dyrehospital har snippet minimum 20 MCO killinger (kender både en siam og mco opdrætter i Skive, og siam opdrætteren foretrækker den i Roslev).
Jeg synes også at have hørt at de foretog dette i Skive ,men problematikken er nu ikke så meget at dyrlægen ikke vil,kører gerne til Herning som for at få det ordnet.Det er mere at min svigerinde nu skal overbevises om at det IKKe er synd at gøre det når killingen ikke er ældre…Nu har hun jo hørt på en meget overbevisende dyrlæge som ikke mener det skal gøres før han er min halvt år gammel.
Aftalen var at hun fik ham neutraliseret når han skulle have 2 vaccine og fordi jeg regnede med Skive gjorde det fik hun lov selv at få det ordnet.Men nu vil hun ikke have det gjort nu alligevel fordi det jo er synd for katten ifølge hendes dyrlæge.Og som skrevet før skal han have lov til frit løb hos dem og jeg vil IKKE have at min killing skal have lov at løbe rundt ude med vedhæng intakt:(
Så nogle overbevisende argumenter og erfaringer modtages gerne. Har sendt hende de link i har skrevet herinde Hilsen Ninna
Så nogle overbevisende argumenter og erfaringer modtages gerne. Har sendt hende de link i har skrevet herinde Hilsen Ninna[/quote]
Her er da et argument, der fik mig til, at ringe til dyrlægen med det samme. Vores Panda kom i løb, som knapt 5 mdr. gammel. Omkring en måned senere fik hun pludseligt veer- vi havde ellers ikke bemærket noget på hende. Hun fødte 5 levende killinger, der desværre var født 3 uger for tidligt, så de klarede den selvfølgelig ikke og det var en grim oplevelse, hvor vi følte os meget hjælpeløse.
Vi havde faktisk planlagt at vente med neutraliseringerne til alle kattene var omkring ½ år gammel, da den ene af vores dyrlæger også var lidt modvillig.
Havde så aldrig drømt om, at sådan en ung kat kunne få killinger, så vi fandt hurtigt en anden dyrlæge og alle kattene havde det godt efter indgrebet. Faktisk var vores hankat ( der dengang var 5 mdr. ), så frisk, at jeg helt blev i tvivl om, om dyrlægerne i det hele taget havde foretaget sig noget.
Hunkattene var alle 3 friske igen samme aften.
Hvis det er narkosen der bekymrer den stakkels dyrlæge - hvad sker der så med en killing der skal opereres for andet? Det kan han nok godt finde ud af, mon ikke, også selvom det er en længevarende operation?
Gad vide om det er en mandeting- altså modviljen:-)
Vi har lige været ved dyrlæge med 2 af min søsters katte. Der spurgte jeg, hvad de mente om at neutralisere ved 12-14 uger. Den ene dyrlæge var ikke glad for det, for hun havde læst at katte (ved ikke om det er begge køn) kan få knoglekræft, hvis det er så tidligt. Hende vi talte med var ikke så bange for det. Og som hun sagde, der er stadig mange meninger om det - og så er det jo med at finde den dyrlæge der godt vil gøre det og som man stoler på.
Når en dyrlæge kommer med den slags udtalelser, plejer jeg at bede om dokumentation.
For et par mdr siden var der én herinde der linkede til en artikel fra Inges Kattehjem, hvor en dyrlæge havde skrevet en artikel om problemerne ved tidlig neutralisering.
Jeg mailede til dyrlægen og gav hende links vedr emnet og spurgte, hvor hun havde sine oplysninger fra. Hun skrev det til mig og skrev samtidig, at hun ville undersøge kilden nærmere - jeg har ikke siden hørt fra hende
Men i bund og grund handler det om uvidenhed - også hos dyrlægerne.
Jeg havde godt nok heller aldrig hørt om det eller læst om det.
Nu er der flere dyrlæger i huset - og jeg ved ikke om det kun var den ene, der ikke ville. Det ku være man skulle printe lidt læsestof ud og tage med næste gang
Godt nok er katte disponeret for at udvikle diverse kræftformer:( - men en påstand, om at tidlig neutralisering angiveligt skulle være en direkte årsag til knoglekræft, vil jeg egt gerne have dokumenteret:confused:
Hvornår mon denne dyrlæge mener, det er forsvarligt at neutralisere katte? for at mindske risikoen for knoglekræft?
mvh Camilla
Jeg kan huske at den ene kat kom i løbetid lige da hun var blevet 5 måneder og da var denne dyrlæge ikke meget for at neutralisere
men det blev hun ski nødt til, for katten var ikke til at holde ud
Hun ville helst vente til den var et halvt år.
Det skal så også lige siges, at dengang vidste vi faktisk ikke,
at man kunne neutralisere med 12 uger,
så det var ikke et problem for os.
Og det bliver det aldrig, for vi vil aldrig købe et kat,
der ikke er neutraliseret, når vi får den. Vi vil kun ha “færdige” katte
Men man bliver jo klogere af at komme på div. katte-sider
Nifol - Du kan fortælle at killinger heler meget hurtigere og kommer sig over indgrebet mere hurtigere end ældre katte gør. Ligesom børn.
At det ikke er spor synd at neutralisere den som 3 mdrs frem for 6 mdrs - hvis hun ikke ønsker en fertil kat, hvad skulle problemet så være?
Og mht størrelse så kan du fortælle at katte der er neutraliserede før de begynder at nå kønsmodenhed vokser i længere tid og derved bliver større.
At kastrerede katte ikke strejfer så langt omkring og der derved at langt mindre risiko for at katten bliver kørt over eller bliver væk
Hmm, det var lige hvad jeg kunne tænke mig frem til.
at
Jeg har kun læst at killingerne kan vokse i længere tid. Så der er noget med at knoglerne bliver længere, men knoglekræft vil jeg rigtig gerne læse om i den sammenhæng, hvis du finder det. Så har jeg flere dyrlæger som jeg vil anbefale af læse det også - for mig.
[QUOTE=Sheer;123041]Uh. Ja for den kan vi ikke lade stå sådan her…
Jeg har kun læst at killingerne kan vokse i længere tid. Så der er noget med at knoglerne bliver længere, men knoglekræft vil jeg rigtig gerne læse om i den sammenhæng, hvis du finder det. Så har jeg flere dyrlæger som jeg vil anbefale af læse det også - for mig.
Søg her på det der findes interessant, der er masser af det, men jeg har ikke tiden til at gennemgå det nu: http://www.pubmedcentral.nih.gov/
så der er en bagside af medaljen også[/quote]
Ved det første link kan jeg kun se een undersøgelse som viser at forskellige former for kræft sker hos 0,2 % af hunde, især store racer, som rottweilerne. Hos kastrerede hunde stiger det antal 1.3 til 2.0 gang.
Jeg kan ikke finde andet. Ellers må nogen gerne give en forklaring. Og evt vise hvilken artikel.
Ved Racekattens potekursus om tidlig neutralisering sagde den inviterede dyrlæge at der ingen grund var til ikke at neutralisere tidligt, pånær hvis dyrlægen ikke har erfaring med det.
Men jeg vil rigtig gerne have skåret ud i pap, hvis der virkelig er nogle undersøgelser som viser at tidligt neutraliserede katte har højere risiko for at udvikle knoglekræft, end katte som bliver neutraliseret senere.
Du er velkommen til selv at gå på jagt - du kan få den her - så må du klare dig selv - jeg har andet for de næste dage:
Ja, ja dyrlægen på potekurset, der er ofte mere end een sandhed, og danmark er langt væk og informations flowet iøvrigt så stort ingen kan nå at læse det.