Eksperimentariet med de døde menneskekroppe

[quote=Ann K;532177]
(Pst - Signe… Albert Einstein er født efter Kierkegaards død :wink: )[/quote]

Og Albert Einstein virker immervæk ikke særlig mentalt ustabil, men til gengæld ret velovervejet.

Er det ikke den samme? Hmmmm, okay, takker for info. Så er jeg da nået så langt i min “opklaring”. :tihi:

Det tog jeg ikke stilling til… kun udtalelsen om at han levede i en tid præget af mysticisme og nær middelalderlig stemning :wink:
Dog har der været overvejelser ang nævnte herres psyke…

[quote=Ann K;532191]Det tog jeg ikke stilling til… kun udtalelsen om at han levede i en tid præget af mysticisme og nær middelalderlig stemning :wink:
Dog har der været overvejelser ang nævnte herres psyke…[/quote]

Det skrev jeg ikke. Jeg skrev "levede hhv. (…) og en tid med skandaløs religiøs kultur og massemedierne i sin barndom.

[quote=Ann K;532191]Det tog jeg ikke stilling til… kun udtalelsen om at han levede i en tid præget af mysticisme og nær middelalderlig stemning :wink:
Dog har der været overvejelser ang nævnte herres psyke…[/quote]

Det var vist nærmere galileo, kopernikus og Newton der gjorde det.

Ja, Leonardo levede på grænsen fra middelalderen til Renaissansen. :slight_smile:

Sjovt som det er så meget væsentligere at tage stilling til en parantes i et indlæg… fremfor indlægget selv…
Nå, jeg fik givet udtryk for min mening… og nu vil jeg lave noget aftensmad :slight_smile:

[quote=Ann K;532207]Sjovt som det er så meget væsentligere at tage stilling til en parantes i et indlæg… fremfor indlægget selv…
Nå, jeg fik givet udtryk for min mening… og nu vil jeg lave noget aftensmad :)[/quote]
Kære Ann K - jeg har heller ikke tid til det her - når man skriver to navne efterfulgt af ‘hhv.’ og derefter to beskrivelser adskilt af et ‘og’ så gælder beskrivelsen før 'og’et førstnævnte navn og beskrivelsen efter 'og’et sidstnævnte navn.

Jeg ville gerne se det, hvis det ellers ikke lå så langt væk… Måske udstillingen kører nogle måneder endnu, så jeg kan nå det alligevel, hvis jeg skal besøge venner i København? :slight_smile:

Jeg synes det er rigtig spændende og interessant og jeg vil gerne se alt af den slags - døde menneskekroppe, udstoppede hundehvalpe, fisk i blender og hesteofringer - synes det er superfedt og det giver altid en masse debat og det er fascinerende at se, hvordan folk kan forarges over den slags.

:muhaha:

Jeg kunne godt tænke mig at se udstillingen. Det må være fascinerende at se, hvordan mennesker ser ud under huden og indvendig i mindste detalje - uden at det bliver blodigt og ulækkert :wink:

Faktisk er den en anelse “svær” for på den ene side er jeg ildt nysgerrig efter at se hvordan vi ser ud indeni. Jeg er jo uddannet indenfor sundhed og det interesserer mig gevaldigt.
MEN på den anden side er det en smule bizart, at lave sådan en udstilling.

Og nej - jeg kan ikke sætte de helt rigtige ord på mine følelser omkring det, uden måske at støde folk med min holdning.
Et eller andet sted synes jeg, at man bør have en væsentlig grund til at gå ind og se det - altså uddannet indenfor sundhed, anatomi, læge, sgpl. SSA/SSH osv. Det er måske en arrogant holdning - jeg er ikke helt sikker, men dem der ikke har interesse for “emnet” men blot vil facineres eller have en “horror” oplevelse hører ikke (efter min mening) helt hjemme på sådan en udstilling.

Og jeg ved godt at det ikke er nemt at skulle bevise hvori interessen ligger.
Sådan HELT groft stillet op, så kan man MÅSKE også (via udstillinger af sådan en art) skabe mennesker, der i forevejen måske lider af vrangforestillinger, som vil gøre sit for selv at lave sin egen “udstilling” ?

Nej det er ikke helt nemt at sætte de helt rigtige ord på.

Ann K Har skrevet en hel del godt, så jeg må nok sige at jeg er enig i en del af det hun skriver.

[quote=Annette O;532353]Faktisk er den en anelse “svær” for på den ene side er jeg ildt nysgerrig efter at se hvordan vi ser ud indeni. Jeg er jo uddannet indenfor sundhed og det interesserer mig gevaldigt.
MEN på den anden side er det en smule bizart, at lave sådan en udstilling.

Og nej - jeg kan ikke sætte de helt rigtige ord på mine følelser omkring det, uden måske at støde folk med min holdning.
Et eller andet sted synes jeg, at man bør have en væsentlig grund til at gå ind og se det - altså uddannet indenfor sundhed, anatomi, læge, sgpl. SSA/SSH osv. Det er måske en arrogant holdning - jeg er ikke helt sikker, men dem der ikke har interesse for “emnet” men blot vil facineres eller have en “horror” oplevelse hører ikke (efter min mening) helt hjemme på sådan en udstilling.

Og jeg ved godt at det ikke er nemt at skulle bevise hvori interessen ligger.
Sådan HELT groft stillet op, så kan man MÅSKE også (via udstillinger af sådan en art) skabe mennesker, der i forevejen måske lider af vrangforestillinger, som vil gøre sit for selv at lave sin egen “udstilling” ?

Nej det er ikke helt nemt at sætte de helt rigtige ord på.

Ann K Har skrevet en hel del godt, så jeg må nok sige at jeg er enig i en del af det hun skriver.[/quote]

Som læge kunne jeg nogle gange godt tænke mig at nogle mennesker vidste bare en smule mere om, hvordan de egentlig ser ud indvendig, for kunne de måske opnå en lidt bedre forståelse for deres krop og at man ikke går til lægen og bliver “repareret” ligesom man tager til mekanikeren med sin bil til reparation, men at tingene er langt mere komplicerede en som så.

Hvis der skal en sådan “horror”-udstilling til, så har det måske sin berettlgelse. Generelt ved alt for mange mennesker alt for lidt om deres krop og hvordan deres livstil påvirker kroppens funktioner, for det meste ikke på den bedste måde.

[quote=Marsini;532374]Som læge kunne jeg nogle gange godt tænke mig at nogle mennesker vidste bare en smule mere om, hvordan de egentlig ser ud indvendig, for kunne de måske opnå en lidt bedre forståelse for deres krop og at man ikke går til lægen og bliver “repareret” ligesom man tager til mekanikeren med sin bil til reparation, men at tingene er langt mere komplicerede en som så.

Hvis der skal en sådan “horror”-udstilling til, så har det måske sin berettlgelse. Generelt ved alt for mange mennesker alt for lidt om deres krop og hvordan deres livstil påvirker kroppens funktioner, for det meste ikke på den bedste måde.[/quote]

Jamen vi er fuldstændig enige. Jeg har det bare stadigvæk sådan lidt - hmmm :gruble: ved en udstilling.
Man kan jo - som ganske almindelig lægmand/person - lære en del via billeder, bøger og nettet osv. I dag skal man jo have førstehjælps kurser til en masse forskellige certifikater, kørekort osv. og så ville det jo være ideelt at få kurset intensiveret noget mere - evt. over flere dage, så man ikke lige glemmer det lige med det samme?

he he - ja jeg ved det ikke, for selvfølgelig burde alle kende noget mere til kroppen og dens funktioner.

Tilføjelse:

det burde næsten være “lovpligtigt” at have et opdateret førstehjælpskursus/kend alle kroppens funktioner kursus. På den måde Kan der reddes flere liv, og rigtig mange mennesker ville få en bedre forudsætning i tilfælde af ulykker og evt. sygdomme.

Jeg så udstillingen i Tivoli forrige år, og fandt det spændende og interessant at se, hvordan man ser ud indvendig. Sener, muskler, indvolde osv.

Men det virker som om, den nye udstilling er mere show og mindre anatomi. Jeg tænker på, at kroppene er opstillet i forskellige scenerier (fx med en guitar eller i samleje). Det ved jeg ikke, om jeg synes om (men jeg har jo heller ikke set den endnu).

:):slight_smile:

Tak for jeres store interesse i tråden - jeg vender tilbage til den i morgen - for jeg har selvfølgelig en masse gode kommentarer, til det I har skrevet…

:inlove:

Jeg har ikke planer om at se udstillingen.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg stiller mig til etikken i forhold til udstillingen.
Jeg mener nok, at det kommer meget an på baggrunden for, hvorfor folk vil
se den - hvis folk går videbegærlige ind for at se den af interesse for
menneskekroppen, så synes jeg det er helt fint. Går man derimod derind
for at væmmes og skræmmes, så vender fingeren altså nedad.

Jeg har med arbejdet være på besøg på Medicinsk Museion, og det fandt
jeg vældig spændende. Der er fokus på forskning og historisk udvikling
inden for faget medicin - men der møder man altså også en samling af
“ting og sager” i glas.

Men det er altså et besøg værd, hvis man er interesseret i lægefaget
http://www.museion.ku.dk/udstillinger.aspx.

[quote=Charlotte Oeh.;532408]Jeg har ikke planer om at se udstillingen.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg stiller mig til etikken i forhold til udstillingen.
Jeg mener nok, at det kommer meget an på baggrunden for, hvorfor folk vil
se den - hvis folk går videbegærlige ind for at se den af interesse for
menneskekroppen, så synes jeg det er helt fint. Går man derimod derind
for at væmmes og skræmmes, så vender fingeren altså nedad.

Jeg har med arbejdet være på besøg på Medicinsk Museion, og det fandt
jeg vældig spændende. Der er fokus på forskning og historisk udvikling
inden for faget medicin - men der møder man altså også en samling af
“ting og sager” i glas.

Men det er altså et besøg værd, hvis man er interesseret i lægefaget
http://www.museion.ku.dk/udstillinger.aspx.[/quote]

:inlove::inlove:

Det så man lidt af i Aftenshowet i dag og det så også ganske spændende ud …:ok:

[quote=Annette O;532353]Det er måske en arrogant holdning - jeg er ikke helt sikker, men dem der ikke har interesse for “emnet” men blot vil facineres eller have en “horror” oplevelse hører ikke (efter min mening) helt hjemme på sådan en udstilling.
[/quote]

For mit vedkommende har det ikke noget med horror at gøre - jeg er slet ikke til den slags! Jeg er ved at besvime, når jeg ser blod, også selvom det bare er et par dråber af mit eget, og horrorfilm kan jeg slet ikke se.

Jeg tænker slet ikke “horror”, når jeg tænker på udstillingen her, fordi kroppen er ligesom renset for al “snask”, og det hele ser meget “clean” ud, hvilket gør at det bliver interessant for en horror-pivskid som mig :høhø:

Faktum er i hvert fald, at jeg synes, at udstillingen virker til at være facinerende, uden at jeg er tiltrukket af den på en horror-agtig måde.

:):slight_smile:

Tror lige, at jeg samler lidt op…

Jeg synes så ikke, at man nødvendgvis behøver at være i den medicinske verden for at gå ind og se den - hvis man har lyst til at se den, så skal man da se den.

:inlove::inlove:

Jeg tror ikke en gang, at der er noget alderskrav for at komme ind og se ??

Ved det dog ikke, har ikke undersøgt det - da jeg er sikker på at jeg er gammel nok.

:slight_smile: