Eksperimentariet med de døde menneskekroppe

Jeg synes, at det er interessant og ser det ikke som noget ulækkert eller usmageligt. Jeg ser det heller ikke som en kunstudstilling, men mere som en videnskabelig udstilling, hvor man kan se, hvordan vi jo er bygget. Det må da også rent videnskabeligt give nogle helt fantastiske muligheder for at studere menneskekroppen, hvad enten det er i tynde snit eller i fuld udgave.

Jeg har set anatomisk institutut i Århus en gang for mange år siden, og det var super interessant. Jeg husker, at vi blev fortalt, at de personer, som man kunne genkende, var personer uden slægtninge, så der skulle ikke være risiko for at se sin onkel udstillet.

Mariann

jeg vil forresten lige sige at jeg sagtens ka sætte mig ind at der er nogle der er fascineret af det osv. og at de gerne vil se den udstilling
der er jo nok osse nogle ting som jeg er fascineret af og har interesse i som andre ville syntes var totalt langt ude og virkelig underligt.

Det er bare underligt, for jeg var inde og se Bodys sidste år. hmmmmm

:inlove:

Jeg synes også, at det er interessant at få et indblik i kroppens mysterier - og når alt kommer til alt, er vore kroppe jo blot et hylster uden tanker og følelser ??

:slight_smile:

Jeg synes “dukkerne” (som jeg synes de ligner) så underlige og fake ud. De minede i “kødet” om de der strips man får på sine pakker, man ikke kan hive over…

Ja den var der sidste år i tivoli.

Eller var det i 2009?

[quote=Tante Tut;532106]:slight_smile:

Ja, det er ægte mennesker…[/quote]

Adr :S

Den var der i hvert fald i 09… Det var der jeg var der med mit studie nemlig…:slight_smile:

Jeg kunne godt tænke mig at se den udstilling, men får det sikkert ikke gjort … sådan er der så meget :S

Jo da - og jeg er da bestemt ikke den første, der har spurgt “doktoren” om det.

Han nægter kategorisk. Naturligvis.

:slight_smile:

Det er ikke samme udstilling (så vidt jeg ved) :slight_smile:

Du kan jo se lidt her fx

Eller google - der står MASSER om det på nettet

Jeg har mange venner fra Tibet, som ved lidt om, hvad der sker dernede. Det er helt ufattelige ting - tvangssterilisering, tortur og drab og hvorfor ikke salg?

Tanken er ikke en jeg har fået - jeg har læst om den ved andre, og tænkt mit.
Derfor ville jeg frygtelig gerne spørge “doktoren” selv, for at se om han lyver eller ej.

Den slags står jeg helst foran et menneske og finder ud af. Selvom min intuition heller intet fejler, tør jeg personligt ikke sætte min lid til det eller medierne i denne sag

Så ork joh jeg mener skam, at jeg frygtelig gerne ville spørge manden selv om netop dette

Nej det er ikke samme udstilling som van Hagens den der var sidst

"”. Von Hagen understreger, at han ikke på nogen måde er forbundet med andre lignende udstillinger, herunder “Bodies”, som altså resten af 2008 er på plakaten i Tivoli - og som allerede i løbet af den første uge har haft besøg af mange begejstrede sjæle, der er nysgerrige efter at få en usædvanlig “ind i kroppen-oplevelse”.

[quote=Johnny;532080]det aner jeg ikke helt præcist, men var der ikke noget med at albert einstein var lettere mentalt forstyrret.

leo szilard opfinder af atom-bomben må squ da heller ikke ha været helt frisk i dysen

leonardo da vinci som var kunstner,opfinder og videnskabsmand var da helt og aldeles rablende skør

og der er nok flere[/quote]

Havde du sagt Michael Strunge, Søren Kierkegaard, eller evt. Vincent van Gogh, så havde jeg lyttet, de var kunstnere/filosof og fra en tid som ikke ligger så lang tilbage i tiden/med hårde beviser om deres mentale ustabilitet.

Men i forhold til videnskabsmænd, så har de det jo med at blive berømte kun hvis de opdager og beskriver noget som er i modstrid med tidens overbevisninger. Og så er det jo at folk begynder at spekulere for meget og fortælle gode historier. :slight_smile:

Leonardo Da Vinci og Albert Einstein levede hhv. i en tid hvor hvor der var meget mysticisme, en tid som egentlig nok ville forekomme ret vanvittig for ethvert moderne menneske og en tid med skandaløs religiøs kultur og massemedierne i sin barndom. Jeg har ikke hørt at de skulle være sindsyge før, men jeg ved jo heller ikke alt.

Kender ikke noget til ham den sidste som opfandt atombomben.

Von Hagens er ikke tosset men excentrisk - jeg kan godt li manden personligt - jeg elsker originaler:-)

Og han har jo allerede måtte lever enogle retur… Så helt en tossestreg er det ikke

Jeg er helt enig…

Det skal de ja… og man lærer naturligvis bedt ved at beskæftige sig med den ægte vare…

[quote=Ann R;532041]
Hvis ellers de personer der udstilles har givet lov, mens de var i live, givet deres kroppe til forskning eller lignende, så er det okay at udstille dem.[/quote]

Griber lige denne her…
Begge mine svigerforældre donerede deres kroppe til videnskaben/forskning - og egentlig har jeg altid haft det fint med det. Jeg har oven i købet stærkt overvejet selv at gøre det…
Jeg har ikke kvabbalser over at læge/biologi-studerende findeler en død krop for at lære!
Jeg har heller ikke problemer med at visse dele muligvis bevares som præperater for viderre eller fremtidige studier…
Hvad jeg derimod HAR problemer med, er at man udstiller døde mennesker (hele eller som dele) - altså at det tjener som underholdning for et publikum!!!

Nemlig… at være en genstand i et underholdningsshow er i min verden ikke at behandle døde med respekt!
Det giver groteske mindelser til tidligere tiders “freak-shows”… blot i en endnu mere perfid form…

At det er uetisk at udstille et dødt menneske uden dettes tilladelse, er vi enige om… men hvorfor bliver det lige pludseligt ækelt?
Den døde krop er den samme…

Bort set fra det… At man giver tilladelse til at lade sig udstille - hvad siger det om “deltagerne” og vores samfund i et større perspektiv… Er man blevet så fokuseret på de der “15 minutters berømthed” at man søger det uanset formen og evt konsekvenser?

[quote=Chicabee;532050]
jeg syntes det er lærerigt og meget spændende…men jeg ville nu også gerne have været læge.[/quote]

Jo, det er fascinerende!
Og jeg ville have været først jordemoder og dernæst dyrlæge…
Men jeg tager alligevel afstand fra at udstille døde mennesker som almen underholdning…

Hvilket kun bekræfter mig i min holdning…
Freak-show a la moderne… bvadr

(Pst - Signe… Albert Einstein er født efter Kierkegaards død :wink: )

Det virker lidt makabert, men samtidig meget interessant. Det kan jo kun lade sig gøre, hvis menneskene i levende live har indvilget i at deltage efter deres død. Så må man jo respektere deres valg, da det ikke kan være nogen form for tvang :slight_smile:

Tænker lidt…
I princippet kunne man jo lave nøjagtige 3-d modeller af menneskers muskulatur og skelet og organer. Og det ville være anatomisk lige så korrekt, hvis det bare handler om at lære og se hvad der under huden :wink:
Sååå - jeg tror desværre der er en stor del “horror” i folks fascination, selv om de siger det bare er for at lære. :wink: Og så er det jeg ikke synes det er helt så okay mere, hvis det bare skal tilfredstille folks sensationslyst. Det minder mig lidt om gamle dage, hvor folk skulle se “freakshows” :gruble:

Red: Ha, Ann K - sjovt, vi har åbenbart tænkt det samme ret samtidig. Jeg havde ikke set dit svar, da jeg skrev mit…
hvis du ser, så skrev jeg at “hvis de har givet tilladelse til at lade sig udstille”… men jeg synes stadig der er et element af sensation og horror over det, der ikke harmonerer med min måde at se på døde. Jeg kan godt li’ horror, men helst den slags der kommer fra Hollywood eller Hammer Studios :wink: