Elcykel... erfaringer?

Tja, overskriften siger vel det hele

Jeg ville egentlig så gerne igang med at cykle igen, men jeg kan simpelthen ikke klare det - i hvert fald ikke så langt og så meget, som jeg gerne vil…
Idag så jeg så hos cykelhandleren en de her cykler med "hjælpemotor - og måske det er lige det, jeg har brug for?

Er der nogen herinde, som har erfaringer, enten egne eller andres, som de vil dele ud af?
Sådan en fætter er jo dyr, så jeg vil gerne vide om den er pengene værd…

Mine bedsteforældre har købt en elcykel hver, for et par måneder siden :slight_smile: De er SÅ glade for dem :smiley: De siger, at de er meget behagelige at cykle på og det kræver ikke det helt store at komme frem længere. De har også været på længere ture (30-40km) uden problemer og er i det hele taget rigtig glade for købet :thumbup: De kan ihverfald kun anbefale at man køber en elcykel, hvis det er for hårdt at bruge de almindelige :slight_smile:

hvordan virker sådan en ?

hjælper den med idet omfang der er behov for det ? eller klarer den det hele ligesom en knallert ?

Jeg har en almindelig cykel…men med de bakker, der er her i Aalborg og den blæst, der er altid modvind og når man så skal hjem har vinden vendt…modvind igen…kunne det være smart med en el-cykel…jeg burde da købe sådan en…

[QUOTE=Battlestar;934074]hvordan virker sådan en ?

hjælper den med idet omfang der er behov for det ? eller klarer den det hele ligesom en knallert ?[/QUOTE]

Det kommer en del an på modellen… eller vel rettere den computer og motor som sidder i cyklen…
De allerfleste kan indstilles på indtil flere forskellige niveauer…

Jeg har en forestilling om at jeg i hvert fald i begyndelsen vil bruge motoren ganske meget og så langsomt trappe ned… sådan noget intervalagtigt noget :slight_smile:
(damn, det er svært at forklare :smiley: )

[QUOTE=Ann K;934092]Det kommer en del an på modellen… eller vel rettere den computer og motor som sidder i cyklen…
De allerfleste kan indstilles på indtil flere forskellige niveauer…

Jeg har en forestilling om at jeg i hvert fald i begyndelsen vil bruge motoren ganske meget og så langsomt trappe ned… sådan noget intervalagtigt noget :slight_smile:
(damn, det er svært at forklare :smiley: )[/QUOTE]

Hvis du har tænkt dig at træne dig op til at undvære motoren med tiden, så kig lige på vægten af cyklen! Den er tung!!!

Jeps, den er enormt tung! Jeg blev helt overrasket idag…
Men vægten har også noget at gøre med modellen… der kan være flere kilos forskel.
Jeg er ret overbevist om at man aldrig vil kunne undvære hjælpen fra motoren helt på en elcykel, netop fordi den er så tung… men det er også ok - jeg vil nok have brug for det i lang tid alligevel :slight_smile:

Jeg har en elcykel:love2:

En Kildemoes,nu har jeg haft den i 16 måneder og den kører upåklageligt.

Jeg bruger min til at køre på job,15 km hver vej.

Det føles som om man får et hjælpende skub bagpå,lidt som at have medvind:D

På min fungerer det på den måde,at jeg selv bestemmer hvor meget hjælp jeg vil have og så skifter man,ligesom man skifter gear.

Jeg kan helt klart anbefale at prøve det,man kører med et stort smil på:D

Jeg kører nu ofte på min cykel uden at bruge batteriet.

Jeg fandt et forum der omhandlede el- cykler,der kan man læse mere om hvad man skal være opmærksom på.
Noget med type af batteri,størrelse osv

God tur

Tine

Tine, kan du huske hvad det forum hed? Det lyder lige som sådan noget jeg kunne bruge :slight_smile:

elcykling.dk

Mange tak… jeg vil straks begynde at snuse derinde :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;934074]hvordan virker sådan en ?

hjælper den med idet omfang der er behov for det ? eller klarer den det hele ligesom en knallert ?[/QUOTE]

Den hjælper bare til hvis man kan sige det sådan. Man skal stadig bruge pedalerne, så den gør det bare meget lettere at cykle i feks modvind . Har hørt de kan køre ca 40 km på et batteri.

Min mor har købt en, og hun er også vildt glad for den. Hun bor i Århus og cykler til og fra arbejde på den - og alle de stejle bakker i Århus er nu ikke længere noget problem. :slight_smile:

Cyklen er meget tung og så er den noget af et monstrum, læs laang.

I Roskilde Kommune har de dem til deres ansatte der skal rundt i byen men fx. bor i København og derfor kommer på job med tog eller bil. Cyklen er god til at give fremdrift op af bakker osv. og har forskellige “gear” men den er ikke helt som en knallert for op af bakken skal du træde til blot ikke lige så hårdt som på en almindelig cykel. Man slipper ikke for at dreje rundt på pendalerne.

Jeg må sige jeg fortrækker den gode gamle jernhest :slight_smile:

Jeg læser lige med, for jeg overvejer også en el cykel.

[QUOTE=MoMo;934145]Cyklen er meget tung og så er den noget af et monstrum, læs laang.

I Roskilde Kommune har de dem til deres ansatte der skal rundt i byen men fx. bor i København og derfor kommer på job med tog eller bil. Cyklen er god til at give fremdrift op af bakker osv. og har forskellige “gear” men den er ikke helt som en knallert for op af bakken skal du træde til blot ikke lige så hårdt som på en almindelig cykel. Man slipper ikke for at dreje rundt på pendalerne.

Jeg må sige jeg fortrækker den gode gamle jernhest :)[/QUOTE]

Min el-cykel fylder da ikke mere end en almindelig cykel,eneste forskel er “motor” på forhjulet og batteriet under bagagebæreren.Ind imellem cykler jeg på den selv om batteriet ikke er på.Om vinteren skal batteriet nemlig stå inde og skal oplades en gang om måneden.
Og så er det jo hurtigst lige at snuppe den uden batteriet og så bare bruge den som en alm. cykel.Jeg sætter heller ikke strøm på til korte ture(under 1 km).

Tine

[QUOTE=skoglund;934209]Min el-cykel fylder da ikke mere end en almindelig cykel,eneste forskel er “motor” på forhjulet og batteriet under bagagebæreren.Ind imellem cykler jeg på den selv om batteriet ikke er på.Om vinteren skal batteriet nemlig stå inde og skal oplades en gang om måneden.
Og så er det jo hurtigst lige at snuppe den uden batteriet og så bare bruge den som en alm. cykel.Jeg sætter heller ikke strøm på til korte ture(under 1 km).

Tine[/QUOTE]

Okey jeg kan så blot udtale mig om dem min arbejdsplads ejer og de er lige en 30 cm længere end en almindelig herrecykel :slight_smile:

jeg har en mustang fra kvickly og elsker den - for mig med en smadret krop har den betydet at jeg nu cykler- før gjorde jeg ikke. du bestemmer ganske rigtig selv hvor meget hjælp du vil have, og jeg nøjes med så lidt som jeg kan for stadig at få sved på panden.
fx er det også hurtigere for mig at cykle på job end at tage bussen fordi der er klangt til stoppestedet i den ene ende.

jeg har været meget glad for at have den model med 7 gear da det gør at jeg bruger batteriet mindre.
det med vægten mærker du mest ved start fra kryds eller hvis du skal slæbe den op ad en trappe.
der er jævnligt ex. - 30 % på cykler hos coop.
har skiftet bagdækket til et kevlar, da det punkterede ret hurtigt, og cykelhandleren sagde at det var meget almindeligt, fordi cyklen er det tungere.

min mors veninde har også en og cykler på job - 20 km hver vej, og det er hurtigere end i bil fordi det er gennem århus midtby.

Jeg elsker min el cykel ! ganske simpelt.

og skal man skynde sig, så giver man den selvf bare max på batteriet og et højt gear , men ellers ville du nok ikke tænke over at jeg kørte med el- jeg holder trit med de andre hvor jeg før knap kunne komme op ad bakkerne.

sådan en her :
https://webshop.coop.dk/vare/mustang-28-dame-el-cykel-model-diamond/5750002310229

Ejnar, som er min kærestes mors mand (lang forklaring), har sådan en. Han er en ældre herre, der er dårligt gående, men gerne vil motionere lidt, og den el-cykel har virkelig været en stor hjælp. Han cykler normalvis ned i byen, og bliver han træt på vejen hjem, sætter han elmotoren i gang.

[QUOTE=kira v;934403]jeg har en mustang fra kvickly og elsker den - for mig med en smadret krop har den betydet at jeg nu cykler- før gjorde jeg ikke. du bestemmer ganske rigtig selv hvor meget hjælp du vil have, og jeg nøjes med så lidt som jeg kan for stadig at få sved på panden.
fx er det også hurtigere for mig at cykle på job end at tage bussen fordi der er klangt til stoppestedet i den ene ende.

jeg har været meget glad for at have den model med 7 gear da det gør at jeg bruger batteriet mindre.
det med vægten mærker du mest ved start fra kryds eller hvis du skal slæbe den op ad en trappe.
der er jævnligt ex. - 30 % på cykler hos coop.
har skiftet bagdækket til et kevlar, da det punkterede ret hurtigt, og cykelhandleren sagde at det var meget almindeligt, fordi cyklen er det tungere.

min mors veninde har også en og cykler på job - 20 km hver vej, og det er hurtigere end i bil fordi det er gennem århus midtby.

Jeg elsker min el cykel ! ganske simpelt.

og skal man skynde sig, så giver man den selvf bare max på batteriet og et højt gear , men ellers ville du nok ikke tænke over at jeg kørte med el- jeg holder trit med de andre hvor jeg før knap kunne komme op ad bakkerne.

sådan en her :
https://webshop.coop.dk/vare/mustang-28-dame-el-cykel-model-diamond/5750002310229[/QUOTE]

Tak for en god beskrivelse af din cykel…og hvordan du bruger den. :slight_smile:

Jeg har lige nu her for 10 minutter siden, købt en magen til…den bliver leveret til min dør. :rock:

Jeg vil også have kevlardæk på min, det har jeg på min alm cykel.

Så til alle de millioner af bakker, der er, her i Aalborg…Here I come. :smiley: