Elforbrug

Jeg har lige aflæst vores el - og jeg må sige, at jeg er meget stolt af vores lille familie.

Vi er 3 personer og forbruget ligger lige under 3000 kw :thumbup:

Her kan man se gennemsnitforbrug.

Så man kan sige, at vi ligger lavere end lavt hos os -engel

det er sgi flot :ok: :ok:

PP og jeg bor 2 i en lejlighed og vores er på over 6000 -LOL straffen for at have så mange tekniske apparater, 3 fryser, 2 køleskabe og tørretumbler…

Men ok - bekvemmelighed koster :slight_smile: det tager vi med :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;248531]Jeg har lige aflæst vores el - og jeg må sige, at jeg er meget stolt af vores lille familie.

Vi er 3 personer og forbruget ligger lige under 3000 kw :thumbup:

Her kan man se gennemsnitforbrug.

Så man kan sige, at vi ligger lavere end lavt hos os -engel[/quote]

Det lyder da yderst rimeligt.
Elsparefonden mener at en husstand med flere personer snildt kan klare sig med et forbrug på 1000 KwH pr perons…
Så super godt gået:rock:

Jeg bor alene, og brugte ca. 1250 KwH sidste år. Året før havde jeg brugt 1625 KwH. Besparelsen har jeg fået ved at slukke TVet helt istedet for Stand By, og så har jeg skiftet til elsparepærer…

Og mit forbrug er også yderst rimeligt. Ifølge Elsparefonden så bør en husstand med 1 person kunne holde sig under 1500:rock:

Grunden til at en husstand med en person har 1500 Kwh som rettesnor, og en husstand med flere personer har 100 KwH som rettesnor er at uanset så kører køleskabet, komfuret bliver brugt til madlavning etc.
(Kilde: Elsparefonden)

ja mit elforbrug er helt ude i hampen. jeg betaler 1500 hver 3. måned gys

jeg er kun mig. men jeg er så også rigtig dårlig til at slukke mine apperater. Jeg har dem ofte på stand by. Man kan ikke slukke min tv helt eksempelvis - så skal man hive det ud af stikket. der findes ikke en rigtig slukknap på det. Det synes jeg er lidt dårlig - jeg glemmer tit det der med at hive stikkene ud.

[quote=Gry Gressbakken;248591]ja mit elforbrug er helt ude i hampen. jeg betaler 1500 hver 3. måned gys

jeg er kun mig. men jeg er så også rigtig dårlig til at slukke mine apperater. Jeg har dem ofte på stand by. Man kan ikke slukke min tv helt eksempelvis - så skal man hive det ud af stikket. der findes ikke en rigtig slukknap på det. Det synes jeg er lidt dårlig - jeg glemmer tit det der med at hive stikkene ud.[/quote]

Mit TV slukker jeg på kontakten hver aften, så det er ikke specielt svært. Derudover sidder DVD, PlayStation og Video på en separat el-skinne, så selvom TV’et er tændt, er disse apparater helt slukket :ok:

Computeren er tændt, når jeg er hjemme, men jeg har en vågeblusfunktion, som jeg slår til, hvis jeg forlader den mere end et par minutter (så larmer den heller ikke :ok:, men går helt i dvale).

Tørretumbler bruger jeg yderst sjældent - ellers hænges tøjet til tørre.

Rent faktisk har vi en el-vandvarmer, der jo kører året rundt - undt. når vi rejser på ferie.

Så vi har faktisk alle de strømslugende ting, som alle andre også har - vi forsøger bare kun at bruge strømmen, når vi reelt bruger apparaterne - og det virker kan jeg jo så se på forbruget :thumbup:

Jeg kan godt forstå, at du er stolt Vivi.

Vi er 2 voksne og vi har et forbrug på omkring 5.500 kwh om året. Vi bor i et gammelt stuehus på omkring 170 m2.

Vi har:

  • 2 pc’er som altid er tændt hele dagen, når vi er hjemme
  • 2 skabsfrysere
  • tørrer næsten alt tøj i tørretubler
  • opvaskemaskinen kører mindst et par gange om ugen
  • Boxen til tv’et står på standby, andet slukker vi helt
  • Vi bruger af og til varmeblæser, da huset er køligt - også om sommeren
  • Vi bruger elvandvarmer om sommeren
  • og så har vi diverse elektriske ting og ovnen i komfuret bruges ofte

Vivi:

Mit problem er at jeg har ekstremt få kontakter i huset - så jeg har ledninger og skinner over det hele - jeg kan ikke bare trykke på kontakten. Jeg skal huske at skille skinnerne ad. Ellers slukker jeg for ting der ikke skal slukkes. hans vandmaskine eller min blæser eller andre ting i den dur

Vi er røget lidt op er er lige rundet de 6000 kwh på et år. Det er for 5 mennesker, lige så mange bærbare + vaske- og tørretumbler køre konstant.
Køleskab, fryser osv. er energiklasse A, men så har vi også opvaskemaskinen, der køre 1 gang om dagen.

Grunden til, at vi er røget lidt op er dog, at vi satte nye lamper op sidste år. Den slags her:

De er jo på 2x18 watt, hvor vi før havde 7,9 eller 11 watts elsparepærer i. Valgte de lamper her, fordi man bliver så depri over alt det mørke om vinteren og de her giver et meget bedre lys.

Så fik vi jo fuglene sidste år og der har vi også to runde lamper bagved, som næsten er tændt hele tiden, pånær om natten:

[quote=Gry Gressbakken;248624]Vivi:

Mit problem er at jeg har ekstremt få kontakter i huset - så jeg har ledninger og skinner over det hele - jeg kan ikke bare trykke på kontakten. Jeg skal huske at skille skinnerne ad. Ellers slukker jeg for ting der ikke skal slukkes. hans vandmaskine eller min blæser eller andre ting i den dur[/quote]

Næh, men så kan du have separate skinner :wink:

Først en skinne til de ting, der ikke må slukkes - og så en anden skinne til det, der kan slukkes :slight_smile:

Men jeg tror i øvrigt sådan nogle blæsere sluger en del strøm?

Vi har formentlig brugt lige over 2000 kWh i dette år. Det er i underkaten af gennemsnitligt forbrug for vores husstand.
Det mest strømslugende her i huset er min server, der står og brummer i et skab 24/7. Den er min luksus :slight_smile: Bærbare bruger ikke ret meget strøm (slet ikke hvis man lader dem slukke skærmen, når de ikke bruges), og der er elspareskinner ved TV og i kontoret. Desuden slukker jeg lyset efter mig, når jeg går ud af et rum…

Gry: Hvis du har problemer med at få økonomien til at hænge sammen, så burde du altså seriøst få dig nogle bedre el-vaner! :slight_smile: Her bruger vi for ca. 1300 kr. pr. kvartal, og vi er altså to mennesker - og som sagt med en server kørende 24/7. Det er da ret sure penge bare at smide ud?!

Jeg ved ikke hvad mit er på kwh sådan lige. Jeg ved bare at jeg betaler 5000 kr til brunata (vand og varme) årligt og får lidt over halvdelen tilbage - ca. 2600 kr.

Gry - Du kan jo bare have fordeler dåser du kan slukke? Det har jeg til alle mine eletriske ting i stuen - og der slukkes bare for den når jeg går hjemmefra og når jeg lægger mig til at sove :slight_smile:

Jeg har endnu ikke boet her i et år, så jeg ved ikke hvad mit forbrug er. Men har lige fået en regning for 3 mdr, på 407 kr :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;248591]ja mit elforbrug er helt ude i hampen. jeg betaler 1500 hver 3. måned gys

jeg er kun mig. men jeg er så også rigtig dårlig til at slukke mine apperater. Jeg har dem ofte på stand by. Man kan ikke slukke min tv helt eksempelvis - så skal man hive det ud af stikket. der findes ikke en rigtig slukknap på det. Det synes jeg er lidt dårlig - jeg glemmer tit det der med at hive stikkene ud.[/quote]

Du skal have dig sådan en TV skinne.
Dvs når du slukker dit TV eller hvilket apperat du nu sætter det til, så afbryder det resten af apparaterne.

Jeg har f.eks. mit sat til min forstærker, da den har det laveste standby forbrug. Når jeg så slukker den, så slukker TV, DVD, PS3, Kabel TV osv osv også fuldstændig. Og ligeledes når jeg så tænder forstærkeren, så kobler den strøm til det hele igen.

// Martin

P.S.: Derudover så har jeg boet i denne lejlighed nu i 9 måneder, og jeg har brugt 1100 kWh. Og det er primært for en computer med 26" skærm samt et 42" plasma TV, som kører næsten konstant, når jeg er hjemme.

2126Kw - det er 12 katte og jeg tilfreds med.

Da min datter boede hjemme - var det ca. 1000 kw mere om året - en teen ager er strømsluger.

[quote=Lis Dahlstrøm;248869]2126Kw - det er 12 katte og jeg tilfreds med.
[/quote]

Bruger dine katte meget strøm? :høhø:

Vi har det sidste år brugt 6.195 kw.

Vi er kun 2 voksne :frowning:
Vi har nogle pumper på grunden, som er nødvendige, de kører, når det regner for meget - de pumper vandet ned til Fjorden.

Ellers svømmer vi…:plask:

Mine misser bruger meget strøm. Bl.a. koger jeg alt deres vand…ca. 10 liter om dagen og der bruges maaange tallerkner så vi bruger opvaskeren i hvert tilfælde hver anden dag. Vaskemaskinen vasker også deres liggeunderlag og nullerputsenge…så JO mine dyr bruger faktisk en del strøm.
Og ikke at glemme…alle kyllerne i mikroovnen :tihi:

Vi er to og har brugt 6155 kWh det sidste år. :ups:

Faktisk ja. Jeannie tænder lyset i køkkenet - hun slukker nu også:-) Det gamle køleskab åbende de. Og så vaskes alle deres ting i en uendelighed. Udstillingskatte bades, jo, jo, det ene med det andet …