-Eller fem: Om at transportere kat hjem

Hej alle I kattekloge mennesker :slight_smile:

Nu vare det ikke så længe (i min verden: ALT for længe) til vi skal have missebassen hjem. Men… Vi skal køre i to timer fra Kolding til Aalborg…

Skal man så have pitstop undervejs så katten kan komme ud og tisse og drikke?

Hvis man ikke skal det - hvordan får man så lige overtalt katten til at tisse af inden man kører? Kan forestille mig at det er endnu værre end med børn :wink:

Og hvordan gør man bedst det med transportkassen? Vores tanke er at sætte den fast med sele bag i bilen, og så skal min kæreste (der er mest kattevant) sidde og holde ham med selskab.

Samtidigt får vi alle ting med til ham (bakke, kradsetræ, madting, etc). Skal vi vente med at lukke ham ud til vi lige har stillet det op, eller skal vi åbne for ham med det samme og så begynde at nusse rundt med at sætte tingene på plads?

Puha, der er da lige et spørgsmål eller to :slight_smile:
Jeg håber nogen af jer er friske på at komme med tips!

Jeg ville bestemt ikke holde pitstop, det vil bare stresse katten mere. En god ide er at lægge et klæde over kassen så der er mørkt og roligt inde hos den :slight_smile: Når I kommer hjem så sæt bakken op inden i lukker den ud. :slight_smile:

Jeg kørte også hele vejen fra Lolland til Ballerup med min uden pit-stop. Det er bare med at komme hjem, så de kan komme ud af kassen og undersøge det nye hjem. Som Camilla siger: gør bakken klar, inden I åbner kassen, og sæt ham så PÅ bakken, når I lukker ham ud.

Læg også et håndklæde eller tæppe inde i kassen, som dufter af det gamle hjem, så katten også føler sig tryg.

Jeg tror ikke du skal regne med at katten vil ud for at tisse, men det vil jeg lade andre svare på. Chancen er dog at den vil tisse i transportkassen hvis den er uvant med at køre bil, så noget sugende ind i kassen vil være praktisk så I ikke står med en pisvåd kat.
Alt efter hvor meget katten stresser vil jeg tilbyde den lidt vand nu og da, men er den hys skal du ikke regne med at den drikker før den har fast grund under poterne og slapper af igen.

Når I kommer hjem vil jeg sørge for at få sat vand og bakken op hvor det skal være inden du lukker op for missen, det andet kan komme bagefter blot I ikke farer rundt.

Katten behøver ikke noget pitstop for den forholdvis korte køretur :slight_smile:
Når i kommer hjem med den, så luk den ud i et roligt rum for sig selv, fx badeværelset, mens i sætte tingene op.

og skulle der komme uheld på turen så hav en pose med til det underlag der er blevet vådt og noget nyt underlag katten kan være på i kassen - vores gamle hankat kunne virkelig ikke lide at blive puttet i transportkassen (selvom den stod fremme hverdag så han kunne blive tryg ved den) og han endte altid med at lave både nummer et og nummer to under transport.

Ok, jeg troede 2 timer var en laaaaaaang tur!

Nu skal bakken op i badeværelset, så der skal vi os ind :slight_smile:

Jeg har læst et sted at man skal lade transportkassen stå de næste dage der hvor vi har startet med at sætte den og lukke katten ud - og det vil simpelthen ikke være muligt at gøre med vores bette badeværelse (i hvert fald ikke hvis vi gerne vil kunne komme i bad og på toilettet :p). Men det er måske ligemeget? Normalt vil kassen komme til at stå i stuen…

Det har jeg aldrig hørt om - og heller aldrig praktiseret, så sæt I den bare dér, hvor det passer bedst :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;971130]Ok, jeg troede 2 timer var en laaaaaaang tur!
[/QUOTE]

To timer er ingen tid, tænk på alle os der kører til udtillinger i ind- og udland :slight_smile:

Held og lykke med Jeres nye familiemedlem, jeg glæder mig til at se billeder :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;971135]To timer er ingen tid, tænk på alle os der kører til udtillinger i ind- og udland :slight_smile:

Held og lykke med Jeres nye familiemedlem, jeg glæder mig til at se billeder :)[/QUOTE]

Det er jo selvfølgeligt rigtigt… Tænkte bare det er noget andet når nu katten kender en :slight_smile: Kunne da egentligt også være jeg skulle have undersøgt om der nogensinde er udstilling her i Aalborg området - bare så man kunne komme ud og kigge…

Tak :slight_smile: Og tro mig - der bliver billedSPAM når han er kommet hjem :stuck_out_tongue:

I forhold til transport af missen, så har jeg også altid et tæppe/håndklæde med som jeg dækker transportkassen af med, både til mine egne 3 men også når jeg har været til dyrlæge med plejebørnene. I forhold til mine katte/plejebørn så er de mere rolige når de ikke kan se ud.

Held og lykke med din nye mis :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;971137]Det er jo selvfølgeligt rigtigt… Tænkte bare det er noget andet når nu katten kender en :slight_smile: Kunne da egentligt også være jeg skulle have undersøgt om der nogensinde er udstilling her i Aalborg området - bare så man kunne komme ud og kigge…

Tak :slight_smile: Og tro mig - der bliver billedSPAM når han er kommet hjem :p[/QUOTE]
ellers er vi nogle stykker efterhånden her i Aalborg-området som kører og ofte er der plads til at køre med, hvis man er ude i god tid :slight_smile:

Vi kørte fra Glostrup sidste år til Polen uden pit stop, og det klarede kattene i fin stil :slight_smile:
Så en køretur på 2 timer er ingenting :cool2:

Jeg ville bare lukke ham ud når i kom hjem og så vise ham mad, vand og bakke :slight_smile:

[QUOTE=Catika;971245]Vi kørte fra Glostrup sidste år til Polen uden pit stop, og det klarede kattene i fin stil :slight_smile:
Så en køretur på 2 timer er ingenting :cool2:

Jeg ville bare lukke ham ud når i kom hjem og så vise ham mad, vand og bakke :)[/QUOTE]

Jeg var i Tjekkiet sidste weekend, en tur på 1200 km. men der fik kattene altså en bakke i sturdie’en :slight_smile:

2 timer ville jeg absolut ikke bekymre mig om :slight_smile:

Så er planen for afhentning vist stykket fast i mit hoved :slight_smile:

Har skrevet og bedt nuværende ejer om et par håndklæder til kassen… Vi spænder den så fast bagi og lægger et tæppe over (og afventer om han kan li det - han sku ikke være meget for lukkede rum), kører hjem og sætter ham ud på badeværelset med bakken… Får pakket resten ud og åbner så døren for ham… Og så er han helt vores :wehuu:

[QUOTE=Lykke;971263]Så er planen for afhentning vist stykket fast i mit hoved :slight_smile:

Har skrevet og bedt nuværende ejer om et par håndklæder til kassen… Vi spænder den så fast bagi og lægger et tæppe over (og afventer om han kan li det - han sku ikke være meget for lukkede rum), kører hjem og sætter ham ud på badeværelset med bakken… Får pakket resten ud og åbner så døren for ham… Og så er han helt vores :wehuu:[/QUOTE]
Det lyder som en god plan. Held og lykke med ham jeg glæder mig til at se billeder :slight_smile:

God plan :ok:
Han får jo et drømmehjem hos jer, sådan som I går op i at gøre det bedst muligt :thumbup:
Men kan én af jer ikke blive på badeværelset mens den anden lige pakker resten ud?
Jeg tror han vil synes at det er meget rart med lidt beroligende snak mens han lige undersøger badeværelset:)

[QUOTE=Theomilou;971311]Han får jo et drømmehjem hos jer, sådan som I går op i at gøre det bedst muligt :thumbup:
Men kan én af jer ikke blive på badeværelset mens den anden lige pakker resten ud?
Jeg tror han vil synes at det er meget rart med lidt beroligende snak mens han lige undersøger badeværelset:)[/QUOTE]

Hihi tark :slight_smile: Jeg er ikke god til at gøre noget halvt, så suger viden til mig…

Lige da Rune-drengen kom hjem og jeg fortalte ham planen, der foreslog han faktisk at en af os skal være på badeværelses hos Dr. Nobel. Så det er også arrangeret - og jeg er den heldige, mens Rune-drengen må slæbe :klap:

Er det kun med killinger, eller også med voksne katte, at man lader dem udforske kun en lille del af hjemmet af gangen?

Så vidt jeg har kunne læse er det med begge dele man gør det…

Vi har bare opgivet den idé da hele lejligheden her er 2v på 34 kvadratmeter - så det er tilnærmelsesvis umuligt at skære noget fra uden at lukke ham meget inde :slight_smile: