Emma savnes 6100 Haderslev

For en del år siden havde vi en tæve, der fik en abortsprøjte. Derefter udviklede hun indbildt graviditet. Jeg formodede, at det havde med sprøjten at gøre.

Men et bevis har jeg ikke.

[QUOTE=baremig;611522]Abortsprøjte siden om hunde

http://www.kennelkaarup.dk/livmoderbetaendelse/

Vil du have flere??[/QUOTE]

For mig at se er det helt det samme der står på begge sider og uden kildeangivelse. Jeg er bestemt ikke fortaler for “bare at gøre…” men jeg æder til gengæld heller ikke hvilken som helst hjemmeside som dokumentation. Der findes meget på hunde, men ikke ret meget når det kommer til katte.

Så ja, jeg vil gerne have mere dokumentation, og med kildeangivelse.

Tilføjelse: Har fundet et link fra en dyrlæge, der udtaler sig om emnet.

http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=32

Så der har ændret sig noget i præparaternes farlighed og fremgangsmåden siden jeg havde hund.

[QUOTE=burmamor;611530]Tilføjelse: Har fundet et link fra en dyrlæge, der udtaler sig om emnet.

http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=32

Så der har ændret sig noget i præparaternes farlighed og fremgangsmåden siden jeg havde hund.[/QUOTE]

Ja, jeg har også hørt, at de gamle abortsprøjter havde en del bivirkninger, men jeg har endnu ikke hørt om, at de nye skulle have det.

[QUOTE=Susanne W;611453]Det er nu kun én måde at anvende statistik på :slight_smile: Det forudsætter jo, at hankatten med sikkerhed er smittet - men langt de fleste fritløbende katte er jo ikke smittet og fejler ikke noget… Jeg ved ikke hvad seneste statistik siger, men for få år siden blev det meldt ud at dobbelt så mange bornholmske katte var smittet som resten af landets katte. På Bornholm var frekvensen lige under 4%… Så i Haderslev er risikoen for at blive smittet ved parring næppe over 50% ud fra den reelle forekomst.
Tallene fra Bornholm: Mange bornholmske katte har aids - politiken.dk
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er da dejligt at høre. Men først og fremmest så er denne statistik jo kun baseret på TESTEDE dyr - og jeg er temmelig sikker på at masser af fritgående katte aldrig bliver testet. Derudover er den frekvens de omtaler kun baseret på Aids - og Leukemi er ikke taget med. Så vidt jeg har forstået så er der områder hvor Aids er mest almindelig og andre hvor Leukemi er mest almindelig. Sammenlagt vil statistikken selvfølgelig blive højere.

Jeg ved at der for ikke så mange år var en hel epedimi med Katteaids i Odense området og her døde ikke bare fertile katte men også en del kastrater. Også her på Lolland har der for et par år siden været en ¨katteaids epedemi. Såpas mange katte døde her at vi formodentlig for tiden har en forholdsvis lav frekvens af smittede dyr - men denne frekvens stiger jo år for år efterhånden som de smittede dyr kommer i kontakt med ikke smittede.

Men uanset frekvensen - så ville jeg personligt altid få en kat testet for begge sygdomme ( mindst to gange med 3 mdr imellem) hvis den havde været væk hjemmefra. Smitten eksisterer og ikke mindst hvis man gerne vil opdrætte så bør man sikre sig at ens hunkat ikke er blevet smittet. Både for hendes skyld - og ikke mindst for den hankat hun evt. senere skal parres med OG for killingernes skyld.

Men - det er måske bare mig :smiley:

Teresa

:rundtosset::rundtosset::rundtosset::rundtosset:

:klappe::klappe:

FANTASTISK!!!

Hvor er jeg glad for at læse det!!!

Hun er stadig lidt præget af at have været væk. De kan ikke gå nogen steder, uden at hun vil med.

Jeg ville aldrig nogensinde bruge en abortsprøjte på et avlsdyr, med mindre det gjaldt avlsdyrets liv! Risikoen for dyrets fertilitet (et ord som jeg her bruger i den bredest mulige betydning) er simpelthen for stor - også for hunde…
Så hellere bide tænderne sammen og leve med et ups-kuld.

[QUOTE=En forhenværende bruger;611528]For mig at se er det helt det samme der står på begge sider og uden kildeangivelse. Jeg er bestemt ikke fortaler for “bare at gøre…” men jeg æder til gengæld heller ikke hvilken som helst hjemmeside som dokumentation. Der findes meget på hunde, men ikke ret meget når det kommer til katte.

Så ja, jeg vil gerne have mere dokumentation, og med kildeangivelse.[/QUOTE]

Jamen jeg skal fluks sende det, når min computer virker igen (alle mine links til diverse undersøgelser ligger på min gamle blærbar, og den er lige pt ikke en skid bevendt, da den er gået i strejke)

Det er så kun undersøgelser og rapporter på hunde, da det er det eneste jeg har, da jeg ikke er opdrætter, og aldrig skal tage stilling til abortsprøjte hos kat.

[QUOTE=Ann K;612243]Jeg ville aldrig nogensinde bruge en abortsprøjte på et avlsdyr, med mindre det gjaldt avlsdyrets liv! Risikoen for dyrets fertilitet (et ord som jeg her bruger i den bredest mulige betydning) er simpelthen for stor - også for hunde…
Så hellere bide tænderne sammen og leve med et ups-kuld.[/QUOTE]

Hun har valgt at tage det ups kuld med, hvis det skulle vise sig, at hun er drægtig.

her er linket til et tysk project - på 302 katte, døde uanset årsag, som blev PCR testet for Leukæmi - ca. 50% var postive.

Engelsk sammendrag side 127
“5. The results of this study suggest that latency is the most frequent outcome of FeLV
infection with a prevalence of 50 % in the population.”

Fodnote: Sønderjylland er højrisikoområde!

Krydser fingrer for at hun kommer helt på højkant igen!:smiley:

Tak, det tror jeg helt sikkert, at hun gør. Nu har hun fri adgang til mad hele døgnet, så hun skulle gerne blive sit “gamle” normale jeg. Bare hun ikke har taget for meget skade psykisk.