Der sidder sikkert et par stykker herinde som nyder et godt glas rødvin engang imellem, og jeg har gået lidt og overvejet om jeg skal prøve at blive lidt voksen og ikke blive ved med at sige jeg kan ikke lide rødvin, jeg har aldrig smagt det, og mangler råd til hvilken en kunne være god at købe, for at prøve om se om det var noget for mig? Hvilken er jeres ynglings rødvin?
Jeg er overhovedet ikke vinkender… Men jeg fik et godt tip af en der ér: Hvis man skal ha’ en god rødvin (særlig “god til prisen” skal man kigge efter hvor den kommer fra og regne på om det er et sted med RIGTIG meget sol. Jo mere sol, jo bedre vin, ifølge ham. Indtil nu har det faktisk holdt stik, der er f. eks. rigtig meget rigtig god australsk vin
Men jeg drikker stort set kun rødvin hvis jeg er i byen og får det serveret. Jeg har da nogle flasker så jeg kan åbne en hvis der skulle komme nogen forbi… men jeg vil hellere ha’ en god, mørk øl
Der er stor forskel på hvad folk synes er en god rødvin; nogle er til kraftige, andre knap så kraftige. Jeg er selv ved at lære at drikke rødvine. Har fundet ud af at jeg ikke er til de vildt kraftige og at jeg bedst kan lide det sammen med en god bøf. En af dem jeg godt kan lide er en ripazzo, men der er mange typer af den og nogle er mere kraftige end andre. Du kan evt gå til en vinhandler og spørge hvad de anbefaler. Min erfaring er at det ikke behøver være dyrt at gå sådan et sted hen og at du får noget rådgivning. Nogle gange har de også smagsprøver.
En super lækker , blød og rund (og billig) rødvin er Verosso, italiensk vin som oftest fåes til fordelagtig pris i Super Brugsen. Megt smuk sort flaske med guldetiket.
Ellers er rødvinen fra SunRise - cabernet Sauvignon (californien) også en blød og rund begyndervin.
Det er nok meget et spørgsmål om personlig smag som Lise også skriver
Personligt ved jeg ikke ret meget om vin. Men kæresten og jeg har fundet nogle vi rigtig godt kan li: Vine af mærket Ripazzo som Lise også nævner (vist nok den der kaldes Amarones lillebror). Det mærke der hedder Savanha, men der skal stå “Special reserve” på etiketten, der er 3 forsk. af dem. Men derudover går vi generelt efter om der står “reserve” på etiketten, det betyder gerne at vinen er lidt bedre (ved egentlig ikke hvad det helt præcist betyder). Der er også nogen vine hvor der står “Cru” eller “Grand Cru”, det skulle vist nok betyde noget i stil med “reserve”. Sidste måde vi køber vin på er at se hvad de forsk. aviser der anmelder vin på har givet af stjerner til en vin og hvilken slags mad den er drukket til.
Du kan evt. tage til en vinsmagning… det kan også gøre dig klogere
Held og lykke med projektet
Det er altså svært at svare på - i hvert fald for sådan en som mig, der efterhånden begynder at få forkærlighed ofr bestemte druesorter og vinområder
Jeg er ikke rigtig vinkender (endnu - det kommer vel på et tidspunkt), men har da nogle generelle betragtninger ang vin…, og især, når man skal til at lære at drikke vin…
Gå efter de “lette” vine… Med det mener jeg at du ikke skal starte med en af de store årgange i Bordeaux eller en kraftig Merlot eller lignende… Det er meget ofte de vine, som skræmmer folk væk, fordi de er for kraftige i smagen og derfor virker tunge og svære at gå til…
Prøv i stedet at få fat i en god hverdagsvin lavet på Cabernet Sauvignon, Syrrah/Shiraz eller muligvis Pinot Noir… nogle gange blander man druesorterne, men disse er de mest almindelige i hverdagsvinene.
Jeg er selv ret glad for de vine man kalder Cotes de Rhone - vine fra Rhonedalen i Frankrig, sydafrikanske vine og australske Shirazvine… Det er netop de der gode hverdagsvine til en pris, som er til at overkomme…
Lad nu være med at købe en papvin til at starte med… eller en vin til 30 kr i Netto…
Brug de penge som en vin koster og regn med at bruge mellem 75 og 125 kr på en flaske… det kan goes billigere, men så skal man vide, hvad man har med at gøre
Prøv også at finde en god vinhandle i nærheden… Personalet kan ofte give nogle vejledninger på egnede vine og råde om hvad der vil være godt til en novice som dig
Og husk så at vin er mange forskellige ting!
De vine, jeg serverer til en tung vinterret, vil du aldrig få serveret som “terrassevinen/hyggevinen” om sommeren!
Så forsøg at smage flere forskellige vine til forskellige lejligheder
Man kan nemlig sagtens som fx mig, foretrække merlotdruens “drama” og karakter, og alligevel sætte stor pris på den der pinot noir, som passer suverænt til den italienske ret, man lige nu og her er ved at spise
Jeg har en mand der går meget op i rødvin (Øh… det kunne lyde forkert )
Jeg gider ikke selv den store videnskab, så jeg har fundet et par tommelfingerregler:
Druerne: Jeg kan godt li’ Cabernet Sauvignon. (Hvidvin: Chardonnay)
Stedet: Sydamerika og Australien - så er det tit ikke helt galt (evt. Californien, Sydafrika og Frankrig)
Prisen: Ikke under 60-70 kr flasken, med mindre det er tilbud.
Så plejer jeg at være nogenlunde heldig
Anbefalinger? altså det er jo smag og behag. Men vi er glade for en vin som Palo Alto Reserva Cabernet (fås i Brugsen - ofte på tilbud)
mht. til pris er jeg enig med Ann R
Som Ann går jeg også efter druesorten mere end navnet og hvad diverse vinanmeldere måtte mene
Jeg er meget enig i, at som en hverdagsvin (og dermed begyndervin) kan Cotes du Rhone anbefales. De fås i mange prisklasser, men man kan sagtens få en udmærket udgave til 30 kr i Netto I den lidt dyrere udgave - nogenlunde samme område - men lige så letdrikkelig er GSM vine (Grenache-Syrah-Mouvèdre). De smager suverænt til næsten hvad som helst og kan også sagtens drikkes uden mad til. Superbrugsen har en rigtig god én på næsten konstant tilbud til pt. 3 for 145 - i lang tid lå den til 3 for 119, men så kom der et ordentligt ryk. Det er dog stadig en god pris
Jeg er faktisk også meget glad for vin af Tempranillo-druen (spansk). De er heller ikke for tunge og fås også i meget fornuftige prisklasser.
Ellers vil min anbefaling være, at du skal prøve dig frem, for ligesom med katte og kattemad, så er folks smagsløg og præferencer forskellige. F.eks. er det sjældent, jeg kan drikke Cabernet Sauvignon uden at føle, at jeg har behov for drikke ca. dobbelt så meget vand som rødvin, fordi min gane bliver totalt udtørret af vinen.
Og husk: Dyrt er ikke nødvendigvis lig med godt - i hvert fald ikke for dig. Når prisen kommer over et vist beløb, så er der altså en vis snobværdi forbundet med det
(for øvrigt betyder “reserve” eller “reserva” (som det hedder i Spanien) blot, at vinen har lagret et vist stykke tid :))
[QUOTE=Temple Bar;869315]
Jeg er meget enig i, at som en hverdagsvin (og dermed begyndervin) kan Cotes du Rhone anbefales. De fås i mange prisklasser, men man kan sagtens få en udmærket udgave til 30 kr i Netto [/QUOTE]
Okæh… jeg indrømmer der… jeg er en snob! :høhø:
Nej - jeg har bare nogle rigtig dårlige erfaringer med de der alt for billige rødvine… derfor min tommelfingerregel ang prisen…
Havde spørgsmålet drejet sig om en god, prisbillig “nem” hvidvin, så ville min anbefaling nemlig bla være gået til Nettos italienske Frascatti til vist nok efterhånden 35 - 40 kr… Nydes dejligt kold i en lige så dejlig sommereftermiddagsvarm have eller terrasse (Den kostede 29 kr, da jeg i sin tid lærte den at kende…)
[QUOTE=Ann K;869323]Okæh… jeg indrømmer der… jeg er en snob! :høhø:
Nej - jeg har bare nogle rigtig dårlige erfaringer med de der alt for billige rødvine… derfor min tommelfingerregel ang prisen…
[/QUOTE]
Snob begynder IMO først ved 2-300 kroner flaske i supermarkedet/vinhandlen. Dér skal man virkelig være kender, for at alt over 125-150 kroner kan smages Men helt seriøst, så er der ikke meget forskel fra den ene Cotes du Rhone til den næste og de kan ofte fås til f.eks. 3 for 100 (det er næsten 30 kroner pr. flaske).
Engang imellem praktiserer jeg at købe én flaske vin af et mærke, jeg ikke kender - men dog en drue, jeg forventer at kunne lide - og gerne i enten Netto eller Brugsens 30-40 kroners kasse og jeg bliver faktisk ofte positivt overrasket Det er jo også en måde at lære om vin på uden at bruge for mange penge. Man skal bare huske at skrive navnet ned til en anden gang
Min yndlingsvin er Lindemanns - den koster omkring 50 kr, hvis den ikke er på tilbud.
Jeg er ikke vinkender, men har en god bekendt, der går meget op i vin. Han gav mig rettesnoren på 50 kr for en flaske - og det har altså holdt stik.
Førhen da jeg købte billigere vine, kom jeg jævnligt hjem med noget, jeg simpelthen ikke kunne lide.
Det er helt rigtigt. De vine forventer jeg så også er rester, der tidligere har kostet en del mere. Bagdelen er så, at det netop er rester. Så finder man noget godt - kan man sikkert ikke finde den igen
Ja, det er rester, men det betyder jo ikke altid, at de udgår helt fra det danske marked - kun at Brugsen (Coop) har et restvarelager
Uanset hvad mener jeg dog godt, man kan bruge det til en rettesnor til “jeg kan lide rødvine, der kommer fra Chile og hedder noget med Cabernet Sauvignon” (for at tage et eksempel).
[QUOTE=Temple Bar;869359]Ja, det er rester, men det betyder jo ikke altid, at de udgår helt fra det danske marked - kun at Brugsen (Coop) har et restvarelager
Uanset hvad mener jeg dog godt, man kan bruge det til en rettesnor til “jeg kan lide rødvine, der kommer fra Chile og hedder noget med Cabernet Sauvignon” (for at tage et eksempel).[/QUOTE]
Enig…
Det er bare fordi jeg gjorde det så sent som sidste uge. Ren chance. Den kostede 30 kr og havde en pæn etiket Og var faktisk rigtig god. Og tror du den var til at finde igen?
Øv Har du prøvet at google den for at finde importøren?
Jeg har selv lige lært at drikke rødvin indenfor de sidste par år Fik en kæreste, der godt kunne lide det, og sådan et glas rødvin mens man laver mad fredag aften er så hyggeligt
Masi er et mærke jeg rigtig godt kan lide… Plejer at kunne findes til en 40-50 kr i f.eks. Føtex…
Og så fik jeg en rigtig god en ude hos Kira igår, hvor hun sagde at det ikke var underligt at jeg rigtig godt kunne lide den, for den hed et eller andet som jeg ikke kan huske, og det betød at druerne mere eller mindre havde fået lov at sidde på vinstokkene til de var rosiner Men det betød så at den var mindre tør end så mange andre vine
En god måde at lære og drikke rødvin på er at købe en Beaujolais eller Cote de Rhone og så lægge den på køl. Det er unge vine som ikke egner sig til at ligge i længere tid og derfor egnede til at drikke kolde. Når man så har vænnet sig til smagen kan man begynde at drikke den ved 16-18 grader.
Min absolute favorit er en Geverey Chambertin eller Chambolle Musigney men her er vi i en helt anden prisklasse og det er absolut ikke begyndervine
Altså, fjolset her smed jo flasken ud, ikke fordi jeg troede at de havde flere i Brugsen, og jeg ville kunne kende etiketten (visuel, du ved…). Jeg kan ikke huske hvad den hedder - overhovedet. Så, med mindre jeg ligefrem ser den igen… tjah.
Nå, men jeg overlever. SÅ vigtigt er det trods alt heller ikke
[QUOTE=birtheras;869418]En god måde at lære og drikke rødvin på er at købe en Beaujolais eller Cote de Rhone og så lægge den på køl. Det er unge vine som ikke egner sig til at ligge i længere tid og derfor egnede til at drikke kolde. Når man så har vænnet sig til smagen kan man begynde at drikke den ved 16-18 grader.
[/QUOTE]
Sådan udover at jeg ikke lige kender de to du nævner, så er jeg helt enig. Det hjælper på smagen når man starter med at drikke rødvin, at den er let afkølet fremfor den normale temperatur