En god rødvin?

[QUOTE=Ann R;869431]Altså, fjolset her smed jo flasken ud, ikke :doh: fordi jeg troede at de havde flere i Brugsen, og jeg ville kunne kende etiketten (visuel, du ved…). Jeg kan ikke huske hvad den hedder - overhovedet. Så, med mindre jeg ligefrem ser den igen… tjah.

Nå, men jeg overlever. SÅ vigtigt er det trods alt heller ikke ;)[/QUOTE]

Så ka’ du lære det, ka’ du :stuck_out_tongue:

Men enig - det er ikke ligefrem verdens undergang :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;869315]Som Ann går jeg også efter druesorten mere end navnet og hvad diverse vinanmeldere måtte mene :slight_smile:

[…]
(for øvrigt betyder “reserve” eller “reserva” (som det hedder i Spanien) blot, at vinen har lagret et vist stykke tid :))[/QUOTE]

Men vi har nu været heldige indtil videre mht. hvordan de er blevet bedømt, men rigtig nok, det er jo i bund og grund et spørgsmål om smag.
og tak for oplysningen om “reserve”, det vidste jeg ikke. Men de smager generelt bedre end dem der ikke har prædikatet. Men lagringen får vel flere smagsstoffer frem?

Det der med temperaturen… det har vi ofte diskuteret herhjemme og ingen af os ved det rigtig. Jeg synes bare ikke jeg har smagt nogen kolde rødvine der var gode. Men det er måske fordi det har været de forkerte rødvine :?

[QUOTE=Vipstøsen;869442]Men vi har nu været heldige indtil videre mht. hvordan de er blevet bedømt, men rigtig nok, det er jo i bund og grund et spørgsmål om smag.
og tak for oplysningen om “reserve”, det vidste jeg ikke. Men de smager generelt bedre end dem der ikke har prædikatet. Men lagringen får vel flere smagsstoffer frem?

Det der med temperaturen… det har vi ofte diskuteret herhjemme og ingen af os ved det rigtig. Jeg synes bare ikke jeg har smagt nogen kolde rødvine der var gode. Men det er måske fordi det har været de forkerte rødvine :?[/QUOTE]

Unge vine serveres altid kolde her i Frankrig på restauranter. En ældre vin skal serveres tempereret på ca 16-18 grader. Nogle vine skal luftes - dvs de skal iltes et stykke tid inden de skal drikkes mens andre først skal åbnes lige inden de skal drikkes. Det er en videnskab med hensyn til hvilke der skal hvad - noget man lære når man interessere sig for vine :slight_smile:

Et lille PS. Californiske og Australske samt vine fra Chile er næsten altid ens i smag i modsætning til Franske og Italienske vine. Grunden er fremstillingsmåden. Hvor de i Frankrig og Italien lagre på træfade så lagres de i overnævnte lande i kæmpe stål siloer og på den måde kan de bedre kontrollere udviklingen.

Ja, jeg ved ikke ret meget om vin, så jeg vil da gerne lære lidt.
Hvornår er en vin ung… og tilsvarende ældre?

Mht. iltning synes det lyder som om man skal prøve sig frem udfra hvad du skriver

(Leumica… det var dog en god tråd du har fået startet her :slight_smile: )

Leumica.

Jeg var i 20´erne inden jeg forstod folks forkærlighed til rødvin. Min daværende svigerfar sagde engang til mig at han godt kunne forstå at jeg ikke kunne lide rødvin med det “billige sprøjt” hans søn købte…Min svigerfar serverde så flere af sine vine for mig og mums det var godt.

De billige vine indeholder meget af et stof som gør dem bitter - kan ikke huske hvad det hedder - og derfor kunne jeg ikke lide smagen. De havde også en tendens til at gøre ens tandkød blåt :tihi:

Jeg er vild med Armerone, Merlot og Cabernet Sauvignon. men jeg bliver helt saglig hvis jeg får en rødvin fra Chile - det er da mit fortrukne rødvinsland (det fortæller jeg bare aldrig min eks.svigerfar:p)

Jeg kan pga. smagsforstærkerne, ikke drikke rødvin til mad. Jeg kan slet ikke have den “eksplosion” der sker i munden, når de ting blandes og som så mange mennesker virkelig nyder. Det med at en rødvin og mad komplimenterer hinanden og “går op i en højere enhed”. Det lærer jeg vist bare aldrig at forstå og nu har jeg forsøgt i over 20 år.

[QUOTE=Mai;869462]Leumica.

Jeg var i 20´erne inden jeg forstod folks forkærlighed til rødvin. Min daværende svigerfar sagde engang til mig at han godt kunne forstå at jeg ikke kunne lide rødvin med det “billige sprøjt” hans søn købte…Min svigerfar serverde så flere af sine vine for mig og mums det var godt.

De billige vine indeholder meget af et stof som gør dem bitter - kan ikke huske hvad det hedder - og derfor kunne jeg ikke lide smagen. De havde også en tendens til at gøre ens tandkød blåt :tihi:

Jeg er vild med Armerone, Merlot og Cabernet Sauvignon. men jeg bliver helt saglig hvis jeg får en rødvin fra Chile - det er da mit fortrukne rødvinsland (det fortæller jeg bare aldrig min eks.svigerfar:p)

Jeg kan pga. smagsforstærkerne, ikke drikke rødvin til mad. Jeg kan slet ikke have den “eksplosion” der sker i munden, når de ting blandes og som så mange mennesker virkelig nyder. Det med at en rødvin og mad komplimenterer hinanden og “går op i en højere enhed”. Det lærer jeg vist bare aldrig at forstå og nu har jeg forsøgt i over 20 år.[/QUOTE]

Garvesyre :slight_smile:

Garvesyre… Rigtigt Birthe!

Det med at mad og vin complimentere hinanden har noget at gøre med om man forstår at matche de to. Lette retter så som kalvekød eller oksemørbrad fortjener en let vin - dvs vine med de bløde skuldre - altså flaskerne. Tungere vine serveres til en oksesteg, er de Franske genkendes de på de smalle skuldre.

Reglen gælder ikke for andre lande :slight_smile:

Mht til hvidvin, taler vi om tyske vine så er de brune flasker generelt sødere end de grønne flasker.

De brune er som regel fra Rhin distrikterne mens de grønne er fra Mosel.

Det mener jeg så bare er et konserveringsmiddel, der tilsættes alle rødvine, uanset pris :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;869442]Men vi har nu været heldige indtil videre mht. hvordan de er blevet bedømt, men rigtig nok, det er jo i bund og grund et spørgsmål om smag.
[/QUOTE]

Ret beset betyder det, at vinen bliver “rundere” i smagen end en vin af samme druer dyrket under samme forhold, der ikke er lagret :slight_smile: Men så længe det giver en vin, I kan lide, betyder resten egentlig ikke det vilde :slight_smile:

Ih, hvor bliver jeg meget klogere idag, spændende :ok:

Det er til dels rigtig, men en vin som har lagret længere har mindre garvesyre end en ny ung vin. Druesorten har også stor indflyldelse på hvor meget garvesyre der er i en vin.

Garvesyre
Garvesyre kaldes også tanniner, der er en gruppe kemiske stoffer, som giver en bitter smag, hvis ikke de kontrolleres under vinifikationen. Den bitre smag af garvesyre kendes også fra stærk the. En vin får sin garvesyre fra druernes skaller og fra træ, hvis den f.eks. lagres på egefade. Garvesyren er nødvendig, hvis vinen skal lagres i længere tid, da syren konserverer vinen. Der er stor forskel på indholdet af garvesyre i hvidvin og rødvin - generelt er forholdet 1:60. Cabernet Sauvignon og Syrah er eksempler på meget garvesyreholdige druer. Druesorterne i Alsace har generelt et relativt lavt indhold af garvesyre.

Nej - jeg tror det er naturligt forekommende, ligesom det er f.eks. i sort the. Konserveringsmidlet plejer at være noget med sulfitter?

Jeg synes til gengæld ikke garvesyreindholdet har spor med prisen at gøre. Jeg har fået meget dyre vine (det er for mig +200kr ;)), der har haft stort indhold af garvesyre. Det er som regel dem, der er gode til fed mad, fordi syren i den til en vis grad neutraliserer det fede (som f.eks. dansk julemad). Det har vist mere med druesorten at gøre?

[QUOTE=birtheras;869472]Det er til dels rigtig, men en vin som har lagret længere har mindre garvesyre end en ny ung vin. Druesorten har også stor indflyldelse på hvor meget garvesyre der er i en vin.

Garvesyre
Garvesyre kaldes også tanniner, der er en gruppe kemiske stoffer, som giver en bitter smag, hvis ikke de kontrolleres under vinifikationen. Den bitre smag af garvesyre kendes også fra stærk the. En vin får sin garvesyre fra druernes skaller og fra træ, hvis den f.eks. lagres på egefade. Garvesyren er nødvendig, hvis vinen skal lagres i længere tid, da syren konserverer vinen. Der er stor forskel på indholdet af garvesyre i hvidvin og rødvin - generelt er forholdet 1:60. Cabernet Sauvignon og Syrah er eksempler på meget garvesyreholdige druer. Druesorterne i Alsace har generelt et relativt lavt indhold af garvesyre.[/QUOTE]

Tak :slight_smile: Det kan muligvis forklare, hvorfor jeg generelt finder “rene” Cabernet Sauvignon vine ret skarpe i smagen :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;869418]…
Min absolute favorit er en Geverey Chambertin eller Chambolle Musigney men her er vi i en helt anden prisklasse og det er absolut ikke begyndervine :)[/QUOTE]

Uhmm… :slight_smile: God smag!

Der er allerede sagt en masse… som både kan lede dig på vej og afveje… :wink:

Mit råd vil være:
Start IKKE med ‘billig’ vin - start med at blive ‘familiær’ med gode vine, fra velkendte distrikter etc.

Franske vine er gode vine, der ikke er så ‘stærkt krydrede’ som f.eks. italienske - prøv f.eks. at starte med Saint Emilion Grand Cru-vine - og brug hellere kr. 100-200 på en flaske fremfor at blive ‘rødvins-forskrækket’ af ‘dårlige’ vine.

[QUOTE=KartoffelChips;869526]Der er allerede sagt en masse… som både kan lede dig på vej og afveje… :wink:

Mit råd vil være:
Start IKKE med ‘billig’ vin - start med at blive ‘familiær’ med gode vine, fra velkendte distrikter etc.

Franske vine er gode vine, der ikke er så ‘stærkt krydrede’ som f.eks. italienske - prøv f.eks. at starte med Saint Emilion Grand Cru-vine - og brug hellere kr. 100-200 på en flaske fremfor at blive ‘rødvins-forskrækket’ af ‘dårlige’ vine.[/QUOTE]

ST. Emilion er en kraftig vin, den har smalle skuldre - taler vi om vine som koster lidt mere end dem jeg har nævnt før som billige vine så er en Morgon, Rouilly og andre fra Beaujolais distriktet en blødere vin i smag. Samme gør sig gældende for vine fra Rhone distriktet.

For at føre denne diskution lidt videre, så er Champagne udelukkende fra Champagne distriktet. Andre musserende vin kan være lave på champagne metoden men må ikke kalde sig for champagne fordi de ikke er fra distriktet.

Nå men når jeg nu nørder, så er grand vine fra store vinmarker og ikke blandede druer fra forskellige marker :slight_smile:

Nørd endelig - ingen af os tager skade af at blive klogere :slight_smile:

Jeg er for øvrigt helt enig med dig i, at Rhone-vine er dejligt bløde i smagen og dermed må være gode begyndervine (uanset at jeg ikke er i nærheden af at være nørd, er det mange år siden, jeg var begynder :))

I øvrigt:

SKÅL! … Her i 2007 Guido Porro Barolo Vigna Lazzairasco… :slight_smile:

Jeg er til Italienske…