dum som en skovl til vinkvalitet var jeg indtil for nogle år siden, hvor vi blev beriget med en nabo, som er vinekspert… og har vinfarm i Sydamerika og arbejder proff med produktion af vin…feeeedddtt sikke en skøn Verden at komme ind i, når jeg tidligere var sådan en, som købte 50/50 ind af noget jeg kunne lide…
han “tilrettede” min smag så jeg kan huske hvad jeg kan lide nu…og ja der er jo eksperter som mener det ene og andre det andet - MEN Mathiass ramte åbenbart korrekt med det han lærte mig. Finder du en vin du kan lide, så kig på druen - oftest er druen den du kan lide, og så er det jo om det skal være lagret på egefade eller stålfade. Egefade giver garvesyre, og det kan jeg eks ikke lide, så vin fra stålfade er bare hit her… så fortalte han, at det ikke er afgørende hvad land truen af produceret i, men hvilken slags drue det er…eks så kan jeg godt lide kraftige rødvine …så mine ynglingsvine er: cabernet Sauvignon blandet med Shiraz ( er ikke sikker på det er stavet korrekt) og ellers ren Shiraz…ren Cabernet Sauvignon er også ok, men den er bedst når den er blandet med Shiraz, i min mund…
Så nu køber jeg aldrig forkert mere - før købte jeg gerne en vin til 100 ,- i Tyskland og blev så vældig skuffet når den smagte skrækkeligt…både reserve og alt det der …men ja, det kan jeg jo godt forstå idag, da det har været en drue jeg ikke kunne lide.
Mathiass elskede min uvidenhed, så jeg har været tester på hans ynglingsvine - og champagner han har vundet flot medaljer med…bla var min første champagne hos ham den bedst kåret champagne det år, og det var den sidste flaske i Verden…jeg tryglede om, at jeg bare IKKE skulle smage det “rævepis” (hvordan jeg nu fik det fortalt på tysk ;O) ) men han insisterede, idet han åbenbart kunne lære en masser af en så uviden person som jeg…så jeg smagte og hade forventet en skrækkelig snerpet mund…men warw…det smagte vidunderligt - ikke at jeg gad smage andet end 2 glas ;O) men absolut godt men så heller ikke mere end jeg er til rødvin - eller Muscat vine, asti og lign… det enste hvidvin jeg drikker bort set fra naboens Skærsøgård vin…den er hamrende lækker - ja Dansk vin fra Dons smager himmelsk - sagde hende som ellers aldrig drikker hvidvin. PS…jeg må indrømme, at jeg stadig ikke fatter nogle gider give flere tusind for en champagne og så give den til en “ikke kender”, men der så jeg ind i en helt anden Verden end Fleeggaards vinafdeling ;O)
Måske kan du bruge min viden Marianne - måske ikke - men jeg fik lov at lære hvad jeg kan lide, og den kører hver gang nu
KH Heidi og birmabanden