Den slags står der efterhånden en del af i vinreolen herhjemme
Gennem Camilla har jeg lært to vinhandlere at kende - vinhandlere som kan udfordre med deres forslag…
Sidst med en hel kasse lækker dejlig fransk rosevin på supertilbud
Yndlingsvinen herhjemme er en Merlot, som jeg naturligvis aldrig kan huske navnet på… og så flere af de store italienske vine…
Engang imellem praktiserer jeg at købe én flaske vin af et mærke, jeg ikke kender - men dog en drue, jeg forventer at kunne lide - og gerne i enten Netto eller Brugsens 30-40 kroners kasse og jeg bliver faktisk ofte positivt overrasket Det er jo også en måde at lære om vin på uden at bruge for mange penge. Man skal bare huske at skrive navnet ned til en anden gang
Jeg har adgang til et par italienske supermarkeder, og køber gerrne vin der… også fra deres spændende restekasse - sidst kom jeg hjem med en Barolo til den latterlige sum af hele 30 kr!
Der er jeg ikke helt enig… i hvert fad ikke hvad angår de australske vine…
Rigtig mange steder på de små vingårde imprterer man fade og lader vinen lagre der…
Og jeg bilder mig selv ind, at jeg efterhånden ikke kan smage så stor forskel på australske vine og se de noget billigere franske og italienske vine - slet ikek når det kommer til hvidvinene… Australiere taler altid stolte om deres Shirazvine (som bestemt også er gode), men i dalene bag Barossodistriktet ved Adelaide laves der noget af det bedste hvidvin, jeg længe har fået… Det kan virkelig anbefales.
Jeg havde ikke særligt smag for semillion før vi tog til Australien - syntes egentlig mest at det var en drue som blev brugt til sur hverdagsvin i frankrig… Idag er mit forhold til druesorten meget anderledes og jeg køber gerne vine blot fordi jeg ser at vinen er lavet helt eller delvist på denne drue
Og måske er det derfor at jeg synes at shiraz/syrrah meget ofte har en let bitter eftersmag?
Mens at Cabernet Sauvignon for mig ofte virker alt for frisk - måske netop pgr den skarphed, som du beskriver?
Kan ikke huske hvem der skrev det… men jeg vil give vedkommende ret i at det her er en vældig hyggelig og god tråd
SKÅL! … Her i 2007 Guido Porro Barolo Vigna Lazzairasco…
Jeg er til Italienske…[/QUOTE]
Jeg er stensikker på at jeg kan være på din adresse i løbet af meget kort tid!
Det er jo en synd og skam at drikke sådan en vin helt alene … eller no’et
[QUOTE=Ann K;869541]Den slags står der efterhånden en del af i vinreolen herhjemme
Gennem Camilla har jeg lært to vinhandlere at kende - vinhandlere som kan udfordre med deres forslag…
Sidst med en hel kasse lækker dejlig fransk rosevin på supertilbud
Yndlingsvinen herhjemme er en Merlot, som jeg naturligvis aldrig kan huske navnet på… og så flere af de store italienske vine…
Jeg har adgang til et par italienske supermarkeder, og køber gerrne vin der… også fra deres spændende restekasse - sidst kom jeg hjem med en Barolo til den latterlige sum af hele 30 kr!
Der er jeg ikke helt enig… i hvert fad ikke hvad angår de australske vine…
Rigtig mange steder på de små vingårde imprterer man fade og lader vinen lagre der…
Og jeg bilder mig selv ind, at jeg efterhånden ikke kan smage så stor forskel på australske vine og se de noget billigere franske og italienske vine - slet ikek når det kommer til hvidvinene… Australiere taler altid stolte om deres Shirazvine (som bestemt også er gode), men i dalene bag Barossodistriktet ved Adelaide laves der noget af det bedste hvidvin, jeg længe har fået… Det kan virkelig anbefales.
Jeg havde ikke særligt smag for semillion før vi tog til Australien - syntes egentlig mest at det var en drue som blev brugt til sur hverdagsvin i frankrig… Idag er mit forhold til druesorten meget anderledes og jeg køber gerne vine blot fordi jeg ser at vinen er lavet helt eller delvist på denne drue
Og måske er det derfor at jeg synes at shiraz/syrrah meget ofte har en let bitter eftersmag?
Mens at Cabernet Sauvignon for mig ofte virker alt for frisk - måske netop pgr den skarphed, som du beskriver?
Kan ikke huske hvem der skrev det… men jeg vil give vedkommende ret i at det her er en vældig hyggelig og god tråd :)[/QUOTE]
Nej, det er fordi at deres måde at modne vinen på gør at de kan kontrollere den. Det gør sig ikke gældende når det bliver gjort på træfade.
Selvfølgelig findes der også vine i Australien som bliver lavet på den gammeldags metode, men de kendte vine derfra er lavet ud fra nymoderne videnskab og derfor ens år efter år.
[QUOTE=Ann K;869545]Jeg er stensikker på at jeg kan være på din adresse i løbet af meget kort tid!
Det er jo en synd og skam at drikke sådan en vin helt alene … eller no’et :)[/QUOTE]
- Altså… Jeg vil gerne dele… men så bliver det 2 flasker!.. Det er jo lørdag!
[QUOTE=birtheras;869546]
Selvfølgelig findes der også vine i Australien som bliver lavet på den gammeldags metode, men de kendte vine derfra er lavet ud fra nymoderne videnskab og derfor ens år efter år.[/QUOTE]
Det er meget muligt, at det er sådan at supermarkedsvinen laves, det skal jeg ikke gøre mig klog på
men - det er så heller ikke den vin, jeg ´drikker eller vil anbefale, når talen kommer på de australske vine. Der vil jeg netop anbefale de mindre Winery’s, hvor der er stor forskel på årgangene
De der seks uger, hvor Camilla og jeg åd og drak os gennem Australien var virkelig noget af en øjenåbner for os begge… især vinene var så meget bedre end hvad vi overhovedet havde forventet
dum som en skovl til vinkvalitet var jeg indtil for nogle år siden, hvor vi blev beriget med en nabo, som er vinekspert… og har vinfarm i Sydamerika og arbejder proff med produktion af vin…feeeedddtt sikke en skøn Verden at komme ind i, når jeg tidligere var sådan en, som købte 50/50 ind af noget jeg kunne lide…
han “tilrettede” min smag så jeg kan huske hvad jeg kan lide nu…og ja der er jo eksperter som mener det ene og andre det andet - MEN Mathiass ramte åbenbart korrekt med det han lærte mig. Finder du en vin du kan lide, så kig på druen - oftest er druen den du kan lide, og så er det jo om det skal være lagret på egefade eller stålfade. Egefade giver garvesyre, og det kan jeg eks ikke lide, så vin fra stålfade er bare hit her… så fortalte han, at det ikke er afgørende hvad land truen af produceret i, men hvilken slags drue det er…eks så kan jeg godt lide kraftige rødvine …så mine ynglingsvine er: cabernet Sauvignon blandet med Shiraz ( er ikke sikker på det er stavet korrekt) og ellers ren Shiraz…ren Cabernet Sauvignon er også ok, men den er bedst når den er blandet med Shiraz, i min mund…
Så nu køber jeg aldrig forkert mere - før købte jeg gerne en vin til 100 ,- i Tyskland og blev så vældig skuffet når den smagte skrækkeligt…både reserve og alt det der …men ja, det kan jeg jo godt forstå idag, da det har været en drue jeg ikke kunne lide.
Mathiass elskede min uvidenhed, så jeg har været tester på hans ynglingsvine - og champagner han har vundet flot medaljer med…bla var min første champagne hos ham den bedst kåret champagne det år, og det var den sidste flaske i Verden…jeg tryglede om, at jeg bare IKKE skulle smage det “rævepis” (hvordan jeg nu fik det fortalt på tysk ;O) ) men han insisterede, idet han åbenbart kunne lære en masser af en så uviden person som jeg…så jeg smagte og hade forventet en skrækkelig snerpet mund…men warw…det smagte vidunderligt - ikke at jeg gad smage andet end 2 glas ;O) men absolut godt men så heller ikke mere end jeg er til rødvin - eller Muscat vine, asti og lign… det enste hvidvin jeg drikker bort set fra naboens Skærsøgård vin…den er hamrende lækker - ja Dansk vin fra Dons smager himmelsk - sagde hende som ellers aldrig drikker hvidvin. PS…jeg må indrømme, at jeg stadig ikke fatter nogle gider give flere tusind for en champagne og så give den til en “ikke kender”, men der så jeg ind i en helt anden Verden end Fleeggaards vinafdeling ;O)
Måske kan du bruge min viden Marianne - måske ikke - men jeg fik lov at lære hvad jeg kan lide, og den kører hver gang nu
[QUOTE=Ann K;869557]Det er meget muligt, at det er sådan at supermarkedsvinen laves, det skal jeg ikke gøre mig klog på
men - det er så heller ikke den vin, jeg ´drikker eller vil anbefale, når talen kommer på de australske vine. Der vil jeg netop anbefale de mindre Winery’s, hvor der er stor forskel på årgangene
De der seks uger, hvor Camilla og jeg åd og drak os gennem Australien var virkelig noget af en øjenåbner for os begge… især vinene var så meget bedre end hvad vi overhovedet havde forventet :)[/QUOTE]
Nu er der jo få som du der har været i Australien og har smagt de små lokale vine. Mine udtalelser er ud fra de stor vin exportøres vine som sendes til DK og som smager ens år efter år.
Jamen - jeg kan da skaffe dig GOD australsk vin fra nogle af de større huse, som bestemt har forskel på årgangene…
Vinhusene sætter meget ofte en ære i at have et lilel eksklusivt mærke også
Du fortæller bare, hvornår du har tid, når nu I kommer her til DK, så tager jeg et par flasker med - men jeg må nok nasse lidt mht overnatning
Ellers må du komme her og nyde et måltid med vin det kan vi også finde ud af…
Åh Heidi… start nu ikke snakken om champagne
Dem ved jeg efterhånden en del om…
I det hele taget hælder (hædr, hædr, morsomt ordspil) jeg mere og mere til de mousserende vine… Ikke kun champagner, men Spumante, Cava, Lambrusco og ja enkelte Asti…
Jeg er glad for rødvin, men foretrækker som regel hvidvin eller rosé… eller allerhelst sprudelwasser af en slags
[QUOTE=KartoffelChips;869574]Nårrrhhh…
Men ved du hvad… så kan det jo være at du kan få et kig på Starlet! Hun deltager jo som bur-selskab…
Det gode ved Barolo er, at der er masser af Barolo! sKåL![/QUOTE]
Vi har ikek så meget Barolo tilbage herhjemme… det bliver jo drukket:D
Og på det sidste har jeg og Camilla prøvet at gå lidt ud over alt det der vedtagne og prøvet nogle af de her i DK mere ukendte italienske vine… Der er nogle virkelig gode i mellem…
Hvilket minder mig om at jeg skal have fundet de der to flasker Amarone frem til min dyrlæge
Er Sarlet med i morgen? Så må jeg huske at få nusset hende…
Indtil da :skål: jeg har noget udsøgt hyldeblomstdrik årgang 2012 i glasset
[QUOTE=Ann K;869578]Åh Heidi… start nu ikke snakken om champagne
I det hele taget hælder (hædr, hædr, morsomt ordspil) jeg mere og mere til de mousserende vine… Ikke kun champagner, men Spumante, Cava, Lambrusco og ja enkelte Asti…
Jeg er glad for rødvin, men foretrækker som regel hvidvin eller rosé… eller allerhelst sprudelwasser af en slags :)[/QUOTE]
jo jo musserende vine snakker jeg gerne om særlig ;O) Nytårsaften blev jeg inviet til dem…og DET kan ikke anbefales, hvis man ikké ønsker afhængighed ;O) … hold nu op… til min netop afholdte 40 års fødselsdag var der Muscat vin til velkomstdrik…der var temmelig mange flasker i overskud, og min dejlige veninde kom stille og rolig hen og spugte om hun måtte få lov at drille lidt af en af flaskerne der stod…ja da - selvrfølgelig… da jeg så ville have noget selv på et tidspunkt kunne jeg bare ikke finde de kasser hvor flaskerne skulle være…nå men videre i festen…næste dag, da vi ryddede op fandt vi aldrig flaskerne ;O) … der er jo ikke noget skønnere end når folk kan lide hvad man serverer … nå men desværre blev alle de tomme flaster smidt ud, så jeg fik ikke navnet på den vellykkede muscatvin…ØV for jeg vil VILD gerne smage den igen…
Jeg kan godt lide et godt glas rødvin - men har ikke den store forstand på at indkøbe selv.
De bedste vine med min manglenden kendskab har jeg købt i Irma - de har mange gode italienere - og indimellem når der er tilbud hugger jeg til
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;869604]Jeg kan godt lide et godt glas rødvin - men har ikke den store forstand på at indkøbe selv.
De bedste vine med min manglenden kendskab har jeg købt i Irma - de har mange gode italienere - og indimellem når der er tilbud hugger jeg til[/QUOTE]
Jeg har mange gange købt god rødvin i Irma på Finsensvej, da jeg boede på Frederiksberg. Sydafrikansk vin, overraskende god.
Kraftig og fyldig og slet ikke en der fik mig til at falde i søvn, det er jeg nemlig ekspert i, når jeg drikker rødvin…
De havde dem i et par år…så var det slut. (og det var ikke fordi jeg købte alle flaskerne )
I et par år havde vi en Irma her i Aalborg, den er lukket nu, fordi ingen ville betale prisen på varerne i Irma…
Men jeg har aldrig fundet en rigtig god vin her i Aalborg…
mmmm, okay, men hvad så når den hedder Grand Cru… :?
Det var mig… og jeg har i hvert fald læst et par ting eller to om vin
Mht. mousserende vine, så var kæresten og jeg på et Comwell-ophold en sommerferie. Den ene aften prøvede vi deres vinmenu… det var ikke et hit til de penge de ville have for det. En af de andre aftener spurgte vi tjeneren om det var muligt de havde en flaske rødvin eller hvidvin som kunne gå til hele menuen der var på den aften. Det havde han, men nu havde han jo lige været på kursus i champagne (eller også var det mousserende vine, kan ikke helt huske det ) så han ville anbefale os at prøve sådan en, også gik han ellers fuldstændig i selvsving og tegnede og fortalte. Vi nikkede og håbede på at vi sagde ja og nej de rigtige steder :høhø: Men det var fedt og se en der virkelig brændte for sit fag, og det var en rigtig god vin vi fik. Havde aldrig troet man kunne drikke den samme mousserende vin til hele menuen (forret-hovedret og desserten), men det kunne man!!!
[QUOTE=Ann K;869578]Åh Heidi… start nu ikke snakken om champagne
Jeg er glad for rødvin, men foretrækker som regel hvidvin eller rosé… eller allerhelst sprudelwasser af en slags :)[/QUOTE]
Jam’n… sådan noget har jeg skam også En shirazting, som jeg ikkelige kan give dig navnet på da den står i køleskabet, og jeg gider ikke rejse mig… Den er vældig fin afkølet til ost og dessert (altså min vin)…
Det er de fleste mousserende røde vine…
Skal du have champagne til en hovedret med fx oksekød, så vil du skulle over i en af de meget kraftige fra Krug… de er meget tørre, storboblende og rasende dyre! Og så er det ikke engang alle som kan lide dem
Min personlige almindelige champagnefavorit er Des Ambassadeurs fra Dampierre… nem og let at drikke og naturligvis meget velsmagende.
Så er den også fra stor vinmarker Prøv selv at google på grand cru vine så får du en forklaring
Her til aften har vi nydt en Chateau Cantenac Brown 2004 fra Margaux distriktet til vores ost. En forbløffende god og mild/blød vin som er en ren fornøjelse, både farvemæssigt og smagsmæssigt
[QUOTE=Ann K;869680]Jam’n… sådan noget har jeg skam også En shirazting, som jeg ikkelige kan give dig navnet på da den står i køleskabet, og jeg gider ikke rejse mig… Den er vældig fin afkølet til ost og dessert (altså min vin)…
Det er de fleste mousserende røde vine…
.[/QUOTE]
Okay. Jeg er kun stødt på den ovenstående og kun et par få gange. For meget længe siden… Ellers har jeg aldrig set rød mousserende vin.
Den var god, det kan jeg da huske Jeg kan se de anbefaler den til jordbær og chokoladekage. Muuuums!