Så har google været igang, er blevet lidt klogere men er stadig lidt forvirret :S, følgende fra vinlex.dk (er det en valid kilde?):
Fransk udtryk for vin af topkvalitet. Grand betyder stor og [I]Cru[/I] betyder [I]høst[/I], udtrykket kan således oversættes til stor høst. I andre tilfælde betyder det, at vinen kommer fra en enkelt mark og har altså ikke noget med kvalitet at gøre. I [I]Bourgogne[/I], [I]Chablis[/I] og [I]Alsace[/I] betyder Grand Cru, at der er tale om den bedste vin, vurderet ud fra en hierarkisk klassificering.
Jeg arvede en ordentlig DYNGE vin efter min mor. Vi skulle ha’ noget af det juleaften da vi havde gæster. Det meste af det var lige til at hælde ud. Jeg tror jeg hældte 10 flasker oprindelig god vin lige i afløbet før jeg stødte på en der IKKE var blevet ødelagt… og godt nok er jeg ikke den store vinkender, men jeg kan godt smage når en vin er begyndt transformationen til vineddike
Så det med at “vin skal lagres” - passer absolut ikke på al vin. Det her havde endda ligget ned og alting… men … ADR!!!
Her hjemme drikker vi en del rødvin. Vi kan ikke lide vin fra Frankrig. Men vi prøver mange lande. Noget som ærger mig meget vi var på Malta for ca 2 år siden og de dyrker faktisk meget vin der nede hold op det smagte godt, men man kan ikke få det her hjemme.
Vi starte for nogen år siden at købe en rosevin i Tyskland en Carlifonisk en . Jeg lagde mærke til mærket i Lidl. Vi prøvet den og det var halv pris af det vi plejet at give. Vi kan ikke smage forskel på den. Har ellers ikke været til rose vin. Men den her er rigtig god og kan bruges til meget. Stor plus man bliver ikke så tung i hovedet af den for alkohol procent er kun på 10 %