hvad er det rigtige svar og hvorfor
spom det står må det være 200. Skulle det være 110 skulle de sidste to ha’ været i parentes. Tror jeg. Jeg er en idiot til tal…
Jeg mener det samme som Trekkiegrrl
Det er 110. Man ganger (og dividerer) først, og så plusser (og minusser) man.
Og havde der været kvadratrødder og opløftede tal, skulle de regnes allerførst.
- og fordi faktorernes rækkefølge er ligegyldig
Og selvfølgelig parenteser før alt andet.
ja så ved jeg da godt hvem jeg fremover vil låne 2x10 kr af 10 gange.
hold da op jeg bliver rig.
det er rigtigt at man skal gange først, men kun hvis det er en ligning og det er det her jo ikke
Enig med Tea og Jim ang. regnereglerne
Og øøøøøj hvor har jeg regnet alt for mange ligninger - især integraler mv. i tidens løb :rulleøjne: Man kunne sidde et helt bord og taste det samme ind på lommeregneren, og det tog alligevel en 3-4 forsøg før man var sikker på resultatet, så lange var de og med så mange parenteser :høhø:
[QUOTE=Eife;1170062]Enig med Tea og Jim ang. regnereglerne
Og øøøøøj hvor har jeg regnet alt for mange ligninger - især integraler mv. i tidens løb :rulleøjne: Man kunne sidde et helt bord og taste det samme ind på lommeregneren, og det tog alligevel en 3-4 forsøg før man var sikker på resultatet, så lange var de og med så mange parentes :høhø:[/QUOTE]
jamen det her er jo ikke en ligning
Regnearternes rækkefølge gælder altid.
Jo, for ellers er det jo heller ikke et regnestykke? Du kan ikke få resultat ud uden at sætte et lighedstegn? Ellers er det bare en række tilfældige tal og tegn, og så kan du slet ikke snakke om at skulle have noget resultat ud
jeg vil være stædig og på tværs.
jeg vil gå med til at begge resultater er rigtige:p
[QUOTE=Johnny;1170061]ja så ved jeg da godt hvem jeg fremover vil låne 2x10 kr af 10 gange.
hold da op jeg bliver rig.
det er rigtigt at man skal gange først, men kun hvis det er en ligning og det er det her jo ikke[/QUOTE]
Men det regnestykke hedder (10+10)10 = 2010 = 200
Det regnestykke du viser i startindlægget svarer til at du låner 10 kr ti gange, og så låner du lige en tier mere.
Egentlig kunne du skrive
10 + 10 * 10 = X
- så ligner det mere en ligning.
[QUOTE=PivMaria;1170076]Men det regnestykke hedder (10+10)10 = 2010 = 200
Det regnestykke du viser i startindlægget svarer til at du låner 10 kr ti gange, og så låner du lige en tier mere.[/QUOTE]
Jeg indrømmer det gerne, jeg er en idiot til regning og matematik. Men hvorfor er det ikke (også) 10 + (10x10) ?
Fordi man har regnereglerne, skal der ganges først.
Altså kan man, som hjælp, placere en parentes:
10 + (10 * 10)
Hvis resultatet skulle være 200, skulle der have været en anden parentes:
(10 + 10) * 10
Men den skulle altså have stået der, for at man kunne komme uden om at gange først.
plop
det var lyden af min hjerne der hoppede ud af højre øre for at løbe hen og gemme sig i et hjørne :klapper:
og hvor kommer den parantes lige ind i billedet:)
jeg fatter hat af det, er nu heller ingen ørn til matematik, men for mig er det et simpelt regnestykke som bliver besværlig-gjort af et eller anden underlig regel som et klogt hoved har fundet på i et tosset øjeblik
Jeg vil svare med et eksempel som min gl, matematiklærer kom med da vi havde den samme diskution
Den letteste måde at se dette på er at regne i æbler. For at gøre det lettere at forstå så lad os ændre det en smule til
10+ 5 x 10
Nu er spørgsmålet så om det er 100 eller 60
Hvis man nu udskifter 10 med 10 æbler
Så kommer der til at stå 10 æbler + 5 x 10 æbler dvs. 60 æbler. Hvis du fører eksemplet over på det oprindelige spørgsmål bliver svaret 110