En lille talgåde

Jeg har to gamle lommeregnere. Når jeg taster regnestykket, altså “10+10*10=”, giver de hver sit resultat:

Den mest primitive og ældste, en Texas Instrument TI-1035 giver svaret 200.
En noget mere avanceret, Citizen SR-35, giver svaret 110.

Det viser, hvorfor det er vigtigt at standardisere fortolkningen af matematiske udtryk.

vh

Andreas

[QUOTE=Johnny;1170090]og hvor kommer den parantes lige ind i billedet:)
jeg fatter hat af det, er nu heller ingen ørn til matematik, men for mig er det et simpelt regnestykke som bliver besværlig-gjort af et eller anden underlig regel som et klogt hoved har fundet på i et tosset øjeblik[/QUOTE]

Grunden til at reglen er der, er jo at når de holder op med at være simple regnestykker, så er vi nødt til at have nogle regler for hvordan man forholder sig til at regne den slags. Fx når man skal regne sådan noget som det her, som er simpelt nok i sig selv, bare langt…

Og hvis så ikke de regler gælder ved simple regnestykker - så bliver det da for alvor besværligt og forvirrende! For hvornår er det så simpelt og hvornår er det komplekst?

[QUOTE=Thea;1170094]Jeg vil svare med et eksempel som min gl, matematiklærer kom med da vi havde den samme diskution

Den letteste måde at se dette på er at regne i æbler. For at gøre det lettere at forstå så lad os ændre det en smule til

10+ 5 x 10

Nu er spørgsmålet så om det er 100 eller 60

Hvis man nu udskifter 10 med 10 æbler

Så kommer der til at stå 10 æbler + 5 x 10 æbler dvs. 60 æbler. Hvis du fører eksemplet over på det oprindelige spørgsmål bliver svaret 110[/QUOTE]

Regnestykket kunne jo også illustrere, at du først lægger 10 æbler i indkøbskurven og derefter yderligere 5 æbler. Henne ved kassen får du at vide, at æbler koster 10 kr stykket (historien foregår i Norge:tihi:). Så skal du selvfølgelig betale 150 kr.

vh

Andreas

[QUOTE=Eife;1170096]Grunden til at reglen er der, er jo at når de holder op med at være simple regnestykker, så er vi nødt til at have nogle regler for hvordan man forholder sig til at regne den slags. Fx når man skal regne sådan noget som det her, som er simpelt nok i sig selv, bare langt…

Og hvis så ikke de regler gælder ved simple regnestykker - så bliver det da for alvor besværligt og forvirrende! For hvornår er det så simpelt og hvornår er det komplekst?[/QUOTE]

puha jeg bliver så træt bare af at kigge på dit indlæg, jeg fatter hat af det

Og jeg fattet MINUS af alle indlæggene :surrender1:

Jeg fatter slet ikke hvorfor så mange har problemer med lignende regnestykker.

Multiplicering og division først!
Der er usynlige paranteser udenom 10 x 10.

Altså er det rigtige svar 110.

[QUOTE=ThildeL;1170117]Jeg fatter slet ikke hvorfor så mange har problemer med lignende regnestykker.

Multiplicering og division først!
[/QUOTE]

Det er jo bare en regel, som nogen har vedtaget, og som andre laver om på. Reglerne er ikke skabt af hverken Gud eller naturen. Reglerne er et resultat af en vedvarende strid.

Det er det samme med kommareglerne. I din første sætning har du fravalgt startkomma foran ledsætningen. Det må man godt i dag; men før 1996 ville det have været en fejl.:slight_smile:

vh

Andreas

110 - plus og minus adskiller - gange og devidere forbinder.

[QUOTE=Andreas;1170095]Jeg har to gamle lommeregnere. Når jeg taster regnestykket, altså “10+10*10=”, giver de hver sit resultat:

Den mest primitive og ældste, en Texas Instrument TI-1035 giver svaret 200.
En noget mere avanceret, Citizen SR-35, giver svaret 110.

Det viser, hvorfor det er vigtigt at standardisere fortolkningen af matematiske udtryk.

vh

Andreas[/QUOTE]

Problemet her er at den første lommeregner er så simpel, at den ikke er programmeret til løse ligninger. Så der skal du kunne regnereglerne for at kunne bruge den til at løse ligninger.

[QUOTE=Andreas;1170137]Det er jo bare en regel, som nogen har vedtaget, og som andre laver om på. Reglerne er ikke skabt af hverken Gud eller naturen. Reglerne er et resultat af en vedvarende strid.

Det er det samme med kommareglerne. I din første sætning har du fravalgt startkomma foran ledsætningen. Det må man godt i dag; men før 1996 ville det have været en fejl.:slight_smile:

vh

Andreas[/QUOTE]

Regnereglerne kan “man” ikke bare lave om, som det kan gøres med sproget. Hvis man må lave om på dem, som det passer ens, så kan vi godt kassere al videnskab, som bruger matematik!
http://www.regneregler.dk/regnearternes_raekkefoelge.jsp
http://plusb1stx.systime.dk/index.php?id=605
http://psi.nbi.dk/@psi/wiki/Formelsamlinger/files/Regneregler.pdf

Aritmetik (regnekunst) stammer tilbage fra egypterne og grækerne. I 300 f.kr. Euklid samlede den kendte matematik og indførte det matematiske bevis. Så det er ikke BARE regler, som nogen har fundet på! :regler::politi:

Selvom der ingen pararentes er, så ganger man først.

Når du taster det ind på en lommeregner, skal det være med parentes rundt om
gange ellers regner den ikke rigtigt.
Vi har altid lært at sætte et “usynligt” parentes. Så selvom der ikke er noget så ser jeg nærmest et alligevel.

det er da helt ok at der er regneregler, men nogen mening giver det altså ikke og jeg har aldrig lært noget om disse regneregler, de var der ikke da jeg gik i skole.

men altså hvis man stiller det op sådan her så er regnereglerne da noget gylp:dokdok:

man låner 2 x 10 kr af en kammerat og det gør man 10 gange, så kan vi vel blive enige om at man så har hele 200 kr at solde for.
men vælger man at bruge regneregler så har man jo kun 110 kr ergo må det så være 110 kr man skal tilbage betale, det er da en fed deal for mig, da jeg jo så scorer 90 kr lige ned i foret.
så der er jo en vis problematik i det regnestykkke ikke:)

men det er uanset hvad et sjovt regnestykke som virkelig kan sætte folks regneevner på prøve

Nej Johnny.

Dit lille eksempel siger 2 x 10 x 10. Så det ville aldrig blive 110.

:rock::rock::rock:

Det der fatter jeg bare INTET af… jeg har aldrig forstået det - jeg lever heldigvis lykkeligt alligeveller.

Det er kulsort for mig sådan noget - for hvis der skal ganges og divideres og man skal bruge skjulte parenteser - hvorfor ser regnestykket så ikke bare ud som det skal regnes ud ??

Næe… regning har aldrig været min stærke side - men så kan jeg så meget andet :engel2:

[QUOTE=Johnny;1170169]det er da helt ok at der er regneregler, men nogen mening giver det altså ikke og jeg har aldrig lært noget om disse regneregler, de var der ikke da jeg gik i skole.

men altså hvis man stiller det op sådan her så er regnereglerne da noget gylp:dokdok:

man låner 2 x 10 kr af en kammerat og det gør man 10 gange, så kan vi vel blive enige om at man så har hele 200 kr at solde for.
men vælger man at bruge regneregler så har man jo kun 110 kr ergo må det så være 110 kr man skal tilbage betale, det er da en fed deal for mig, da jeg jo så scorer 90 kr lige ned i foret.

men det er uanset hvad et sjovt regnestykke som virkelig kan sætte folks regneevner på prøve[/QUOTE]

jeg tror nu reglerne har været der hele tiden.

[QUOTE=Johnny;1170169]det er da helt ok at der er regneregler, men nogen mening giver det altså ikke og jeg har aldrig lært noget om disse regneregler, de var der ikke da jeg gik i skole.

men det er uanset hvad et sjovt regnestykke som virkelig kan sætte folks regneevner på prøve[/QUOTE]

Så er det godt nok læge siden du gik skole, for i følge denne side The Order of Operations: PEMDAS | Purplemath, har reglerne om regnearternes hierarki fandtes siden 1500-tallet…
Med hensyn til dit pengelånseksempel, så er det - som før skrevet - et andet regnestykke.

Hvis Johnny låner to 10’ere 10 gange hedder regnestykket (10+10)10= 200 fordi det er begge 10’ere der lånes 10 gange.
Hvis Johnny låner 1 10’er 10 gange, og så lige låner en 10’er mere, hedder regnestykket 10+(10
10)=110 Da gange regnes før plus, er parenteserne egentligt overflødige. Man kan i øvrigt lige så godt skrive10*10+10=110 (så står alt i den rækkefølge det regnes i). I dette eksempel er det kun den ene 10’er der lånes 10 gange.

så stiller jeg det dig bare op anderledes

jeg låner 10 kr af en ven, 5 min efter låner jeg igen 10 kr af samme ven, det gør jeg så 10 dage i træk

der må regnestykket så være 10 + 10 x 10 og det er da så 200 kr ik.

og vi kan da osse bruge æbler hvis det er.

jeg får en ks med 10 æbler, lidt efter får jeg igen en kasse med 10 æbler, så er vi vel enig om at jeg nu har dada hele 20 æbler(og nej jeg har ikke spist nogle af æblerne) det gør jeg hver dag i 10 dage uden at spise et æble.
hvor mange æbler har jeg så.

jeg kan sagtens se en vis logik i regneregler, men her er der altså 2 resultater

Så har du 200 æbler.
Regnestykket siger (10+10)10 = 200, sådan som du stiller det op.
Og altså IKKE 10 + (10
10)

Tror jeg opgiver at forklare det :slight_smile:
For nej der er IKKE to resultater. Det her er ikke to ligninger med to ubekendte…

Forskellen er at nogle her VED de regneregler eksisterer. Hvis man ved at man skal gange før alt andet, så er resultatet selvfølgelig givet. Hvis man derimod, som normale dødelige :wink: ikke aner en bjlælde om slige regneregler men læser regnestykket som en sætning, altså fra venstre mod højre uden at springe rundt i “ordene” - så kommer man til et andet resultat :slight_smile:

Og jeg tror det er det der forvirrer. Det er i al fald det der bekræfter mig i at jeg hader og afskyr matematik, fordi det muligvis er fint og logisk hvis man har en hjerne der er wiret på samme måde… men når man ikke har, så kunne det ligeså godt stå på kinesisk. Så giver det absolut ingen mening.

Hvor VED man at denne regneregel eksisterer? det er jo da ikke medfødt :slight_smile: Det kan sagtens være at den har været i brug siden 1500-hvidkål, men den er ikke nået ind i generne endnu så det er noget man er født med at vide :smiley:

(og ja, det er lidt lissom hvornår et givent ord hedder “en” eller “et” - det er også noget man bare ved. Og endnu værre så er der ikke engang nogen definitiv regel om det på dansk :))

[QUOTE=Johnny;1170222]så stiller jeg det dig bare op anderledes

jeg låner 10 kr af en ven, 5 min efter låner jeg igen 10 kr af samme ven, det gør jeg så 10 dage i træk

der må regnestykket så være 10 + 10 x 10 og det er da så 200 kr ik.

og vi kan da osse bruge æbler hvis det er.

jeg får en ks med 10 æbler, lidt efter får jeg igen en kasse med 10 æbler, så er vi vel enig om at jeg nu har dada hele 20 æbler(og nej jeg har ikke spist nogle af æblerne) det gør jeg hver dag i 10 dage uden at spise et æble.
hvor mange æbler har jeg så.

jeg kan sagtens se en vis logik i regneregler, men her er der altså 2 resultater[/QUOTE]

Jeg prøver lige at sige det på en anden måde :slight_smile:

Problemet her er, at man ikke læser regnestykker på samme måde som tekst - altså direkte fra ventre til højre. Det kan man et eller andet sted kalde ‘læseregler’ på dansk, at sådan er det her. I matematik har man så i stedet regneregler, der bestemmer hvordan regnestykker skal læses. Og her er det så gange/divider før plus/minus - medmindre der er en prantes omkring plus/minus delen, for det gør det vigtigere.

Så for stykket giver 200 skal der være parantes omkring 10+10.

Den måde du skriver tankerækken op er korrekt og korrekt regnet, men den måde du sætter regnestykket op på er forkert :slight_smile: