En lille talgåde

[QUOTE=ThildeL;1170224]Så har du 200 æbler.
Regnestykket siger (10+10)10 = 200, sådan som du stiller det op.
Og altså IKKE 10 + (10
10)

Tror jeg opgiver at forklare det :slight_smile:
For nej der er IKKE to resultater. Det her er ikke to ligninger med to ubekendte…[/QUOTE]

det vil nok osse være totalt op af bakken for dig at få det banket ind i mit hoved, tror det vil kræve alt for meget af din tid og ikke mindst tålmodighed for at få mig til at forstå det.

Du låner 10 kr. 10 gange, og det er så 100 kr. Så låner du lige 10 kr. mere (kun én gang).

Hehe nej regneregler er ikke medfødt.
For mit vedkommende blev det banket fast i en 4-5 klasses matematik på min skole :slight_smile:

[QUOTE=ThildeL;1170242]Hehe nej regneregler er ikke medfødt.
For mit vedkommende blev det banket fast i en 4-5 klasses matematik på min skole :)[/QUOTE]

Hm jeg tror jeg har været syg den dag L

Lærte det også i folkeskolen … Det med regnereglerne.

jeg er sikker på vi ikke lærte regneregler da jeg gik i skole eller osse har jeg bare lykkelig glemt alt om det og har valgt at bruge logisk sans istedet:tihi:

Jeg lærte det også i de små klasse som “gange og dividere binder mere end plus og minus” men det har faktisk et fint navn:

Den kommutative lov…

[QUOTE=Wijelo;1170280]Jeg lærte det også i de små klasse som “gange og dividere binder mere end plus og minus” men det har faktisk et fint navn:

Den kommutative lov…[/QUOTE]

Nej, kommutativitet er den egenskab ved en binær relation, at du kan bytte om på elementerne i et udsagn, uden at dettes sandhedsværdi ændres. For eksempel: “A er gift med B”, så er B også gift med A. Eller at 7 + 3 = 3+ 7.

Denne tråd handler om “operator precedence”. Order of operations - Wikipedia

vh

Andreas

Se! Selv de lærte strides om hvad det hedder. Hvordan skal vi andre så overhovedet ha’ en chance? :klapper:

Sådan set ud fra, at vi alle som et minimum har gået i skole i 7 år, og mange i 9 eller flere, så ER det altså en af de regneregler der læres i de mindre klasser :slight_smile: På samme tidspunkt som man lærer at gange vil jeg tro :slight_smile:

ja vi lærte ihvertfald intet om regneregler i alm regning som jeg vil mene + - x / er. derimod i matematik fik vi lidt af vide om regneregler, men ikke noget særligt, hvilket så nok osse var årsag til at stort set alle i den klasse jeg gik i kun fik 7 el 8 i matematik og ja jeg indrømmer blankt at ligninger og andet i den dur ikke sagde mig en skid og jeg stillede spørgsmål om hvad meningen var med sådanne regnestykker men fik aldrig svar og så forsvandt min interresse for det fag