En paddetråd

:):slight_smile:

Der var nogen herinde der gerne ville have en paddetråd – så nu starter jeg en tråd, så kan de interesserede følge med her – og alle de andre kan gå i en stor bue udenom :tihi:

I går var alle padder vågne, så det blev dagen for familiesammenføringen.

Og det gik over al forventning !

Shady som min nye hun hedder fra sit gamle hjem – hun skal have et nyt navn, kan ikke lide hendes navn, så jeg tænker som en gal over hvad hun skal hedde – hun var såååååå sød :hjerte:

Hun lå med laaaang hals for at se, hvad det var for nogen der pludselig luskede rundt i paddegården.

Jeg havde været ude og plukke mælkebøtter og andet grønt, Polka og Viggo havde mere travlt med at spise - end at byde Shady velkommen. :tihi:

Men da de havde spist lidt – skulle de lige hen og hilse på :

Viggo (den lille bølle på 244 gram) skulle lige fortælle hende, at her var det HAM der bestemmer - så han bed hende et par gange – uden den store effekt, for Shady er så smælderfed at hun næppe har mærket det mindste – desuden vejer hun 1.322 gram – så Viggo indså vist hurtigt sit nederlag. :tihi:

Polka gik også hen til hende, og så lå de næse mod næse og snusede til hinanden – Shady fik lige et enkelt hak i tuden – og så var det på plads.

Her til morgen er alle stået op, og selvom de har to varmelamper – har de valgt at ligge under den samme lampe alle tre …:wehuu:

Man kan godt se, at Dot* ikke ser helt godt ud, når hun er sammen med de andre… Hendes skjold buler da lidt underligt bagpå?

*) Når nu hun ikke skal hedde Shady, så er kælenavne vel på sin plads :tihi: Syns lige det passede til Polka :wink:

God idé at lave en paddetråd…jeg har nemlig tænkt mig at følge med og nu er jeg fri for at lede rundt allevegne. :ok:

[QUOTE=Lykke;1230476]Man kan godt se, at Dot* ikke ser helt godt ud, når hun er sammen med de andre… Hendes skjold buler da lidt underligt bagpå?

*) Når nu hun ikke skal hedde Shady, så er kælenavne vel på sin plads :tihi: Syns lige det passede til Polka ;)[/QUOTE]

:slight_smile:

Ja… hun er vokset alt for hurtigt pga forkert kost – så kroppen er desværre for stor ift. skjoldet… men nu er der indført en streng diæt, så hun taber sig…og lisså snart det er varmt nok til at hun kan komme ud – så bliver der købt et par kondisko til hende og så er det bare ud over stepperne.

Og det er endda så heldigt for hende, at hun skal have noget mad som alle padder elsker :

mælkebøtteblade og blomster
vejbred
roser og blade fra rosenbusken

Samt en masse andet godt, fiberrigt ukrudt - som jeg elsker at gå rundt i området for at finde.

Hun har desværre fået frugt som æbler, bananer, tomater, peberfrugter og købesalat – og det er alt for sukkerholdigt og proteinrigt for en padde.

Hun er faktisk pænt aktiv i dag, hun vandrer rundt og søger hele tiden de andre to :hjerte:

Jamen alle forslag til navne er da velkomne, Dot er faktisk langt pænere end BOLLEN, som jeg har haft i tankerne :tihi: :ups:

:slight_smile:

Tak Berit… tænkte, at det var bedre på denne måde og så var der jo flere brugere, der gav udtryk for at de gerne ville have sådan en tråd.

jeg synes der er for få billeder… :smiley:

:tihi:

Tak… der skal nok komme mange flere billeder af dem – har lige optaget en lille video for BOLLEN ligger og æder af inventaret…

Hun ligger og gnaver i den store gren, der ligger der… måske i håbet om at få slebet næbbet lidt… jeg regner med at klippe det en af de nærmeste dage… hun skal ikke stresses for meget lige nu og her :slight_smile:

troede egentligt at de eneste padder der er 100% vegetarer er haletudser…men man lærer så længe man ikke er forstokket

Wow jeg anede ikke at padder ku’ “vokse ud af skjoldet” - men det er jo egentlig indlysende.

Hvor pokker finder du mælkebøtter i februar?!

Ha-ha… (Ment som sådan en tør latter, fordi det må være en joke? :slight_smile: )

ehhhhhh…no…ingen af delene…alle danske padder er faktisk rovdyr, og pilskadder i naturen snupper insekter, snegle og orm …til en vis grad i hvert fald, men det er sådan at man mener de tager snegle for det kalk der er i huset - de tager nemlig ikke nøgensnegle

Jamen skildpadder er ikke padder? De er krybdyr? :slight_smile: Derfor jeg troede du mente det som en joke med haletudsen?

de er altså stadig overvejende rovdyr…fx den mest kendte, den nordamerikanske snapping turtle, der endda er kannibal…
men så vidt jeg kan læse mig til har det noget med tarmens længde at gøre - altså om de er kødædere eller vegetarer, men det undrer mig, for jeg kender et par stykker der har haft skjolddyr i 40 år+, og de fodrer jævnligt med kød…og de har dyr der er 60 år eller mere

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1230582]Wow jeg anede ikke at padder ku’ “vokse ud af skjoldet” - men det er jo egentlig indlysende.

Hvor pokker finder du mælkebøtter i februar?![/QUOTE]

:slight_smile:

Der er skam stadig mælkebøtter at finde – selv i februar – bare lidt sol og lidt regn – så myldrer de frem.

Men hvis jeg ikke kan finde noget pga sne og frost – så får de dette :

http://www.landskildpadden.dk/Pre-Alpin-Foder.html

De sover jo faktisk fra oktober-november frem til marts-april – så i den periode, spiser de ikke :wink:

Og det er ofte her, det går galt – for hvis de ikke sover, skal de KUN have mad, lys og varme hver 3. dag – for at de ikke vokser for hurtigt. :slight_smile:

Det er vigtigt for en landskildpaddes trivsel, at den vokser så langsomt som muligt.

Viggo, min dreng/pige (er stadig lidt usikker på kønnet, da de skal være 6-7 år før man kan se det helt sikkert) – men da jeg købte ham d. 13.01. 2010 – vejede han 70 gram – ved sidste vejning d. 12.02. 2015, vejede han 244 gram – så det er en ganske fornuftig vægtøgning. :slight_smile:

[QUOTE=Jim;1230715]de er altså stadig overvejende rovdyr…fx den mest kendte, den nordamerikanske snapping turtle, der endda er kannibal…
men så vidt jeg kan læse mig til har det noget med tarmens længde at gøre - altså om de er kødædere eller vegetarer, men det undrer mig, for jeg kender et par stykker der har haft skjolddyr i 40 år+, og de fodrer jævnligt med kød…og de har dyr der er 60 år eller mere[/QUOTE]

:):slight_smile:

Nu har jeg været i paddeverdenen i mere end ti år – og ingen af dem, jeg kender – kunne finde på at fodre med kød – alene fordi der er alt for mange proteiner i kød – og fordi de har brug for en fiberrig kost :slight_smile:

Men jeg må lige vende den med min Mentor Otto - han har haft padder i mere end 30 år – og har i øvrigt denne fantastiske og meget brugervenlige hjemmeside :

www.marginata.dk

:ups: :ups: :ups: :ups:

Og så lige noget helt vildt nørderi… men sådan ser en skildpaddes anatomi ud :

Er tæerne ikke knogler, Tut? :slight_smile:

:hjerte::hjerte::hjerte:

Og så lidt billeder af mine første padder :

Rynke (afrikansk leopardskildpadde) som jeg havde i mere end 7 år – men han lå pludselig død… :brist:

Rynke fik en ven i Rumba, som jeg var sikker på var en hun – det var det så ikke :wink: – men det afholdt dem nu ikke fra at parre sig med hinanden.

Jeg har flere billeder af Rumba - men kan ikke lige finde dem…

Rumba døde desværre et par måneder efter Rynke… :brist:

:slight_smile:

Jow, tæerne har osse knogler – ellers tror jeg ikke, at deres fødder/ben ville kunne bære dem ??

[QUOTE=Tante Tut;1230483]:slight_smile:

Ja… hun er vokset alt for hurtigt pga forkert kost – så kroppen er desværre for stor ift. skjoldet… men nu er der indført en streng diæt, så hun taber sig…og lisså snart det er varmt nok til at hun kan komme ud – så bliver der købt et par kondisko til hende og så er det bare ud over stepperne.

Og det er endda så heldigt for hende, at hun skal have noget mad som alle padder elsker :

mælkebøtteblade og blomster
vejbred
roser og blade fra rosenbusken

Samt en masse andet godt, fiberrigt ukrudt - som jeg elsker at gå rundt i området for at finde.

Hun har desværre fået frugt som æbler, bananer, tomater, peberfrugter og købesalat – og det er alt for sukkerholdigt og proteinrigt for en padde.

Hun er faktisk pænt aktiv i dag, hun vandrer rundt og søger hele tiden de andre to :hjerte:

Jamen alle forslag til navne er da velkomne, Dot er faktisk langt pænere end BOLLEN, som jeg har haft i tankerne :tihi: :ups:[/QUOTE]
Hvis det ikke SKAL være frisk grønt hun får, så prøv evt. LUX-shoppen.dk - Stepg har alverdens urter og ting og sager af grønt på shoppen efterhånden :slight_smile:
Og han tager ofte nye og spændende ting hjem :smiley:

min shaw’s jird er blevet SÅ meget pænere efter ½-delen af hans kost består af vildmarks-mix og div. andre tørrede urter og blomster derfra :smiley: Især rosen-bladene er han syg med! :smiley: Jeg er nået dertil hvor jeg vil til at give i hvert fald mine udstillingsørkenrotter og dem med unger nogle flere urter af de blandinger, for det har enorm forskel på pels og vækst - selv hos gnaverne! og det på trods af de ellers jævnligt får frisk grønt - så er der bare noget i de urte-mix Steph har fået hjem, som virkelig virker :slight_smile:
En medarbejder i Plantorama indkøber alt tørret grønt til sine padder hos LUX, for han har opgivet at få Plantorama til at føre dem :tihi: