En paddetråd

[QUOTE=PiaB;1230761]Åh jeg har ellers to formidlings-piger, som helt sikkert ville elske at komme hjem til nogle, som bare vil gå og hygge om dem :slight_smile:
Der kunne endda følge et akvarie, som er kattesikkert med til dem - det skal bare lige have en tung bog på toppen! :ok: (det kom de nemlig med :slight_smile: )[/QUOTE]

Hun begynder sikkert at plage om et øjeblik. :tihi:

[QUOTE=Jim;1230715]de er altså stadig overvejende rovdyr…fx den mest kendte, den nordamerikanske snapping turtle, der endda er kannibal…
men så vidt jeg kan læse mig til har det noget med tarmens længde at gøre - altså om de er kødædere eller vegetarer, men det undrer mig, for jeg kender et par stykker der har haft skjolddyr i 40 år+, og de fodrer jævnligt med kød…og de har dyr der er 60 år eller mere[/QUOTE]

:slight_smile:

Kan du skaffe et par billeder af de padder ??

Bliver aldrig træt af at se på padder. :hjerte:

Ved du, hvilken art det er ??

Russere ?? Grækere ??

:slight_smile:

Her er mine to store piger med morgenhår :hjerte: :hjerte: lige vågnet, og klar til en ny dag.

Jeg fik klippet næbbet på min nye padde i går – og det kunne hun (selvfølgelig) ikke lide – men nu har hun det fineste næb i byen :tihi:

Hun blev kontrolvejet d. 1. 3. og hun har allerede tabt 39 gram - så det går den rigtige vej

Må de gerne tabe sig hurtigt? :slight_smile:

:slight_smile:

Det er nok bedst med et stille og roligt vægttab – men, hun har stort set ikke spist noget siden hun flyttede ind.

Og det tager jeg ganske langsomt – for de kan sagtens leve i flere uger uden mad.

Men jeg ville nu blive glad for at se hende spise snart.

Når de får det rigtige mad, taber de sig alligevel – og i dag skal jeg ned og hente de dejlige poser med øko-mad, som jeg købte hos Pia’s helt fantastiske leverandør.

Så måske er der noget der, hun bedre kan lide – end det jeg har serveret for dem :slight_smile:

[QUOTE=Tante Tut;1231254]:slight_smile:

Det er nok bedst med et stille og roligt vægttab – men, hun har stort set ikke spist noget siden hun flyttede ind.

Og det tager jeg ganske langsomt – for de kan sagtens leve i flere uger uden mad.

Men jeg ville nu blive glad for at se hende spise snart.

Når de får det rigtige mad, taber de sig alligevel – og i dag skal jeg ned og hente de dejlige poser med øko-mad, som jeg købte hos Pia’s helt fantastiske leverandør.

Så måske er der noget der, hun bedre kan lide – end det jeg har serveret for dem :)[/QUOTE]

Ok :slight_smile: Min tanke var mest ift de skal tage langsomt på, så kunne det jo være det også var sådan den anden vej :slight_smile:

Kan det være en omstillingsfase med maden? Jeg tænker fx at hvis man som menneske har levet af McD, så tager det også noget tid, inden en salat smager en :smiley:

[QUOTE=Lykke;1231255]Ok :slight_smile: Min tanke var mest ift de skal tage langsomt på, så kunne det jo være det også var sådan den anden vej :slight_smile:

Kan det være en omstillingsfase med maden? Jeg tænker fx at hvis man som menneske har levet af McD, så tager det også noget tid, inden en salat smager en :D[/QUOTE]

:slight_smile:

JA !!

Skildpadder er stygge mht til, hvad de vil spise… har lige nappet lidt om det fra www.marginata.dk

En landskildpadde skal jo ikke absolut spise hver dag ligesom pattedyr.
Den kan som nævnt sagtens klare sig uden mad i op til 14 dage, eller mere (faktisk iop til 1 måned!). Og inden da er den begyndt at spise Pre Alpin, hvis den bare ikke får tilbudt andet. Jeg har opfodret skildpadder og skildpaddeunger i mange år, og jeg har aldrig oplevet, at selv “genstridige” landskildpadder ikke på et tidpunkt før eller senere “faldt til patten” og begyndte at æde Pre Alpin.

Og får skildpadden ikke noget at spise i lang tid, inden den til sidst går ombord i Pre Alpin, ja så kan man jo bare sige “så meget desto bedre”. Problemet med fodring af skildpadder i fangenskab er jo ikke, at de sulter. Problemet er det modsatte.
Tro mig: Ingen landskildpadder i dansk hold er nogensinde døde af sult. Det er det modsatte, der volder problemer rundt omkring!

Men vanedyr som de er, kan skildpadderne også præge sig så voldsomt på mere sunde ting, som for eksempel mælkebøtter, at de ikke er særligt interesserede, når de pludselig kun bliver tilbudt Pre Alpin. (Dette viser, at ensidig kost ikke er ønskværdigt, selvom foderet ellers er optimalt.) Her er der kun een vej frem: Udelukkende at tilbyde Pre Alpin. Der kan gå lang tid, men her skal der ikke rystes på hånden. Nu skal det vise sig: Hvem har den stærkeste vilje? Du eller din skildpadde?

Kan vi ikke se nogle nærbillede af det fine næb? :smiley:

Hvordan og hvorfor klippet man næbet? Det er blevet for langt kan jeg næsten regne ud? :slight_smile:

:slight_smile:

Jow… jeg prøver at tage et par billeder i løbet af i dag – uden at tage hende op igen – hun var mega stresset i går, da det tog lidt tid for mig at klippe hendes næb – for hun var på ingen måde samarbejdsvillig. :slight_smile:

Og hun er stærk som en okse, hold da op hvor hun har mange kræfter i sin hals. :uha:

Fik det helt dårligt over at holde hende fast, når hun helt tydeligt ikke kunne lide det – men det skulle bare gøres – alternativet havde været at gå ned til dyrlægen med hende – men det synes jeg var en endnu større stressfaktor for hende. :S

:slight_smile:

Man tager godt fat om hendes hoved – og så klippede jeg med en STOR 3-i-1 – næbbet var rimeligt porøst, der hvor det var længst.

Men længere inde var det lidt mere hårdt – men stadig nemt at klippe, hvis hun ikke havde kæmpet så voldsomt imod.

Næb og kløer vokser hele livet på padderne, og det kan blive så langt – det øverste næb – at de kan have svært ved at spise.

Ude i naturen slider de næbbet ved at spise udtørrede planter, lidt småsten og sneglehuse – og de går på meget tør/stenet jord – så kløerne slibes naturligt.

Hvis nogen skulle være interesseret i at se skildpadder med alt for lange næb og kløer – kan de ses her på Otto’s hjemmeside :

http://www.marginata.dk/Artikler/klipning.htm

:tihi: :tihi:

Først 1/2 time på den ene side - så 1/2 time på den anden - og så på ryggen 1 time til 1 1/2

Sådan står padder tit, for at udnytte solens stråler…

:brist::brist:

Jeg blev kontaktet af en af pigerne i vores paddegruppe på FB i går… hun har 3 russerpiger, hun vil give væk.

De to af dem er katastrofalt fejlernæret - den sidste er nogenlunde at se på.

Har så svært ved at sige nej, når nogen bare vil af med deres skildpadder… jeg har en god grundviden om dem, og har Otto fra www.marginata.dk med på sidelinjen…

Jeg har pengene til evt. dyrlægebesøg og behandling af skildpadderne , og både hus-og hjerterum til at bygge endnu et hjem – og Jens Breslau som er dyrlæge med mere end 30 års erfaring med krybdyr.

Jeg knytter mig hurtigt til dem, og det er ikke sikkert at de lever så længe her – måske gør de - - men jeg har det svært, hvis de ikke klarer det og dør. :ked:

På den anden side tænker jeg på, at hvis en uerfaren person melder sig til at overtage dem - hvilket liv får de så ??

Årh… det trækker sgu tænder ud - har spekuleret den halve nat på, om jeg skal tage dem eller ej…

Hej Tutter
Det er ikke for at være krævende (eller for at snage :ups:), men kan du måske tage et billede, så man kan se hvor stort deres hjem faktisk er?
Der hvor Nokki er fra havde de også padder, som nærmest har deres eget værelse i huset + en sommerresidens ude i haven når vejret er til det.

Her er padderne. Hvad det er for en slags, ved jeg dog ikke.

[QUOTE=Tante Tut;1231497]Jeg har pengene til evt. dyrlægebesøg og behandling af skildpadderne , og både hus-og hjerterum til at bygge endnu et hjem – og Jens Breslau som er dyrlæge med mere end 30 års erfaring med krybdyr.

Jeg knytter mig hurtigt til dem, og det er ikke sikkert at de lever så længe her – måske gør de - - men jeg har det svært, hvis de ikke klarer det og dør. :ked:

På den anden side tænker jeg på, at hvis en uerfaren person melder sig til at overtage dem - hvilket liv får de så ??

Årh… det trækker sgu tænder ud - har spekuleret den halve nat på, om jeg skal tage dem eller ej…[/QUOTE]

Jeg håber, du valgte at sige ja!

Jeg forstår selvfølgelig godt, at du knytter dig til dem og bliver ked af det, hvis de ikke overlever. Men det oplever padderne jo ikke. De oplever kun at få det godt og blive passet på og leve et værdigt paddeliv i deres sidste tid, hvis det er sådan, det ender.

[QUOTE=Maibrit;1231615]Hej Tutter
Det er ikke for at være krævende (eller for at snage :ups:), men kan du måske tage et billede, så man kan se hvor stort deres hjem faktisk er?
Der hvor Nokki er fra havde de også padder, som nærmest har deres eget værelse i huset + en sommerresidens ude i haven når vejret er til det.

Her er padderne. Hvad det er for en slags, ved jeg dog ikke.[/QUOTE]

:slight_smile:

Jeg synes da ikke, at du snager :wink:

Lige nu går de i Shady’s paddehjem, for at gøre overgangen lidt nemmere for hende - når der nu pludselig kommer et par nye artsfæller - hun har jo (desværre) gået alene i 28 år hos tidligere ejer.

Og måske længere end det - men for 28 år siden, kom hun spadserende ind i tidligere ejers have - og da ingen reagerede på fremlysninger, fik hun lov til at beholde den :slight_smile:

Målene på deres nuværende hjem er :

Længde : 120 cm – bredde : 80 cm – højde : 35 cm.

Men jeg har det gamle paddehjem, hvor Polka og Viggo har gået – det har jeg splittet ad – for det er planen, at det (et gammelt spisebord) – skal sættes i forlængelse af det nye spisebord, jeg købte…

Så når de to borde er sat sammen, får de ca. 4 meter i længden og 1,20 meter i bredden.

Jeg HAR faktisk overvejet, om jeg skal dele min store stue op i 2 mindre rum - hvor padderne så skulle have et helt rum for sig selv… nu får vi se :wink:

Skildpadderne du har lagt et billede af er leopardskildpadder lissom mine to Rynke og Rumba var :hjerte::hjerte:

Her er et par billeder af deres nuværende hjem :

[QUOTE=galath;1231619]Jeg håber, du valgte at sige ja!

Jeg forstår selvfølgelig godt, at du knytter dig til dem og bliver ked af det, hvis de ikke overlever. Men det oplever padderne jo ikke. De oplever kun at få det godt og blive passet på og leve et værdigt paddeliv i deres sidste tid, hvis det er sådan, det ender.[/QUOTE]

:slight_smile:

Jamen… jeg valgte (selvfølgelig) at sige ja… vi havde aftalt, at de skulle flytte ind i Påsken… men i går skrev hun til mig, at hun nok var nødt til at få dem ud af huset i denne weekend…

Hun har det vist ikke så godt med sig selv lige for tiden, hun skulle herover i Påsken til sin familie - hun bor i Henning…

Nu må vi se, hvad det ender med :slight_smile:

Hun begyndte at ‘samle’ på skildpadder sidste år – fik et par forskellige arter, som tidligere ejere ville af med.

Men ret hurtigt begyndte hun at ville bytte dem hun havde, til en anden art :S

Så det var sådan ret så meget ind og ud – så jeg skrev til hende, at dyr altså også har følelser og bliver stressede af hele tiden at skifte hjem :ups:

Hun har desværre været så uheldig, at tre af hendes padder er døde mens de sov vintersøvn denne vinter (men det sker ret ofte, når de er svækkede pga forkert kost og ikke er passet rigtigt) – naturen sorterer jo de svageste fra.

Så nu vil hun have leopardskildpadder, for de skal ikke i hi – hun har haft et par stykker sidste sommer – men dem byttede hun til rødhovede skovskildpadder, som hun heller ikke har mere… :brist:

Skal lige høre hende i dag, hvad det ender med :slight_smile:

Nu spørger jeg lige dumt - bordet med blomsten på, har det også en funktion, eller er det til pynt?

[QUOTE=galath;1231708]Nu spørger jeg lige dumt - bordet med blomsten på, har det også en funktion, eller er det til pynt?

[/QUOTE]

:slight_smile:

Der er ingen dumme spørgsmål, Ingrid :wink:

Det fungerer som en hule som de graver sig ned under om natten – de har stadig deres urinstinkter, og vil helst gemme sig mens de er sårbare og sover…

De fleste fjender er vel fugle, som kan tage dem mens de endnu er unger – tænker ikke lige, at der er så mange andre farer - når først de er voksne…

…og så kravler de osse op på den – russere er små bulldozere, der gerne kravler over/under og igennem … alt ! :slight_smile:

Og i deres nye STORE hjem, skal der laves en spændende forhindringsbane til dem med ting fundet i skoven.

[QUOTE=Tante Tut;1230883]:slight_smile:

Kan du skaffe et par billeder af de padder ??

Bliver aldrig træt af at se på padder. :hjerte:

Ved du, hvilken art det er ??

Russere ?? Grækere ??[/QUOTE]

…muligt at jeg har et papirbillede et sted af en nyudklækket græker…ved ikke om de har andre …men de samler jo oss på diverse vildfarne smådyr…så de har sikkert flere