En pivende killing - hvad gør man dog?

Hej allesammen :slight_smile:

Jeg har fået min lille Birma-killing Milo igår, og han er virkelig dejlig.

Men han miawer og “kalder” helt vildt - det lyder som om han kalder på sine søskende og de andre katte i kuldet…

Jeg kæler og snakker med ham, og gør alt hvad jeg kan (også at stå op 5 gange i nat…) - men denne miawen, er det helt normalt, eller?

Vil jo blot gøre, hvad der er allerbedst for ham :hjerte:

På forhånd tusinde tak for svar.

Hvis man tager en killing (han er vel så også kun 12 uger :?) fra sin mor og søskende, ud til et fremmed sted, er det meget naturligt, at han savner sin mor og søskende.

Du har vel en legekammerat til ham, så han hurtigt falder til og har katteselskab :?

Hvor gammel er killingen?

Jo yngre de er jo sværere kan de have ved at omstille sig.

Det lille pus er usikker og utryg

[QUOTE=MisMilo;626777]Hej allesammen :slight_smile:

Jeg har fået min lille Birma-killing Milo igår, og han er virkelig dejlig.

Men han miawer og “kalder” helt vildt - det lyder som om han kalder på sine søskende og de andre katte i kuldet…

Jeg kæler og snakker med ham, og gør alt hvad jeg kan (også at stå op 5 gange i nat…) - men denne miawen, er det helt normalt, eller?

Vil jo blot gøre, hvad der er allerbedst for ham :hjerte:

På forhånd tusinde tak for svar.[/QUOTE]

Det er meget normalt de kalder på mor og søskende :slight_smile: til de er faldet helt til .

Prøv at forestille dig at være sådan et lille væsen der lige pludselig er kommet væk fra mor, søskende og de mennesker du er vant til.
det er lidt overvælende for sådan en lille en og helt normalt.

Men bortset fra det er det en god ide med en legekammerat til en birma da de tit med tiden
kan blive lidt ensomme og miave meget, taler af erfaring min far og moster havde nemlig det problem og har også hørt om mange andre med problemet:(…

Du må lige billed spamme :slight_smile: vil jo gerne se den lille:inlove:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;626779]Hvis man tager en killing (han er vel så også kun 12 uger :?) fra sin mor og søskende, ud til et fremmed sted, er det meget naturligt, at han savner sin mor og søskende.

Du har vel en legekammerat til ham, så han hurtigt falder til og har katteselskab :?[/QUOTE]

Nej, han er alene-kat lige til at starte med i hvert fald :slight_smile:

Men naturligvis savner han jo nok sin mor + søskende (og de 5 andre katte opdrætteren har i kuldet)

[QUOTE=MisMilo;626782]Nej, han er alene-kat lige til at starte med i hvert fald :slight_smile:

Men naturligvis savner han jo nok sin mor + søskende (og de 5 andre katte opdrætteren har i kuldet)[/QUOTE]

Og jo, han er snart 13 uger :slight_smile:

Der er også i det birma kan ikke lide at være alene det står også på mange på mange birma opdrætter sider… Men en killing ville altid kalde på sin mor eller søsken

Så jeg ville råde dig til at få en kat hurtigst mulig til din killing.

Jamen så har det jo en naturlig forklaring - han savner i høj grad katteselskab.

Jeg sælger ikke selv killinger som enekatte - synes simpelthen det er synd for dem.

[QUOTE=hmm;626784]Men en killing ville altid kalde på sin mor eller søsken

[/QUOTE]

Nej det er ikke rigtigt - jeg oplever det aldrig - men leverer heller ikke 12 uger gamle killinger …

Det er vel også bedst når de er en 16 uger før de kommer væk hjemmefra:) men sådan en lille en er det nok meget naturlig :slight_smile: og derudover er birmaer bare ikke gode alene katte …

Tusinde tak for svar allesammen :slight_smile:

Jeg er på ingen måde uvant med katte, da jeg har haft katte igennem hele mit liv og også i mit barndomshjem.

Birmaer har jeg dog ikke så meget kendskab til, og det er en ny oplevelse for mig også.
Grunden til at valget faldt på en Birma, var, at de egner sig godt som indekatte - hvilket var mit kriterie for at få en indekat. Min gamle kat Gizmo brød sig bestemt ikke om at være indekat, så jeg fandt et nyt hjem til ham, hvor han kunne komme ud og rende efter mus :slight_smile:

Opdrætteren er nu ganske fornuftig: www.chankaja.dk

[QUOTE=MisMilo;626791]Tusinde tak for svar allesammen :slight_smile:

Jeg er på ingen måde uvant med katte, da jeg har haft katte igennem hele mit liv og også i mit barndomshjem.

Birmaer har jeg dog ikke så meget kendskab til, og det er en ny oplevelse for mig også.
Grunden til at valget faldt på en Birma, var, at de egner sig godt som indekatte - hvilket var mit kriterie for at få en indekat. Min gamle kat Gizmo brød sig bestemt ikke om at være indekat, så jeg fandt et nyt hjem til ham, hvor han kunne komme ud og rende efter mus :slight_smile:

Opdrætteren er nu ganske fornuftig: www.chankaja.dk[/QUOTE]

Birmaen er bestemt også en dejlig kat, så længe man er indstillet på at have mere end en :slight_smile:
Held og lykke med den lille :slight_smile:

[QUOTE=BiancasMor;626792]Birmaen er bestemt også en dejlig kat, så længe man er indstillet på at have mere end en :slight_smile:
Held og lykke med den lille :)[/QUOTE]

Tusinde tak skal du have :slight_smile:

Jeg oplever aldrig købere, der fortæller om pivende katte.
Måske fordi jeg netop aldrig leverer killinger, der skal bo som enekatte :slight_smile:

Problematikken ligger i det er fuldt lovligt at levere en 12 uger gammel killing - og det er der en masse der gør, på slaget 12 uger.

Det er faktisk en rigtig dårlig alder at ud/levere i - både af fysiske og psykiske årsager - og det passer dårligt med fornuftig vaccinering og killingens immunforsvar.

Een af de ting jeg aldrig går på kompromis med er alderen - og ja, jeg har for mange år siden leveret 12 uger gamle killinger, det gør jeg ikke mere, vil man ikke vente så må man købe andet sted. Jeg har tydeligt set forskellen de ekstra uger giver - det har køberne også, og indrømmet det var ventetiden værd …

Det handler om at jeg vil killingen det bedste - sandelig også den nye ejer, det er der så nogen der har svært ved at forstå, så sørgeligt. Mine killinger er ikke dyrere end fra dem der sælger ved 12 uger - men jeg har puttet både meget tid og en masse penge ekstra i killingen for at give alle parter, og især min killing, en god oplevelse …

[QUOTE=Vivi_Fletcher;626798]Jeg oplever aldrig købere, der fortæller om pivende katte.
Måske fordi jeg netop aldrig leverer killinger, der skal bo som enekatte :-)[/QUOTE]

Det kommer han højst sandsynligt heller ikke til at være altid :slight_smile:

Det var bare lige her i starten jeg spurgte om…

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;626799]Problematikken ligger i det er fuldt lovligt at levere end 12 uger gammel killing - og det er der en masse der gør, på slaget 12 uger.

Det er faktisk en rigtig dårlig alder at ud/levere i - både af fysiske og psykiske årsager - og det passer dårligt med fornuftig vaccinering og killingens immunforsvar.

Een af de ting jeg aldrig går på kompromis med er alderen - og ja, jeg har for mange år siden leveret 12 uger gamle killinger, det gør jeg ikke mere, vil man ikke vente så må man købe andet sted. Jeg har tydeligt set forskellen de ekstra uger giver - det har køberne også, og indrømmet det var ventetiden værd …

Det handler om at jeg vil killingen det bedste - sandelig også den nye ejer, det er der så nogen der har svært ved at forstå, så sørgeligt. Mine killinger er ikke dyrere end fra dem der sælger ved 12 uger - men jeg har puttet både meget tid og en masse penge ekstra i killingen for at give alle parter, og især min killing, en god oplevelse …[/QUOTE]

Lis: Hvor gamle anbefaler du så at de er? :slight_smile:

De killinger jeg har leveret har været mellem 13 - 14 uger, og jeg har heller ikke hørt om de har gået og kaldt. Men jeg sælger heller ikke killinger til et hjem som enekat, jeg synes det er synd for killingen, pludselig ingen artsfælle at spore - Næsten klart at den forsøger at kalde i håbet om, at en anden kat/killing dukker op.

Tusinde tak for svar :slight_smile:

Jeg må hurtigst muligt købe én af hans søskende-drenge også - der er 2 blå-tabby drenge tilbage i kuldet.

En killing der forlader mit hus er mindst mellem 17 og 18 uger - af flere årsager, bl.a. også at få vaccineret iht til foreskrifterne og også neutraliseret - ikke at proppe for meget på killingen samtidig - og at det den får får tid til at “sætte sig”

Slagplanen ser normalt sådan ud.

12 uger vaccinering
14 uger neutralisering og mærkning
16 uger vaccinering (der VED man vaccinen virker)

Hanner kommer sig hurtigere end hunner efter neutralisering.

Går alt som det skal - så er der ingen dyrlægebesøg får de skal have vaccinen godt 1 år gamle