En spiretråd

:inlove:

Har du lyst til at vise dine krydderurter eller andre mad-planter - så vil jeg med glæde se på dem.

Jeg lægger ud med min MONSTER-store tomatplante - jeg havde slet ikke fantasi til at forestille mig, at de bitte-bitte-små frø jeg såede for ikke så længe siden - ville blive noget nær 2 meter høj :tihi:

Giv den en snor at vokse op ad til en krog oppe i loftet, så vil du se, at den kan blive meget højere endnu. Jo højere, des flere tomatklaser, kan den sætte, men det er så også noget med at beskære den rigtigt. :slight_smile:

:inlove:

Tak for det gode råd, FinnFrode - men jeg flytter planten efter solen - om formiddagen står den i spisestuen med fuld sol i mange timer.

Og når solen går om på den anden side af huset - flytter jeg planten til soveværelset - på den måde får den sol i ca. 10-12 timer om dagen.

Og der er allerede en del tomater og MASSER af blomster på den :savle:

Har 2 inde hos Nabo - de er lisså store…

Og jeg tror, at de fra og med i dag skal have deres faste plads på stilladset - både dag og nat.

Har du lyst til at vise dine krydderurter eller andre mad-planter - så vil jeg med glæde se på dem.

Jeg lægger ud med min MONSTER-stor:grrrierdumme:e tomatplante - jeg havde slet ikke fantasi til at forestille mig, at de bitte-bitte-små frø jeg såede for ikke så længe siden - ville blive noget nær 2 meter høj :tihi:

[/QUOTE]

Jeg vil ikke vise mine! Din tomatplante er jo KÆMPE, og mine er stadig mini:venter: Både tomat og peberfrugt-planterne. Min solsikke er noget større, så den kan du måske få lov at få et billede af senere… ;)j

:tihi:

Ja, min tomat er KÆMPE…det er helt vildt - har lige måttet binde den op på et par solide pinde.

Vis du bare dine fine små tomater og peberfrugter - man skal jo være lille, før man bliver stor :ok:

Jeg har osse peberplanter, de er sået fra kerner fra snackpebre :savle::savle: - de er osse pænt store - med peberfrugter OG en masse blomster…

Og så har man fået sig en jordbærplante - den har jeg lige pottet om i en større potte for lidt siden.

Jeg ELSKER at gå og nusse og nurse mine planter - store som små.

Mine tomater skyder også godt i vejret og der er masser af blomster og efterhånden også nogle små grønne babyer:

Der er 4 alm. cherrytomat, 2 San Marzano og 1 Sweet Million ribstomat.

Pluksalaten i baggrunden er der allerede høstet af to gange og persillen og purløgene er ved at lægge fra land nu de ikke bliver helt kvalt af salat :tihi:

Beklager kvaliteten på de fleste af billederne, de er taget med tablet og mobil, det var det nemmeste for mig der.
Men jeg starter ud med at vise min første agurkeplante. Og nej, jeg sår aldrig agurker selv igen. Alt for besværligt!

]

Og så kommer der billeder af den første sået tomat. Tomater er så dejlige nemme. G

[QUOTE=Gizzemissen;1075957]Mine tomater skyder også godt i vejret og der er masser af blomster og efterhånden også nogle små grønne babyer:

Der er 4 alm. cherrytomat, 2 San Marzano og 1 Sweet Million ribstomat.

Pluksalaten i baggrunden er der allerede høstet af to gange og persillen og purløgene er ved at lægge fra land nu de ikke bliver helt kvalt af salat :tihi:[/QUOTE]

:slight_smile:

Hvor ser det godt ud, Tina… jeg kan huske dine tomatplanter sidste år - du havde jo tomater nok til et helt regiment soldater.

Jeg har da i øvrigt osse persille og purløg i vindueskarmen… :savle:

[QUOTE=Kimilla;1075960]Beklager kvaliteten på de fleste af billederne, de er taget med tablet og mobil, det var det nemmeste for mig der.
Men jeg starter ud med at vise min første agurkeplante. Og nej, jeg sår aldrig agurker selv igen. Alt for besværligt!

][/QUOTE]

[QUOTE=Kimilla;1075969]Og så kommer der billeder af den første sået tomat. Tomater er så dejlige nemme. G

[/QUOTE]

:slight_smile:

Hvor ser det godt ud, Kamilla.

Nu har jeg aldrig prøvet med agurker - men jeg kan forstå, at de er mere besværlige end tomater - men hvorfor ??

[QUOTE=FinnFrode;1075814]Giv den en snor at vokse op ad til en krog oppe i loftet, så vil du se, at den kan blive meget højere endnu. Jo højere, des flere tomatklaser, kan den sætte,

men det er så også noget med at beskære den rigtigt.

:)[/QUOTE]

:ups:

Jeg har slet ikke nippet topskud eller sideskud - eller på anden måde beskåret den.

Kan jeg nå det endnu - og hvad skal jeg fjerne ??

Den er tæt som en hel hæk, som den står nu :tihi:

Og her er anden omgang i gang med at spire de første dage i Januar. Første holde fra November måtte kasseres pga genstride bladlus, ØV. Så jeg kom senere i gang end ønsket.
Men som det kan ses på skiltene er der at finde; Chili, peberfrugt og snack peber. :slight_smile:

Alle klarede skærene og de voksede sig en tand større og blev pottet om for første gang i starten af Marts.

Så kom vi til slutningen af Marts og nogle måtte have mere plads igen.

Sidste dag i Marts kom flere plante til ud fra spirekassen og under lyset.

Slut April kommer mange tomatplanter op i vindueskarmen for at give plads under LED lyset i kælderen.

Få dage senere er der nu kommet flere planter og sommerpore til under lyset.

30 April blev pladsen igen mere trang under lyset.

I starten af Maj køber jeg 2 lettere døde agurkeplanter og satser. Desværre så jeg ikke den ene var rådnet i rodhalsen.

I starten af Maj begynder der også virkelig at ske noget i min vindueskarm. Tomaterne nyder solen og varmen.

15 Maj kan man tydeligt se den ene af de købte agurkeplanter overlever. Det hjalp at fjerne de slatne blade.

Samme dag rykker de første tomater og enkle chili planter ud i mit nye drivhus for at teste om det er tid for alle at komme ud.

16 Maj kommer planterne fra kælderen op i solen og varmen for første gang.

17 Maj begynder arbejdet med at potte op i større potter og sætte ud i drivhuset.

18 Maj kommer tomaterne også ud. Så var det slut med grønne øko gardiner. G

Mange mangler stadig at få større potter, men her kom tomaterne ud 18 Maj.

20 Maj arbejder jeg stadig på ompotning. Slappes skal der også. :smiley:

26 Maj står agurkeplanterne stadig inde, turde ikke smide dem i drivhuset…

Og i dag ser det hele nu sådan her ud. Sådan ca. :slight_smile:

[QUOTE=Tante Tut;1075978]:slight_smile:

Hvor ser det godt ud, Kamilla.

Nu har jeg aldrig prøvet med agurker - men jeg kan forstå, at de er mere besværlige end tomater - men hvorfor ??[/QUOTE]

Det som irriterer og driller mig er stænglen er SÅ tynd. Slet ikke kraftig som på købe agurkeplanter, så jeg synes de er alt for skrøbelige.

Jeg har slet ikke nippet topskud eller sideskud - eller på anden måde beskåret den.

Kan jeg nå det endnu - og hvad skal jeg fjerne ??

Den er tæt som en hel hæk, som den står nu :tihi:[/QUOTE]

Jeg nippede nogle af mine tomatplanter sidste år i starten af sæsonen, men opgav til sidst. G
Men sideskud siges at skulle nippes af.

Her har jeg lige snuppet et billede af et sideskud, det jeg holder på. :slight_smile:

Jeg har slet ikke nippet topskud eller sideskud - eller på anden måde beskåret den.
Kan jeg nå det endnu - og hvad skal jeg fjerne ??
Den er tæt som en hel hæk, som den står nu :tihi:[/QUOTE]

Jeg har godt nok beskåret mange tomater, agurker og meloner som dreng hjemme på gartneriet, men det der mere end 40 år siden, så jeg skal nok ikke gøre mig alt for klog på det…:tihi:

Fidusen er jo, at få planten til at bruge sin energi på at sætte mange frugter uden at vokse for meget. Jeg er helt sikker på, at der findes havefora, hvor alle finesserne bliver diskuteret. :slight_smile:

Tut der er en rigtig god tomat gruppe på Facebook hvis det er. :slight_smile:

[QUOTE=Kimilla;1075988]Og her er anden omgang i gang med at spire de første dage i Januar. Første holde fra November måtte kasseres pga genstride bladlus, ØV. Så jeg kom senere i gang end ønsket.
Men som det kan ses på skiltene er der at finde; Chili, peberfrugt og snack peber. :slight_smile:

Alle klarede skærene og de voksede sig en tand større og blev pottet om for første gang i starten af Marts.

Så kom vi til slutningen af Marts og nogle måtte have mere plads igen.

Sidste dag i Marts kom flere plante til ud fra spirekassen og under lyset.

Slut April kommer mange tomatplanter op i vindueskarmen for at give plads under LED lyset i kælderen.

Få dage senere er der nu kommet flere planter og sommerpore til under lyset.

30 April blev pladsen igen mere trang under lyset.

I starten af Maj køber jeg 2 lettere døde agurkeplanter og satser. Desværre så jeg ikke den ene var rådnet i rodhalsen.

I starten af Maj begynder der også virkelig at ske noget i min vindueskarm. Tomaterne nyder solen og varmen.

15 Maj kan man tydeligt se den ene af de købte agurkeplanter overlever. Det hjalp at fjerne de slatne blade.

Samme dag rykker de første tomater og enkle chili planter ud i mit nye drivhus for at teste om det er tid for alle at komme ud.

16 Maj kommer planterne fra kælderen op i solen og varmen for første gang.

17 Maj begynder arbejdet med at potte op i større potter og sætte ud i drivhuset.

18 Maj kommer tomaterne også ud. Så var det slut med grønne øko gardiner. G

Mange mangler stadig at få større potter, men her kom tomaterne ud 18 Maj.

20 Maj arbejder jeg stadig på ompotning. Slappes skal der også. :smiley:

26 Maj står agurkeplanterne stadig inde, turde ikke smide dem i drivhuset…

Og i dag ser det hele nu sådan her ud. Sådan ca. :slight_smile:

[/QUOTE]

:slight_smile:

Hold da op, hvor dine planter bliver passet som små babyer.

Og jeg er i hvert fald ikke det mindste misundelig på dit drivhus :wink:

[QUOTE=Kimilla;1075990]Jeg nippede nogle af mine tomatplanter sidste år i starten af sæsonen, men opgav til sidst. G
Men sideskud siges at skulle nippes af.

Her har jeg lige snuppet et billede af et sideskud, det jeg holder på. :)[/QUOTE]

[QUOTE=FinnFrode;1075993]Jeg har godt nok beskåret mange tomater, agurker og meloner som dreng hjemme på gartneriet, men det der mere end 40 år siden, så jeg skal nok ikke gøre mig alt for klog på det…:tihi:

Fidusen er jo, at få planten til at bruge sin energi på at sætte mange frugter uden at vokse for meget. Jeg er helt sikker på, at der findes havefora, hvor alle finesserne bliver diskuteret. :)[/QUOTE]

:slight_smile:

Tusind tak. Kamilla og FinnFrode - jeg tror nok, at jeg nipper lidt - for det er godt nok et par tætte planter - og hvis det giver en bedre høst, er det da værd at bruge lidt tid på :savle:

:inlove:

HEY !!

Den skal jeg da ind og lure på.

Mit hjertebarn er en avocadosten, jeg har fået af skråt underboen - jeg har prøvet SÅ mange gange at få sådan en fætter til at spire - men altid uden held.

Men så fik jeg en med en lille-bitte-bitte spire på - og nu har den tvillingeskud - med de fineste grønne blade på :wehuu::wehuu:

Prøver at tage billeder af min jordbærplante, peberplante og min avocado i morgen og lægger ind.

[QUOTE=Tante Tut;1076019]:slight_smile:

Tusind tak. Kamilla og FinnFrode - jeg tror nok, at jeg nipper lidt - for det er godt nok et par tætte planter - og hvis det giver en bedre høst, er det da værd at bruge lidt tid på :savle:[/QUOTE]

Pas nu på, at du ikke nipper dér, hvor tomaterne skal komme… :wink: