En spiretråd

:slight_smile:

OK…

[QUOTE=Kimilla;1076085]Ikke den bedste, men det var hvad jeg lige hurtig kunne fikse;
//youtu.be/EMgLTpy0l9I
[/QUOTE]

:blomst:

Tusind tak, det er da SUPER perfekt til at vise mig, hvad det er jeg skal nippe af. :ok:

[QUOTE=Kimilla;1076086]Og her en lille rundtur i drivhuset for kort tid siden;
//youtu.be/UnHeBtv3QgA

Og nu skal jeg nok stoppe med at spamme hele tråden for en stund. G[/QUOTE]

:tak::tak:

Nej, du må ikke stoppe - jeg nyder hvert sekund af det du lægger her i tråden.

Men… hold da op, hvor har du mange planter i det vidunderlige drivhus - du må lave en grøntsagsbod senere på året - så kommer jeg og køber.

Dine grøntsager må smage himmelsk med den kærlige pleje de får :slight_smile:

Her kommer en rundtur hos Casa Lindvig, hvor alt spirer og gror :høhø:
Billederne er lidt mørke, sådan er det åbenbart når man suser rundt og tager billeder med sin mobillos kl. 21 om aftenen :tihi:

Her er vores drivhus. Der har før været et mindre gartneri her på matriklen, med da vi kom var alt revet ned.
Der stod kun soklen på dette drivhus. Min mand (og jeg) har selv bygget det op. Ruderne er af plast, og bliver matte med årene,
hvilket er en ønsket effekt, idet solen ellers ville brænde planterne af. Foran er der en indgangsportal, hvor der kravler vilde kaprifolier op ad
(de vokser frit/vildt op ad diverse træer, som ligger tæt på vores grund - jeps jeg har tyv-stjålet et par skud) og et par kurve med petuniaer.

Et kig ind i selve drivhuset, der både har bord, stole, små lanterner og puder samt huler til vores fritløbere.
Bagest er en citrus, 2 agurkplanter, en grøn drue, en opstammet laurbær samt en plante der fanger fluer :slight_smile:

Her er det en rød drue med tomatplanter i forgrunden. Det er hhv. en hjertetomat og en cherrytomat, en peberplante og lidt blomster.

Krydderurter: persille, purløg, karry, oregano, timian og rosmarin står sammen med blomster, endnu en citrusplante og nogle nyspirede chilliplanter.

Denne enorme passionsblomst fik jeg af min mand sidste år. Den er lige kommet hjem fra vinteropbevaring hos en gartner.
Her får vi vores palmer, nerier og div. andet opbevaret vinteren over.
I mit drivhus er tingene også praktiske. Derfor står der en beholder til afklip samt en beholder med plantejord.
Bemærk at Zippo ligger på en af sovepladserne i drivhuset :hjerte: Døren står altid på klem til drivhuset, så fritløberne kan gå derind, hvis de ønsker det.
Derudover kan de selvfølgelig komme ind i vores hus via en kattelem.

Ærteblomster - nøøøøj hvor jeg glæder mig til de begynder at sætte blomster. De dufter utrolig dejligt, og jo flere man plukker, jo mere blomstre de.
Plukker man ikke blomsterne, så sætter de frø, og så er det SLUT med blomster.
Endnu en lille sove/hvileplads til fritløberne. Andet manglede da bare :smiley:

Indkørslen til vores gamle hus, hvor der selvfølgelig også står krukker med blomster.

For mange år siden, fik vi fældet en mega-stor rødbøg. Der blev lavet en stol af stubben, men nu kører stolen altså på sidste vers.
Næste år bliver den fjernet. I år får den dog som vanligt lov til at huse en krukke - denne er fyldt med blå stedmoderblomster.

Et kig ind i kattegården, hvor 3 linselus holder øje med, hvad jeg laver :høhø:
Foran til højre ser I en masse skvalderkål (det er umuligt at få væk - vi har simpelthen opgivet), under det er der masser af bunddække
og om kort tid begynder en masse “Fandens spadserstokke” / hjortetaktræer at skyde. Hen over sommeren bliver det til en oase af 2 mtr. høje
planter med palmeagtige blade, der til efteråret står smukke i gule, orange og røde farver. De formerer sig helt vildt, og skæres hvert år helt tilbage.

I den indhegnede del af haven, hvor vi også har vores terrasse, har jeg netop plantet en masse hostaer.
De står meget bevidst i et bed med træflis. Dette bed bruger kattene af og til som toilet :S (jeps én af glæderne ved at have katte, der kan komme ud)
Nå men vi har fundet ud af, at træflis suger væden, og dermed er der ingen lugtgener. Kattene elsker at søge skygge under hostaerne.
Der står også en eller anden busk, som jeg pt. ikke kan huske, hvad hedder - men den får sådan nogle høje hvide fjeragtige blomster.
Uh - jeg må da ikke glemme at nævne min mands højt elskede cycas palme, som står bagest til venstre.

Så er der selve terrassen, hvor der igen er forskellige blomster/planter.

Sådan ser det altså ud her i Casa Lindvig, hvor alt spirer og gror :thumbup:

Camilla - total respekt for det drivhus indhold og alt det forarbejde der ligger bag :ok:

Tut - skråtnabo, hihihi… skønt udtryk

Hanne - din have og drivhus… I really like.

, derudover skal jeg vist også lige have skrevet det med tomatnipperiet bag øret

[QUOTE=DK Lindvig;1076230]Her kommer en rundtur hos Casa Lindvig, hvor alt spirer og gror :høhø:
Billederne er lidt mørke, sådan er det åbenbart når man suser rundt og tager billeder med sin mobillos kl. 21 om aftenen :tihi:

Her er vores drivhus. Der har før været et mindre gartneri her på matriklen, med da vi kom var alt revet ned.
Der stod kun soklen på dette drivhus. Min mand (og jeg) har selv bygget det op. Ruderne er af plast, og bliver matte med årene,
hvilket er en ønsket effekt, idet solen ellers ville brænde planterne af. Foran er der en indgangsportal, hvor der kravler vilde kaprifolier op ad
(de vokser frit/vildt op ad diverse træer, som ligger tæt på vores grund - jeps jeg har tyv-stjålet et par skud) og et par kurve med petuniaer.

Et kig ind i selve drivhuset, der både har bord, stole, små lanterner og puder samt huler til vores fritløbere.
Bagest er en citrus, 2 agurkplanter, en grøn drue, en opstammet laurbær samt en plante der fanger fluer :slight_smile:

Her er det en rød drue med tomatplanter i forgrunden. Det er hhv. en hjertetomat og en cherrytomat, en peberplante og lidt blomster.

Krydderurter: persille, purløg, karry, oregano, timian og rosmarin står sammen med blomster, endnu en citrusplante og nogle nyspirede chilliplanter.

Denne enorme passionsblomst fik jeg af min mand sidste år. Den er lige kommet hjem fra vinteropbevaring hos en gartner.
Her får vi vores palmer, nerier og div. andet opbevaret vinteren over.
I mit drivhus er tingene også praktiske. Derfor står der en beholder til afklip samt en beholder med plantejord.
Bemærk at Zippo ligger på en af sovepladserne i drivhuset :hjerte: Døren står altid på klem til drivhuset, så fritløberne kan gå derind, hvis de ønsker det.
Derudover kan de selvfølgelig komme ind i vores hus via en kattelem.

Ærteblomster - nøøøøj hvor jeg glæder mig til de begynder at sætte blomster. De dufter utrolig dejligt, og jo flere man plukker, jo mere blomstre de.
Plukker man ikke blomsterne, så sætter de frø, og så er det SLUT med blomster.
Endnu en lille sove/hvileplads til fritløberne. Andet manglede da bare :smiley:

Indkørslen til vores gamle hus, hvor der selvfølgelig også står krukker med blomster.

For mange år siden, fik vi fældet en mega-stor rødbøg. Der blev lavet en stol af stubben, men nu kører stolen altså på sidste vers.
Næste år bliver den fjernet. I år får den dog som vanligt lov til at huse en krukke - denne er fyldt med blå stedmoderblomster.

Et kig ind i kattegården, hvor 3 linselus holder øje med, hvad jeg laver :høhø:
Foran til højre ser I en masse skvalderkål (det er umuligt at få væk - vi har simpelthen opgivet), under det er der masser af bunddække
og om kort tid begynder en masse “Fandens spadserstokke” / hjortetaktræer at skyde. Hen over sommeren bliver det til en oase af 2 mtr. høje
planter med palmeagtige blade, der til efteråret står smukke i gule, orange og røde farver. De formerer sig helt vildt, og skæres hvert år helt tilbage.

I den indhegnede del af haven, hvor vi også har vores terrasse, har jeg netop plantet en masse hostaer.
De står meget bevidst i et bed med træflis. Dette bed bruger kattene af og til som toilet :S (jeps én af glæderne ved at have katte, der kan komme ud)
Nå men vi har fundet ud af, at træflis suger væden, og dermed er der ingen lugtgener. Kattene elsker at søge skygge under hostaerne.
Der står også en eller anden busk, som jeg pt. ikke kan huske, hvad hedder - men den får sådan nogle høje hvide fjeragtige blomster.
Uh - jeg må da ikke glemme at nævne min mands højt elskede cycas palme, som står bagest til venstre.

Så er der selve terrassen, hvor der igen er forskellige blomster/planter.

Sådan ser det altså ud her i Casa Lindvig, hvor alt spirer og gror :thumbup:[/QUOTE]

:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Sikke dog en fantastisk PARK, du har - og en masse hyggelige kroge at nyde livet i - jeg er vild med det hele - det er bare SÅ flot - og tydeligt at se, at du godt kan lide at være i haven og nusse:)

Og dejligt lige at få et glimt af kattene også.

Tusind tak fordi har været en runde i haven - så vi andre kan nyde de dejlige billeder. :thumbup:

[QUOTE=Vipstøsen;1076245]Camilla - total respekt for det drivhus indhold og alt det forarbejde der ligger bag :ok:

Tut - skråtnabo, hihihi… skønt udtryk

Hanne - din have og drivhus… I really like.

, derudover skal jeg vist også lige have skrevet det med tomatnipperiet bag øret[/QUOTE]

:inlove:

Ja, det er guf for mig med sådan en tråd - jeg elsker mine planter - og går og pusler om dem hver dag :ups:

Og en skråt underbo… ja… når det ikke er direkte under - men skråt - så har de vist ikke noget navn ?? :tihi:

Jeg vil også være med :smiley:

Først et billed ned over baghaven :

  • den lille blomst i træet skulle gerne blive stor og hænge-agtig med tiden…

og af vores rhododendron… - smukke smukke busk

Af vores jordbær og rabarber - (jordbærene er sat i henholdsvis maj og oktober sidste år - så ret stor forskel på buskenes tæthed)

Overblik over køkkenhaven - der er kartofler, løg, porre, gulerødder, rødbede, ærter(derfor nettet som ligger og flyder…), salat, græskar og squash…

Så er der drivhus og hønsehus - hønsehuset skal males sort så snart jeg er malerklar igen…

I drivhuset er der agurker, tomater og “spirebænken” - på den er der bl.a. kål, persille og asparges til senere udplantning… Agurkerne her på billedet viser effekten af at plante agurker korrekt(i potten) og uden potte … (jeg tager jo ikke fagfolks ord for gode vare - jeg skal selv lige forsøge… = agurken plantet forkert er vokset meeeeeget langsomt…)

Når man har høns, føler man lidt, af man er blevet magnetisk - selv i drivhuset holder de øje med en :smiley:

En ærteblomst kan vi også fremvise… :slight_smile: og æble og pæretræer…

Og det hele ser så hyggeligt ud… meeeen fakta er at vi overtog en ret “brugt” have med mange store træer - de er blevet fældet og rødderne er endelig kommet op - det har dog efterladt en del “natur” rundt omkring (hvor vi endnu ikke har fået fræset og sået græs mv.)

Vi er dog kommet igang med forhaven :slight_smile:

…projekter render man aldrig tør for… :smiley:

Nu skal i nok slippe for yderligere billeder :slight_smile:

Mine “spirer” er godt nok noget mindre, end de fleste andres, kan jeg se. Men de må jo så også nøjes med at bo på min altan, de stakler;)

Først min rose, som jo er lidt snyd, fordi jeg har købt den som plante (i netto til 20kr!). Men jeg er så stolt af, at den faktisk kommer:

Så min solsikke, som jeg selv har sået og “opfostret” i vindueskarmen. Den har stået ude de sidste 14 dage, og vokser fint:-) Er dog ikke helt sikker på, at den ved, at den er en lav solsikke…

Og så den ene af mine to tomatplanter:

Derudover har jeg en lille peberfugtplante, en rhododendron, en krysantemum på altanen og is-pelargonier i altankasserne:-) Det er så hyggeligt at gå og nusse om dem her i foråret:hjerte:

[QUOTE=Margrethe;1076550]Jeg vil også være med :smiley:

Først et billed ned over baghaven :

  • den lille blomst i træet skulle gerne blive stor og hænge-agtig med tiden…

og af vores rhododendron… - smukke smukke busk

Af vores jordbær og rabarber - (jordbærene er sat i henholdsvis maj og oktober sidste år - så ret stor forskel på buskenes tæthed)

Overblik over køkkenhaven - der er kartofler, løg, porre, gulerødder, rødbede, ærter(derfor nettet som ligger og flyder…), salat, græskar og squash…

Så er der drivhus og hønsehus - hønsehuset skal males sort så snart jeg er malerklar igen…

I drivhuset er der agurker, tomater og “spirebænken” - på den er der bl.a. kål, persille og asparges til senere udplantning… Agurkerne her på billedet viser effekten af at plante agurker korrekt(i potten) og uden potte … (jeg tager jo ikke fagfolks ord for gode vare - jeg skal selv lige forsøge… = agurken plantet forkert er vokset meeeeeget langsomt…)

Når man har høns, føler man lidt, af man er blevet magnetisk - selv i drivhuset holder de øje med en :smiley:

En ærteblomst kan vi også fremvise… :slight_smile: og æble og pæretræer…

Og det hele ser så hyggeligt ud… meeeen fakta er at vi overtog en ret “brugt” have med mange store træer - de er blevet fældet og rødderne er endelig kommet op - det har dog efterladt en del “natur” rundt omkring (hvor vi endnu ikke har fået fræset og sået græs mv.)

Vi er dog kommet igang med forhaven :slight_smile:

…projekter render man aldrig tør for… :smiley:

Nu skal i nok slippe for yderligere billeder :)[/QUOTE]

:slight_smile:

Tusind tak for de dejlige billeder - jeg må da nok sige, at der burde være nok grønt til hele sommeren/efteråret - for det var da et væld af forskellige sager du har :savle:

Og æg får du også fra de skønne høns - så du mangler bare en enkelt ko - så er du også selvforsynende med mælk :tihi:

Jeg bliver mere og mere have-syg, når jeg ser jeres skønne haver - og den måde I har fået plads til både blomster og nytteplanter.

Ih, altså… jeg håber at dem der, der bor i min lejlighed her i foreningen snart finder ud af, at deres lejlighed er for lille :kryds:

For så får jeg en lejlighed, der er magen til min - men med have !!

:wehu::wehu::wehu::wehu::wehu:

Jamen så vil jeg da også give mit besyv med, først spirerne:

Klematis-stiklinger af forskellig art, endte med at slå alle undtagen 3 ihjel fordi jeg glemte at vande dem :dokdok:

Kniplingeblomst, men de kommer ikke så godt og rådner for et godt ord

blå ridderspore, frø fra naboen :slight_smile:

Salvie

Bredbladet persille

Purløgsbed som også huser en masse akelejer i forsk. farver og former. Elsker akelejer. Desuden er der en krukke med rosmarin, en forlængelse af beddet indeholder 3 forsk. slags timian, en oregano/merian og skovjordbær

æblemynte, "spearmint"mynte, citrontimian og brøndkarse til udplantning

Køkkenhaven indeholder indtil videre kun rabarber, kartofler, salvie og lidt salat jeg har plantet ud. Bagved rabarberne som ses her står der solbærbuske. Har også både sommer- og efterårshindbær samt stikkelsbær, men de står andre steder i haven

Også elles lidt havespam derudover :). Startende med bedet på terrassen hvor klematisstiklingerne er blevet plantet ud. Bedet indeholder 3 forsk. farver pelargonier og sommerfuglelavendel

Så har jeg drejet mig 180 grader og kigger ud over haven til venstre

Er nu gået ned af stien I lige kan ane i højre nederste hjørne af forrige billede og kigger mod højre. Til højre tønde med staudeærteblomst og en-årige ærteblomster. På jernstativet til venstre har jeg igår udplantet en pragtsnerle, og der skal nok også sås lidt ærteblomster der

Nu er jeg gået mellem de 2 “tårne” og står over langst stakittet og tager et view ned gennem et stort staudebed

Nede i højre hjørne har vi vores lidt vilde skovhjørne, en lille siddeplads, et fuglehus (Honey bruger pinden som kradsetræ og lurer ellers i buskadset). Der er også lidt af de sidste tulipanrester

Nu er jeg gået videre til venstre, hvor vi har lidt rhododendron, som forhåbentlig får noget størrelse. Den i midten stod inde midt i en død bambus da vi overtog huset og var fuldstændig kvalt :slight_smile:

Videre mod venstre står der en kæmpe mandarinrose midt i græsplænen, som var så vild da vi overtog huset at den bredte sig 5-6 m ud på græsplænen. Den blev hugget fuldstændig ned så den kunne spire på ny. Den er så flot når den blomstrer, og den er lige nøjagtig startet, desværre blomster den kun en gang

Nå men videre over mod venstre forbi andet vildnis-hjørne som lidt er holdeplads for ting der er blevet flyttet og vi ikke helt ved hvor skal hen endnu og ellers vildt vildnis. Håbet er at der engang skal stå et orangeri efter victoriansk el. andet engelsk forbillede. Forbi køkkenhaven til rosenhaven som starter med den vogn I måske kan huske fra tidligere: et lille view ud over rosenhaven, som er ret kedelig lige nu fordi der endnu ikke er nogen der blomstrer, men de er begyndt at sætte knopper så det kan ikke vare lang tid

Så er vi tilbage ved terrassen, her er hjørnet af garagen som ligger for enden af terrassen. Det er vores sydmur hvor jeg har tomater og jeg tror at squashen skal flyttes herop i år så jeg kan se om den så giver mere. Desuden en kæmpe slyngrose på hjørnet af terrasen

Så er jeg gået ud foran, så kan I lige få par billeder af forhaven

Og med endnu et med rhododendron ind mod nabo

Så kan vi jo slutte af med et af terrassen set fra haven, for så har vi været hele vejen rundt :wink:

Tak for kigget Carina :thumbup:
Det er en dejlig stor have du har, med masser af skønne og forskellige planter. Det er sådan en rigtig “gå på opdagelse-have”, hvor man hele tiden kan finde/se noget nyt. :ok:
Jeg er i øvrigt ret vild med husets udseende og den smarte postkasse.

Tak for kigget Carina - det ser bare så hyggeligt ud i din have (og super flot hus btw)…

:smiley:

[QUOTE=DK Lindvig;1077475]Tak for kigget Carina :thumbup:
Det er en dejlig stor have du har, med masser af skønne og forskellige planter. Det er sådan en rigtig “gå på opdagelse-have”, hvor man hele tiden kan finde/se noget nyt. :ok:
Jeg er i øvrigt ret vild med husets udseende og den smarte postkasse.[/QUOTE]

Selve haven er ca. 1000-1100 kvm, tror der er ca. 200 foran, så vi klager ikke :slight_smile: Det har været ret spændende med den her have, for jeg har aldrig været havemenneske før, men det har åbenbart ligget latent i genere lissom katteinteressen… der skulle bare pirkes lidt til den så sprang den ud i fuldt flor ;). Det var fuldstændig overgroet vildnis da vi overtog hus og have i marts 2010, det eneste der var til at komme til var græsplænen, kan lige sætte et par billeder ind. Så det har været ret spændende at se hvad der egentlig var her, plus at jeg har skulle lære en masse om hvad der er pryd og ukrudts-planter… :argh: kan I sige skvalderkål… argh…
første 2 billeder da vi overtog hus og have. vEDIT: På det første billede er det mandarinrosen der er fuldstændig sindssyg i forgrunden… leder tankerne hen på Torneroses slot

Den grenede stub i midten af billedet er resterne af den omtalte mandarinrose efter nedskæring, den buede kant foran den, viser hvor langt den strakte sig ud. Vi plejer at joke med at hvis vi ikke ved hvor besøgene børn er… så er det fordi de sidder fast ude i rosen :wink: just kidding :wink:

Taget oppe fra venstre vildnishjørne, her stod alle træerne, 4 kæmpestore graner fra da huset blev bygget og haven anlagt

Sommeren 2010, det meste ryddet op, prøv og se hvor stor mandarinrosen er blevet, igen midt i billedet. Den rosenhave der pludselig dukkede op da jeg fik ryddet op i den store affaldsbunke kan lige anes nederst i venstre hjørne

Rosenhaven set fra haveindgangen, trist billede :). Kan prøve at huske at supplere med billeder når roserne springer ud :slight_smile:

Her er et link til albummet på FB, der er lidt flere billeder.

Jeg er rigtig glad for alle de planter der har overlevet havens frie regering i ca. 15 år inden vi overtog. Bliver dog lidt ked af det når jeg tænker på hvad der er gået til… og når jeg kigger ind på naboen have, som er så flot og anlagt at samme havearkitekt i sin tid… men den er selvfølgelig også blevet passet og plejet.

[QUOTE=Margrethe;1077561]Tak for kigget Carina - det ser bare så hyggeligt ud i din have (og super flot hus btw)…

:D[/QUOTE]

Tusind tak, jeg elsker virkelig også den have, det gør misserne også . Frederik er dagligt med på havevandring :wink:

Jeg er hel vild med jeres rhododendron busk… håber mine bliver ligeså store en dag. Kan se på jeres have at I har været igennem et haveprojekt noget lignende vores… hvor lang tid har i været igang… og ja, man kan blive ved.

gæt et skud…

Solsikke?

no…det er en krydderurt, den har været kendt i 3500 år eller mere, den er flerårig…:høhø:

Nåh ja, men jeg skød da på et skud …eller hvad det nu hedder :høhø:

spire…skud…man kan jo ikke se det, men det er et skud fra en stump rod…:?

Ingefær? (Jeg kender ikke så mange rødder :))