Nogle der kender til kronisk sårdannelse hos katte og kan fortælle lidt om det plus eventuelt vise fotos af hvordan det ser ud?
Hvad er sådan en kats fremtidsudsigter og smitter det?
MVH Helle
Nogle der kender til kronisk sårdannelse hos katte og kan fortælle lidt om det plus eventuelt vise fotos af hvordan det ser ud?
Hvad er sådan en kats fremtidsudsigter og smitter det?
MVH Helle
Hænger det ikke som oftest sammen med allergi? I så fald burde det jo i hvert fald ikke smitte.
Her kan du læse om eosinofilt granuloma komplex: http://www.rexkatten.dk/?page_id=73 og http://www.katter.nu/vet/granulom.htm (med billeder)
Det kan forekomme i øjet, så hedder det eosinofil keratitis: Betændelse i hornhinden hos kat - Eosinofil Keratitis
Det er ikke mit indtryk, at det smitter - derimod er det mit indtryk, at tendensen til at udvikle det kan være arveligt (arvegangen er vist usikker eller ukendt).
Tusind tak - jeg læser lidt op på det.
Det er en helt ny sygdom for mig.
MVH
Kan se at det er en overfølsomhed af en slags og det IKKE smitter.
Min oplevelse er det kommer meget an på hvor slemt angrebet killingen er OG hvornår det ses. Unge dyr kan komme sig over det - det er vanskeligere med voksne.
Det jeg har set til det er, at det er temmelig arveligt - også selvom forældrene ikke viser det mindste tegn. Her skal man virkelig kende sine stamtavler.
Det er en immunforsvarsdefekt der gør kroppen angriber egne celler (tror de er invaderet af noget udefrakommende)
Det smitter ikke.
Og her er et billede af en slem en af slagsen
Når det er sagt ville jeg aldrig købe eller avle på en kat med det problem - heller ikke “kun” med forekomst i stamtavlen.
Diagnosen stilles ved hudbiopsi der sendes til laboratorie (den klinik jeg brugen anvender en i UK) - den vil vise et overtal af eosinofil granucytter
Nu har det vel ikke noget med Malik eller Milo at gøre.
Kan jo ikke lade være med at blive lidt nervøs. 
Martin: Nej bare rolig:-) Undskyld jeg gjorde dig urolig:-) De to røvere STORTRIVES!’
Milo - bette fjols - er faldet ned fra et høøøjt sted mens han lammerævede sin brormand i morges - jeg sad og så det og kunne intet nå at gøre - han har lavet en mindre forstuvning af sit forben, men iflg dyrlægen skal han bare have lidt ro. Han stormer rundt igen nu, så så ondt gør det vist ikke! KILLINGER!
Tak Lis - ja for pokker det ser grimt ud!
Har sådan en kat mon ikke gået med det længe, før dette foto blev taget? Eller kan det virkelig komme så kvikt… Puha… stakkels mis…
Om katten har gået længe - det kan jeg love dig han ikke har. Han var i behandling. Men det startede ikke helt så voldsomt op - men det gik stærkt.
HELE kuldet var mere eller mindre sådan - forældrene havde intet synligt!
Godt billede at have skulle man får lyster til at indkøbe/parre …
EG er et symptom - det er ikke en diagnose!
Prøv at kigge på dette link.
Tak for links - jeg venter på en test for en række ting på en af mine, og håber ikke det er det men en mindre alvorlig ting, som heller ikke smitter.
KH
Hov, du skrev noget om læbesår, hvor blev det af?
Noget ala.?

Jeg valgte at vente med at melde ud førjeg har svar fra testen:-)
Det ser ikke sådan ud… Der testes for en række andre ting også samtidig. Og jeg skal vente 12 dage på svar måske… SUK.
[QUOTE=pivnu;220811]Hov, du skrev noget om læbesår, hvor blev det af?
Noget ala.?
[/QUOTE]
Hmmm det minder - måske mindre hævet.
Pæne tænder:-)) Men temmelig meget acne.
Der kan tages en test - en biopsi hed det vist på det
Det koster en formue at få testet kattene for EG.
Oftest kan en dygtig dyrlæge se på sårene og komme med et ret kvalificert bud på årsagen. Min dyrlæge gætte da i hvert fald rigtigt mht foderallergi, så frem for en formue i test, købte jeg noget z/d og fik en prednisolonkur. Det er 2-3 år siden og bare katten ikke får kylling, har hun det helt fint ![]()
Acne? Møget i “skægget”?
Ja, hun har lidt svært ved at rengøre der selv - og det hjælper ikke på sagen, når vi børster tænder uden at tørre al tandpastaresten af bagefter, for det får virkelig alting til at hænge i.
Nå, men hun har haft det der læbesår længe efterhånden. Det første lange stykke tid var jeg nemlig helt i tvivl om, hvorvidt det bare var hudfarve.
Men i hvert fald skader det ikke at have skiftet foder, så jeg vil blot holde lidt øje med det i nogle flere uger. Det er på ingen måde til gene for hende og ser endnu aldrig værre ud end det der, så jeg har ikke lige planer om at indvoldvere dyrlæge på givne tidspunkt.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;220845]Det koster en formue at få testet kattene for EG.
Oftest kan en dygtig dyrlæge se på sårene og komme med et ret kvalificert bud på årsagen. Min dyrlæge gætte da i hvert fald rigtigt mht foderallergi, så frem for en formue i test, købte jeg noget z/d og fik en prednisolonkur. Det er 2-3 år siden og bare katten ikke får kylling, har hun det helt fint :-)[/QUOTE]
En formue - knapt. Det koster for biopsiudtagningen, den fås næppe uden narkose - og så er der laboratorieprisen. Et bud omkring 2000. Det ville jeg nok godt betale hvis kattens var meget involveret i hvad jeg har.
Men rigtigt -selv en blind kan se de - næsten.
Jeg har slet ikke kendskab til dem ved munden - aldrig set det real-life og aner ikke om man kan fodre sig ud af den.
[QUOTE=pivnu;220852]Acne? Møget i “skægget”?
Ja, hun har lidt svært ved at rengøre der selv - og det hjælper ikke på sagen, når vi børster tænder uden at tørre al tandpastaresten af bagefter, for det får virkelig alting til at hænge i.
Nå, men hun har haft det der læbesår længe efterhånden. Det første lange stykke tid var jeg nemlig helt i tvivl om, hvorvidt det bare var hudfarve.
Men i hvert fald skader det ikke at have skiftet foder, så jeg vil blot holde lidt øje med det i nogle flere uger. Det er på ingen måde til gene for hende og ser endnu aldrig værre ud end det der, så jeg har ikke lige planer om at indvoldvere dyrlæge på givne tidspunkt.[/QUOTE]
Guuud, er hun bare snasket? Det ligner der de små fedtede acnepletter giver.
Hvis det er EFG vil væver under være fortykket