Eosinofilt granulom

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;220916]En formue - knapt. Det koster for biopsiudtagningen, den fås næppe uden narkose - og så er der laboratorieprisen. Et bud omkring 2000. Det ville jeg nok godt betale hvis kattens var meget involveret i hvad jeg har.
[/QUOTE]

Okay, så er det kun, hvis man får det foretaget hos Lene Boysen, at det koster spidsen af en jetjager :høhø:

Men jeg sparer gerne et par tusinde, ved at gøre det mest nærliggende forsøg.

I øvrigt, når jeg tænker efter, var jeg kun i telefonisk kontakt med Stig og beskrev problemet, så han har ikke engang set selve sårene, men “gættede” ud fra deres placering og min beskrivelse i øvrigt.
Det er da ret dygtigt, synes jeg :ok:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;220924]Okay, så er det kun, hvis man får det foretaget hos Lene Boysen, at det koster spidsen af en jetjager :høhø:

Men jeg sparer gerne et par tusinde, ved at gøre det mest nærliggende forsøg.

I øvrigt, når jeg tænker efter, var jeg kun i telefonisk kontakt med Stig og beskrev problemet, så han har ikke engang set selve sårene, men “gættede” ud fra deres placering og min beskrivelse i øvrigt.
Det er da ret dygtigt, synes jeg :ok:[/QUOTE]

Hvad tager hun da?

EFG er jo klassisk på mange måder, både hvad angår placering og måden det bryder ud på - så det forbavser mig ikke der mindste at din og min dyrlæge kunne se det over telefonen:-)

Ja, ja, biopsien ændrer jo heller ikke på behandlingen - kun på visheden

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;220949]Hvad tager hun da?
[/QUOTE]

Hun er jo kun henvisningsdyrlæge, så jeg mener hende jeg kender gav næsten 2000 blot for at få en konsultation (der dog så også varede 1 time).

Hun fik ikke taget testene - mener den anslåede pris var op mod 5000 kr (men jeg kan altså huske forkert, husker kun jeg var ved at falde ned af stolen).
Men så bliver den så også undersøgt for alverdens ting.

Indtil videre er Tip ved at blive testet for svampesporer da seneste melding fra dr. dyr (som altid tjekker lidt omkring sig før han tester:-)) er, at det nok er ringorm (pokkers besværligt, men bedre end dette trods alt, tænker jeg), og det skal derfor dyrkes i et lab, hvad det bliver nu.

Herefter kan vi vælge om der skal tages yderligere tests, men hans melding er, at han og kollegerne ikke mener, at Tips “sår” ligner EG. Der er ingen hævning og læben burde krænge osv… Men nu må vi se.

Tip er helt sig selv. Der er intet at mærke. Det er en sær ting, og jeg har set ringorm før og synes ikke det ligner…

Jeg tilplantede et bed med flis før han fik det. Svampesporerne kan stamme derfra… Flis er noget møg.

KH

Uha … ringorm er nok det jeg frygter allermest hos mine katte!

Men ringorm smitter da helt åndssvagt, også til mennesker, så ville man ikke opdage det?

Ja det er skide surt og skyldes de fertile bæster uden for med stor sandsynlighed, for hvor skulle mine få det fra?

Udstillingen i Middelfart? nej vel?

Det er rigtig surt show og jeg er glad for at jeg kom afsted allerede nu.

Jeg undrer mig som Pivnu - Tip er den eneste med symptomer og jeg har RØRT ved det MEGET plus han kysser mig hver morgen…

Vi får se hvordan jeg ser ud om en uge:-)

SUK!

Ja det vil jeg også nok sige…næsten hellere én kat med EG end ringorm…

Det smitter som bare pommern og kan være “umuligt” at skippe af med, plus det også kan smitte mennesker.

Jeg tilplantede et bed med flis før han fik det. Svampesporerne kan stamme derfra

Ringorm kommer altså ikke fra flis, ringorm er en svamp med dyr som vært, så hvis det er ringorm din kat har, så er den altså blevet smittet med det enten af et menneske med ringorn eller et andet dyr.

Ja og nej - hvis et dyr med ringorm har været i det bed, så kan det smitte derfra - men dyrlægen tester nu for andre svampesporer også - det var det jeg mente med bedet - det er ikke sikker, at det er ringorm jo.

Det burde klø og det gør det ikke. Det er sært. Der er ingen symptomer bortset fra en hage med et stort sår, som vokser. Tip er som han plejer.

Jeg har intet, og jeg kysser med ham hver morgen. Og ingen af de andre har det.

Han havde det før killingerne kom, og Martin er orienteret. Ingen dyr går naturligvis herfra, før jeg ved, hvad det er og kan behandle/udelukke smitte.

Sikke en streg i regningen!

Pokkers.

[QUOTE=lenschow;221213]Ja det er skide surt og skyldes de fertile bæster uden for med stor sandsynlighed, for hvor skulle mine få det fra?
[/QUOTE]

Det kan komme mange steder fra - du rører jo jævnligt ved andre katte.

Men hvordan ser det ud og hvorfor mistænker din dyrlæge ringorm?
Ved, at min dyrlæge som det første ville kigge på katten under en speciel lampe, hvor en stor del af ringorm-tilfældene vil vise sig - har han gjort det?

Er han hårløs eller har han sår?

Ringorm smitter, det er rigtigt, men for at katten bryder ud skal der være adgang for sporen = defekt hud. Unge dyr med ufærdigt immunforsvar er dem det normalt ses på først. Og ikke alle dyr bryder ud - men de kan være bærere. Og det kan se meget forskelligt på katten

Alle dyr i husstanden behandles.

Lampen virker ikke på alle arter af ringorm. Agar, ligner en flad ansigtscremeæske med et materiale der ligner honning er modellen til at teste. Hår fra er sterilt område, tages ud med pincet eller gummihandsker og placeres i agaren. Er der udslag inden dag 10 er det ringorm - senere kan det være andre ting der slår ud.

Ja det er et arbejde og ja, det koster penge - man kan intet - der findes mange gode midler idag.

Dette er gammelt - men brugbart på nær man idag bruger noget andet end Sporanox (jeg kan ikke uploade pdf filen) så send mig din private e-mail

Artiklen er fra KM aug 2004.

Her er link til producenten af bomberne: http://www.janssenpharmaceutica.be/jah/pdfbestanden/Clinafarm.pdf
det var det produkt jeg fik fra Belgien via en tidligere veninde

Der er lyst og taget den test som Lis beskriver, men nu har to uafhængigt sagt til mig, at det er acne…

Jeg aner intet om acne. Nogle, der kan fortælle mig hvordan jeg får det tjekket for det ville da være en stor lettelse, hvis de har ret…

Ja jeg kommer i enorm mange hjem med dyr - som behandler og som gæst - jeg kan sagtens have haft det med hjem til mine, hvis det smitter den vej (ringorm altså)

KH

[quote=Vivi_Fletcher;221264]Det kan komme mange steder fra - du rører jo jævnligt ved andre katte.

Men hvordan ser det ud og hvorfor mistænker din dyrlæge ringorm?
Ved, at min dyrlæge som det første ville kigge på katten under en speciel lampe, hvor en stor del af ringorm-tilfældene vil vise sig - har han gjort det?

Er han hårløs eller har han sår?[/quote]

Han ligner mest en som har skrabet hele hagen og dele af overlæben hen over asfalt - en god gammeldags asfalteksem altså.

Der er små sorte prikker, som kan kradses af sammen med pels, og inden under bliver han lyserød men det klør ikke og han er som han plejer ellers - bortset fra, at han ligner et trafikuheld i den ene side af ansigtet. jeg kan seom Elin og jeg kan fotografere det i morgen…

KH

Det kunne sagtens lyde som acne. En af mulighederne for “helbredelse” er at skifte foder :slight_smile:

Åh nej ikke igen… :slight_smile: Ja undskyld det gør jeg naturligvis, hvis det er, men jeg har skiftet mange gange nu pga forskellige årsager og endelig fundet noget som alle trives på (troede jeg)

:slight_smile:

Men kan det løse det, så ville jeg gøre alt. Synes det er synd for Tipsen

Acne - hold da op vi kommer rundt om det hele, hva’?

Altså, det bør en dyrlæge f***** fløjteme kunne se om det er, altså!

Hagen er absolut ikke favoritsted for ringorm - de kan være alle vegne - men fortrinsvis de tyndpelsede steder som næse og ører.

Acne “renser” jeg med Streptocillin. Mad og vandskåle holdes pinligt rene - og må ikke være af plastic. Alle steder hvor katten gnider sig op af - flere end du tror, renses ofte.

Acne er talglignede sorte fedtede pletter på hagen

Hvordan det?

[QUOTE=lenschow;221453]Der er lyst og taget den test som Lis beskriver, men nu har to uafhængigt sagt til mig, at det er acne…

KH[/QUOTE]

Er det nogen der har set det?

Jeg har tidligere hørt om visse fodertyper, der hyppigere giver acne end andre (eller i hvert fald hvor ejerne har haft succes med at skifte til et andet foder) :slight_smile: Muligvis ligger årsagen i det fedtede stads, der sidder på nogen tørfoderpiller - jeg ved det ikke med sikkerhed :slight_smile: