Er de gamle kørekort ugyldige?

Jeg er havnet i en debat hvor vi diskuterer om de “gamle fold-ud kørekort” stadig er gyldige. Nogen siger nej, og mener at man får en bøde hvis man ikke har fået “dankort” modellen. Jeg og en masse andre mener at vores gamle kørekort er fint gyldige. Jeg har googlet lidt, men kan ikke rigtig finde et svar.

Kan nogen her mon hjælpe?

:øhmm:

Jeg regner da osse med de er gyldige, mit er også sådan et gammel-daws.

Hvis ikke siger de det, hvis man en gang bliver stoppet :wink:

:what:Jeg håber sandelig da ikke, os med de gamle kørekort skal tage nyt kørekort for at få et af den nye type:? Dét skal da nok skabe røre i andedammen, hvis en masse kørekort pludseligt bliver ugyldiggjorte;)

tror ikke de kræver ny køreprøve :slight_smile:
Min mor fik hendes udskiftet til det nye helt automatisk, da det gamle udløb - lidt tid inden udløb kom der bare et brev om, at hun skulle komme ned på politistationen med et nyt billede og id - så ville de få lavet et nyt til hende :slight_smile: ganske smart og nemt.

[QUOTE=PiaB;688442]tror ikke de kræver ny køreprøve :slight_smile:
Min mor fik hendes udskiftet til det nye helt automatisk, da det gamle udløb - lidt tid inden udløb kom der bare et brev om, at hun skulle komme ned på politistationen med et nyt billede og id - så ville de få lavet et nyt til hende :slight_smile: ganske smart og nemt.[/QUOTE]

Udløber kørekortet ikke først, når mn bliver 70:? Hvorefter man skal til lægen med jævne mellemrum for at få det fornyet:?

Her er et citat fra den anden debat som gjorde mig lidt usikker. Mener dog, ligesom jer og mange andre fra debatten, at det gamle er fint gyldigt. Ellers ville vi vel have fået det at vide?

Bliver i stoppet tager politiet kortet og i får en midlertidig kørekort Min mor har lige været turen igennem. Mener hun fik en bøde på 500 kr men er ikke helt sikker.

[QUOTE=Tanja Pedersen;688444]Her er et citat fra den anden debat som gjorde mig lidt usikker. Mener dog, ligesom jer og mange andre fra debatten, at det gamle er fint gyldigt. Ellers ville vi vel have fået det at vide?

Bliver i stoppet tager politiet kortet og i får en midlertidig kørekort Min mor har lige været turen igennem. Mener hun fik en bøde på 500 kr men er ikke helt sikker.[/QUOTE]

Jeg kan ikke forestille mig, at bøden var for at have den gamle type kørekort:?:gruble:

Jeg har også et af de “gamle” kørekort, og det har de aldrig sagt noget til.

Det er ikke ulovligt at have de gamle kørekort såfremt de er i go stand, dvs. Lamineringen må ikke være i stykker - siger min ven politimanden.

Nå ja, og ønsket man at ombytte til dankort modellen koster det 120 kr og kan gøres hos Borgerservice.

For nogle år siden (måske en hel del år siden) SKULLE man op og have et nyt med andet udseende.

Det grinede vi lidt af herhjemme. Jeg kører aldrig men har lov og for at beholde den ret måtte jeg til lommerne og op og få et nyt.

Og så er den ged vel barberet…?! :høhø:

Tak for svaret - jeg videregiver det til den anden debat jeg er med i.

Jeg er 99,9% sikker på at det gamle stadig er lovligt, som “milos mor” også skriver skal det blot være i fin stand, hvor lamineringen ikke er i stykker. Kender mange der har det gamle kort.

hendes var der udløbsdato på og skulle fornys da hun var omkring de 47 - af hvilken årsag ved jeg faktisk ikke :?
Men det trængte vist også til udskiftning efter 25 års tro tjeneste :tihi:

Her står stort set alt om kørekort, men intet om at de gamle er “forbudt” eller udløser bøder

Nej de er kun ulovlige/ugyldige hvis de er udløbet :slight_smile: Min far har stadig den gamle slags fordi han for nærig til at købe et plastik kort :slight_smile:

Jeg har også et af de gamle kørekort og kender masser af mennesker der har et lignende ( i.e. alle os der har haft kørekort i utallige år :tihi:).

Og at de er gyldige står der jo på dem - i.e. der står en udløbsdato på dem.

Hvis ikke man har erhvervskort eller andet der har en kortere fornyelsesfrist er ens kørekort - uanset model - gyldig til man bli’r 70.

jeg har et af de gamle kørekort og det er slidt meget slidt faktisk, men sidste jeg skulle vise det var i foråret og det blev slet ikke kommenteret overhovedet, selvom det var hos borger-service. der står ingen udløbsdato på mit kørekort.

jeg er så lidt i tvivl om at det kun skulle koste 120 kr at få det ombyttet til et nyt.

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/faq/driving-license/index_da.htm#2

Her er svaret kig på udløbs dato på kører kortet