Er der noget jeg skal være opmærksom på mht. kastration?

Tonks - Håber, du tilgiver mig et næsvist spørgsmål, men hvor gammel er din dyrlæge, og er han landdyrlæge ell. specialpraktiserende i smådyr?

[quote=Tonks;386122] Jamen ved ikke hvad jeg skal sige…han er jo min dyrlæge og stoler 100% på ham. Det er vel sådan han plejer at gøre. Er vel bare nødt til at rette mig efter det :? Det er fra midnat til kl.8 ca er det så lang tid at gå? Har da et par gange glemt at fylde vandskålen op inden jeg gik hjemmefra :ups: men ingen var da døde eller led skade af det :øhmm:

:øhmm: - nej ikke endnu. Nyrene og urinvejene er og bliver kattens svage punkt - de har ikke godt af at mangle væske. Du bør nok sætte en ekstra skål hvis du har det med at glemme at fylde op.

[QUOTE=Tonks;386122] Misrøgt!??! :blegne: ej er det ikke lidt voldsomt? :ked: Gør jo bare som doktor manden sir jo :øhmm: Men han skal da ikke faste i 12 timer, han får mad hos dyrlægen når han kan spise igen. [QUOTE]

Er du sikker på det - mange dyrlæger giver ikke mad efter kastration - det er et værre svineri da mange kaster op

[QUOTE=Tonks;386122]Jamen det er jo det der er så svært :øhmm: for hvad er renest jord eller kattegrus? Det er jo ikke muddervejr lige for tiden eller noget…og han er frygtelig at høre på når han ikke må komme ud :høhø:

det første døgn gider han nok ikke noget

hehe…det okay :høhø: han er vist 50-60 år. Han har 30 års erfaring som smådyrs dyrlæge, og han har været den fungerende dyrlæge i Givskud zoo i rigtig mange år indtil for nylig.

Jeg stoler 100% på ham! Min mormor har også brugt ham i 15-20 år, både med hund og hest. Og jeg har gået til ham i 4 år med gnavere, fugl, hund og kat.

[quote=Lis Dahlstrøm;386125]

:øhmm: - nej ikke endnu. Nyrene og urinvejene er og bliver kattens svage punkt - de har ikke godt af at mangle væske. Du bør nok sætte en ekstra skål hvis du har det med at glemme at fylde op.

Er du sikker på det - mange dyrlæger giver ikke mad efter kastration - det er et værre svineri da mange kaster op

det første døgn gider han nok ikke noget[/quote]

Nåå…har faktisk købt en stor skål som jeg fylder helt op en gang om dagen, men nogen gange så går tingene lidt hurtigt eller en af dem har været ultra tørstige og så er der ikke noget vand :ups:

Har set nogle af de dyr der lå til opvågning og de havde vand og mad stående :ok:

Nej kan jeg godt forstå :tihi: men når han blir aktiv igen, må han så komme ud?

Apropos foder skal du nok begynde at holde øje med hans vægt, da kastrerede hankatte godt kan gå hen og blive fede… - og det er både synd for ham og dårligt for hans helbred.
Så skulle det gå hen og blive tilfældet, skal du nok skifte foder.
Man kan få noget specielt kalorielet foder til kastrerede hankatte.

Og hold dig fra slanke og kastratfoder! Det er meget godt at de er opmærksomme på magnesium (og forhåbentligt pH) men de fylder det op mned kulhydrater i stedet for protein og fedt. Og kulhydrater gør katte fede og de bliver imodsætning til det andet ikke mætte. Så et foder med højt protein indhold (jeg vil ikke have under 40% og foretrækker over 45% tørstofprotein)

Giv gerne mere vådkost, da katte ikke drikker så meget som de burde naturligt, da de i naturen er vant til at deres føde indeholder mere vand end tørkost. Og derfor ofte får nyre- og blæreproblemer. :slight_smile:

[quote=ninnato;386144]Apropos foder skal du nok begynde at holde øje med hans vægt, da kastrerede hankatte godt kan gå hen og blive fede… - og det er både synd for ham og dårligt for hans helbred.
Så skulle det gå hen og blive tilfældet, skal du nok skifte foder.
Man kan få noget specielt kalorielet foder til kastrerede hankatte.[/quote]

[quote=Eife;386147]Og hold dig fra slanke og kastratfoder! Det er meget godt at de er opmærksomme på magnesium (og forhåbentligt pH) men de fylder det op mned kulhydrater i stedet for protein og fedt. Og kulhydrater gør katte fede og de bliver imodsætning til det andet ikke mætte. Så et foder med højt protein indhold (jeg vil ikke have under 40% og foretrækker over 45% tørstofprotein)

Giv gerne mere vådkost, da katte ikke drikker så meget som de burde naturligt, da de i naturen er vant til at deres føde indeholder mere vand end tørkost. Og derfor ofte får nyre- og blæreproblemer. :)[/quote]

Okay i siger vidt forskellige ting? :øhmm:

Jeg gav ham vådkost hver aften og tørkost hver morgen, men så fik han tandkødsbetændelse og nu får han det dyre tand-foder fra dyrlægen :ok:

Ved ikke hvor længe han skal have det, men regner med at skifte over til Olivers Lamb & Duck når han er færdig med dyrlægens. For hunden får Olivers og det er et super foder og bare så nemt når de levere direkte til døren :høhø:

Der vil altid være forskellige meninger om foder - lige fra mærke til indhold.

Mange fodermærker sælger såkaldt kastrat- eller slankefoder, fordi det er den slags, der bliver efterspurgt af kunderne. Især bliver slankefoderet efterspurgt, når folk har haft deres katte på kastratfoder et stykke tid :høhø::høhø: Jeg er helt enig med Eva i, at du skal give godt med vådfoder og tørfoder uden kulhydrater (og så kan det for min skyld hedde, hvad det vil :)).

Vådfoder er godt for urinvejene og manglende kulhydrater er godt for vægten. Det er meget lidt tørfoder - hvis overhovedet noget - der har en reel indvirkning på tænderne. Til det formål skal du hellere give noget råt, gerne med lidt brusk i, så tænderne har noget at arbejde med :slight_smile:

[quote=Temple Bar;386165]Der vil altid være forskellige meninger om foder - lige fra mærke til indhold.

Mange fodermærker sælger såkaldt kastrat- eller slankefoder, fordi det er den slags, der bliver efterspurgt af kunderne. Især bliver slankefoderet efterspurgt, når folk har haft deres katte på kastratfoder et stykke tid :høhø::høhø: Jeg er helt enig med Eva i, at du skal give godt med vådfoder og tørfoder uden kulhydrater (og så kan det for min skyld hedde, hvad det vil :)).

Vådfoder er godt for urinvejene og manglende kulhydrater er godt for vægten. Det er meget lidt tørfoder - hvis overhovedet noget - der har en reel indvirkning på tænderne. Til det formål skal du hellere give noget råt, gerne med lidt brusk i, så tænderne har noget at arbejde med :)[/quote]

hmm…jeg synes nu ellers allerede det HAR hjulpet :øhmm: han har ikke så dårlig ånde længere :ok:

Man behøver ikke have dårlig ånde for at have tandproblemer.

Hilsen hende med to tandopererede katte :slight_smile:

Tonks - Ja, jeg kommenterede da jeg så at du blev anbefalet kastratfoder og ikke er enig i at det er en god ting :slight_smile:

Råt kød/ben er det bedste for tænderne :slight_smile: og tørkost kan godt gøre lidt ved nogle katte, men ikke nær så meget som at give katten den slags foder den er beregnet til :slight_smile:

[quote=Eife;386195]Tonks - Ja, jeg kommenterede da jeg så at du blev anbefalet kastratfoder og ikke er enig i at det er en god ting :slight_smile:

Råt kød/ben er det bedste for tænderne :slight_smile: og tørkost kan godt gøre lidt ved nogle katte, men ikke nær så meget som at give katten den slags foder den er beregnet til :)[/quote]

Okay…tror bare jeg gir ham det her foder færdigt så, og så skifter over til Olivers…hvis han blir fed må han jo bare få mindre mad :øhmm: men han er jo en aktiv lille fyr, og render udenfor hele tiden og vejer ikke engang 4 kg så kan ikke forestille mig at det skulle ændre sig SÅ meget af en kastration? :kryds:

Hvor meget kulhydrat indeholder Oliver’s?

Hvis du ender med at sætte fodermængden ned for partout at holde ham på et bestemt foder, kan du risikere, at han grovæder, når der er noget og så kaster det hele op igen. Så du må aldrig sætte fodermængden længere ned end den anbefalede dosis, der står på pakken :slight_smile:

Tonks - Der sker noget med deres stofskifte når de bliver kastreret :slight_smile: Det er lidt forskellige hvor meget, men jeg håber da du kan holde vægten på ham :slight_smile:

Mange gange er det kun en overgang de øger vægten - Sidst jeg fik neutraliseret en voksen missepige, tog hun ret hurtig omkring 400 gram på, men i løbet af få måneder så var hun igen normal vægtig.

Og når den lille missedreng ‘kun’ vejer omkring 3 kilo, så kan han nu altså godt tåle at få lidt mere fylde …Mine missetøzer vejede 3 kilo da de var 6 - 7 måneder :slight_smile:

Mine kastrater har aldrig fået special-foder.
Tværtimod har de altid fået killingefoder ad libitum, og kun én vejer for meget og det af andre årsager.

Det skal dertil siges, at de er meget aktive, fræser rundt i haven for fuld udblæsning og klatrer i træer.

Undersøgelser har vist, at katte med fri adgang til et optimalt foder (uden sukker og for mange kornprodukter) spiser ca. 15 gange i døgnet og kun få gram ad gangen.

Mange for tykke katte spiser ofte af kedsomhed eller pga. foder, der ikke er næringsrigt nok.
Katten ved instinktivt, hvad den har brug for af næringsstoffer, og er foderet ikke lødigt nok, spiser den mere, end den egentlig kan, for at få dækket det behov.

Faktisk kan man stå med en meget tyk kat, der er underernæret.

Alice - Ej, det ved du altså ikke :slight_smile: Om han kan tåle mere fylde eller ej, altså… Han kan jo sagtens være en fin lille slank huskat der kun bør veje 3 kg. Og han kan ovenikøbet veje for meget allerede nu :slight_smile: (ikke at jeg tror det, men du kan altså ikke sige det ud fra vægten bare) :slight_smile:

Mine to tøser blev også kastreret da de var et par år (den ene efter at have fået killinger), og de to også begge en 3-500 gram på efter kastreringen, så vidt jeg lige husker… Men det er ved at være nooogle år siden… :slight_smile:

[quote=Eife;386316]Alice - Ej, det ved du altså ikke :slight_smile: Om han kan tåle mere fylde eller ej, altså… Han kan jo sagtens være en fin lille slank huskat der kun bør veje 3 kg. Og han kan ovenikøbet veje for meget allerede nu :slight_smile: (ikke at jeg tror det, men du kan altså ikke sige det ud fra vægten bare) :slight_smile:

Mine to tøser blev også kastreret da de var et par år (den ene efter at have fået killinger), og de to også begge en 3-500 gram på efter kastreringen, så vidt jeg lige husker… Men det er ved at være nooogle år siden… :)[/quote]

Du har ret - Klart jeg ikke ved det, når jeg ikke har set og følt ham sorry

Jeg sammenlignede vist bare med de dejlige huskatte jeg i tidernes løb, har været lykkelig ejer af, og de vejede bestemt noget mere ved 1 års alderen. Og på billederne som er vist af den smukke missedreng, ser det ikke ud som om, han er på vej til at blive tilnærmelsesvis buttet :-).

Desuden vil jeg til enhver tid påstå, at den mest velnærede kat, får man ved at lade foderet stå fremme i rigelige mængder - Katten skal nok selv sørge for at spise det den har brug for :slight_smile:

Alice - Så længe det er en af de katte der kan styre det, så er jeg helt enig med foderet :slight_smile:

Men det med at de bliver for fede kan jo så afhænge af foderets kvalitet :? Tænker på det Mega siger med en underernæret kat der er for fed…

[quote=Eife;386397]Alice - Så længe det er en af de katte der kan styre det, så er jeg helt enig med foderet :slight_smile:

Men det med at de bliver for fede kan jo så afhænge af foderets kvalitet :? Tænker på det Mega siger med en underernæret kat der er for fed…[/quote]

Jeg er sikker på, at de aller fleste katte sagtens kan styre det. En kats natur er at spise lidt ad gangen, men mange gange i døgnet.

At dosere maden hos en ungkat som stadig er i vækst, mener jeg er MEGET forkert.

Og som altid, er jeg rørende enig med Hanne/Mega …:slight_smile:

Alice - Jeg har haft et par stykker der kunne styre det i voksealderen, men så pludselig blev meget fede som voksne (+1 kg for meget). Men det er så der jeg tænker at selvom det burde være ordentligt mad de er blevet fodret med, så kan det jo være som Mega skriver? Altså at de har følt at de har haft brug for mere end de faktisk har, pga mangel af et ellr andet.