Er der noget jeg skal være opmærksom på mht. kastration?

Min oplevelse er de bliver fede og hvalpede at se på fodres der med et foder med korn og ligenede fyldstof i.

Laskefedt forsvinder og der dannes muskler er det et foder med højt kødindhold og hvis det fodres råt.

Jeg har kun dårlgie oplevelser med slankekost - kedelig og tør pels og ikke en mindre kat.

[quote=Alice;386450]Jeg er sikker på, at de aller fleste katte sagtens kan styre det. En kats natur er at spise lidt ad gangen, men mange gange i døgnet.

At dosere maden hos en ungkat som stadig er i vækst, mener jeg er MEGET forkert.

Og som altid, er jeg rørende enig med Hanne/Mega …:-)[/quote]
Og jeg med dig:)

[quote=Temple Bar;386242]Hvor meget kulhydrat indeholder Oliver’s?

Hvis du ender med at sætte fodermængden ned for partout at holde ham på et bestemt foder, kan du risikere, at han grovæder, når der er noget og så kaster det hele op igen. Så du må aldrig sætte fodermængden længere ned end den anbefalede dosis, der står på pakken :)[/quote]

Okay…hmm… Det her stod der:

  				[B]NØGLETAL

[/B]Protein 35 %
Fedt 20 %
Fibre 3 %
Frisk kød 20 %
Kød i alt 65 %
Lutein 6 mg/kg
Taurin 0,5 %
Omega 3 0,5 %
Omega 6 3 %
Optagelse 92 %
Kcal. pr kg (ME) 4500

  		 						[B]FODERMÆNGDER[/B] 						

Kattens Foder Farvekode til Pris pr dag
vægt mængde målebægeret
3 kg 25 g Sort 1,37 kr
4 kg 40 g 2 x rød 2,20 kr
5 kg 50 g Lysegrøn 2,74 kr
6 kg 60 g Lysegrøn + rød 3,29 kr
7 kg 70 g Mørkegul 3,84 kr

Til mindre aktive katte:
Der kan fratrækkes op til 25 % af de angivne måltidsmængder til katte, der i perioder er mindre aktive.

okay…jeg venter bare og ser, hvis han ikke tager på så ser jeg på det :ok:

[quote=Alice;386308]Mange gange er det kun en overgang de øger vægten - Sidst jeg fik neutraliseret en voksen missepige, tog hun ret hurtig omkring 400 gram på, men i løbet af få måneder så var hun igen normal vægtig.

Og når den lille missedreng ‘kun’ vejer omkring 3 kilo, så kan han nu altså godt tåle at få lidt mere fylde …Mine missetøzer vejede 3 kilo da de var 6 - 7 måneder :-)[/quote]

hmm…tjaa…han er squ noget mager :ups: hans bagdel er helt benet, men han får mad morgen og aften.

[quote=Eife;386316]Alice - Ej, det ved du altså ikke :slight_smile: Om han kan tåle mere fylde eller ej, altså… Han kan jo sagtens være en fin lille slank huskat der kun bør veje 3 kg. Og han kan ovenikøbet veje for meget allerede nu :slight_smile: (ikke at jeg tror det, men du kan altså ikke sige det ud fra vægten bare) :slight_smile:

Mine to tøser blev også kastreret da de var et par år (den ene efter at have fået killinger), og de to også begge en 3-500 gram på efter kastreringen, så vidt jeg lige husker… Men det er ved at være nooogle år siden… :)[/quote]

Det kan han :høhø:

Blir tøser ikke sterialiserede? :stuck_out_tongue:

hmm…forstår godt pointen med at lade maden stå ad libitum, men tror ikke Chapper kan styre det :?

Og så har jeg nu en meget groggy misser :høhø: -minus 2 julekugler +plus 2 grønne ører :fløjte:

Står der ikke en decideret indholdsfortegnelse :? Altså, hvor der f.eks. er angivet, hvilken slags kød, der er i. Til mit eget brug ville jeg være usikker på, hvor proteinerne kom fra, men ellers ser de tal umiddelbart gode nok ud.

Jeg synes, du skal lade ham have mad stående 24/7 og så se, om ikke han ligesom de fleste andre katte udmærket er i stand til at styre det - når han altså har lært, at han ikke behøver spise det hele på én gang :slight_smile:

[quote=Temple Bar;386541]Står der ikke en decideret indholdsfortegnelse :? Altså, hvor der f.eks. er angivet, hvilken slags kød, der er i. Til mit eget brug ville jeg være usikker på, hvor proteinerne kom fra, men ellers ser de tal umiddelbart gode nok ud.

Jeg synes, du skal lade ham have mad stående 24/7 og så se, om ikke han ligesom de fleste andre katte udmærket er i stand til at styre det - når han altså har lært, at han ikke behøver spise det hele på én gang :)[/quote]

Har vedhæftet det jeg kunne finde :ups:

Tonks - Det kalder man det ofte. Men de bliver faktisk kastrerede :slight_smile: Forskellen mellem sterilisering og kastrering ligger i indgrebet. Ved kastrering fjerner man kønsorganerne og dermed sexdriften. Sterilisering fjerner man bare evnen ved lige at “snippe” forbindelsen, men altså ikke kønsdriften :slight_smile: Det bruger man især til mennesker. Til katte bruges kastrering uanset køn.

Korrekt :slight_smile:
Men jeg har nu for vane at sige de bliver neutraliserede - Og hos mig, dækker det både over hanner og hunner :slight_smile:

Når vi taler killinger, siger vi jo osse ‘tidlig neutralisering’ ?

[quote=Tonks;386540]

hmm…forstår godt pointen med at lade maden stå ad libitum, men tror ikke Chapper kan styre det :?

Og så har jeg nu en meget groggy misser :høhø: -minus 2 julekugler +plus 2 grønne ører :fløjte:[/quote]

Go’ ide, og jeg tror SAGTENS han kan styre det, når først han lærer at ingen tager maden fra ham - Husk på at han stadig er i voksealder, og skal bruge masser af krudt til at bygge kroppen op.

Hvor er det dejlig for den kønne missedreng, nu er han befriet for homonræs, nu skal han bare nyde livet, og blive endnu mere forkælet :slight_smile:

Ja, der fik jeg ingredienserne :slight_smile:

Først punkt er lammemel, derefter havre og først derefter rigtigt kød. Havre kan katte slet ikke bruge til noget og jeg ville hellere have rigtigt kød på førstepladsen frem for på tredjepladsen.

Magnesiumindholdet er udmærket, mens fosforindholdet er lige rigeligt højt.

Og så troede jeg faktisk, Olivers var relativt billigt, men det ligger øjensynlig på nogenlunde samme pris som Hills :frowning:

Alice - Ja, ordet neutraliseret har jo mange betydninger, og her dækker det også glimrende. Jeg foretrækker bare at skrive kastreret :slight_smile: også rent tastemæssigt :slight_smile:

Okay…vi kom hjem igår kl 15. ca og han var fuld af peps hele aftenen og natten :S totalt overskudsenergi bombe :høhø:

Idag har han lige fået en stor skål mad, og plager nu stadig om at komme ud. Han er ikke groggy længere, og stingere sidder indeni (sagde lægen) ørerne er næsten ikke grønne mere og hans balance er ligesom den plejer at være.

MÅ jeg ik godt lukke ham ud nu?? :smiley: Dyrlægen sagde han skulle være inde det første døgn…på sedlen jeg har fået med står der 1-2 dage :S

Han er simpelthen SÅ belastende! Igår hoppede han op på hylder, reoler og borde og hev ALT ned og her til morgen væltede han mit cola glas fra i aftes ud over mit natbord, seng og mobiltelefon! Grrrr…og han miaver KONSTANT! (smiley der går hjemmefra)

Tror lige jeg har fundet grunden til at Chapper ALDRIG skal være indekat! :høhø:

[quote=Tonks;386834]

Han er simpelthen SÅ belastende! Igår hoppede han op på hylder, reoler og borde og hev ALT ned og her til morgen væltede han mit cola glas fra i aftes ud over mit natbord, seng og mobiltelefon! Grrrr…[/quote]

-LOL :høhø: Og hvad kan du så lære af det…? :tihi:

( - at rydde op, ikk? :fin: )

[quote=Tonks;386834]Okay…vi kom hjem igår kl 15. ca og han var fuld af peps hele aftenen og natten :S totalt overskudsenergi bombe :høhø:

Idag har han lige fået en stor skål mad, og plager nu stadig om at komme ud. Han er ikke groggy længere, og stingere sidder indeni (sagde lægen) ørerne er næsten ikke grønne mere og hans balance er ligesom den plejer at være.

MÅ jeg ik godt lukke ham ud nu?? :smiley: Dyrlægen sagde han skulle være inde det første døgn…på sedlen jeg har fået med står der 1-2 dage :S

Han er simpelthen SÅ belastende! Igår hoppede han op på hylder, reoler og borde og hev ALT ned og her til morgen væltede han mit cola glas fra i aftes ud over mit natbord, seng og mobiltelefon! Grrrr…og han miaver KONSTANT! (smiley der går hjemmefra)

Tror lige jeg har fundet grunden til at Chapper ALDRIG skal være indekat! :høhø:[/quote]

Hvis jeg var dig ville jeg vælge at holde ham inde i den periode som dyrlægen tilråder …Der skulle ikke gerne gå betændelse i såret ?

Du må gøre som vi andre med indekatte - Han skal aktiveres og køres træt :-). Lav en kugle af staniol og kast hen ad gulvet, han skal nok jagte den :-). Giv ham bare alt det mad han beder om, maven har været total tom i hans fasteperiode, og en fuld mave får osse en missedreng til at nuppe en lur og slå mave :slight_smile:

[quote=Sheer;386835]-LOL :høhø: Og hvad kan du så lære af det…? :tihi:

( - at rydde op, ikk? :fin: )[/quote]

:argh:

[quote=Alice;386836]Hvis jeg var dig ville jeg vælge at holde ham inde i den periode som dyrlægen tilråder …Der skulle ikke gerne gå betændelse i såret ?

Du må gøre som vi andre med indekatte - Han skal aktiveres og køres træt :-). Lav en kugle af staniol og kast hen ad gulvet, han skal nok jagte den :-). Giv ham bare alt det mad han beder om, maven har været total tom i hans fasteperiode, og en fuld mave får osse en missedreng til at nuppe en lur og slå mave :-)[/quote]

:doh: ÆV! :lynogtorden:

Mens jeg har skrevet har han revet det ned der lå på bordet, fra mit igangværende projekt! Flænsede undersiden af sofaen og er nu gang med at hive bruseforhænget ned! :argh:

:doh: ÆV! :lynogtorden:

Mens jeg har skrevet har han revet det ned der lå på bordet, fra mit igangværende projekt! Flænsede undersiden af sofaen og er nu gang med at hive bruseforhænget ned! :argh:[/quote]
:klapper: -kramer

Men så har du jo selvfølgelig en klosaks, ikk? Og et kradse/klatretræ, som han kan få afløb for den slags i, ikk? :slight_smile:

[quote=Sheer;386843]:klapper: -kramer

Men så har du jo selvfølgelig en klosaks, ikk? Og et kradse/klatretræ, som han kan få afløb for de ting i, ikk? :)[/quote]

ehm… :ups: altså har en klosaks, men hvis jeg forsøger at holde det lille møgkræ så blir det mine arme der blir flænset :venter: kradsetræ har han jo udenfor :ups:

Så synes jeg du skal bruge eftermiddagen på at nulre hans tæer og poter og give ham godbidder. Det skal du have lært ham.

Jeg tror også I vil få et helt nyt forhold til hinanden, når du får de helt basale katteting i huset. Nu hvor han er kastreret er et glimrende tidpunkt at starte forandringen, for han vil snart begynde et blive en hyggelig kastrat uden hormoner osv.

[quote=Sheer;386852]Så synes jeg du skal bruge eftermiddagen på at nulre hans tæer og poter og give ham godbidder. Det skal du have lært ham.

Jeg tror også I vil få et helt nyt forhold til hinanden, når du får de helt basale katteting i huset. Nu hvor han er kastreret er et glimrende tidpunkt at starte forandringen, for han vil snart begynde et blive en hyggelig kastrat uden hormoner osv.[/quote]

altså…jeg har mit liv kært…jeg holder nallerne fra poterne -what

Kan nu egentlig godt lide hans personlighed :ups: håber ikke han blir en hyggelig kat…kan godt lide at han er selektiv og selv vælger hvem og hvornår der skal nusses :wehuu:

Her er lige beviset på at han er temmelig fucked når han er tvunget til at være indenfor… :fløjte:

[ame]Izzie og Chapper leger vildt :P - YouTube

[quote=Tonks;386857]altså…jeg har mit liv kært…jeg holder nallerne fra poterne -what

Kan nu egentlig godt lide hans personlighed :ups: håber ikke han blir en hyggelig kat…kan godt lide at han er selektiv og selv vælger hvem og hvornår der skal nusses :wehuu:

Her er lige beviset på at han er temmelig fucked når han er tvunget til at være indenfor… :fløjte:

Hm jeg ser intet bevis som peger i den retning. Men måske er du lidt bange for ham, i virkeligheden?

Det skal du ikke være, op på hesten og gang med at lære ham at få klippet kløer. Start med at nulre hans tæer, og byde ham godbidder. Når det er hyggeligt og roligt og han spinder, så kan du snige dig til at klippe en klo en gang i mellem, og pludselig er de alle klippede. Hvis du gør det til en rutine en gang om ugen her i den første tid, så får han hurtigt lært det.

Sørg for at nulre hans tæer når han synes det er hyggeligt hver dag fra nu af.

[quote=Sheer;386861]Hm jeg ser intet bevis som peger i den retning. Men måske er du lidt bange for ham, i virkeligheden?

Det skal du ikke være, op på hesten og gang med at lære ham at få klippet kløer. Start med at nulre hans tæer, og byde ham godbidder. Når det er hyggeligt og roligt og han spinder, så kan du snige dig til at klippe en klo en gang i mellem, og pludselig er de alle klippede. Hvis du gør det til en rutine en gang om ugen her i den første tid, så han hurtigt lært det.

Sørg for at nulre hans tæer når han synes det er hyggeligt hver dag fra nu af.[/quote]

Du kender tydeligvis ikke Chaplin! GU’ F***** er jeg bange for ham :blegne:
Han er syg i bolden…

Desuden er hans kløer jo fine og korte, han er jo udekat så sliber dem dagligt :ok: