Er der nogle der kender en god race?

Hej Alle
Jeg flyttede for et halvt år side hjemme fra og der med flyttede jeg fra mit kæreste eje, min kat Artemis.:ked:
Artemis er elsker at være ude og fange mus, så derfor besluttede jeg at lade hende blive hjemme hos mine forældre, da jeg flyttede ind i min lille lejlighed.

Mit problem…. jeg savner at have kat helt vildt !!

Jeg søger derfor hjælp til at finde en katte race, som ikke er særlig aktiv. Jeg bor som sagt i en lille lejlighed, der er dog mulighed for at katten kan komme ud, men den kommer til at blive mest inde kat.

Er der nogle der kender en god race?? :bebe:

mvh Julie

Hvis du er indstillet på lidt pelspleje og på at få 2 katte samtidig - så er MCOen et godt bud…

det er en hyper social kat der trives godt inde… men du er nødt til at få 2 - de skal have hinanden hvis du ikke er der…

Jeg kunne forestille mig en brite. Stor bamset korthårskat ala Garfield modellen :).
Uanset hvad, så overvej om ikke du skulle have 2 misser samtidigt, de vil få rigtig meget ud af hinanden og fylder ikke meget mere end én :slight_smile:
Her er et link til hjemmesiden, som dækker over både briter og burmesere.
http://www.bb-klubben.dk/WebPages/Home.aspx

Burmeseren er absolut også en anbefalesesværdig kat, let og elegant med et kærligt klæbesind, den er dog noget mere aktiv og vil gerne op i højden, men jeg vil tro den også kunne trives fint i lejlighed.

Jeg tror ikke rigtig der er nogen race som ikke egner sig som lejlighedskat. Det har mere at gøre med hvad katten er vant til, tror jeg. :slight_smile:

Så vælg den race, du har lyst til. Og husk, hvis det skal være en racekat, skal den have stamtavle. :ok:

Jeg har haft to burmesere på én gang i lejlighed (de boede der i 3 år). Det var ikke noget problem :slight_smile:

Arbejder på raceportrætter pt, så har et godt indblik i den fleste nu… Hvad kan du tilbyde katten?

Pelspleje osv… selskab af anden kat?

Hvis du ville skrive det, så er det lettere at matche dig. Lån et par racebøger på biblioteket og se, hvilke du synes om.

En birma måske?

MVH Helle

[quote=skogemann;238601]Hej Alle
Jeg flyttede for et halvt år side hjemme fra og der med flyttede jeg fra mit kæreste eje, min kat Artemis.:ked:
Artemis er elsker at være ude og fange mus, så derfor besluttede jeg at lade hende blive hjemme hos mine forældre, da jeg flyttede ind i min lille lejlighed.

mvh Julie[/quote]

Hvilken race du skal vælge ved jeg ikke, men du skal lige ha’ de her

:kram::kram::kram:

Fordi du tænkte mest på din gamle kat, at den kunne fortsætte det liv den var vant til, i stedet for at være egoistisk og forsøge på at lukke den inde i en lille lejlighed fordi du gerne ville ha’ haft den med.

Hvis vi taler om stille og rolig katterace, som trives fint i lejlighed, så kommer du ikke uden om at tænke perser/exotic, eller brite (British Shorthair), eller evt. Ragdoll (de kan dog nogle gange være meget snakkende).

Som jeg oplever det, hører både Maine Coon, Norsk Skovkat, Sibirisk Kat, samt de orientalske racer (Siameser f eks) til de mere aktive katte. Der er sikkert forskel individuelt, men jeg ville ikke selv vælge nogle af disse racer - ikke som første valg af racekat i lejlighed.

Mht persere, send mig evt en PB, så skal jeg nævne et par gode opdrættere, der tager sundt opdræt alvorligt. Både persere og exotics behøver ikke at have helt så flade snuder/ansigter, hvis du ikke bryder dig om det.
Både exotics og briter har en meget nem pels at holde, og langt fra alle persere kræver urimeligt megen pelspleje.

Spørg gerne alt, hvad du vil :slight_smile:

Det er måske bedre at fortælle, hvilke racer du generelt bør undgå, hvis det er en rolig kat du er ude efter…
Abyssinier, Somali, Siameser, Orientalere, Ocicat, Bengal, Sokoke, Thai, Korat, Burmeser - i det hele taget de fleste letbyggede korthårsracer. Det er livlige racer, der vil mene at du er til for at underholde dem! Skarnsstreger er lige så vigtige som at trække vejret for dem :slight_smile: Det er så også racer, som er inderligt knyttede til deres mennesker og gerne vil bruge megen tid på gensidigt kæl og nus - gerne i stor bunke og allerhelst godt puttet i dyne og eller tæpper…

De semilanghårede racer, som fx norsk skovkat, maine coon, Kurillian Bobtail og Sibirisk skovkat er niveauet under… det er livlige, intelligente (nå, ja - hankastrater altid undtaget! :smiley: ) dyr, som gerne følger dig gennem huset og deltager i dine gøremål, men som også er i stand til at beskæftige sig selv. Nogle er klisterkatte, som skal fjernes operativt fra din krop (helst skuldre og andre gode hængesteder), mens andre foretrækker at ligge ved siden af dig…
Fælles for dem alle gælder at du skal tænke lidt på hjemmets indretning, idet de alle foretrækker at have udkigspladser i højden.
Hellig Birma, American Curl osv er igen et tak ned mht aktivitetniveau - til gengæld er det katte, som gerne vil deres ejere - dvs ligge på skødet og den slags…

Så er der de racer, som måske kunne være interessante for dig…
British Shorthair, briten - stor bamset kat, rolig og reserveret overfor fremmede, men hengiven overfor sin ejer, generelt ikke en skødekat - men der er undtagelser fra enhver regel :slight_smile:
Perser og/eller Exotic (korthåret perser) rolige, venlige sociale… og stor pels er ingen hindring for at putte med under dynen :svede: Mht Perser er det vigtigt at du tænker på pelsplejen - jeg ville regne med ca ½ time dagligt og derfor kun blive positivt overrasket, når/hvis det viser sig at være mindre. Der findes intet sørgeligere syn end en dårligt holdt perser!
Ragdoll hører også til her, synes jeg… Godt nok lidt livligere end både perser og brit, men dog stadig en rolig kat i forhold til så mange andre racer. Venlige og easy going…

Du skriver at katten kan få mulighed for at komme ud… Jeg tror at du mener, at det er et kvalitetsstempel, men mange opdrættere sælger ikke til fritløb og da slet ikke, hvis man bor i “bymæssig bebyggelse”, som jeg formoder at du gør, når du også fortæller at du bor i lejlighed…
Med mindre du har mulighed for at lave løbegård, så din kat er i sikkerhed for diverse farer - andre fritgående katte, biler osv - så vil jeg anbefale dig at holde katten somm udelukkende indekat. Det er et spørgsmål om, hvordan du vælger at indrette dit hjem - sørg for at katten har gode muligheder for at kunne kradse, gode liggepladser gerne i højden osv… du kan sikkert få mange fif, hvis du søger herinde eller spørger.

Og så vil jeg som alle andre virkelig opfordre dig til at få to katte… der er bare ting, som du (desværre) ikke kan give en kat uanset, hvor meget du prøver! :slight_smile:
Forhør dig evt hos opdrættere - nogle omplacerer gerne lidt ældre katte, når de ikke længere skal bruges iavl… og de gør det især gerne, hvis deres ældre kat kan følges med en killing ud i sit nye hjem…

NB: Min meget korte beskrivelse af de enkelte racer, skal ses som en grov generalisering!!! Jeg har selv en aby, der tror hun er skovkat… og en skovkat, der tror hun er aby :smiley:

Mine Norske lever kun som indekatte og har solgt flere til et liv i en lejlighed. Det har altid fungeret fint.

Tag på besøg hos forskellige opdrættere og mød forskellige racer og pludselig er jeg sikker på at du møder katten som bare må flytte ind.

Du er altid velkommen hos mig til at se katte og killinger og en god kattesnak.

du skal også tage med i dine overvejelser om du gerne vil have en kat der “har noget mellem ørerne” du kan kan også kalde det en ligestillet i din hverdag - selvfølgelig er katten dig overlegen:-)

Jeg vi klart anbefale dig at besøge opdrættere af forskellige racer. Oplev dem i deres naturlige omgivelser i hjemmet.

Jeg er helt klart til korthår og masser af intelligens - så det vil jeg ikke prædike for dig -men som sagt, besøg …

Som ejer af både perser og exotic vil jeg gerne indsparke et par ord.
Til sammenligning: Min perser Gia har ingen problemer med pelsknuder og max 1 hårbolle hver 3. måned, og jeg reder hende måske 5-10 minutter hveranden dag.
Til nød hver 3. dag, men hun trives bedst med at blive redt igennem med
en rullekam hver eller hver 2. dag.

Hvert forår får jeg hende barberet ned på hele undersiden, så hun har det dejlig køligt, og det er tydeligt, at hun trives bedre, er gladere og mere kælen og aktiv, når hun er sluppet af med den tykke pels på mave og hofter.

Mht pelspleje handler det meget om den enkelte kats pelskvalitet. :slight_smile: Jeg kender til flere Norske Skovkatte og ihvertfald 1 MCO, der bliver klippet ned hvert ½ år, fordi deres pels er umulig at holde :slight_smile:

Så det er ikke noget perser-specifikt, men noget, der kan være et problem for alle langhårs- og semi-langhårsracer. Jeg fik for et par år siden en Ragdoll ind, som var fuld af pelsknuder (ganske som perser Gia, da hun flyttede ind: På mave, hofter og inderlår), og som kræver daglig børstning for at holde den fyldige pels i ave.
Men katten elsker at blive redt! Hun hopper op i sofaen og smider sig kaldende ned: Børst mig, børst mig!
Og det gælder for både Gia og den nu store, flotte Ragdoll: Det er en hyggestund for både kat og ejer, og hellere lidt og tit, end længe og grundigt.

Hvis du får en perser fra et godt opdræt, så er ½ time dagligt skudt højt over målet. Og vælger du exotic (Garfield var en rød exotic), så er det også nemt: Man køber en rullekam, bruger den 5 min. et par gange om ugen, og det er stort set det.

Og det er, fordi katten kommer fra en opdrætter, der har været sig sin opgave bevidst, og vænnet killingerne til, at bad og pelspleje er noget ufarligt og naturligt, som de kan tage helt roligt.

Men mit bedste råd er at kontakte nogle opdrættere og tage på besøg, se kattene, oplev deres adfærd, og hav de kritiske briller med. Alle killinger er kære, men seriøse opdrættere er rimeligt forsigtige med, hvem de sælger til. Det er jo børn af deres hjertebørn.

Jeg har haft mine birmaer i lejlighed indtil maj mdr og det gik helt fint de er ikke så aktive og deres pelspleje er faktisk overkommelig for de har ikke underuld kom ofte filtre sammen.

Men jeg tror ikke du finder mange opdrættere uanset racer som vil sælge ud til fritløbende Så jeg vil råde dig til at holde dem inde, for selvom de har stamtavle og koster 4000-5000kr så kan de stadigvæk ikke færdselsreglerne.

Altså jeg synes jo helt sikkert du skal vælge en brite!! :høhø: Dem har jeg jo selv! :thumbup:

Jeg mener helt bestemt de er skabt til livet i en lejlighed, de er rolige (med undtagelse af de skønne killinger, der er ligeså legesyge og vilde som andre killinger) de vil elske dig ubetinget (da du jo kommer med maden) og de er bare sådan nogle SMUKKE katte!! Nuser, bløde, vamset osv. i den dur!! :wehuu:

En brite er en forholdsvis stor kat. Hvis du vælger en kastrat han ligger vægten ca på 5 kg (mellem 4½ kg og 8-9 kg, og jo de kan godt blive så store, men det er ikke så tit mere der kommer sådan nogle bamser, men jeg har set én (spørg Celina her inde fra))

Jeg synes også du skal læse godt om racerne rundt omkring inden du tager den enelige beslutning.
Der er virkelig også mange her inde der gerne vil åbne deres døre for en god omgang kattenus så du rigtig kan opleve kattene i deres egne hjem!

Jeg vedhæfter lige et billede af de to hyggekatte!

Laina - Ikke for at skuffe dig - men jeg tror ikke en brite killing kan hamle op med f.eks. en aby-killing -tihi

skogemann - Ja, jeg vil sige: vælg race efter hvad der tiltaler DIG og så få to af dem.
som indekat vil jeg igen og igen anbefale at få to katte samtidig! :slight_smile:
Jeg tror næsten alle racekatte kan som indekatte så længe de har selskab af en artsfælle.
En race der ikke er blevet nævnt er europé. Det er europæisk korthår. En utroligt lækker race (det er huskatten der blev stamborgsført for mange år siden inden der blev blandet alle mulige racer ind).

Der er andre der har nævnt det, men mange opdrættere ser det ikke som noget positivt at lukke katten ud og jeg vil tilføje at medmindre du kan lukke den ud dagligt vil jeg slet ikke begynde på det. Hvad man ikke ved har man ikke ondt af - altså langt de fleste katte vil aldrig savne at komme ud hvis de ikke har prøvet det :slight_smile:

[quote=MiSi;238785]Som ejer af både perser og exotic vil jeg gerne indsparke et par ord.
Til sammenligning: Min perser Gia har ingen problemer med pelsknuder og max 1 hårbolle hver 3. måned, og jeg reder hende måske 5-10 minutter hveranden dag.

Mht pelspleje handler det meget om den enkelte kats pelskvalitet. :slight_smile: Jeg kender til flere Norske Skovkatte og ihvertfald 1 MCO, der bliver klippet ned hvert ½ år, fordi deres pels er umulig at holde :slight_smile:
.[/quote]

Og som ejer af en mco med meget underpels og lange hår vil jeg sige at jeg reder ham ca. det du nævner der og betragter det som meget for en mco. Min anden coon og min semilanghårblanding skal måske redes en gang hver månede til hver anden - og det for at fjerne døde hår, ikke fordi de filtre (Dog meget mere i fældningsperioden, der er det dagligt til ugentligt). Jeg reder faktisk min huskat mere pt da hun fælder mere

[quote=skogemann;238601]
Jeg søger derfor hjælp til at finde en katte race, som ikke er særlig aktiv. Jeg bor som sagt i en lille lejlighed, der er dog mulighed for at katten kan komme ud, men den kommer til at blive mest inde kat.

Er der nogle der kender en god race?? :bebe:

mvh Julie[/quote]

Du skal få den race du har lyst til :ok:
Det er nemlig ikke kun de rolige racer, der trives i lejlighed - de aktive gør absolut også :slight_smile:
Jeg har selv haft abyssinier i lejlighed i flere år og sælger ofte til folk, der bor i lejlighed - det er der ingen problemer i.

Briten er nævnt flere gange som ideel lejlighedskat, og jeg er ganske enig.

Hvem kan iøvrigt stå for sådan en lille charmerende britedreng.

Eneste killing jeg har tilbage i mit kuld, men der har godt nok været mange henvendelser på ham - Men jeg sælger IKKE killinger som frie udekatte, og jeg sælger ikke killinger som alenekat.

Alice - Lige off-topic: NØJ han er lækker! Hvornår må jeg kommer over og se ham og de andre live :savle:

Åhh, Alice… fra nu af kigger jeg ikke dine billeder når du skal sige sådan nogle grimme ting med at du har fået afsat alle killingerne… Du lader mig jo på ingen måde forblive i drømmen!! :frowning: