Er det den rette beslutning?! :(

Jeg har jo modtaget Misty og hendes 8 killinger fra min mor, da hun måtte gå fra sin kæreste, og han havde ikke overskuddet til at passe alle de katte.
Min mor stod i en måned uden lejlighed (ca.) og boede hos min bror, men har fået en ny, hvor man IKKE må have dyr :(Den var hun altså nødt til at sige ja til.
Senere hen vil hun søge en ny (tror jeg)
Men men men… Nu kommer den triste del:
Vi har snakket med omkring Misty. Hvad vi skal gøre ved hende, om vi skulle beholde hende, eller hvad.
Jeg tror, vi har kommet frem til, at hun skal aflives, da hun er begyndt at mistrives her. Hun mjiaver hele tiden, efter hun stak af fra os. Hun savner livet som fritgående kat.
Jeg kan ikke få mig selv til at omplacere hende, da det vil gøre hende mere kuldret i hovedet. Hun er en meget speciel kat. Hun har kun knyttet sig til mig og min mor, så hvordan skulle det gå hos en ny familie!?
Jeg føler ikke, jeg har givet hende det lange liv, som hun fortjener…
Og det gør bare så ondt at vide, at hun snart skal aflives…
Er det den rette beslutning?

Først og fremmest så tænker jeg at den adfærd kan ændres med en neutralisering af Misty samt det at hun er flyttet ud til dig at det tager tid at vænne sig til nye omgivelser. Hvor længe har du haft hende hos dig ?

Jeg kan godt huske at der var nogen problemer med misty og alle killingerne der pludselig måtte flytte ind hos dig.

m.h.t. Misty, så skal du kun tænke på hvad du kan forestille dig vil være det bedste for katten og så handle ud fra det…og huske på, at i nogen tilfælde kan en aflivning være det bedste man kan gøre for en kat hvis man ikke kan opfylde dens behov og heller ikke mener det vil fungere for den at flytte.

har i forsøgt en neutralisering ?

for jeg tænker på: kan hun være gået i løb igen og derfor reagerer på det?

Jeg er ret sikker på en neutralisering ikke vil hjælpe. Især pga. de “adfærdsproblemer” hun har. Hun er en kat med ekstrem meget behov for at være ude. Hun lavede ikke andet, da hun boede hos mor. Hun var faktisk kun inde og få mad. Kan en neutralisering ændre det? :-/ (jeg ved det faktisk ikke)

[quote=Felis;443246]Jeg kan godt huske at der var nogen problemer med misty og alle killingerne der pludselig måtte flytte ind hos dig.

m.h.t. Misty, så skal du kun tænke på hvad du kan forestille dig vil være det bedste for katten og så handle ud fra det…og huske på, at i nogen tilfælde kan en aflivning være det bedste man kan gøre for en kat hvis man ikke kan opfylde dens behov og heller ikke mener det vil fungere for den at flytte.[/quote]

Det var også det vi har tænkt på. Jeg tror heller ikke nogen, ville tage sådan en kat til sig :(???

[quote=Battlestar;443247]har i forsøgt en neutralisering ?

for jeg tænker på: kan hun være gået i løb igen og derfor reagerer på det?[/quote]

Hun har været i løb, og det er gået over. Men det er ligesom, at da hun stak af, så har hun måske fået øjnene for, at altanen ikke er nok? :confused:

[quote=Saphiira;443255]Jeg er ret sikker på en neutralisering ikke vil hjælpe. Især pga. de “adfærdsproblemer” hun har. Hun er en kat med ekstrem meget behov for at være ude. Hun lavede ikke andet, da hun boede hos mor. Hun var faktisk kun inde og få mad. Kan en neutralisering ændre det? :-/ (jeg ved det faktisk ikke)

Tidligere staldkat uden så meget menneskekontakt, men som så knytter sig til en person, (oprindeligt din mor)…og som har et ekstremt udebehov… den adfærd ændrer sig ikke ved neutralisering, det er jeg helt enig med dig i.

Og jeg er også klar over, som du selv er ret obs på, at katten sikkert ikke trives særlig godt under de nuværende forhold ved at blive flyttet med en kæmpe killingeflok i en lejlighed og til fremmede katte.

Det var også det vi har tænkt på. Jeg tror heller ikke nogen, ville tage sådan en kat til sig :(???

Mit gæt er også, at det vil blive overordentligt svært at finde et hjem til sådan en kat.
Der vil være udgifter til neutralisering hvis man ikke bare vil sende katten videre som fødedygtig.

Hjem til katte hænger i forvejen ikke på træerne, så en voksen, ikke så tillidsfuld over forfremmede kat, med et ekstremt udebehov vil ikke være den nemmeste at afsætte…medmindre man vil forsvare at sætte katten ud som staldkat et eller andet sted

Hun har været i løb, og det er gået over. Men det er ligesom, at da hun stak af, så har hun måske fået øjnene for, at altanen ikke er nok? :/[/quote]

Nej, det er ikke de bedste odds for Misty…

En fertil kat har mange hormoner i kroppen i forhold til en ikke fertil kat, blandt andet er det oftest set at en neutralisering dæmper i høj grad lysten til at strejfe(være ude).

Jeg er helt enig med Battlestar i at det lyder altså som en god gang løbetid der blandt andet er årsag til Mistys adfærd.

Jeg havde en fertil hunkat der fik en meget uønsket adfærd, den gik så vidt som at bruge min gamle sofa som kattebakke(ja sofaen er smidt ud) og den vane blev brudt med en neutralisering og så en rum tid efter blev hun omplaceret hos en god ven. I dag er hun en lykkelig kastrat der trives så en neutralisering (også i forbindelse med en omplacering) er en god løsning for kat som ikke skal bruges som avlskat. :slight_smile:

Jeg er virkelig frustreret over det her…:(En kat burde jo have et længere liv…
Men tror, jeg vil gøre en indsats for evt. at finde en med en gård, der kan have hende. (ved godt hjem ikke hænger på træerne!).
Jeg ligger søvnløs om natten, for hun er jo sund og rask!
Jeg tænker evt., når vi får en kattevolier om det ville hjælpe…

Hvad hvis vi får hende naturaliseret, og dette så ikke hjælper?..

Så tag den derfra :slight_smile:

Vi havde en fertil hunkat herhjemme, som var så frustreret, at vi til sidst ikke engang kunne tage hende op uden, at hun blev så sur, at hun både hvæste, bed ud efter os og brummede. Hun blev neutraliseret og er blevet den mest tillidsfulde og kærlige kat :wehuu:

For os var det den rigtige beslutning. Hvad der er den rigtige beslutning for dig, kan jeg ikke bestemme, men jeg vil bare gerne fortælle, at der faktisk er håb for selv et tilsyneladende håbløst tilfælde :ok:

Problemet er bare penge, som sædvanlig. Lige pt. har vi ingen… Kan hun vente så længe?

[quote=MoMo;443269] blandt andet er det oftest set at en neutralisering dæmper i høj grad lysten til at strejfe(være ude).

. :)[/quote]

Den påstand køber jeg så under ingen omstændigheder.

Jeg har haft katte i mange, mange år og den eneste forskel jeg umiddelbart ser på mine katte (fritgående) når de er blevet neutraliseret…og altid tidligst i 10 måneders alderen, er at de ikke formerer sig.

Deres temperament og livsstil ændrer sig ikke en disse…så en kat der har været vant til det frie liv og mest opholde sig ude…det stopper den ikke med blot fordi den i voksen alder steriliseres

Felis - Sjovt, det har jeg ellers oplevet med flere katte… Så jeg er enig med MoMo

Nå, er der nu en mere der har skiftet navn herinde (Mega- MoMo)

Nå, men jeg tror nu ikke på, at mine katte skulle være så anderledes end andre fritløbende huskatte på det område.

Og jeg kan også betro dig, at såfremt en af mine pludselig blev spærret inde i en lejlighed når de i flere år har været udekatte…så nøjedes den ikke med at mjave hele tiden og virke lettere adfærdsforstyrret. Den ville gå totalt amok…OGSÅ selv om de samtlige er kastrater

[quote=Felis;443310]Nå, er der nu en mere der har skiftet navn herinde (Mega- MoMo)

Nå, men jeg tror nu ikke på, at mine katte skulle være så anderledes end andre fritløbende huskatte på det område.

Og jeg kan også betro dig, at såfremt en af mine pludselig blev spærret inde i en lejlighed når de i flere år har været udekatte…så nøjedes den ikke med at mjave hele tiden og virke lettere adfærdsforstyrret. Den ville gå totalt amok…OGSÅ selv om de samtlige er kastrater[/quote]

Nej, jeg læste bare forkert :ups: Har lige rettet det.

Jeg kender ikke dine katte, så skal ikke udtale mig om hvordan de er. Jeg har bare oplevet det anderledes, det har så primært været katte der er blevet kastrerede forholdsvis sent, så de har nået at få deres kønsdrift, det ved jeg ikke om dine har? (For ellers er det jo klart).

Mht reaktionen på at blive ren indekat fra inde/udekat, så er det vist de færreste katte der kan det. Det var ikke det jeg her tænkte på eller udtalte mig om.

Min mavefornemmelse siger, at en neutralisering ikke vil virke. Især fordi hun hele sit liv, har været vant til at kunne komme ud…

få hende stilreliseret og find en gård hvor hun kan leve sit liv :slight_smile:

Det er os det jeg tænker… :slight_smile:
Men nye hjem hænger jo ikke på træerne…

Går udfra herning er i jylland. Men kender en gård her i tølløse området hvor han glædeligt tager katte ind. Han fodre dem, og sørger for de er orme/loppe behandlet mindst 2 gange om året. Eneste krav er at de er neutraliseret. Han gider ikke killinger i stribevis, og han får aflivet alle de hunkatte der kommer med killinger. + killingerne. Da han ikke syntes at han kan være det bekendt , og heller ikke vil stå til ansvar overfor vildekillinger.

jeg kan prøve at få kontakt til ham hvis du vil?:slight_smile:

[quote=Eife;443315], det har så primært været katte der er blevet kastrerede forholdsvis sent, så de har nået at få deres kønsdrift, det ved jeg ikke om dine har? (For ellers er det jo klart).

Mht reaktionen på at blive ren indekat fra inde/udekat, så er det vist de færreste katte der kan det. Det var ikke det jeg her tænkte på eller udtalte mig om.[/quote]

Jeg har aldrig fået neutraliseret katte der er yngre end 10-11 måneder.

Jeg har fået neutraliseret hunkatte der både har fået killinger først og dem der ingen har fået…og der er virkelig ingen forskel at mærke på dem efterfølgende, og er det i øvrigt heller ikke på hankattene.
Udover, at hunnerne ikke kommer i løbetid/får killinger og hannerne ikke reagerer på hunkatte i løbetid…

M.h.t. katten der omtales i tråden her, mener jeg det er oplagt, at det er omvæltningen til lejlighedskat den ikke kan klare…

Og som blunky og jeg selv har skrevet, så et liv som staldkat kunne måske være en løsning og det eneste hjem der vil være let at finde.

[quote=Blunky;443351]Går udfra herning er i jylland. Men kender en gård her i tølløse området hvor han glædeligt tager katte ind. Han fodre dem, og sørger for de er orme/loppe behandlet mindst 2 gange om året. Eneste krav er at de er neutraliseret. Han gider ikke killinger i stribevis, og han får aflivet alle de hunkatte der kommer med killinger. + killingerne. Da han ikke syntes at han kan være det bekendt , og heller ikke vil stå til ansvar overfor vildekillinger.

jeg kan prøve at få kontakt til ham hvis du vil?:)[/quote]

Du kunne prøve, men transporten… Min kæreste sidder lige og siger til mig, om vi har råd til neutralisering for at give en kat væk. Så den ide er han ikke hel vild med… Tror lige, jeg skal snakke lidt mere med ham.