Er dette ikke unormalt ved salg af racekat

faldt lige over den her annonce på dba og jeg er noget rystet må jeg sige, ikke så meget over at man vil sælge fertile racekatte, men mere fordi jeg troede at når man solgte en fertil racekat med stamtavle, så var man meget forsigtig med hvem man solgte til.

og kig så lige de øvrige annoncer, de sælger osse en fertil hun

Der vil ALTID findes brodne kar - i en ellers velsmurt organisation… :frowning:

Opdrættere/katteejere er forskellige - og nogle racer kan man jo få i hobetal, bl.a. Maine Coons, så der er masser af fertile til salg, som folk kan bruge som de har lyst til …

ok, så det er slet ikke så unormalt alligevel.:?:?

Hvorfor er en opdrætter, som sælger fertile katte/killinger med åben stamtavle ‘et bråddent kar’?

Jeg kan som sådan ikke se noget som helst galt i at gøre det - jeg har bare valgt en anden løsning, da jeg gerne vil have styr på hvor mine killinger/katte ender - men hvad andre gør, er jeg personligt fløjtende ligeglad med.

Næh, jeg vil tro du på ganske kort tid kan finde masser af opdrættere, som gerne vil sælge en killing/kat til avl … jeg har hørt mange ‘sjove’ historier om hvor og hvordan en sådan aftale er kommet i stand, primært når folk efterfølgende har klaget over at katten ikke var som de forventede …

[quote=Camischa;448485]Hvorfor er en opdrætter, som sælger fertile katte/killinger med åben stamtavle ‘et bråddent kar’?

Jeg kan som sådan ikke se noget som helst galt i at gøre det - jeg har bare valgt en anden løsning, da jeg gerne vil have styr på hvor mine killinger/katte ender - men hvad andre gør, er jeg personligt fløjtende ligeglad med.[/quote]

IMHO er vedkommende brådden fordi:

1 når man sælger fertile dyr til avl - så har man for det første en forpligtelse som “mentor” overfor dem man sælger til…

2 man udvælger dem der har lyst til at gøre et arbejde for racen og som forstår det vigtige i at opelske gode kvaliteter hos racen

3 man gør hvad man kan for at sikre at BYBerne ikke bare frit kan få fat i dyr der beviseligt er rene hvorved de - til intet anende stakler - kan sige at “jamen den er skam raceren - den har bare ikke stamtavle”

Det er ikke opdræt… det er produktion… og når man ikke er selektiv i sine mål for sit opdræt - så har man totalt skudt forbi målet og så bør man i mine øjne ikke have lov at være opdrætter, for man underminerer det kæmpe arbejde der gøres af andre

[quote=Camischa;448485]Hvorfor er en opdrætter, som sælger fertile katte/killinger med åben stamtavle ‘et bråddent kar’?

Jeg kan som sådan ikke se noget som helst galt i at gøre det - jeg har bare valgt en anden løsning, da jeg gerne vil have styr på hvor mine killinger/katte ender - men hvad andre gør, er jeg personligt fløjtende ligeglad med.[/quote]

Jeg mener at det er “et broddent kar” når jeg ser sådan en annonce. Der står intet om kontrakt i annoncen. Hvilket for mig er noget af det vigtigste når man sælger dyr, og isærdeleshed dyr til avl. Enten om det er voksne man omplacerer eller killinger/hvalpe.
Det kan godt være at jeg tager fejl. Og måske er det fordi at jeg selv ville udforme en annonce anderledes. :?

Men fordi en kat er solgt som avlsdyr til een person - er det så ensbetydende med at den kan vidresælges til avl til alle mulige andre? :?

Det er da netop derfor at der kommer så mange blandingskillinger rundt omkring. Og fred være med det, men da jeg solgte mine hvalpe sidste år, var der kontrakt på, at den ene var solgt til avl til denne person, samt i tilfælde at den skulle omplaceres skulle jeg kontaktes ang. førstekøbs ret.

Nu er jeg ikke katteopdrætter - og bliver det næppe. Men jeg troede faktisk at det var ganske normalt at man forsøgte at gøre noget for at disse racekatte man har arbejdet med i rigtig mange år, ikke blev brugt til at gøre huskattene pænere?

Er det mig? For det kan godt være at jeg bare har et forkvaklet billede. :ups: Min erfaring i ilderopdræt - betyder jo ikke at jeg ved noget om katteopdræt. Dét skal jeg gerne indrømme! :tihi:

[quote=Johnny;448472]faldt lige over den her annonce på dba og jeg er noget rystet må jeg sige, ikke så meget over at man vil sælge fertile racekatte, men mere fordi jeg troede at når man solgte en fertil racekat med stamtavle, så var man meget forsigtig med hvem man solgte til.

og kig så lige de øvrige annoncer, de sælger osse en fertil hun[/quote]

Jow det er unormalt, jeg kender i hvert fald ikke nogen som gør sådan. :slight_smile:

[quote=Battlestar;448487]IMHO er vedkommende brådden fordi:

1 når man sælger fertile dyr til avl - så har man for det første en forpligtelse som “mentor” overfor dem man sælger til…

2 man udvælger dem der har lyst til at gøre et arbejde for racen og som forstår det vigtige i at opelske gode kvaliteter hos racen

3 man gør hvad man kan for at sikre at BYBerne ikke bare frit kan få fat i dyr der beviseligt er rene hvorved de - til intet anende stakler - kan sige at “jamen den er skam raceren - den har bare ikke stamtavle”

Det er ikke opdræt… det er produktion… og når man ikke er selektiv i sine mål for sit opdræt - så har man totalt skudt forbi målet og så bør man i mine øjne ikke have lov at være opdrætter, for man underminerer det kæmpe arbejde der gøres af andre[/quote]

Jeg er sådan set ikke uenig med dig - min personlige holdning er også, at man som opdrætter har forpligtelser over for dem, som man sælger avlskatte til. Og jeg ønsker heller ikke at mine katte bruges til avl hos BYB’er …

Men når det så er sagt, så har vi jo ingen regler for, hvem der må blive/kalde sig opdrætter og hvad man skal levere sammen med killingen/katten udover en kontrakt, en stamtavle og bevis på vaccination.

Så en opdrætter, som sælger killinger uden restriktioner gør jo ikke noget forkert - bare anderledes end flere andre. I øvrigt var restriktioner meget ualmindeligt for 10-15 år siden - og opdrættere i visse andre forbund må slet ikke lave restriktioner (Sverak, fx) - så det kan også bare være en opdrætter, som ikke har haft lyst til at følge med tidens trend.

[quote=Barky;448491]Jeg mener at det er “et broddent kar” når jeg ser sådan en annonce. Der står intet om kontrakt i annoncen. Hvilket for mig er noget af det vigtigste når man sælger dyr, og isærdeleshed dyr til avl. Enten om det er voksne man omplacerer eller killinger/hvalpe.
Det kan godt være at jeg tager fejl. Og måske er det fordi at jeg selv ville udforme en annonce anderledes. :?

Men fordi en kat er solgt som avlsdyr til een person - er det så ensbetydende med at den kan vidresælges til avl til alle mulige andre? :?

Det er da netop derfor at der kommer så mange blandingskillinger rundt omkring. Og fred være med det, men da jeg solgte mine hvalpe sidste år, var der kontrakt på, at den ene var solgt til avl til denne person, samt i tilfælde at den skulle omplaceres skulle jeg kontaktes ang. førstekøbs ret.

Nu er jeg ikke katteopdrætter - og bliver det næppe. Men jeg troede faktisk at det var ganske normalt at man forsøgte at gøre noget for at disse racekatte man har arbejdet med i rigtig mange år, ikke blev brugt til at gøre huskattene pænere?

Er det mig? For det kan godt være at jeg bare har et forkvaklet billede. :ups: Min erfaring i ilderopdræt - betyder jo ikke at jeg ved noget om katteopdræt. Dét skal jeg gerne indrømme! :tihi:[/quote]

Jeg opfatter nu egentlig ikke annoncen som værende fra en registreret opdrætter - men det kan da godt være, at det er det … Jeg skriver heller ikke i mine annoncer at der medfølger kontrakt, men på den anden side er killingerne jo også neutraliserede inden de flytter hjemmefra :slight_smile:

Som du kan se af mit svar til Battlestar, så er jeg helt enig i, at man ikke bør sælge avlskatte ukritisk - men vedkommende opdrætter har jo ikke gjort noget galt, og det var derfor jeg spurgte hvorfor du mente, at vedkommende var et bråddent kar :slight_smile:

[quote=Johnny;448472]faldt lige over den her annonce på dba og jeg er noget rystet må jeg sige, ikke så meget over at man vil sælge fertile racekatte, men mere fordi jeg troede at når man solgte en fertil racekat med stamtavle, så var man meget forsigtig med hvem man solgte til.

[/quote]

Er det sælger eller den/de der har solgt til sælger du mener her?

Hvad er det for en organisation du mener? Jeg kan nemlig ikke se at der noget sted står at sælger er registreret opdrætter. Så hvad er det for en velsmurt organisation som har brodne kar?

[quote=Camischa;448485]Hvorfor er en opdrætter, som sælger fertile katte/killinger med åben stamtavle ‘et bråddent kar’?

Jeg kan som sådan ikke se noget som helst galt i at gøre det - jeg har bare valgt en anden løsning, da jeg gerne vil have styr på hvor mine killinger/katte ender - men hvad andre gør, er jeg personligt fløjtende ligeglad med.[/quote]

Helt enig!

Tænk, jeg synes faktisk huskattene er pænest når de får lov at være huskatte og ikke bliver gjort til blandingskatte med de skavanker og pelsproblemer det ofte medfører. Men når jeg neutraliserer mine killinger inden salg, så er det ikke for at de ikke skal bruges til den slags. Jeg gør det fordi jeg har taget det ud af den kombination de er fra, som jeg mener der skal, og at de ikke behøver døje med hormoner, men kan leve et lykkeligt kastratliv. At de skulle ende hos “misbrugere” af min race, det er bestemt ikke det jeg gør det for, det er som kun en bonus i den sammenhæng.

Jeg troede faktisk kun at man kunne sælge avlskatte til personer med et registeret opdræt?

Det kan man nok godt rent teknisk, men troede faktisk at ens klub forbød det? Eller noget i den stil, jeg er slet ikke inde i det. Det var bare en formodning.

Er der slet ingen regler i den forbindelse? Kan man som opdrætter sælge en kat med åben tavle, til hvemsomhelst som vil betale prisen og “lever op” til sælgers krav?

IMØ har katteverdenen altid meget travlt med hvad “naboen” gør.
Hvis man driver sit opdræt, som man selv synes er rigtigt og fornuftigt og etisk rigtigt for ens katte, så er det vel ligemeget hvad andre gør? - For der vil altid være andre, der gør det på en anderledes måde.

[quote=Barky;448563]Jeg troede faktisk kun at man kunne sælge avlskatte til personer med et registeret opdræt?

Det kan man nok godt rent teknisk, men troede faktisk at ens klub forbød det? Eller noget i den stil, jeg er slet ikke inde i det. Det var bare en formodning.

Er der slet ingen regler i den forbindelse? Kan man som opdrætter sælge en kat med åben tavle, til hvemsomhelst som vil betale prisen og “lever op” til sælgers krav?[/quote]

Nemlig! Faktisk er Felis Danica helt særlige, fordi vi netop giver mulighed for at lukke stamtavlerne efter opdrætternes ønske - jeg ved faktisk ikke, om den mulighed findes i nogle som helst andre af FIFe’s klubber! I andre klubber er der kun mulighed for at lukke stamtavler, hvis katten/killingen har en defekt, der gør den uegnet til avl - vi kan lukke bare fordi vi synes det … og i nogle klubber tror jeg slet ikke muligheden for lukning eksisterer.

En forhenværende bruger - Jeg skriver kun som jeg gør fordi at jeg rent faktisk troede at det kun var registrede opdrætter som fik lov at købe avlsdyr. Og derfor automatisk trode at vedkommende var en del af en “organisation”. Og det blik jeg har på racekatte-verdenen, her udefra sidelinjen. Så ser den langt mere velsmurt ud end det andet miljø jeg ellers kommer i… :wink:

Og “dum og naiv” som jeg er gik jeg udfra at en avlskat er solgt på en kontrakt, endda strengere kontrakt end kælekat. (For sådan er det hvor jeg kommer fra. :tihi: )
Som “hvor-jeg-kommer-fra” ville være en kontrakt som ikke indbød alle til fri avl på dyret, men som en kontrakt mellem 2 mennesker om godkendt til avl på dette dyr - hos denne person.

Jeg har intet imod huskattes udseende… Jeg har selv 2 sindsygt smukke eksemplarer! :smiley:
Det var skrevet i en… “her-blander-vi-noget-langhår-og-størrelse-i-så-folk-som ikke-vil-betale-hvad-en-racekat-koster-kan-få-en-billigere-kopi” aka. BYB-teori…

Jeg er ganske enkelt helt uforstående, fordi at jeg er vant til nogen langt strengere krav. Så min undren skyldes udelukkede at jeg i de sidste 6 år har fået “banket” anden viden ind i kraniet… :høhø:

Så det er rent internationalt? At Danmark “skiller sig ud”? :?

Men det er ikke et krav? Og en avlskat kan sælges til hvem-som-helst?

[quote=Barky;448571]

Jeg er ganske enkelt helt uforstående, fordi at jeg er vant til nogen langt strengere krav. Så min undren skyldes udelukkede at jeg i de sidste 6 år har fået “banket” anden viden ind i kraniet… :høhø:[/quote]

:slight_smile: Thats my girl. -kramer

Det kan man også andre steder, NRR - Norge, giver mulighed for at sætte sine killinger på forskellige klasser- Klasse tre er helt uden mulighed for at bruge katten i avl, klasse to - som svarer til FD´s avlsforbud - hvor kun opdrætter kan åbne stamtavlen igen, og klasse 1 hvor stamtavlen er åben.

Jeg har nu aldrig helt fattet, at det hvad et avlsforbud skulle betyde, udover at man som opdrætter i al fald ikke ser sine afkom blive brugt i avl i FD regi. Så snart katten er flyttet over i et af de andre forbund i FIFe, så er det forbud væk. Helt som det også er hvis man registrerer den i TICA eller CFA.

det handler vel om penge ?

…voksen kat 2-3 år neutraliseret = 1000 kr. hvis man er heldig ?

…fertil kat så kan ‘man’ bede om højere pris…