Er du medlem af "Danmark"?

ja - det havde det… sorry…

[quote=Mona Jensen;449008]Nu går du da vist i selvsving…
Din stakkel…:høhø:[/quote]
:tihi: Nej, Mona, jeg leger bare med sproget og ordsprogene. Debatten her handler om sproglig konsekvens, derfor kom den spøg lige med :wink:

[quote=birtheras;449331]Faktisk syntes jeg at du er uartig. Blot fordi at jeg lever i udlandet betyder det altså ikke at jeg er mindre dansk eller har mindre national følelse end du har.

Det kan godt være at jeg er mindre nærtagen, men det ville jeg sikkert også være hvis jeg boede i landet.[/quote]

Undskyld mig, men uartig, det er et ord, man bruger om børn, så vi står vist lige!
Hvis jeg ville være grov, så havde jeg skrevet noget a la “Hvad er vigtigst, penge eller identitet”.

[quote=Mai;449335]Det er det jo netop heller ikke!

Tjek lige deres måde at skrive danmark på. Landet Danmark er et egenavn og staves med stort D. Sygeforsikringen hedder nu engang ikke “Sygeforsikringen Danmark” men derimod “Sygeforsikringen danmark” og kan derfor ikke stå for staten Danmark.[/quote]

Når så mange mennesker i dag ikke kan kende forskel på præpositionen i, og tiltaleformen I (2. person flertal), så mener jeg, at det er uheldigt, at et firma kalder sig danmark, uanset, om det er med stort eller småt.
Det er nok også en af de sidste ting, man lærer i et sprog: Om et ord skal skrives med stort eller småt (tænk bare på ugedagene på engelsk).
Det er kun få apoteker, der spørger “Er du medlem af sygeforsikringen danmark”. Det sker, men oftest hører jeg “Er du medlem af Danmark”, og så får de svaret, at jeg er dansker/dansk statsborger. Det er konsekvens, og ikke andet.

[quote=Battlestar;449357]jeg er dansk… jeg er dansk 11 generationer tilbage på mors side og 18 på min fars side (hurra for de slægtsforskningsinteresserede fætre jeg har)

så hvis nogen skulle være national :? :?.. men skal national nu til at være det samme som at vi nærmest varemærke-registrerer landets navn? - det er noget pjat…

Selvfølgelig kan en virksomhed hedde noget med danmark - hvorved man både kan være medlem/købe produkter og service (som jeg) eller arbejde hos dem… at begynde at tage det op på et så abstrakt plan at man begynder at teoretisere om medlemsskab af “danskhed/landet som nation” og filosofere over betydningen af det at være dansk…

så har man taget det akademiske aspekt en tand for vidt… principielt kan man man da godt argumentere for korrektheden i at det er “forkert” at navngive med danmark - men aktualiteten i argumentet er jo gået fløjten forlængst når man ser på hhv sprogets udvikling og den almindelige danskers tilknytning til Dnamark som Egenavn…

Hvis argumentet havde været fremsat som en sjov detalje - så fair nok… men ligefrem at tage det seriøst at de ikke bør hedde “danmark” - så vil jeg mene at det holder det op med at have nutidig relevans for de fleste…[/quote]

Jaja, det er ikke første gang, at jeg er blevet kaldt gammeldags, støvet, og akademisk. Ikke desto mindre går debatten jo netop på, at nogle firmaer tager landets navn som varemærke, og dermed nærmest tager patent på landets navn - og det er altså noget rod!

I mit seneste job mødte jeg mange, der troede, at de henvendte sig til en offentlig klinik, når de gik til Dansk Hørecenter - som er et privat firma såvel som Auri og andre høreapparatssælgere.

I en tid, hvor det at være dansk, og hvordan man er dansk, er konstant oppe i debatten, så finder jeg det både aktuelt og væsentligt, om et firma kan sætte sig på et lands navn, og dermed mudre identitetsproblemerne endnu mere til.

[quote=Mona Jensen;449516]MiSi…:S

Sikke noget kværulanteri.

Når jeg tænker på alle de stavefejl, der forekommer dagligt på Kattegale; så kunne vi jo ikke bestille andet end at skrive “det er forkert stavet”

“det skal være med stort bogstav”
“det skal være med lille bogstav”
“hvorfor skriver I egenavne med småt”
“hvorfor skiller I sammensatte ord”
“det hedder ikke ligger - det hedder lægger” o.s.v.

Normalt ved vi jo godt, hvad brevskriveren mener.
Hvorfor så ikke lige med “Danmark”.

:muhaha: :muhaha: :muhaha:[/quote]

Mona, pointen er netop, at det ikke handler om stavning. Om de kaldte sig Danmark eller danmark er ligegyldigt.
Det handler om identitet og nationalt tilhørsforhold i en tid, hvor der er bølgegang i begge dele.
Og om konsekvens.

Forresten mener jeg da, at vi har en regel om ikke at “lege Mod” overfor andre medlemmer :øhmm: Jeg kvier mig ved at bruge rapporteringsknappen.

Jeg lærer aldrig at fatte hvorfor det land man bor i har nogen som helst betydning.

For mig er det en skændsel at der findes grænser, der kan holde nogle ude eller inde.

Fatter langt mindre at der findes mennesker der slås om et stykke jord der ligger på en bestemt side af en linie der ikke findes andet end på et landkort!

Det her siger det meget bedre end jeg kan:

No man, no madness
Though their sad power may prevail
Can possess, conquer, my country’s heart
They rise to fail
She is eternal
Long before nations’ lines were drawn
When no flags flew, when no armies stood
My land was born

Fik vi ikke jorden foræret uden der eksisterede landegrænser?

She is the constant
We who don’t care
And you wonder will I leave her
But how?
I cross over borders but I’m still there now
How can I leave her?
Where would I start?
Let man’s petty nations tear themselves apart

Jeg er dansker på papir, men i mit hjerte er jeg verdensborger!

My land’s only borders lie around my heart

Mit tilhørssted afhænger af hvor min familie er.

Hmm gad vide om det er genetisk bestemt at jeg føler sådan? Mine forfædre er jo Romani og der er godt nok mange forskellige nationaliteter og ingen af de nationaliteter betyder noget, for det de identificerer sig med er Romanifolket og Romanikulturen.

Nationalist bliver jeg nok aldrig.

[quote=Mai;450226]Jeg lærer aldrig at fatte hvorfor det land man bor i har nogen som helst betydning.

For mig er det en skændsel at der findes grænser, der kan holde nogle ude eller inde.

Jeg er dansker på papir, men i mit hjerte er jeg verdensborger!

Mit tilhørssted afhænger af hvor min familie er.
[/quote]

sådan er vi jo så forskellige

Jeg kan godt lide Danmark og det “velfærds samfund” vi har og at vi ikke alle skal leve i et stort samfund under samme regler.
Demokratiet ville jo blive et stort rod hvis vi sku nedlægge alle landegrænser - der ville blive mange som aldrig ville være tilfredse - nu har vi trods alt muligheden for at flytte til steder, hvor vi hellere vil være under de regler og samfundsnormer de nu har…

Jeg vil f.eks. ALDRIG bo et sted som USA - hele strukturen tiltaler mig bare ikke! :frowning:
Og så er det jo godt at jeg kan bo i lille Danmark som det nu fungerer…

men sådan er vi så forskellige…
jeg er MEGET glad for landegrænser og det at være “dansk” - jeg er nok en smule nationalist, og glad for det! :ups: Jeg kan godt lide vores lille land - og “lille” samfund.

Jeg er medlem, og er meget opmærksom på at betale for kontingentet, for jeg har stor gavn af “danmark”.
Jeg er i gruppe 1, så får 100% tilskud til medicin, hvilket er godt når jeg har en egenbetaling til medicin på ca. 3500 om året.
Desuden får jeg til mine kontaktlinser og reservebriller, behandling og stabilitetstræning ved fysioterapeut, tilskud til tandlægebehandling, og til sidst tilskud til fodterapeut.

Jeg er en underskudsforretning, regnede på et tidspunkt ud hvad jeg fik refunderet fra dem om året, mener det var 7-8000, og jeg betaler 2800 i kontingent.

Med al den medicin jeg får - 6 slags piller og to slags insulin + det løse - så er det en stor hjælp at være medlem af “danmark”.
(Jeg har desuden en kronikerbevilling som dækker en del af min egenbetaling på medicinen, ellers var min udgift endnu højere)

Forresten mener jeg da, at vi har en regel om ikke at “lege Mod” overfor andre medlemmer :øhmm: Jeg kvier mig ved at bruge rapporteringsknappen.[/quote]

Jamen…er det mig du sigter til, er du da velkommen til at bruge rapporteringsknappen.
Jeg leger ikke mod - jeg synes, at det du skriver er kværulanteri.

Birthe synes, at du er uartig - sådan er meningerne forskellige.
Ligesom de altid har været på Kattegale. :øhmm:

[quote=Jane K;449510]Da denne behandling jo ikke er med baggrund i sygdom, undlod min mor at anføre den receptpligtige hormonbehandling, som hun også fik på det tidspunkt, og hun blev optaget.
Jeg kender ikke optagelseskriterierne nu om dage eller dengang, Pia B fik afslag med P-piller eksplicit nævnt.[/quote]

Der er efter min mening en markant forskel på hormonbehandling (som de specielle p-piller, jeg selv fik på et tidspunkt går ind under) og almindelige p-piller. Det første er medicin og kan ikke erstattes/undværes - det andet er prævention, der kan erstattes af f.eks. kondomer.

[quote=MiSi;450212]
Undskyld mig, men uartig, det er et ord, man bruger om børn, så vi står vist lige!
Hvis jeg ville være grov, så havde jeg skrevet noget a la "Hvad er vigtigst, penge eller identitet".

Denne er til dato den groveste, jeg har set på Kattegale…:frowning:

Tak for jeres svar alle :tak:

Jeg beklager naturligvis min lille skrivefejl, det er ganske enkelt en vane at skrive Danmark med stort D, det var ikke for at træde nogen over tæerne.

Og kære Quinder… Hvis tråden fortsætter herfra, vil jeg gerne bede jer holde jer til emnet, da det sidespor den er trukket ud på absolut intet har med min oprindelige forespørgsel at gøre. :tak:

(Hvis jeg da må komme med sådan en forespørgsel i henhold til reglerne - ellers så bare se bort fra det :))

Når man laver en afstemning, er tråden jo egentlig slut, før der er kommet nogen kommentarer - for reelt er der jo ikke noget at tilføje udover sin stemme :slight_smile:

Jeg synes personligt ikke, tråden på nogen måde er afsporet ved at man debatterer, hvad der kan/ikke kan/bør give ret til at blive medlem af danmark. Tværtimod kan debatten måske være med til, at en eller flere brugere melder sig ind i tide og dermed sparer en masse penge :thumbup:

[quote=Rimmen;450787]Tak for jeres svar alle :tak:

Jeg beklager naturligvis min lille skrivefejl, det er ganske enkelt en vane at skrive Danmark med stort D, det var ikke for at træde nogen over tæerne.[/quote]

Og den havde jeg såmænd overset :slight_smile:

[quote=Rimmen;450791]Og kære Quinder… Hvis tråden fortsætter herfra, vil jeg gerne bede jer holde jer til emnet, da det sidespor den er trukket ud på absolut intet har med min oprindelige forespørgsel at gøre. :tak:

(Hvis jeg da må komme med sådan en forespørgsel i henhold til reglerne - ellers så bare se bort fra det :))[/quote]

Tja, jeg er selv blevet irettesat for noget lignende :slight_smile: Men gik netop ind i tråden igen for at undskylde overfor dig, at jeg havde indsparket noget, der ikke lige gik på, om man var medlem eller ej :slight_smile:

[quote=Temple Bar;450921]Når man laver en afstemning, er tråden jo egentlig slut, før der er kommet nogen kommentarer - for reelt er der jo ikke noget at tilføje udover sin stemme :slight_smile:

Jeg synes personligt ikke, tråden på nogen måde er afsporet ved at man debatterer, hvad der kan/ikke kan/bør give ret til at blive medlem af danmark. Tværtimod kan debatten måske være med til, at en eller flere brugere melder sig ind i tide og dermed sparer en masse penge :thumbup:[/quote]

Det første er jeg ikke helt enig med dig i, for reelt så spørger jeg jo også om det så kan svare sig for folk, og det giver afstemningen ikke mulighed for at svare på bare ved at afgive sin stemme. :slight_smile:
Det er jo dejligt hvis det kan hjælpe nogen til at få hjælp økonomisk, hvis ikke nu, så måske i fremtiden.
Min personlige overvejelse gik egentlig på om jeg skulle melde mig ind i Basis Gruppen frem for Gruppe 5, da det andet for tiden ikke kan svare sig for mig. :slight_smile:

[quote=MiSi;450927]Og den havde jeg såmænd overset :slight_smile:

Tja, jeg er selv blevet irettesat for noget lignende :slight_smile: Men gik netop ind i tråden igen for at undskylde overfor dig, at jeg havde indsparket noget, der ikke lige gik på, om man var medlem eller ej :)[/quote]

Det er helt fint :slight_smile:

[quote=Jane K;449510]Måske fordi ens liv pludselig kan ændre sig - både i en ung og sen alder, hvor man kan blive afhængig af medicin i en grad, så det virkelig bliver en betydende udgiftspost på ens budget med mindre, man har forsikret sig.
[/quote]

Jeg er sygeplejerske - så jeg har ubegrænset adgang til stort set alle slags medicin, så det bliver slet ikke noget problem for mig :høhø: :stuck_out_tongue: :klapper:

Ej, spøg til side… Selvfølgelig kan man blive syg osv. men jeg vælger at satse på mine helt fantastiske gener, fra forældre og bedsteforældre som stort set aldrig har haft en sygedag. Så ingen familiesvagheder ift. sygdom, højst lidt sindssyge hos en eller andens moster langt tilbage :wink:

Men hvis man kan blive medlem for 100 kr i kvartalet, så vil jeg da overveje det, så tak for info til Kira :slight_smile:

[quote=Rimmen;450787]Tak for jeres svar alle :tak:

Jeg beklager naturligvis min lille skrivefejl, det er ganske enkelt en vane at skrive Danmark med stort D, det var ikke for at træde nogen over tæerne.[/quote]

Kan kun tale for mig selv og ja den skrivefejl har så ikke stødt mig på nogen måder!

[quote=Rimmen;450791]Og kære Quinder… Hvis tråden fortsætter herfra, vil jeg gerne bede jer holde jer til emnet, da det sidespor den er trukket ud på absolut intet har med min oprindelige forespørgsel at gøre. :tak:

(Hvis jeg da må komme med sådan en forespørgsel i henhold til reglerne - ellers så bare se bort fra det :))[/quote]

Det må du da gerne for vores “nationalist”-snak er da bestemt OT. Jeg beklager!