Er ferietid - Smid dyrene ud tid?

I Herning havde vi for første gang Min Ven Katten i år :ok:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1191189]I Herning havde vi for første gang Min Ven Katten i år :ok:
VH
Susanne[/QUOTE]

Nemlig… Jeg tror nok at jeg talte ligeså meget kattevelfærd som racekattekendskab i Herning… og det var utroligt EFFEKTIVT, at man kunne kalde til Sonja og spørge sådan lige præcist hvor mange dumpede killinger hun havde lige pt! (svaret var 68 :yikes: )
MANGE blev overraskede… og NOGLE ændrede mening ang neutralisering… jeg er endda sikker på at FÅ også gik hjem og sørgede for at deres gårdkatte blev snippet :slight_smile:
Det bedste var vel at en del også lige smuttede forbi Sonja og købte “en eller anden lille ting til børnene” :slight_smile:

Og på de få år vi har huseret i Herning har vi kunnet se et væsentligt skred i viden om hvornår killinger må flytte hjemmefra! Det første år havde vi nær flået al håret ud af hovedet af frustration, men allerede næste år var der sket et skred i positiv retning :slight_smile: Desværre gik vores oplysningsplakater i hegn i år, men vi er så meget mere klar næste år i stedet. Og vi er da heldigvis længe fordi det punkt hvor landmændene fniser lidt af de der fise-fornemme katte, der børstes osv. - det kurerede vi dem for allerede første år ved lige at påpege at “du er da vist ved at vaske og groome en KO, er du ikke” :wink: Når man kommer lørdag morgen og går lige så langt ned forbi staldene som vi gjorde iår, så får man jo et on site intensiv kursus i ko grooming, helt gratis mens man slæber al sit habengut forbi :høhø:
VH
Susanne

Åh Susanne… “you ain’t seen nothing yet!!!”
Sidste år havde man hentet en hollandsk kvinde til Dk for at hun skulle stå for groomingen af 8 køer i de der tre dage skuet varer…
Den lille tjans fik hun så 50000 kr for!!!
Jeg må indrømme, at jeg alvorligt overvejer at slæbe et skilt med næste år:

“Erfaren udstiller af langhårskatte tilbyder hjælp med klargørelse af køer af alle racer…
Konkurrencedygtige priser!
Henvendelse til Ann K - racekattefremvisningen”

PLUS at køer er mega seje Ann K :smiley: Det blir du nødt til og så foto foto foto :smiley: De er SÅ flotte på de skuer! :smiley:

[QUOTE=LadyS;1191099]øv altså Vips og Jim, bliver helt ked når jeg set den mening at os fra landet er ligeglade med dyrene :ked: Jeg ved godt i nok ikke mener det så hårdt men det går altså lige i hjertet på mig.

Jeg er opvokset på landet og jo vi kan måske nok virke lidt “hårde” men mange af os elsker vores dyr og vores katte er meget elsket for hvis du har en gård (specielt da jeg var barn og min mor og morforældre) så var katten højst værdifuld. Dengang havde vi ikke stål siloer / beholdere til korn så korn blev opbevaret i lader og hvis mus eller rotter kom til kornet blev det kontamineret af deres ekskrementer og man blev nød til at smide det hele ud hvilket blev meget dyrt. Kattene holdt mus og rotter væk og dermed sparede bonden for mange penge.

Vores familie har altid haft det med at man behandler dyr som de dyr de er med deres individuelle behov ikke som i en disney film. Vores katte (friløbere) blev sat ud når vi gik i seng og lukket in når vi stod op, fik mad og derefter smuttede katten ind og sov det meste af dagen var vågen sen eftermiddag og aften til alm hygge og så forfra igen. Vi har aldrig haft problemer med strintning eller andet[/QUOTE]

ALTSÅ…nu snakker jeg ikke om bønder eller landboer generelt, jeg snakker om de folkevalgte der er bønder, dem er der rigtig mange af i V - check selv

når du nu har den viden, kan du jo spørge en V- gårdejerpolitikerfims om, hvor mange katte der er på hans gård, hvor mange der er vaccineret, fixet og mærket
vil æde min gamle hat på at svaret vil være :" det ved jeg ikke" og “hvad ???”

  • spørger du hvornår han sidst har været ved dyrlæge med en kat er svaret ret sikkert :" øhhhhh, det kan jeg ikke lige huske" (aldrig)

men han tænker sikkert : 3 hunkatte x 6 killinger = 18 killer +3 hunner =21 + 4 hanner =25 mærkninger x hvor mange gårde der nu er i danmark = godt nok mange mærkninger = noway!!
og når så det er gård/staldkatte er det jo ikke sikkert at man kan komme til mere end halvdelen - og den anden halvdel er sikkert naboens

når så det er sagt er den generelle indstilling til smådyr på en gård, anderledes end i byen - af den simple grund at de ikke repræsenterer en værdi - skranter en høne, så står den på hønsekødssuppe, sådan er det, sådan har det altid været

  • finder man et kuld nyfødte killinger, ja så får de et dask med en spade - det har man altid gjort
  • finder man en syg kat, jamen så dør den eller også kommer den sig “det er jo bare en kat, der er nok en 20-25 stykker inde i laden, og den der har sikkert bare ædt rottegift”

her i “byen” har jeg kendskab til en (1!!) kat der angiveligt er fixet, - angiveligt skriver jeg fordi det er en fin maskemis, og der sjovt nok er ca 20-30% fine blåøjede maskemisser blandt de “vilde” katte
jeg spurgte for nylig en af bønderne (ikke en V-mand) om hvor mange katte han havde…svaret var “1, de andre fodrer jeg bare en gang i mellem” - jeg så en 8-10 katte hos ham, og for at det ikke skal være løgn spurgte han om man ikke kunne blande p-piller i foderet

Jeg synes ikke at landmænd skal have hele skylden, der er mange landmænd der behandler deres dyr helt efter bogen :ok: …Deres katte er en del af besætningen, på linje med deres øvrige dyr, og lider ingen overlast. :slight_smile:
Den “brug-og-smid-væk”- kultur der har spredt sig i hele samfundet, er så sandelig også et storbyfænomen :frowning:
Jeg kender til uhyggeligt mange, særligt helt unge, der har en generel holdning til tilværelsen der siger:" Så længe det er nyt og sjovt, er jeg på…men hvis det bliver for besværligt må jeg videre i mit liv!"…og det gælder mange aspekter i deres liv, desværre også dyr :frowning:

Mange er, desværre fra helt små, blevet forvænt med ikke at blive draget til ansvar, og tage konsekvensen af deres handlinger. Det er efter min mening en stor, stor fejl som påvirker mange dele af vores samfund, og altså også dyrene.

Og inden nogen går helt grassat, så er det naturligvis ikke alle, og ikke kun unge, blot en tendens jeg har set blive mere og mere udbredt gennem mange år :surrender:

Meget enig med Maja…
De små killinger man finder i skraldespande eller kælderrum eller ude i skoven eller hvor det nu kan være, er jo ikke fra bondemanden!
De kommer som oftest fra pæne og nydelige familier enten inde i byen eller i forstæderne, der bare aldrig har fået deres kat neutraliseret og aldrig har tænkt på at den slags ville medføre killinger…

På diverse dyrskuer har jeg da selvfølgelig talt med bønderne… men dem jeg har gjort allermest for at få fat i er hestefolket. Der kan man tale om et helt fuldstændigt uoplyst område…

Men den kan ene og alene tørres af på en opdrætter, der er fuldstændigt ligeglad og frisk og frejdigt sælger sine maskede killinger uden at de er neutraliserede…
VH
Susanne

[QUOTE=Ann K;1191302]Meget enig med Maja…
De små killinger man finder i skraldespande eller kælderrum eller ude i skoven eller hvor det nu kan være, er jo ikke fra bondemanden!
De kommer som oftest fra pæne og nydelige familier enten inde i byen eller i forstæderne, der bare aldrig har fået deres kat neutraliseret og aldrig har tænkt på at den slags ville medføre killinger…

På diverse dyrskuer har jeg da selvfølgelig talt med bønderne… men dem jeg har gjort allermest for at få fat i er hestefolket. Der kan man tale om et helt fuldstændigt uoplyst område…[/QUOTE]

jamen det er jo også i disse dage 10 år siden at olsen og fup blev taget fra en gasa kasse hvor de havde stået uden mad eller vand i 6 dage…lige udenfor en velbesøgt dk tank…
vi fandt endda ud af hvor de kom fra, fordi en af de lokale dyrlæger har en fra selvsamme kuld, dvs vi ved hvem der smed dem ud ,og jo, en pæn og nydelig bagerfamilie …de havde sat dem af næsten 100 m hjemmefra

[QUOTE=Ann K;1191302]Meget enig med Maja…
De små killinger man finder i skraldespande eller kælderrum eller ude i skoven eller hvor det nu kan være, er jo ikke fra bondemanden![/QUOTE]

Men det er der vel heller ingen i denne tråd, der har beskyldt landmændene for?

Jim - jeg er uenig med dig i at katten ikke har værdi på landet. Det er korrekt, at du finder disse problemer visse steder, men det er for unuanceret at sige, at landmænd generelt er sådan. En kat går et umådeligt vigtigt stykke arbejde på landet med at holde skadedyr væk - det arbejde må vi “byboer” aldrig undervurdere. At der så er behov for mere oplysning mange steder er en anden sag, men de landmænd jeg taler med anser bestemt deres katte for værdifulde.

Katten som brugsdyr - altså selve koncenptet - har uden tvivl. Men hvis jeg må være så frejdig at udlægge Jims ord, så tror jeg, han mener, at den enkelte kat ikke har en værdi. Der er jo sjældent mangel på katte på landet, så hvis én af dem går til, har det næppe den store betydning. Og det er selvfølgelig en generel betragtning, for selvfølgelig er der også undtagelser. Selv min morfar, som var landmand født omkring det forrige århundredeskifte, endte da med på sine gamle dage at have kat inde i huset bare til at kæle for :yikes::besvimer:

  • den enkelte kat på en gård har ingen værdi, eller ca. samme værdi som en høne…set i forhold til svin eller kreaturer …der er jo masser af dem, dermed siger jeg bestemt ikke at man ikke er glade for et par katte på en gård
    man kan for så vidt sige at det er de generelle markedsføringkræfter der gør sig gældende - udbud og efterspørgsel - og det vil sige at var der ikke så mange katte ville den enkelte bonde sikkert gøre mere for at holde på dem
    …nå ja, jeg har forresten boet på landet altid…og derfor kan jeg også se følgerne, når landbrug nedlægges og sælges til netop byboer - 5-6 hjemløse katte hver eneste gang - og ikke nogen til at tage sig af deres afkom
    (af en eller anden grund skal byboer der flytter på landet absolut have MINDST en stoooooor hund og slet ingen katte)
    De sidste 8 år er der her, indenfor 1000 x 1000 m nedlagt mindst 5 ½ landbrug…det ½ er nu hobby landbrug - og det var pænt store landbrug, størrelsen på det nærmeste var 65 ha. med en besætning på 1200 svin, og adskillige katte …bare 4 efterladte fertile katte fra hvert af disse nedlagte bedrifter bliver til rigtigt mange over kort tid…og når de så slår sig ned et andet sted…hvem tilhører de så ?
    for en landmand er det fuldstændig underordnet, så længe de tager hans mus og rotter

Nu har jeg jo boet seks på på det mørke Djursland, helt ude hvor kragerne vender, og jeg var mildest talt chokeret over den ligegyldighed, som mange gårdejere havde omkring deres katte. :frowning:
Jeg måtte i løbet af de seks år personligt tage mig af én voksen og i alt otte killinger (fem af dem var den voksne kats), som kom til min gård - herreløse og magre. :frowning:
Og jeg har ikke TAL på alle de voksne katte - både vilde, herreløse halvtamme og derudover også heltamme - som frekventerede mine stalde fra tid til anden. Og i ny og næ også stuehuset, hvor foderet jo stod inde… :S

Og jeg ved såmænd udmærket, hvordan der blev holdt kat på visse af ejendommene i området. IKKE på ansvarlig vis, skal jeg hilse og sige. :thumbdown: At neutralisere var en by i Rusland!

…og så hader jeg i øvrigt ordet ‘skadedyr’ - der er da ingen dyr, der fra naturens hånd er skadedyr - det er jo kun fordi deres naturlige adfærd ikke lige passer ind i alt det skrammel, som menneskeheden har proppet ind på den her jordklode. :wink: Er der nogen, der er skadedyr, er det s*u os.

Personligt har jeg gennem tiden haft kendskab til hvordan ca. 20 landmænd i familie- og venskabskredsen holder deres katte. Ja, de har værdi i forhold til at tage mus og rotter, ingen tvivl om det. De får foder i stalden, laden eller hvor de nu har boet, men så stoppede det ellers også der.

[QUOTE=Jim;1191886]- den enkelte kat på en gård har ingen værdi, eller ca. samme værdi som en høne…set i forhold til svin eller kreaturer …der er jo masser af dem, dermed siger jeg bestemt ikke at man ikke er glade for et par katte på en gård
man kan for så vidt sige at det er de generelle markedsføringkræfter der gør sig gældende - udbud og efterspørgsel - og det vil sige at var der ikke så mange katte ville den enkelte bonde sikkert gøre mere for at holde på dem
…nå ja, jeg har forresten boet på landet altid…og derfor kan jeg også se følgerne, når landbrug nedlægges og sælges til netop byboer - 5-6 hjemløse katte hver eneste gang - og ikke nogen til at tage sig af deres afkom
(af en eller anden grund skal byboer der flytter på landet absolut have MINDST en stoooooor hund og slet ingen katte)
De sidste 8 år er der her, indenfor 1000 x 1000 m nedlagt mindst 5 ½ landbrug…det ½ er nu hobby landbrug - og det var pænt store landbrug, størrelsen på det nærmeste var 65 ha. med en besætning på 1200 svin, og adskillige katte …bare 4 efterladte fertile katte fra hvert af disse nedlagte bedrifter bliver til rigtigt mange over kort tid…og når de så slår sig ned et andet sted…hvem tilhører de så ?
for en landmand er det fuldstændig underordnet, så længe de tager hans mus og rotter[/QUOTE]

I det store og hele er jeg meget enig med Jim her i forhold til egne oplevelser. Som sagt ja, stor værdi for landmanden i forhold til at tage sig af bestanden af rotter og mus at den ikke bliver for stor, lidt foder i stalden, men derudover passede de sig selv mere eller mindre. Der var ikke nogen der blev neutraliseret, resultatet var parringer på kryds og tværs og sandsynligvis også indbyrdes mellem familiemedlemmer. Der var ikke nogen der kom til dyrlæge - hvis katten var syg blev den enten aflivet af landmanden selv eller selvdøde. Ormekur var der heller ikke noget af. Killingebestanden blev reguleret således at hvis der var for mange så fandt landmanden et par af kuldene og aflivede dem. Jeg kunne godt ønske mig at disse landmænd i min omgangskreds bare sørgede for få ting som neutralisering og vaccination af de katte de havde på gården og betragtede som deres egen. Det er en helt anden måde at have kat på, men jo det synes jeg er fint og kan godt leve med, fordi katten der som sagt er et brugsdyr og bliver opfattet på en lidt anden måde end hos sådan nogle som os her på KG der har dem som kæledyr.

Den bedste/rareste historie jeg har hørt om i denne forbindelse var via mine svigerforældre - svigermor er ud af landmandsfamilie og de havde selvfølgelig også katte på gården - uneutraliserede, uvaccinerede etc etc. Svigermors far lurede dog godt at det der med at kattene avlede på kryds og tværs ikke var så godt, fordi dels gik de hen og blev indavlede og de var derudover skravlede, især i de perioder hvor der så huserede en af de kattesygdomme som vi andre vaccinerer imod. Når der var sådan en periode fangede de gårdens katte ind - dem der var sunde og raske (ingen eller få) fik lov til at blive, resten aflivede han. Så tog han til den anden ende af Sjælland og hentede en ny bunke katte. Indtil den dag en dyrlæge (måske den dyrlæge der kiggede på hans besætning), fik fortalt ham at hvis han nu sørgede få at neutraliseret sine dyr, også derudover hentede nye avlspar ind når bestanden gik ned, plus vaccinerede dem i ny og næ, så ville han slippe for alle de problemer han ellers havde med indavl og sygdom tit og ofte. Som svigermor fortalte så kunne han jo sagtens se logikken i det, det var jo principielt det samme som han gjorde med sine køer og grise, han havde bare aldrig overvejet at overføre det til kat. Så det begyndte han på det. Det synes jeg da er en skøn historie, især fordi den tidsalder han kom fra, jamen der ville jeg da aldrig have troet at sådan kunne lade sig gøre. Men igen det handler om oplysning oplysning og oplysning

Ja det afhænger af hvordan man definere “værdi” - enig.

Er det ikke noget med at man kan trække kastrationer fra i skat nu, hvis man er landmand? Det kunne jeg da håbe ville få flere til at tænke over det, selvom mange måske stadig synes det er for meget besvær. Kunne håbe at dyrlægerne blev bedre til at informere om det :slight_smile:
Men jeg kender nu også flere helt almindelige, søde og rare mennesker, som ikke vil ofte 500 kr. på at få kastreret en kat “som sikkert alligevel render op på vejen og bliver kørt over næste uge”, eller som kun vil have hankatte, for at undgå at få killinger :cool2:

Men jeg tror da det er blevet bedre, synes ikke at det er så unormalt som før i tiden at passe på sine katte?