Er jeres kontrakt sikker?

[quote=Babette;409198]Så vær sød at læse det hele og sæt det sammen til en helhed.

“Jeg har den holdning at hvis man ikke KAN leve med den slags ubser så skal man ikke sælge til avl.” sakset fra mit første svar på Lis´s indlæg fra start.[/quote]

Vi kommer stadig tilbage til, at jeg er uenig i din holdning - uanset hvilket af dine indlæg i denne tråd, jeg skal forholde mig til :slight_smile:

[quote=Babette;409198]Så vær sød at læse det hele og sæt det sammen til en helhed.

“Jeg har den holdning at hvis man ikke KAN leve med den slags ubser så skal man ikke sælge til avl.” sakset fra mit første svar på Lis´s indlæg fra start.[/quote]

Upser er en ting, som vi alle vel reelt set kan komme ud for. Men en bevidst parring til en anden race er vel det Lis mener vi skal huske at skrive i vores kontrakter.

[quote=Babette;409198]Så vær sød at læse det hele og sæt det sammen til en helhed.

“Jeg har den holdning at hvis man ikke KAN leve med den slags ubser så skal man ikke sælge til avl.” sakset fra mit første svar på Lis´s indlæg fra start.[/quote]

Hvem snakker om ups’er - det var en helt bevidst handling - for at producere en pt. ikke godkendt race.

Gerningen var skam helt bevidst, opdrætteren af katten spørger pænt om at huske på tiden går og katten skal parres snart. Svaret hertil er at det er bedre at selv købe egen han. Ca. een uge senere føder katten - killinger efter den ikke godkendte race. Ikke eet ord blev nævnt om katten allerede var drægtig - og med hvad, hmmmm …

Løgn og latin og føren bag lyset - føj mine moralske opstød er sure …

[quote=Babette;409198]Så vær sød at læse det hele og sæt det sammen til en helhed.

“Jeg har den holdning at hvis man ikke KAN leve med den slags ubser så skal man ikke sælge til avl.” sakset fra mit første svar på Lis´s indlæg fra start.[/quote]

Godt at jeg ikke er opdrætter.

Jeg ville slet ikke kunne leve med det, du kalder ubsere.
Det ser jeg som ren og skær svindel. :frowning:

[quote=Mona Jensen;409257]Godt at jeg ikke er opdrætter.

Jeg ville slet ikke kunne leve med det, du kalder ubsere.
Det ser jeg som ren og skær svindel. :([/quote]

Næhhh, ikke hvis man er ærlig om det. Det kan ske - de fleste opdrættere har så godt styr på deres katte det ikke sker.

Jeg har aldrig haft en ikke planlagt drægtighed på mine katte - det er der mange andre der heller ikke har.

Jeg har da også hørt om upsere.

Det er ikke det jeg tænker på; men Babettes kommentar om, at hvis man ikke kan leve med upsere, skal man ikke være avler.

Som jeg har forstået det, handler det ikke om en enkelt upser.
Det har “alle” opdrættere vel oplevet.

Det jeg tænker på er, at man som avler skal acceptere - uanset hvad man skriver i sin kontrakt, at ens kat kan blive brugt til “hvad som helst” (eks…Upser/ikke-upser)

Jeg synes stadigvæk, at det er svindel, hvis man bevidst negligerer det, som opdrætter har indført i sin kontrakt.

Lige børn leger bedst. Det gælder også her. Det nytter ikke meget at man selv er en lovlydig borger/opdrætter både hvad angår skrevne som uskrevne love hvis man ikke har så megen menneskekunskab at man magter at sortere dem fra som ikke er det og som også kan finde på at lyve en op i ens åbne ansigt, når man sælger killinger. Derfor er min holdning så kun sælge det til avl som du kan leve med at se parret med ?. Brug tid på at oplyse og forklar og lyt til hvad der bliver sagt og måske ikke sagt på den anden side af bordet. Begynder mine nakkehår at stritte ender handlen altid med ikke at blive til noget. Det hjælper mig jo ikke en døjt at jeg er imod dit og dat hvis mit avl alligevel bliver mixet med dette o hint fordi køber er … og skider højt og flot på den kontrakt som vi begge har underskrevet hvor der står at det og det måtte de ikke. Vil jeg noget bestemt må jeg jo gøre det som fører mig derhen. Ønsker jeg ikke mit kat parret med ? skal den sælges neutraliseret, så ved jeg hvem den bliver parret med.

Kan give jer et eks på en situation hvor mine nakkehår strittede voldsomt og stadig gør det. Næsten inden min Hollandske import-han kom til Danmark fik jeg en udenlandsk henvendelse om en parring med ham. Kender intet til opdrætteren og kattenes situation i hjemmet. Hvorfor i herrens navn vælger man ikke at bruge faderen? eller vente til han er gammel nok. (Svaret tror jeg nok jeg kender nu og det kommer ikke til at stå her).

Nå, set fra en anden vinkel, nemlig købeloven: Jeg køber mig et lille lækkert Coca Cola køleskab:

Jeg har givet fuld pris for varen og er derfor den lovformelige ejer af den. Kan Coca Cola Company så forhindre mig i at lægge Pepsi Cola ind i det…?

Tilbage til emnet: Hvis jeg køber en fertil hunkat og betaler fuld pris for hende, så tilhører hun mig, helt og aldeles. Kan nogen så bestemme hvem eller hvad hun skal parres med? Eller kan man som opdrætter sælge “varen” til fuld pris og alligevel fortsat have håndsret over den og fastholde “min linier politikken”? Eller bør man give passende afslag i prisen, hvis man sender noget ud som er fertil men behæftet med brugsrestriktioner? (Ja, det bør man hvis man vil stå stærkt i det øjeblik man evt. ender i en klagesag)
Jeg er iøvrigt en af de forfærdelige, der har haft stor fornøjelse af at købe mig en super lækker colorpoint perser, som fik lov at parre ud til birma. Med både opdrætterens og avlstrådets velsignelse såmænd - og heldigvis var hans opdrætter en af dem, der havde forstået hele fidusen i det, så de restriktioner han kom med gjaldt kun hvad han måtte parre indenfor egen race - ikke hvad han måtte parre af birmaer. Og det var jeg faktisk rigtig glad for, for der findes vel værre ting folk nogle gange gør ved sine katte, end at lade dem parre en kat af en anden race end den selv…
VH
Susanne - i dette tilfælde djævelens advokat :fløjte:

[quote=Susanne W;409357]Nå, set fra en anden vinkel, nemlig købeloven: Jeg køber mig et lille lækkert Coca Cola køleskab:

Jeg har givet fuld pris for varen og er derfor den lovformelige ejer af den. Kan Coca Cola Company så forhindre mig i at lægge Pepsi Cola ind i det…?

Tilbage til emnet: Hvis jeg køber en fertil hunkat og betaler fuld pris for hende, så tilhører hun mig, helt og aldeles. Kan nogen så bestemme hvem eller hvad hun skal parres med? Eller kan man som opdrætter sælge “varen” til fuld pris og alligevel fortsat have håndsret over den og fastholde “min linier politikken”? Eller bør man give passende afslag i prisen, hvis man sender noget ud som er fertil men behæftet med brugsrestriktioner? (Ja, det bør man hvis man vil stå stærkt i det øjeblik man evt. ender i en klagesag)
Jeg er iøvrigt en af de forfærdelige, der har haft stor fornøjelse af at købe mig en super lækker colorpoint perser, som fik lov at parre ud til birma. Med både opdrætterens og avlstrådets velsignelse såmænd - og heldigvis var hans opdrætter en af dem, der havde forstået hele fidusen i det, så de restriktioner han kom med gjaldt kun hvad han måtte parre indenfor egen race - ikke hvad han måtte parre af birmaer. Og det var jeg faktisk rigtig glad for, for der findes vel værre ting folk nogle gange gør ved sine katte, end at lade dem parre en kat af en anden race end den selv…
VH
Susanne - i dette tilfælde djævelens advokat :fløjte:[/quote]

Ja men det problem kan man vel hurtigt komme ud over, nemlig ved at sætte start-prisen så højt, at den ender på det “normale” når man trækker afslagene fra.

[quote=Susanne W;409357]Nå, set fra en anden vinkel, nemlig købeloven: Jeg køber mig et lille lækkert Coca Cola køleskab:

Jeg har givet fuld pris for varen og er derfor den lovformelige ejer af den. Kan Coca Cola Company så forhindre mig i at lægge Pepsi Cola ind i det…?

Tilbage til emnet: Hvis jeg køber en fertil hunkat og betaler fuld pris for hende, så tilhører hun mig, helt og aldeles. Kan nogen så bestemme hvem eller hvad hun skal parres med? Eller kan man som opdrætter sælge “varen” til fuld pris og alligevel fortsat have håndsret over den og fastholde “min linier politikken”? Eller bør man give passende afslag i prisen, hvis man sender noget ud som er fertil men behæftet med brugsrestriktioner? (Ja, det bør man hvis man vil stå stærkt i det øjeblik man evt. ender i en klagesag)
Jeg er iøvrigt en af de forfærdelige, der har haft stor fornøjelse af at købe mig en super lækker colorpoint perser, som fik lov at parre ud til birma. Med både opdrætterens og avlstrådets velsignelse såmænd - og heldigvis var hans opdrætter en af dem, der havde forstået hele fidusen i det, så de restriktioner han kom med gjaldt kun hvad han måtte parre indenfor egen race - ikke hvad han måtte parre af birmaer. Og det var jeg faktisk rigtig glad for, for der findes vel værre ting folk nogle gange gør ved sine katte, end at lade dem parre en kat af en anden race end den selv…
VH
Susanne - i dette tilfælde djævelens advokat :fløjte:[/quote]

Jeg er helt i min ret til f.eks. ikke at ville have katte jeg har solgt til avl indblandet i andre racer - også selvom andre syntes det ville være fornuftigt at gøre det.

Man kan jo bare lade være med at købe “varen” er man ikke indforstået med betingelserne for købet. Jeg ejer da ikke katten fordi jeg har en pasus der f.eks. hedder katten kun må parres med abyssinere.

Jeg kører to seperate linier - en der bære fortynding - og en uden. Skulle det komme til at jeg solgte en ikke fortyndings kat (dem er der få af) til avl - kunne jeg godt finde på at skrive katten kun måtte parres med abyer der ikke bar fortynding - netop for at være medvirkende til at holde fortynding ude og forstærke den gren af opdrættet. Nogen kan finde det sindsygt - det er det så ikke for mig, der arbejder virkelig hårdt for at det. Stadig - ingen tvinger nogen til hverken at købe - eller sætte en underkrift.

Og - man kan altid lave en allonge der slækker på en kontrakt - man kan aldrig gøre den mere restriktiv.

Jeg forsøger til enhver tid at forbedre aby’en - det er mit formål med at opdrætte intet andet. Er der nogen der vil noget andet - så er der såmen nok også nogen der gerne sælger til det.

Langt de fleste er vel sikker på at de sælger deres katte til et godt hjem - ellers gør de det vel ikke. Og egentlig, sådan en lidt søgt bemærkning i den her tråd syntes jeg:-)

Ja, hvis du - da du købte varen - indgik en aftale om kun at lægge Coca Cola i, så kan de faktisk kræve kompensation, hvis du lægger Pepsi Cola i :slight_smile:

Man kan lave aftaler om alt og til den pris man overhovedet lyster - så længe det er to ligeværdige parter, der indgår aftalen.

Sælger jeg en kat til Lis for 50.000 og skriver hun kun må få ét kuld på katten, vil denne aftale være helt gyldig.

Laver jeg samme aftale med “Fru Nielsen”, vil aftalen sandsynligvis ikke holde i retten.

Og så går jeg bagefter i klagenævnet og klager over overpris på en kat med restriktioner - eller forbrugerklagenævnet, og så får du et problem :), for 50.000 er jo ågerpris. Når man har solgt varen, så har man faktisk solgt den - normalt med fuld brugsret! I købelovens øjne er en kat ikke meget anderledes end et køleskab… (og det kan man så lide eller ej!)
Whatever - jeg synes der var langt værre ting at udsætte en kat for, og jeg har kun ganske lidt til overs for salg af “mine linier” til fuld pris hvor opdrætteren tror at han/hun til tid og evighed har fuld råderet over linierne.
VH
Susanne

[quote=Susanne W;409394]Og så går jeg bagefter i klagenævnet og klager over overpris på en kat med restriktioner - eller forbrugerklagenævnet, og så får du et problem :), for 50.000 er jo ågerpris. Når man har solgt varen, så har man faktisk solgt den - normalt med fuld brugsret! I købelovens øjne er en kat ikke meget anderledes end et køleskab… (og det kan man så lide eller ej!)
Whatever - jeg synes der var langt værre ting at udsætte en kat for, og jeg har kun ganske lidt til overs for salg af “mine linier” til fuld pris hvor opdrætteren tror at han/hun til tid og evighed har fuld råderet over linierne.
VH
Susanne[/quote]

Nu er jeg ikke jurist, men mit ovenstående eksempel er - næsten ordret - det jeg har fået oplyst af en jurist vedr dette spørgsmål.

Men så længe vi ikke har været i retten, er der jo ingen af os, der ved, hvem der har ret.

[quote=Susanne W;409357]Nå, set fra en anden vinkel, nemlig købeloven: Jeg køber mig et lille lækkert Coca Cola køleskab:

Jeg har givet fuld pris for varen og er derfor den lovformelige ejer af den. Kan Coca Cola Company så forhindre mig i at lægge Pepsi Cola ind i det…?

VH
Susanne - i dette tilfælde djævelens advokat :fløjte:[/quote]
Det kan de da i allerhøjeste grad - hvis du har skrevet under på du kun må komme coca cola deri.

Bare fordi du har købt et turbånd til tivoli, må du jo heller ikke prøve alle tingene hvis du kun er 70 cm. høj vel?
Når du køber en vare, er der nogen gange nogle betingelser med - en kontrakt. Dem skal du overholde.
Synes dit eksempel var rigtig dårligt… Hvad med mobiltelefoner? Der kan du heller ikke (altid) bare komme et andet selskabs simkort over i jo…

Hvis man underskriver en kontrakt, så skal man overholde det. Hvis man har andre planer, må man jo finde et andet sted at handle sine “ting”.

Enig - og kontrakten holder er den ikke for byrdefuld - og det kan den i mine øjne ikke være fordi der f.eks. står i den katten kun må parres den race den er - det er vel hele formålet - at forbedre den race?

Men så må du knageme undskylde det rigtigt dårlige eksempel, du må se om du kan komme dig over det - jeg tror jeg opgiver at trænge igennem her. Regnede bestemt heller ikke med, at der ville være den store forståelse for at når varen er solgt, så er den solgt - man ser det jo i klagesager igen og igen at opdrætterne forsøger at sælge skindet mens de krampagtigt fastholder bjørnen. Og det har jeg STADIG ikke den store respekt for - heller ikke hvis man sælger den til kr. 50.000 :slight_smile: Kunne godt have tænkt mig en lidt mere realistisk indfaldsvinkel til emnet - meeeen whatever.
Og Vivi, jeg har så nok fået det stik modsatte at vide som du har :slight_smile: - også af en med forstand på købeloven :slight_smile: Jeg mener ikke at ågerpriser retfærdiggør noget som helst - heller ikke restriktioner i brugsretten!
Mht. Coca Cola - ja, så er de jo ikke så tossede, at de ville stille så urimeligt et krav - de ville vide, at hvis jeg købte varen, så havde jeg lov at gøre med den hvad jeg ville - eller også ville jeg finde et andet køleskab… hvis jeg fik det skidebilligt, så var det en anden sag. Der er jo også forskel på om jeg køber en mobillos til en krone eller til fuld pris! Giver jeg fuld pris, kan jeg gøre som jeg vil - giver jeg kun en krone, så er jeg bundet i en kort periode til diverse tåbelige restriktioner.

Jeg sætter også restriktioner på nogle af de katte, der går herfra - men så passer prisen sandelig også dertil! (Håber jeg da bl.a. Camilla syntes, da hun fik lov at købe Pimsefætter :høhø:)

Og hvis nogen så i stedet for at fastholde at man kan sælge en ting og stadig bevare håndsret over den, i stedet ville forklare mig hvad skaden er ved at en kat bliver parret med en kat af en anden race? Hvori består skaden for den enkelte kat?? For det ER vel katte det drejer sig om? Eller er det bare noget jeg går rundt og tror, det er :? (Og kald mig bare forum-trold, jeg helt på det rene med at dette her drejer sig langt mere om følelser end om katte - jeg synes bare emnet trænger til at blive rystet godt og grundigt igennem, og jeg ville gerne se nogle saglige argumenter!)
VH
Susanne

Susanne hvad er fuld pris - alene den er sådan lidt loren ik’ - er det ca. markedsprisen eller?

Hvis jeg nu vælger/har en højere pris - fordi jeg har haft store udgifter forbundet med køb af avlsdyr (sikkert med restriktioner) i udlandet - tager jeg så ågerpriser? De restriktioner, enten man kan lide dem eller ej (så skulle der allerede være fravalgt inden køb) dem får mine købere også - er dem der står i kontrakten på de avls dyr jeg købte. Fedter jeg med det - det samme som at save den gren over jeg selv sidder på …

Igen, det er ikke spørgsmål om det skader katten at parre end anden race - det er et spørgsmål det er mig imod. Igen, vil man ikke købe katten lad være med at skrive under - og køb den et andet sted …

Jeg ved ikke hvad du vil ha’ rusket op i - det virker som du mener det du skriver er den eneste sandhed - det kan også være den er det for dig - fint - den er det ikke for mig.

Igen, kontrakten holder er den ikke for byrdefuld for køber - er det argument nok, eller …?

Og, så vil jeg lige øffe lidt - det ser faktisk ud til at de racer der ikke grov misbruges (alle vil have en del af “kagen”, eller parre med hvad de har lyst til, registreret eller ej) faktisk er de racer der er færrest klagesager på - og racer hvor opdætterne generelt er restriktive …

“Når varen er solgt er den solgt”, stadig holder en kontrakt er den ikke for byrdefuld …

Her er domsudskriften fra Misuli sagen - mig bekendt den første kattesag i dansk ret.

Køber blev dømt til at levere katten tilbage til opdrætteren.

I kontrakten stod at katten ikke kunne overdrages til 3. person uden opdrætters skriftlige godkendelse - hvilket præcis var hvad skete …

http://galleri.hellemose.dk/#11.0

Susanne, at du generelt er imod restiktioner, har da intet at gøre med, hvorvidt de holder, når man skriver det i en kontrakt?
Du må være imod lige så tosset du vil - men du bør vel også respektere, at andre så har modsat holdning?
Jeg kunne også skrive 10.000 kr - hvis det gør det mere realistisk? :slight_smile:

Netop - ingen af os ved, hvem der har ret, før sagen er afprøvet i retten :slight_smile:
Min pointe havde intet at gøre med ågerpriser, men et forsøg på at fortælle, at man (vistnok ifølge aftaleloven?), kan aftale lige hvad man vil, så længe, der er tale om to jævnbyrdige parter.

[quote=Susanne W;409411]
Og hvis nogen så i stedet for at fastholde at man kan sælge en ting og stadig bevare håndsret over den, i stedet ville forklare mig hvad skaden er ved at en kat bliver parret med en kat af en anden race? Hvori består skaden for den enkelte kat?? For det ER vel katte det drejer sig om? Eller er det bare noget jeg går rundt og tror, det er :? [/quote]

Det er da intet at gøre med om det skader katten. Kattene er da nok ligeglade. Så længe vi opdrætter racekatte er ingen af os vel ligeglade med, hvilke katte der bliver parret sammen?

Eller er det kun kattene det drejer sig om? For i så fald bør vi da droppe alt, hvad der hedder stamtavler og så lade kattene parre sig som de lyster :wink:

Og den hørte så vist hjemme i tråden om ytringsfrihed…
I rest my case, Lis, jeg skal nok afholde mig fra at kommentere dine tråde en anden gang. For mig virker tråden som en “prædiken for de omvendte” - og det er da også OK, det skal der også være plads til.
Susanne