Er jeres kontrakt sikker?

[quote=Vivi_Fletcher;409450]Så længe vi opdrætter racekatte er ingen af os vel ligeglade med, hvilke katte der bliver parret sammen?
[/quote]
Men så ender vi i tråden om advokater pudset på hinanden for et godt ord. Og det synes jeg faktisk er trist hver gang det sker (eller rettere trues med, det er vel sjældent at det ligefrem ender der).
OK - jeg forsøgte at smide en anden indfaldsvinkel ind - det lykkedes ikke, og fred være med det.
VH
Susanne

[quote=Susanne W;409482]Og den hørte så vist hjemme i tråden om ytringsfrihed…
I rest my case, Lis, jeg skal nok afholde mig fra at kommentere dine tråde en anden gang. For mig virker tråden som en “prædiken for de omvendte” - og det er da også OK, det skal der også være plads til.
Susanne[/quote]

Hvorfor holde sig væk fra tråde som Lis opretter fremover. Jeg synes netop det er utrolig spændende at høre tingene fra flere forskellige sider, så jeg kan danne mig min egen holdning ud fra det. Og netop med sådan et vigtigt emne som det her er for en ny opdrætter.

Fordi det er livet simpelthen for kort til :slight_smile: Hvis man KUN må deltage hvis man er 100% enig med resten af koret, så har jeg andre sange at synge :slight_smile: Jeg kan simpelthen (stadig!) ikke sætte mig ind i denne dramatiske begivenhed: “En opdrætter havde en meget sørgelig oplevelse med at katten der blev solgt til avl - blev brugt i avl til en ikke godkendt race.” Jeg kan komme i tanker om MANGE ting, der var meget værre at finde ud af ens kat var blevet udsat for! Jeg er nok for jysk - men jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i at det er en “meget sørgelig oplevelse”. Når ting er meget sørgelige i mit univers, så er der sket noget helt andet end at en kat har fået sunde og raske killinger!
Undskyld Lis - nu skal jeg nok holde mig af din tråd.
VH
Susanne

Det ser jeg så heller ikke skrevet nogen steder :?

Jeg svarede egentlig ikke på det, at du er uenig - for det på du hjertens gerne være - men på, at du ikke mener man bør have restriktioner i kontrakten.

[quote=Vivi_Fletcher;409495]
Jeg svarede egentlig ikke på det, at du er uenig - for det på du hjertens gerne være - men på, at du ikke mener man bør have restriktioner i kontrakten.[/quote]

Og jeg skrev ovenfor: “Jeg sætter også restriktioner på nogle af de katte, der går herfra - men så passer prisen sandelig også dertil!” Uddybet så koster f.eks. en hankat til avl herfra blot pebernødder - et latterligt lavt beløb på 1/4-1/3 af “markedsprisen”, til gengæld er han behæftet med stramme restriktioner! Og han går under alle omstændigheder kun til nogen, jeg har kendt længe i forvejen og stoler på, så meget at papiret blot er en formalitet.
VH
Susanne

[quote=Susanne W;409493]Undskyld Lis - nu skal jeg nok holde mig af din tråd.
VH
Susanne[/quote]

Ingen grund til at undskylde - at vi ikke er enige - der gør jo kun diskussionen mere spændende.

[quote=Susanne W;409499]Og jeg skrev ovenfor: “Jeg sætter også restriktioner på nogle af de katte, der går herfra - men så passer prisen sandelig også dertil!” Uddybet så koster f.eks. en hankat til avl herfra blot pebernødder - et latterligt lavt beløb på 1/4-1/3 af “markedsprisen”, til gengæld er han behæftet med stramme restriktioner! Og han går under alle omstændigheder kun til nogen, jeg har kendt længe i forvejen og stoler på, så meget at papiret blot er en formalitet.
VH
Susanne[/quote]

Men Susanne - at systemet fungerer sådan for dig - og måske for din race er da ikke det samme som det fungerer sådan også i andre racer.

Interessante aby’er - de er dyre og de er behæftet med restriktioner. Hvorfor skulle jeg sælge afkom, med de restriktioner jeg er blevet pålagt - også for den købte kats afkom billigere = under markedsprisen - det forstår jeg simpelthen ikke?

Alle handler vel kun kat med nogen de stoler på - eller er venner med. Men det er nu set indtil flere gange at venskab og tillid ryger fløjten …

Jeg:

  • ville vært i mot at mine katters linjer var med for å støtte ville hybrider til nye kjælekatt raser,selv om mange av dem er utrolig vakre.

  • har ingen problemer med at mine katter kan blandes med søskenrasene i samme kategori, også inkl Peterbald,som ikke er blitt en godkjent rase enda.

*har nettopp solgt en orientalergutt som skal hovedsakelig gå videre i orientalsk langhår og balineser oppdrett.

*ville faktisk heller ikke hatt noe problemer med å dele min rase i et lovlig program sammen med avlsrådet.

  • ville heller ikke hatt noe problemer med å selge feks en siameser til noen som jobber med en annen rase,hvor min rase kan være med å styrke deres rase. Feks tonkaneser, snow shoe .

Det viktigste for meg er at mine katter kommer til gode hjem,til oppdrett som jobber med de samme verdier som meg selv.At dem har det bra.Ikke matador avl,verken på hunn eller hannkatter,selekterer kombinasjoner til avl/kos.
Jeg er stolt av den rasen jeg oppdretter,og kan den være med å styrke en annen /ny rase så syns jeg det er positivt. Men det skal så klart gjøres på lovlig vis, ikke privat eksperiment.Det vil uansett ikke ødelegge mitt eget avlsprogram.

Jeg har kontrakter jeg også på mine avlskatter,men i min verden er ikke alt sort hvitt :slight_smile:
Når det er sagt,så respekterer jeg andre som måtte ha et annet syn på tingene enn meg selv.

[quote=Thelma;409509]
Det viktigste for meg er at mine katter kommer til gode hjem,til oppdrett som jobber med de samme verdier som meg selv.At dem har det bra.[/quote]

:thumbup:

Jeg forstår ikke helt hvad denne tråd har drejet sig ind på.
Men lige meget om den holder i retten eller ej, så håber jeg da at folk holder hvad de lover til sælger. Det samme gælder jo også omvendt.

Hvor trist bliver man ikke lige hvis sælger lover man får en sund og rask kat også viser det sig den fejler noget? “Købt er købt - synd for dig”.
Det gælder jo begge veje! Sælger skal jo også overholde nogle ting - og der er da også skrevet nogle krav ind for dem. Fx. hvordan den er behandlet, vaccineret osv. Hvis det med at blive parret til egen race ikke holder - så er det vel fordi hele kontrakten er ugyldig, også kan du sælge katte som er syge eller bare ikke dyrelæge behandlet. Eller sælge en racekat “uden” tavle :s:S

Jeg håber da virkelig ikke at nogen herinde vil sige at de vil købe en kat, skrive under på en kontrakt også bevidst bryde den fordi det passer dem bedst.
Jeg må indrømme at hvis man har den holdning, så siger det enormt meget om ens personlighed (På den dårlige måde).

Jeg tror i øvrigt de kontrakter er gældende - jeg ved græske hundeforening har noget lignende hvor man skriver under på at man ikke vil avle på hunden. Og det er i hvert fald en gyldig kontrakt i retten.

[quote=Susanne W;409493]Fordi det er livet simpelthen for kort til :slight_smile: Hvis man KUN må deltage hvis man er 100% enig med resten af koret, så har jeg andre sange at synge :slight_smile: VH
Susanne[/quote]

Den er godt nok lige under bæltestedet - ingen har bedt nogen være enig med nogen.

Det virker på mig som du bliver småfornærmet over andre tillader sig at have en anden mening end dig.

Jeg syntes det var et spændende emne - nå, det var det så ikke …

[quote=Susanne W;409499]Og jeg skrev ovenfor: Og han går under alle omstændigheder kun til nogen, jeg har kendt længe i forvejen og stoler på, så meget at papiret blot er en formalitet.
VH
Susanne[/quote]
Og her syntes jeg du rammer essensen af Jydsk opdrætter-mentalitet - kontrakten er nemlig en formalitet - det der virkelig tæller er at vi behandler og respekterer andre mennesker´s holdninger og arbejde.

Jeg har stort set ingen katte med restriktioner på…alligevel kunne jeg aldrig drømme om at “misbruge” den tillid andre opdrættere har vist mig, ved at sælge til mig. Jeg sætter heller ikke de vilde restriktioner på katte solgt til avl…jeg hverken kan eller vil sælge til folk som ikke grundlæggende respekterer racen og mig som person…næææ så hellere sælge til kæl, hvis essensen skal være at det at opdrætte kræver fodlænke og hænder bundne på ryggen. Men jeg tror vi i birmaregi kender hinanden så godt og er "en stor familie " …så der er også en grad af selvjustits, hvor man jo måske melder sig ud af sammenholdet hvis man skider højt og flot på etik og moral. :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;409396]Nu er jeg ikke jurist, men mit ovenstående eksempel er - næsten ordret - det jeg har fået oplyst af en jurist vedr dette spørgsmål.

Men så længe vi ikke har været i retten, er der jo ingen af os, der ved, hvem der har ret.[/quote]

Når det er to ligeværdige parter, er det ikke kun købeloven, man ser på, men også aftaleloven. De eneste paragraffer i købeloven, man ikke kan aftale sig ud af, er dem, der omhandler forbrugerkøb - og det er kun i tilfælde af forbrugerkøb, ikke i tilfælde af aftale mellem to opdrættere.

Så uanset indhold er den aftale, to opdrættere indgår skriftligt, bindende for begge parter og dermed kan man - to opdrættere imellem - godt skrive i kontrakten, at katten ikke må parres til andre racer. Ved killingesalg kan man skrive det, ligeså meget, man vil - der er det ikke bindende for køber :slight_smile:

[quote=Chicabee;409557]Og her syntes jeg du rammer essensen af Jydsk opdrætter-mentalitet - kontrakten er nemlig en formalitet - det der virkelig tæller er at vi behandler og respekterer andre mennesker´s holdninger og arbejde.

[/quote]

Jeg ser stadig restriktioner som et gode - for mig og min race, håndslag er ikke helt nok, ta’ et kig her - det er synd for racen syntes jeg:

der er lidt af hvert - lige fra stambogsførte killinger, voksne fertile og blandinger.

Bare så det er sagt.
Min Hagia har et lass med restriksjoner,og noen til dels tunge. Det ble noen store øyne og senere noen smil da jeg hadde lest kontrakten en god del ganger før jeg valgte å kjøpe henne. Vi drøftet etterhvert hvert eneste punkt sammen,så jeg kunne sette meg ned å tenke enda en gang før jeg tok avgjørelsen.
Jeg kunne jo valgt å takke nei til henne. Men hennes restriksjoner ødelegger ikke for mitt eget avlsprogram. Jeg ville ha nettopp henne pga stamtavlen og utseende og jeg er evig takknemlig for å få lov til å kjøpe henne.
Når hun i tillegg har sin særegne paddelure personlighet,så har jeg fått utrolig mye :hjerte:

Jeg har ikke allverdens mange og tunge restiksjoner selv,men prøver heller å være kynisk til hvem som får kjøpe avlskatter ( og ellers kosekatter så klart,man vil kun at dem skal komme til de beste hjem),men jeg har ikke noe problemer med å kjøpe katter med tunge restiksjoner. Man har jo et valg,og velger man å kjøpe,så vet man hva man har å forholde seg til.
Ungene til Hagia er der restiksjoner på,noen få fra meg,og noen fra tidligere eier av henne.
Men jeg innrømmer gjerne det skal bli en stor lettelse når 2. generasjon etter henne forhåpentligvis kommer,da styrer jeg det hele selv. Det føles litt tung å ha alle de tunge restiksjonene hengende over seg. Ikke at jeg nødvendigvis handler anderldes da,men da har man andre muligheter.

Man har et valg,man kan takke ja eller takke nei.
Men takker man ja,så skal man også overholde det man har lovet.
Det er ingen selvfølge å få lov å kjøpe en katt,og enda mer en avlskatt.:slight_smile:

Hos os er det sådan, at hvis vi en dag skulle parre ud, så ville vi finde en opdrætter, der havde lyst til det - i DK eller udland - og lave parringen. Vi kunne ikke finde på at gøre det uden at være ærlige og snakke med opdrætter om, hvad en sådan han/hun skulle bruges til (et kuld = nyt blod, herefter lukkes og gå og hygge som kælekat med et fedt liv)

Vi er helt på det rene med, at det er svært at finde sådan en opdrætter i DK, men de findes dog. Og ellers er de i udlandet.

Jeg synes man skylder et menneske, som man køber kat ved, ærlighed. Jeg har endnu ikke mødt en opdrætter, der ikke elskede sin race og gerne ville værne lidt om sit navn - det er for os helt forståeligt, at nogle siger nej til udparringer (godkendte udparringer altså)

En SNO herfra ville ikke have den slags restriktioner med - men der ville stå, at godkendte udparringer var OK.

MVH

Mit spørgsmål er: Hvor godt kan i følge op om alt bliver overholdt.
Jeg har lige et eks. Fertil hankat kommer fra et land bliver købt af en opdrætter i land nr 2, derefter bliver han solgt til opdrætter i 3. land. Som så efter nogle kuld beslutter man at sælge ham som kælekat. Dog er han ikke blevet fixet men, det skal ny køber gøre. Så går der 1 år og pludselig dukker han op igen, stadig fertil og med flere hjem bag sig. Han er i meget dårlig stand. Men den ny køber vælger alligevel at tage ham med hjem. Den nye køber plejer ham rask, men hun vil gerne have et kuld fra ham med hendes hunkat(hun reg. opdrætter) Må hun det eller ej??

[quote=irene;410250]Mit spørgsmål er: Hvor godt kan i følge op om alt bliver overholdt.
Jeg har lige et eks. Fertil hankat kommer fra et land bliver købt af en opdrætter i land nr 2, derefter bliver han solgt til opdrætter i 3. land. Som så efter nogle kuld beslutter man at sælge ham som kælekat. Dog er han ikke blevet fixet men, det skal ny køber gøre. Så går der 1 år og pludselig dukker han op igen, stadig fertil og med flere hjem bag sig. Han er i meget dårlig stand. Men den ny køber vælger alligevel at tage ham med hjem. Den nye køber plejer ham rask, men hun vil gerne have et kuld fra ham med hendes hunkat(hun reg. opdrætter) Må hun det eller ej??[/quote]

Hvad man må afhænger af hvad der står i kontrakten - hvis der er en.

Det er naturligvis sværere at kontrollere over landegrænser. Overholdes kontrakten ikke - så klapper fælden ret hurtigt og det bliver svært at få nyt avlsmateriale - ihvertfald fra de mere seriøse - der som regel også er dem med de spændende katte.

Mon ikke de fleste som kotyme kun leverer brugte avlsdyr neutraliseret.

Den der har stamtavlen ejer katten …

Den danske stamtavle er desværre bortkommet, så der er søgt om en ny. Men den skenske tavle og pas er med ham.

[quote=irene;410250]Mit spørgsmål er: Hvor godt kan i følge op om alt bliver overholdt.
Jeg har lige et eks. Fertil hankat kommer fra et land bliver købt af en opdrætter i land nr 2, derefter bliver han solgt til opdrætter i 3. land. Som så efter nogle kuld beslutter man at sælge ham som kælekat. Dog er han ikke blevet fixet men, det skal ny køber gøre. Så går der 1 år og pludselig dukker han op igen, stadig fertil og med flere hjem bag sig. Han er i meget dårlig stand. Men den ny køber vælger alligevel at tage ham med hjem. Den nye køber plejer ham rask, men hun vil gerne have et kuld fra ham med hendes hunkat(hun reg. opdrætter) Må hun det eller ej??[/quote]

Den sidste ejer må vel hvis der ingen restriktioner er i den kontrakt som hn har indgået med vedkommende hn har købt den af.

En tredie eller fjerde køber kan da ikke hæfte for noget den aller første køber har skrevet under på.