Er man ryger, hvis man damper på E-cigaret?

Egentligt et enkelt spørgsmål, men uden tvivl med mange forskellige svar :slight_smile:

Jeg mener ikke man er ryger, for om man bruger det ene eller andet substitut er for mig lige meget :slight_smile: Jeg får min nikotintrang dæmpet med damp, andre igen med tyggegummi, plaster eller piller :slight_smile:

Kom med jeres betragtninger :slight_smile:

ryger nej… misbruger ? det er så en anden sag…

men rygning involverer røg - dvs den specifikke ting der får rygere til at lugte… når den forsvinder - så er man jo defacto ikke ryger

så er man blot afhængig af nikotin

Jeg vil så mene at man stadig er ryger uanset om det er købe, rulle selv, eller e-smøger man bruger. :slight_smile:
(Ryger selv)

Men hvad er din definition af en e-smøg?

• For her er der altså stadig nikotin i min… Den er købt i England, og må derfor godt indeholde nikotin. :tihi:

Dem man kan købe her i DK med damp, er i min bog ikke smøger, og derfor er rygerne heller ikke rygere, men dampere… :smiley:

Jeg synes den er svær. Jeg har jo ikke den store erfaring med at være ryger, da jeg aldrig har taget et sug af en cigaret. Det jeg ser som forskelle mellem e-cigaretten og de andre ting du nævner er at benytter man e-cigaretten ændre man ikke sin adfærd. Jeg mener, man holder stadig cigaretten i hånden og suger vel også af den som en normal cigaret - eller hvad? Med plastre mv. har man ikke den del med. Det er vel også meningen at man skal trappes ud af plastre, tyggegummi, piller mv. Jeg tror måske det er svære med e-cigaretten, da ens adfærd omkring rygning ikke ændres. Det var bare mine tanker og jeg ja jeg synes nok at man stadig på en eller anden måde er ryger - en lidt sundere ryger dog:)

Nej man er blevet til E-ryger :smiley:

:slight_smile: Min ryger-historie starter da jeg er 15 år gammel :slight_smile: Ryger mest til fest, men bliver lyn hurtig alm ryger :slight_smile:

Jeg stopper med at ryge under min graviditet som 19 årig, men starter igen efter 2 års stop. (uden hjælpemidler)
Ryger i 10 år + hvorefter jeg stopper vha plaster, og holder rygestoppet i et par år. Starter igen og ryger indtil i går (eller hvad? :slight_smile: ) Hvor jeg starter på min E-cigaret og har ikke fået eller haft trang til en cigaret siden :slight_smile:

Jeg bruger min e-cigaret til at dæmpe min trang til nicotinafhængigheden… og ja den trapper man ud af på nøjagtig samme måde som med tyggegumme og plaster :slight_smile: En dag skal jeg gerne ende med kun at have smag i cigaretten og ingen nikotin :slight_smile:

Uanset hvad du kalder det…så får du ikke brune vægge og beskidte vinduer…og kattene får heller ikke røg i lungerne og på pelsen :slight_smile:

Det er gudskelov næsten 2 år siden min mand lagde stinkepindene/ligkistesømmene, men han er stadig ryger. I en periode brugte han nicotinels inhalators men syntes ikke de gav ham hvad han havde brug for og havde en tendens til at falde i. Sidste januar fik en kollega lokket ham til at låne hans extra e-cig og væske en uges tid og det var et hit. Han får sin lyst styret ved at dampe og jeg slipper for lugten. Faktisk siger han den dag i dag at han hellere vil have sin damp end en rigtig smøg.

Men for at svare på spørgsmålet - ja han er stadig ryger, dog knapt så tvangs-tanket omkring sine smøger som han var da han røg rigtigt. Det er jo så også nemmere at lige tage 2 hvæs og så putte den i lommen end at skulle tænde, hvæse, slukke og være sikker på den er slukket, putte i pakken og så i lommen :wink:

Nej :slight_smile: Og det er faktisk sjovt du nævner misserne :slight_smile: For Lucky HADER HADER HADER cigaretrøg, men han vil gerne putte hos mig, når jeg “ryger” på min E-cigaret :slight_smile:

på et eller andet stadie er man vel stadig en slags ryger, da man jo stadig er afhængig af den hvide giftpind man har mellem læberne. jeg tror de der e-cigarretter er et fupnummer akurat ligesom nikotin tyggegummi, for det bliver man jo osse afhængig af .

Jeg vil mene man stadig er ryger, for man sidder jo stadig med sin ‘pind’. Her lægger jeg meget adfærden/afhængigheden i det - for det er jo nikotinen og vanerne der fortsætter…

Dog er jeg langt gladere når folk ryger på e-cig, da de dampe ikke er skadelige for alle omkring en og ikke stinker :slight_smile:

Så er der jo ikke så meget at betænke sig på, vel? Her er det kun Knirke der kan huske, da jeg røg, de andre kom til senere.
Jeg tror ikke, hun reagerede på det dengang…og her den 28.2.2013 er det 13 år siden, jeg røg min sidste cigaret :rock:jeg begynder aldrig igen. Der lugter, hos folk der ryger…deres tøj lugter…og når en ryger kommer ind i bussen…så lugter deres ånde, som de altid skal puste i hovedet på mig :S

Ja jeg synes man stadig er ryger

Jeg er glad for at læse de gode erfaringer - for har lige købt en selv :slight_smile:

Jeg synes også det er spændende at læse med…
Har selv en e-smøg, men mangler den væske der “smager” godt nok til at jeg kan ligge den rigtige tobak helt på hylden.

I søndags bestilte jeg sammen med min onkel og mormor e-smøg til dem, væsker og lidt tilbehør for 1800 i alt… :tihi:
Opstarten er dyr, men væskerne koster intet i forhold til tobakken.

Jeg kan nemlig også rigtig godt lide det med at man kan tage et enkelt hvæs eller 2 på den, og så ligge den fra sig.
Der er meget mindre røg, men de lugter altså stadig lidt. I hvert fald min med nikotin i.
Jeg har svært ved at stoppe fra den ene dag til den anden, men håber på at jeg kan gå ned i forbrug nok til at jeg en dag opdager at jeg ikke har haft e-smøgen fremme i flere dage. :slight_smile:

Ville have det rigtig dårligt med at udsætte en kat for min røg, det er jo ikke dens valg.

Dione er opdrættet i ryger-hjem, og hun er bedøvende ligeglad med om jeg sidder med en smøg eller ej :slight_smile: Lucky er opdrættet i ikke ryger hjem, og ja som sagt, så hader han virkelig cigaretter :slight_smile:

Måske vi skulle oprette en tråd om hvor der købes og erfaringer med smag, batteriholdbarhed, tanksystem eller? Jeg røg 20 cigaretter daglig - er nede på 5 nu - damper for resten - de sidste 5 skal væk

Tjaaa kan ikke rigtigt være med :slight_smile: For aner ikke hvad mine ting hedder, da de er købt privat af en importør :wink: Men for to hele cigaretter med tanke mundstykker og batterier, lader osv. gav jeg 410 kr. Væsken har jeg dog købt i Aalborg i kennedy arkaden. Det er menthol med nikotin. 30 ml 110 kr.

Jeg røg dagen før i går, 26 cigaretter. Jeg har ingen røget siden :slight_smile: Jeg har dampet 0,4 ml væske, hvad så end man kan udlede af det :wink:

Min mand er også blevet damper, og meningen er, at han lige så stille skal trappes ned i nikotin, indtil han er nikotinfri.

Jeg har en veninde, der røg indtil for 4 måneder (og 3 dage) siden. Hun røg i hvert fald 20 på en dag. Hun stoppede fra dag til dag ved hjælp af e-cigaretten. Og hvor er det dog RART at kunne være sammen med hende uden at blive røget til :hjerte: I starten røg hun meget på den, men hun har skåret gevaldigt ned. Hjemme ryger hun måske 1-2 gange dagligt og ellers ryger hun kun i sociale sammen hænge. Jeg syntes det er SÅ flot gjort - af hende og af jer, der også vælger at stoppe. Hvordan I så end vælger at gøre det :kram:

:enig: