Er tortie kønsbunden?

Er lige blevet tilbudt en ny avlskat fra England, men da jeg får en kopi af stamtavlen ser jeg at der ligger tortie i andet led.

Nu er spørgsmålet så om tortie er kønsbunden? Jeg har vendt spørgsmålet med flere og mange siger at det er kønsbunden. Men så har jeg i dag talt med en tidligere professor i genetik og han mener ikke at det er kønsbunden.

Grunden til mine bekymringer er at jeg selvfølgelig er interesseret i om en evt. Hankat vil være bære af et tortie gen? Jeg vil jo ikke risikere at få genet med over i mine linjer.

so what to do?

Hvis ikke han er rød, så kan han ikke lave tortie killinger :slight_smile:

EDIT: eller jo, hvis han parres med en rød hunkat.

O-genet er dominant. Det er det der giver tortie når hunkatten har en allel for rød og en for ikke-rød. Det er kønsbundet til X-kromosomet. Nu ved jeg ikke hvad det er for en professor, men det er ikke almindeligt at den type farvemutation er kønsbundet. Den sidder hos andre arter som regel på det kromosom, der har amber-mutationen hos kat. Så nok derfor han ikke mener det, selvom det nu er meget, meget simpelt at slå op for ham på nettet :slight_smile:

Som Lykke skriver kan det ikke bæres, hankatte er enten røde eller ikke-røde. Så medmindre han er rød, får du intet problem med O-genet fra ham :slight_smile:

Hvis han er rød ABY, så skal du starte med at sende stamtavlen til avlsrådet på [email protected] og lige få en snak om hvad FIFe mener om hans stamtavle :slight_smile:
Som svar på dit spørgsmål: Nej, tortie er ikke kønsbundet - men rødt er :wink:
VH
Susanne

For lige at uddybe mit enig med Susanne. Aby og somali er godkendt i 4 !! farver + sølv. Så vildfarvet, sorrel blå og fawn + sortsøæv, sorrelsølv, blåsølv og fawnsølv er de godkendte farver nich weiter. Og jo jeg ved godt at der i nogle forbund er godkendt flere farver, men hvorfor få det ind - det er let nok nu at se hvilke farve killingerne har, men hvis der kommer kønsbunden rød ind vil det give problemer.

Og en tortie aby - nej vel

Den pågældende professor er noget oppe i alderen (81), så det der med at søge på nettet er ikke lige det han beskæftiger sig med:ok:

hankatten er ikke rød, men sorrelsølv, men nu er jeg jo ikke så meget inde i den type genetik og ved ikke m det evt. Kan give mig problemer?

Nej, det kan jeg nu heller ikke se det smarte i :slight_smile: Men hvis det kun er en bedstemor, der er tortie, mens afkommet er en godkendt farve (altså hverken rød eller tortie), så er det lige meget - man skal kunne se rødt på en af forældrene, for at kunne få et på afkommet. Hvis ikke der er rødt at se på forældrene, så gør det ingen forskel at det ligger længere bagude; det springer ikke generationer over. Men det vil betyde, at den bliver på RIEX stamtavle og evt. skal klasse 13b godkendes (hvilket som regel er en formalitet, hvis katten ligner det den skal jvf. stamtavlen)
VH
Susanne

Nix, ikke noget problem - men send den lige omkring avlsrådet så du ikke spilder tiden når katten lander i Danmark - der er ingen problemer i det når han er sorrel sølv, kun ganske lidt papirnus, som avlsrådet meget gerne hjælper dig med :slight_smile:
VH
Susanne

Ved udemærket at farven ikke er godkendt og det var skam heller ikke meningen at jeg ville have det ind. Men nu er det jo sådan at vi har en MEGET begrænset genpulje hos sølv Abyerne, og vi leder med lys og lygte efter nyt.

Der er nu kun ca. 20 opdrættere tilbage på verdensplan, der laver sølv aby’er inden for enten fife eller cfa. Så vi må desværre se os om efter katte fra andre forbund også. Og så kommer vi ofte ud i at de forsøger at lave underlige farver så som tortie, chokolade og lilla.

Jeg har ingen planer om at bruge den omtalte han, førend hvis jeg bestemmer mig for det, har fået godkendt mine planer hos avlsrådet.

De er nu meget pæne :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Ginaby;1277534]
Jeg har ingen planer om at bruge den omtalte han, førend hvis jeg bestemmer mig for det, har fået godkendt mine planer hos avlsrådet.[/QUOTE]

Det er ikke så meget at Avlsrådet skal godkende dine planer, som at Avlsrådet hjælper med at tjekke om din stamtavle overholder de gældende FIFe regler :slight_smile: Og hvis ikke, så fortæller AR hvad der så der så er af muligheder. Hvilket typisk at katten skal i kl. 13b, hvis man stadig importere den. Som man kan se i referaterne fra de tidligere år, så går der uden problemer nogle stykker af dem igennem hvert år :slight_smile:

Kan man ikke teste for rød? Hvis det var mig, der overvejede en sorrelsølv hankat efter en tortie, ville jeg nok foretrække at få testet (hvis man kan - har ikke lige tjekket test-kataloget hos UC Davis m.fl.), for jeg tror ikke det er ret let at se forskel på en sorrelsølv og en kønsbunden rød-sølv …

Njaeeej… det er egentlig et godt spørgsmål, Jeg hører lige Leslie Lyons :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1277585]Njaeeej… det er egentlig et godt spørgsmål, Jeg hører lige Leslie Lyons :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

De har ingen offentligt test endnu i hvert fald. Og jeg havde godt samme tanke jv. at kende forskel på sorrel og rød i lige aby. Vi har lige haft en “sag” på en genetik FB gruppe jeg er med i, hvor der er dukket en rød rex hunkilling op, hvilket ikke burde kunne lade sig gøre da far var troet at være cinnamon (sorrel), og er testet b1b1 på UC Davis. Men konklusionen ud fra billeder, stamtavle mv. er at faderen i virkeligheden er creme

Hvis ikke der er nogen officiel test, så ville det - hvis det var mig, der overvejede den omtalte hankat - kræve, at den tortie bedstemors afkom i stamtavlen er sortsølv - ellers ville jeg simpelthen ikke turde binde an med, at hankatten er sorrelsølv (og ikke i virkeligheden rødsølv), og dermed risikere at få spredt et O-gen i genpuljen her. Der ville jo kunne gå længe før man måske fik en tortie, så man opdagede det …

Og spørgsmålet er så også, om AR ville godkende en stamtavle hvor afkommet efter den tortie ikke entydigt er ikke-rød :slight_smile:

Jeg har hul igennem til Leslie Lyons, men pga tidsforskellen er vi ikke nået ret langt endnu :slight_smile: Mere senere når jeg er blevet klogere :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=Camischa;1277640]Hvis ikke der er nogen officiel test, så ville det - hvis det var mig, der overvejede den omtalte hankat - kræve, at den tortie bedstemors afkom i stamtavlen er sortsølv - ellers ville jeg simpelthen ikke turde binde an med, at hankatten er sorrelsølv (og ikke i virkeligheden rødsølv), og dermed risikere at få spredt et O-gen i genpuljen her. Der ville jo kunne gå længe før man måske fik en tortie, så man opdagede det …
[/QUOTE]

Njah, længe og længe. Alle hunkillinger efter katten ville jo blive tortie, så man kunne ret hurtigt lave en testparring med en vildfarvet eller sort sølv, hvis det var. En nem start var så at få DNA testet hankatten nu her for at tjekke om han overhovedet er b1b1, for var han nu Bb1, så var det jo allerede afgjort der :slight_smile:

Skal hilse fra Leslie Lyons. X-bundet rød kan der ikke testes for endnu, men en test er under udvikling as we speak.
VH
Susanne

Et par kommentarer.

Som andre har sagt - så kan det være svært at skælne mellem kønsbunden rød og sorrel. Sølv eller ikke sølv. Derudover så er det jo desværre sådan at når først man har brugt en kat hvor der ligger andre farver/racer bag - så er løbet kørt med mindre man helt dropper den linie - i.e. linier med andre racer/farver vil så spredes endnu mere og gøre det endnu vanskeligere at finde sølvaby der ikke har alt den slags bag.

Til gengæld er jeg ikke enig med dig i, at det er svært at finde noget nyt til sølvopdrættet. Det er snarere et problem at så få opdrættere er villige til at bruge IKKESØLV i deres sølvopdræt. Der er jo utallige vildtfarvet, sorrel - endda blå og fawn - aby der kan bruges. Masser af linier der ikke har mærkelig farver og andre racer bag.
Da sølv er dominant så vil man jo kunne udavle og dermed skabe nye linier. Og hvis de sølvaby opdrættere der nu engang eksisterer ville samarbejde på en sådan måde at man ikke bare sælger sølvabyssinier til hinanden men også skaber ny linier ved med jævne mellemrum parre ud til ikkesølv abyssinier - så ville der slet ikke blive problemer med genpuljen for sølvabyssinieren ( eller for den sags skyld sølvsomalien - her gør sølvsomaliopdrættere samme fejl).

Og ja, det kan betyde at man må arbejde med en del rufisme i sine linier - men det er en del af prisen og det kan man jo så arbejde med hen ad vejen. Hellere rufisme end kønsbunden rød, chocolade, eller bengal, huskat, burmeser eller hvad der nu er puttet i mange af de Engelske ( or russiske) linier.

He he - men det kan, rimeligt let, lade sig gøre at få kuld udelukkende med hanner (aby’er får typisk 3-4 killinger) … been there, done that - og så mange sølvaby-opdrættere er der heller ikke :slight_smile:
Og ja, selvfølgelig kan man da teste om han b1b1 til at starte med! :slight_smile: