Er vi nogle snobber?

[quote=Mona Jensen;162234]Det tror jeg godt, at du ved Birthe. smiler

Det er det samme som at snobbe opad - men blot med modsat fortegn[/quote]

Altså at man ser ned på mennesker fordi de træffer andre beslutninger end man selv ville gøre :slight_smile:

Jeg synes, at vi i den medieverden, som vi lever i i dag, konstant bliver bombarderet med alvorlige emner som krig, fattigdom, klimaforandringer, terror, økonomisk krise, arbejdsløshedskurver osv. osv., ting som vi ustandselig skal forholde os til, hvad enten det er på forsiden af aviserne, i radio, på tv eller i gadebilledet bag på busserne.

Netop derfor synes jeg, at det er så befriende, at der også bliver sendt noget uforpligtende underholdning med “intetsigende mennesker”, og som kan tåle at blive glemt i morgen. For mig behøver ting ikke altid være dybt seriøse og handle om at redde liv - men det betyder bestemt ikke, at jeg ikke har en holdning til de seriøse emner - bare hver ting til sin tid :slight_smile: …og der skal være plads til begge dele.

[quote=Dorthe Andersen;162242]Snob

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

En snob er et menneske, der går for at have fine fornemmelser. Betydningen stammer fra det latinske sine noble, der betyder som de rige.
Normalt er det mennesker i en lavere rangklasse, der har en hang til at opføre sig, som om de er bedre vant. F.eks. ved at opbygge en facade udadtil, som synes rig - mens bagsiden af økonomiske grunde halter bagefter.
En snob kan også kendes ved at hun/han imiterer kendte personligheders livsstil, klædemåde, talemåde osv. Et eksempel fra tv-seriens verden er den engelske: Fint skal det være. Her har fruen i huset valgt et familienavn: Bucket, der efter hendes mening skal udtales på fransk (Bou-quet) - men som oftes bliver fortolket som Bucket (spand).
Andre navne for en snob er: nyrig (nouveau riche) og fattigfin.
Man kan også snobbe nedad - hvilke f.eks. kan ske, hvis en skibsreder eller anden rig person kører på cykel til/fra arbejde i stedet for at benytte firmabilen. Eller holder op med at bruge mobiltelefon, når det er hvermandseje.
Hentet fra “[http://da.wikipedia.org/wiki/Snob/quote]

Nu er det jo WP og ikke helt korrekte oplysninger. Fordi man er nyrig behøver man ikke være en snob, ligesom det ikke er gældende at man ikke nødvendigvis er en snob fordi man er gammelrig :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;162252]Jeg synes, at vi i den medieverden, som vi lever i i dag, konstant bliver bombarderet med alvorlige emner som krig, fattigdom, klimaforandringer, terror, økonomisk krise, arbejdsløshedskurver osv. osv., ting som vi ustandselig skal forholde os til, hvad enten det er på forsiden af aviserne, i radio, på tv eller i gadebilledet bag på busserne.

Netop derfor synes jeg, at det er så befriende, at der også bliver sendt noget uforpligtende underholdning med “intetsigende mennesker”, og som kan tåle at blive glemt i morgen. For mig behøver ting ikke altid være dybt seriøse og handle om at redde liv - men det betyder bestemt ikke, at jeg ikke har en holdning til de seriøse emner - bare hver ting til sin tid :slight_smile: …og der skal være plads til begge dele.[/quote]

Ihh hvor er jeg enig igen :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;162252]Jeg synes, at vi i den medieverden, som vi lever i i dag, konstant bliver bombarderet med alvorlige emner som krig, fattigdom, klimaforandringer, terror, økonomisk krise, arbejdsløshedskurver osv. osv., ting som vi ustandselig skal forholde os til, hvad enten det er på forsiden af aviserne, i radio, på tv eller i gadebilledet bag på busserne.

Netop derfor synes jeg, at det er så befriende, at der også bliver sendt noget uforpligtende underholdning med “intetsigende mennesker”, og som kan tåle at blive glemt i morgen. For mig behøver ting ikke altid være dybt seriøse og handle om at redde liv - men det betyder bestemt ikke, at jeg ikke har en holdning til de seriøse emner - bare hver ting til sin tid :slight_smile: …og der skal være plads til begge dele.[/quote]

Godt skrevet Charlotte!!

Jeg synes i øvrigt - ud over medierne - at jeg også i mit arbejde hver dag forholder mig til mange “store problemer”, ulykkelige skæbner (tror i øvrigt du vist nok også boltrer dig med den slags i retspyskiatrien) og hvor er det bare lækkert at slå hjernen fra foran flimmeren og blive underholdt en gang i mellem - eller hygge på nogle internetfora. Se bonde søger brud, grine af Sidney Lee og synge med :ups: i de der sangprogrammer, hvor de skal gætte teksten.

Vil I møde en rigtig snob??

Så se “Fint skal det være” - fru Hyacint er snobbernes snob!

-LOL-LOL-LOL-LOL

[quote=Eva;162271]Vil I møde en rigtig snob??

Så se “Fint skal det være” - fru Hyacint er snobbernes snob!

-LOL-LOL-LOL-LOL[/quote]

:wehuu:Jeg er vildt med Hyacint :ok:

[quote=Eva;162271]Vil I møde en rigtig snob??

Så se “Fint skal det være” - fru Hyacint er snobbernes snob!

-LOL-LOL-LOL-LOL[/quote]

Ej det kan du ikke mene Eva :thumbdown:

Hvad er der galt i at der skal være plads til en pool og en pony :tihi:

Jeg elsker også serien - hun er simpelhen skøn i aln snobbede herlighed.

:wehu::wehu::wehu:

Og så er svogeren Onslow da heller ikke til at stå for - eller hans forelskede kone -LOL

[quote=birtheras;162274]Ej det kan du ikke mene Eva :thumbdown:

Hvad er der galt i at der skal være plads til en pool og en pony :tihi:[/quote]

:tihi::tihi: og et rigtigt Candlelight Dinner :stuck_out_tongue:

[quote=birtheras;162274]Ej det kan du ikke mene Eva :thumbdown:

Hvad er der galt i at der skal være plads til en pool og en pony :tihi:[/quote]

Jamen det er der da ikke noget galt i - det er jo bare det, at fru Hyacint ikke “er noget” - og det vil hun sååå gerne være!

:thumbup::thumbup::thumbup:

Ja, og fruen forstår ikke, at alle pludselig bliver syge og må melde afbud.

-LOL-LOL-LOL-LOL

[quote=Eva;162282]Ja, og fruen forstår ikke, at alle pludselig bliver syge og må melde afbud.

-LOL-LOL-LOL-LOL[/quote]

:D:D og hvis det endelig lykkedes hende at få invitetet en masse vigtige gæster, så dukker søsteren og Onslow op i den “hostende” gamle bil, og med hendes far -LOL-LOL

Ja - og den mandegale søster i sit udfordrende outfit - det er ikke nemt at være fru Hyacint !

-what-what-what

[quote=Eva;162289]Ja - og den mandegale søster i sit udfordrende outfit - det er ikke nemt at være fru Hyacint !

-what-what-what[/quote]

Morale: det er ikke nemt at være Snob :D:D:tihi:

Nemlig - godt det ikke ligger til os Mie.

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

[quote=Charlotte Oeh.;162252]
Netop derfor synes jeg, at det er så befriende, at der også bliver sendt noget uforpligtende underholdning med “intetsigende mennesker”, og som kan tåle at blive glemt i morgen. [/quote]

Jeg ville så hellere have, at der blev sendt en god film eller en sjov tv serie, i stedet, men der er åbenbart kommet et marked for ( imo) røvsygt tv. Pardon my french. :sorry:

Jeg har da stor respekt for, at smag og behag er forskellig - ingen tvivl om det. Men når det er sagt, så kan de fleste af os i dag tage et utal af forskellige programmer, så mon ikke der også er en kanal, der viser en sjov tv-serie eller en god film, mens vi andre synger og danser :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;162252]Jeg synes, at vi i den medieverden, som vi lever i i dag, konstant bliver bombarderet med alvorlige emner som krig, fattigdom, klimaforandringer, terror, økonomisk krise, arbejdsløshedskurver osv. osv., ting som vi ustandselig skal forholde os til, hvad enten det er på forsiden af aviserne, i radio, på tv eller i gadebilledet bag på busserne.

Netop derfor synes jeg, at det er så befriende, at der også bliver sendt noget uforpligtende underholdning med “intetsigende mennesker”, og som kan tåle at blive glemt i morgen. For mig behøver ting ikke altid være dybt seriøse og handle om at redde liv - men det betyder bestemt ikke, at jeg ikke har en holdning til de seriøse emner - bare hver ting til sin tid :slight_smile: …og der skal være plads til begge dele.[/quote]

Selvf. skal der være plads til begge dele:)…jeg er nok bare træt af dagligt, at skulle høre om mennesker som deltager i et utal af forskellige realityshows, som ikke interesser mig…jeg må bare lære at lukke ørene-høhø

Personligt foretrækker jeg, at se på de 14 levende billeder, som underholder mig i det daglige end at se på tossekassen:tihi:

[quote=Dorthe Andersen;162242]Snob

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

En snob er et menneske, der går for at have fine fornemmelser. Betydningen stammer fra det latinske sine noble, der betyder som de rige.
Normalt er det mennesker i en lavere rangklasse, der har en hang til at opføre sig, som om de er bedre vant. F.eks. ved at opbygge en facade udadtil, som synes rig - mens bagsiden af økonomiske grunde halter bagefter.
En snob kan også kendes ved at hun/han imiterer kendte personligheders livsstil, klædemåde, talemåde osv. Et eksempel fra tv-seriens verden er den engelske: Fint skal det være. Her har fruen i huset valgt et familienavn: Bucket, der efter hendes mening skal udtales på fransk (Bou-quet) - men som oftes bliver fortolket som Bucket (spand).
Andre navne for en snob er: nyrig (nouveau riche) og fattigfin.
Man kan også snobbe nedad - hvilke f.eks. kan ske, hvis en skibsreder eller anden rig person kører på cykel til/fra arbejde i stedet for at benytte firmabilen. Eller holder op med at bruge mobiltelefon, når det er hvermandseje.
Hentet fra “[http://da.wikipedia.org/wiki/Snob/quote]

Tak…Dorthe…
Det er præcis mine ord.
Det er forresten mig, der har skrevet det…

Jeg har ikke lige læst Anne Mette Rasmussen-tråden, men ja… Jeg er en (matematisk/logisk) intelligens snob :wink: Ikke sådan at jeg ikke har venner der ligger lavere end normalt, for at sige det pænt, men jeg måler folk en del i forhold til deres intelligens (og sociale evner derudover)