Så blev der lige gået i dyrehandlen for at købe lidt tandrense-gufmad og så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne få købt mig nogle flere b-vitaminer og gærtabeletter.
Da jeg stod dernede fik jeg nærmest skældud af dyrehandlen da han fik at vide jeg fodrede med en blanding af hills og royal canine.
Om jeg ikke vidste vitaminer var farlige for katte? De sked eller tissede dem faktisk ikke ud selvom de fleste troede det, så der kom en ophobning i kroppen på dem af vitaminer hvilket kunne få komplikationer senere hen.
Han blev meget stram i masken da jeg alligevel købte nogle mælkegærs tabeletter.
Jeg har aldrig hørt om at vitaminer kunne være farlige for katte? Er der noget hold i det, eller skal jeg lade det passere?:S
Altså alt med måde. Så vidt jeg er informeret er det ikke sundt at give dyr eller mennesker for mange vitaminer - jeg taler om virkelig overdosering.
Men selvfølgelig har en kat brug for vitaminer.
Det fremgår f.eks. af netdyredoktor at katten skal bruge b-vitaminer (B6) for at forhindre hud og pelsproblemer.
Men jeg vil så tilføje at mine ikke får ekstra vitaminer og mineraler - bortset fra Daisy.
Men jeg ville da bare spørge dyrlægen om de mener at du skal give din kat ekstra vitaminer med det foder du fodrer med
Sanabelle som jeg fodrer med skriver følgende
Vitaminer
Vitaminer er nødvendige for at vedligeholde alle
kroppens funktioner.
Katten kan som regel ikke selv danne vitaminerne og er
derfor afhængig af en afbalanceret tilførsel via foderet.
Sanabelle dækker din kats behov for vitaminer
fuldstændigt. Derfor bør der ikke tildeles ekstra
vitaminer, da det kan medføre vitaminforgiftning.
Der står man må give 5 bvitaminer om dagen og de nye gærting må man give 2 af. så har vi et morgenritual med at når jeg står op så får han sine bvitaminer og så kæler vi lidt, og gæren får han når vi går i seng.
Jeg prøvede lige at læse på den der pakke med Hills “Oral Care” og der står i hvert fald ikke noget på den om at man ikke må give yderligere vitaminer.
Jeg mener nu at både Hill’s og RC er fuldt dækkende med vitaminer til katten. Jeg ville ikke give ekstra vitaminer ved siden af det foder med mindre det er blevet fortalt af dyrlægen at katten har brug for et ekstra tilskud.
gud fader, det viser bare endnu en gang hvor meget dyrehandlere ved om katte-høhø
Giv du bare din kat gærtabletter, der står en dosering på pakken. De vandopløselige vitaminer som den gruppe af B-vitamin der er i gærtabletter er ikke skadelig, det overflødige smides ud af kroppen igen. Faren ved at overdosere er en god gang dårlig mave, og det er ikke vitaminets skyld, det kommer ud via urinen. En af mine briter var en gang selv gået i dåsen, som altså var i den størrelse at hun kunne få hovedet ned i den. Eftersom de var grønne og lyserøde havde hun den mest farverige afføring i et par dage jeg havde set-høhø
Et godt foder som det du bruger indeholder alt det katten har brug for, det er sandt men derfor kan man stadig kræse lidt og give lidt hygge som gærtabletter og multivitaminpasta, men anden vitamintilskud skal selvfølgelig kun gives i det tilfælde at en kat har behov for det, altså hvis katten har været syg, fejlernæret eller viser andre former for mangelsymptomer.
Du skal nok ikke regne med, at der står, hvis katten ikke må få yderligere vitaminer. Et fuldfoder, der indeholder alle nødvendige vitaminer er jo netop et fuldfoder - og katten har derfor ikke behov for yderligere.
Men kan du ikke finde noget andet guf til ham :?
Synes det lyder lidt voldsomt med 5 vitaminpiller om dagen ud over et godt fuldfoder.
Jeg bruger jo netop Oral Care som godbidder - eller frysetørret fisk eller noget i den stil.
Jo - jeg brugte det som guf fordi jeg ikke ville give ham alt muligt underligt så han blev fed.
Jeg vil ikke blive en af de der gamle damer med en garfield-kat fordi jeg giver min kat alle mulige lækre ting - men som han bliver tyk af - derfor tænkte jeg “haha! vitaminer som guffere! perfekt!”
[quote=Gry Gressbakken;86814]Jo - jeg brugte det som guf fordi jeg ikke ville give ham alt muligt underligt så han blev fed.
Jeg vil ikke blive en af de der gamle damer med en garfield-kat fordi jeg giver min kat alle mulige lækre ting - men som han bliver tyk af - derfor tænkte jeg “haha! vitaminer som guffere! perfekt!”
Men det er det så ikke kan jeg forstå?[/quote]
Jeg ville ikke gøre det, hvis du fodrer med et godt foder, medmindre dyrlægen siger god for det.
Altså hvis du giver 5 vitaminpiller om dagen, så kan du efter min mening sagtens skifte det ud med almindelige godbidder af en eller anden art uden at han bliver fed af det…det skulle undre mig! - altså at han kan blive fed af så lidt
Jeg ville helt sikkert finde noget andet som godbid. De vandopløselige vitaminer vil blive skyllet ud med urinen, men de fedtopløselige vil ophobes i kroppen og kan i grelle tilfælde give symptomer der minder om forgiftning.
Du kan få så mange lækre godbider til kat. Catsticks fra vitakraft, tørrede fisk og en hel del i den dur.
Ellers er et stykke hamburgerryg, dampet fisk, kogt kylling eller lignende også glimrende godbider. Du kan jo tage lidt af det du laver til dig selv og give til Willow som godbid inden sengetid, enten tilberedt eller råt.
Vi giver oftest kattene godbider på den måde. I aften skal vi har mørbradbøffer, og så har vi købt en lille mørbrad ekstra som kattene får. I går fik de råt, hakket oksefars, og dagen før det fik de dampet fisk.
De dage vi laver ting der ikke er kattegnede får de i stedet forskellige former for dåsemad.
Når du kun har en enkelt kat er det forholdsvist let at regulere hans vægt. Hvis han bliver for tyk, kan du vælge et foder med mindre fedt i, og bliver han for tynd kan du vælge et foder med mere fedt i.
Der er det lidt mere kompliceret hvis man har flere katte, og både kastrater og fertile.
Quini får tit et par Crisco gærtabletter, vi bruger det som leg. Han pisker gennem hele stuen efter sådan en triller. Tror der står på pakken max 5, men har også selv før hørt om katte der har konsumeret det meste af en pakke ved en fejl. Deres afføring så vist også ret sjov ud i nogle dage
Vitaminer vil jeg ikke give mine katte, da de får fuldfoder.
Dog ved jeg flere tidligere med ældre katte gav B-vitaminer. Ganske alm Livol - og jeg mener det var B7 vitaminer - 1 pille om dagen. Og det gjorde jeg også i sin tid en overgang med gamle Molly.
Sakset fra netdoktor:
"Kan man få for mange vitaminer?
Et for stort indtag af vitaminer kan i nogle tilfælde have en skadelig virkning. Dette gælder specielt for de fedtopløselige vitaminer: K, E, D og A (Brug eventuelt huskereglen KED-A). Årsagen til, at de fedtopløselige vitaminer kan indtages i for store mængder skyldes, at kroppen ikke selv kan skille sig af med overskuddet gennem urinen på samme måde, som den kan med de vandopløselige vitaminer."
Så B-vitaminer (gærtabletterne indeholder specielt B-vitamin, så vidt jeg husker) burde ikke skabe problemer.
Iøvrigt ville jeg droppe en dyrehandler, der skælder kunden ud. Der er ikke noget at udsætte på hverken Hills eller RC (medmindre katten har allergi overfor noget i det foder). Han sælger sikkert et helt tredie mærke, som han gerne vil prakke dig på (det har jeg selv oplevet - dårlig salgstaktik, synes jeg).
Vi har også haft givet Crisco gærtabletter som guf - men da jeg opdagede at det var som om de blev ekstra sultne når de fik dem jævnligt, så er vi stoppet igen - og de får det kun en sjældent gang imellem.
Her består guffer af frysetørret fisk og kylling - fedtfattigt, men alle elsker det
[quote=Justice;86839]Vi har også haft givet Crisco gærtabletter som guf - men da jeg opdagede at det var som om de blev ekstra sultne når de fik dem jævnligt, så er vi stoppet igen - og de får det kun en sjældent gang imellem.
Her består guffer af frysetørret fisk og kylling - fedtfattigt, men alle elsker det [/quote]
Min egen læge siger til mig at b-vitaminer (uanset hvilken form) skærper appetiten - måske fungere det på samme måde hos katte?
Så tror jeg da at jeg dropper de der b-vitaminer egentligt. Det havde jeg da helt glemt, kom først i tanke om det nu hvor snakken falder på det…
Altså, du kan jo sagtens blive ved med at give dem som guf… men lade være med at give dem dagligt.
Vi har begrebet lørdagsslik herhjemme af samme årsag… Aske får der 5 gærtabletter, og lidt andet gufmad, som han ellers ikke må få (RC MCOfoder fx)… men i meget små portioner - 5 -10 kroketter fx.
Du giver et udmærket fuldfoder, så der er absolut ingen grund til at supplere med ekstra…
Hvis du stadig vil give ham kræs dagligt, så er Helles forslag faktisk rigtig godt… lidt rå eller tilberedte kødrester fra din egen madlavning skal nok være et stort hit
Hvis man bruger optimalt foder, er det ikke nødvendigt med hverken kalk- eller vitamintilskud, med mindre dyrlægen har ordineret det pga. f.eks. sygdom.
Faktisk kan begge dele gøre mere skade end gavn.
KED-A reglen er rigtig god… sålænge de vitaminer ikke er i gufferne - så får de højest mere appetit af B vitaminen - men de skal nok komme af med det overskydende…
men som ekstra tilskud - der er næppe behov for det hvis han får god kost ellers… kittystick fra vita er hittet herhjemme - de går helt fra snøvsen alle 4
og som Misi siger - drop den dyrehandel - uforskammet betjening OG dårlig vejledning - det er ikke lige bomben…
Jeg har 2 potter med kattegræs styående men han gider det ikke rigtigt. jeg prøver stuebambus i stedet for når blomsterhandleren får igen
Malt har jeg dog ikke kastet mig over endnu - jeg har fået at vide det ikke er alle katte der gider det, og så er 150 kr. “mange penge” at bruge på det hvis han ikke gider det