Erfaring med singelton / amme killinger

Vi venter sidste kuld i løbet af denne uge, og frygte der kun er 1 killing, da hun kun har taget 500g på.
Har hørt og læst meget om at de ofte ikke vil passe killingen, hvis der kun er en. og over derfor at søge ekstra killinger til hende, hvis der kun kommer den ene

Hvad er jeres erfaring med singelton og det at tage andre killinger ind.
Tager i hvad som helst ind og stiller i krav til test osv.

Jeg vil ikke havde det store problem med at få killinger fra en anden opdrætter, da opdrætter jo vil have killingerne tilbage eller flytter herfra med stamtavle osv.

Men jer er noget nervøs for at få tilbudt et kuld huskattekillinger især hvis de er efter frit løbende forældre og ikke er vaccineret. Stiller i krav om test osv og hvad når killingerne er 12 uger.

Laver i kontrakt på de killinger I har i pleje ??

Undskyld mine mange spørgsmål, men vil gerne forsøge at være lidt forberedt.

Men har I ikke lige fået killinger? For så ville jeg nok bare prøve med en af dem? Min erfaring (via andre opdrættere) fra sidste år med 3 forskellige hunner i 3 forskellige racer er at BSH og EUR gjorde det til UG med kun 1 killing, mens BEN havde brug for et par ekstra :smil:

Vi har fået 2 kuld, men venter på det 3. kuld, hvor der højest sandsynlig kun er 1.
Hun er på dag 60 og fødte sidste gang på dag 65, hvor hun fik 5 stk.
De to andre kuld er pt 8 dage og 1 døgn
Luska der har født sidst er meget overbeskyttende over for hendes killinger og hun er ikke en del af flokken, så ved ikke rigtig om jeg tør låne en killing fra hende

Det er jeg utrolig glad for at høre. Da jeg ellers kun har hørt at hovedparten af mødre opgiver killingen, når der kun er 1.

Alle vores egne kuld har været mellem 3 og 7 killinger, undtaget et fra 2012, der kom 2 killinger med 10 timer imellem, den ene havde åben bug og måtte aflives, Der ville missmor ikke passe den der var tilbage og erfaring og netværk havde jeg ikke dengang, så 4 dage gammel måtte vi opgive trods jeg forsøgte med at støttefodre.
Jeg godt jeg har mere erfaring med at støttefodre i dag, men frygter virkelig at stå i den situation igen.

Der var ca 14 dage imellem Hildi og hittemisserne. No problemo :wink:
Hildi var 5 uger og hitterne ca 3 uger, da de ankom.
Hvis der bare kommer én vil jeg enten snuppe en killing fra en af de nuværende mødre eller give dem en ekstra, hvis mutter ikke gider den. Der er jo taphaner nok :wink: og den kommer jo ikke til at vokse op alene, så det er heller ikke noget problem :slightly_smiling_face:
Hitterne kom fra en dyrlæge, der samarbejdede med Bæklund, så salg osv havde jeg ikke noget med at gøre.
Men havde det været mine, var de kommet afsted med samme pakke som maskerne.

Jeg skrev en artikel til DSO bladet dengang, og der ligger muligvis også en tråd herinde om dem :slightly_smiling_face:

DSO

Og her

3 Synes om

Så dejligt at høre, det giver mere ro. Tusind tak :slight_smile:

Så vil jeg heller ikke have problemer med at tage imod dem eller hvis de kommer fra en organisation, hvor de er dyrlæge kontrolleret og testet.

Helt klart, det samme ville ske her, skal ikke medvirke til mere hensynløs avl

1 Synes om

Nu har jeg læst hele den gamle tråd i gennem og stemmer for at Luise får huskattekillinger igen … så er der undeholdning til hele sommeren :klappe:

7 Synes om

Bed evt. dyrlægen om at kontakte dig, hvis de får nyfødte killinger ind til aflivning. Nyfødte killinger er som regel stort set sterile - hvis moderen er smittet med en dødelig sygdom, så vil naturens løsning være allerførst at abortere killingerne for at forsøge at redde moderen. Så normalt er der ikke noget at være bange for med helt nyfødte killinger. Eller hør et internat, om du kan få lov at låne en eller to. Jeg har før fået nyfødte killinger fra dyrlægen (og det var mere end svært at vælge de to, der skulle leve i vores mælkebar, hvor resten skulle dø, fordi ingen ville have dem…!!)

Jeg synes ikke problemet med at passe singletons er manglende interesse. Hvis der er mælk nok, så skal hunkatten nok tage sig af det :slight_smile: Men hvis der ikke rigtigt er gang i mælkeproduktionen, og det KAN nogle gange være svært med kun en killing, så kan det være svært at få nogle hunkatte til at passe butikken helt så omhyggeligt.

VH
Susanne

3 Synes om

Snakkende om Luises hittekillinger: Login • Instagram :hoho:

5 Synes om

Tusind tak, det giver ro i maven at vide :hjerte:

Kan bare sige… glemmer det aldrig :grimacing::joy::heart:

3 Synes om

Åh jeg savner Bollen :love:

2 Synes om

Mjoooo det kunne være sjovt at se, hvor stor en basse han blev til :slightly_smiling_face:

9 Synes om

Hvis Ikke i har set det i tråden Forårs flytte killinge boom, ja så blev der ingen levedygtige killinger af denne parring. der kom en killing i går 15.30 som ikke var udviklet, den var spist i løbet af få min. ca ved 7 tiden spiser hun noget igen, om det var moderkage eller endnu en killing nåede jeg ikke se.
Hun er helt normal i dag, der er absolut intet at mærke på hende. ud over mælkebaren er lidt knudret. Vi har derfor bestemt ikke at søge killinger til hende eller given hende killinger fra de to andre piger

1 Synes om

Øv hvor trist - men du har da heldigvis to andre dejlige kuld at glæde dig over.
:smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

Helt enig, og dem nyder vi også, Linjemæssigt mister vi heller ikke noget ved at der ingen killinger blev ud af det, men havde jo håbet på en pæn blå korthåret killing fra parringen.

5 Synes om

Det er selvfølgelig trist sådan noget, men også godt at mormis har det godt og ikke lader sig mærke med noget .

2 Synes om

Helt enig det er trist, men pt er det kun mig der sidder og er knust, men en erfaring rigere.

Hele dagen har mormis været som hun er normal, og vil meget gerne ud til Smisk igen, men det bliver først når hun er snippet. Tænker jeg tager fat i dyrlægen allerede i morgen

5 Synes om

:kram: har jo slet ikke noget viden om avl, men fornemmer mor mis har klaret det godt i forhold til hvordan der kunne være gået, eller er jeg helt fejl på den.

Men kan sagtens følge dig med, at du har det skidt og ked af det gik som det gik :disappointed_relieved:

Med venlig hilsen beimis ejer

Hun klare det så flot, hun fødte i vores soveværelse, som normalt er lukket land for kattene, med mindre de skal føde eller er syge. Hun har selv forladt soveværelset og ikke en eneste gang har hun søgt derop.

Dette er jo en ny erfaring for os i vores ti år som opdrætter, som heldigvis er endt bedre end hos andre i samme situation. og ja vi er jo skuffede, for havde jo glædet os til kuldet, men ikke mere end jeg også nu har accepteret det og bare glæder mig over at Naomi klare det så godt.
Næste punkt er nu at få hende steriliseret og finde hende et super godt hjem

5 Synes om