Erfaring med vedligehold af teaktræ søges?

Da jeg flyttede fra ungdomsbolig til en almindelig 1-værelses med noget mere plads fik jeg et aflagt spisebord med hjemmefra. Det havde tilhørt en af min mors brødre og hans hustru og var allerede dengang en smule skjoldet på bordpladen.

Gennem årene har jeg mere end en gang tænkt at når pengene var der skulle jeg have et nyt spisebord, men nu er jeg faktisk kommet dertil at jeg overhovedet ikke har lyst til at udskifte det, for jeg kan simpelthen ikke finde andre borde der lever op til det har delt hjem med i nu 16 år.

Men…for der et men. Tidligere har jeg altid haft dug på fordi bordpladen var grim og jeg ikke rigtigt kunne lide bordet, men nu vil jeg faktisk gerne have det stående uden dug på fordi det mørke træ passer rigtigt godt til resten af stuens indretning.

Men hvad gør jeg lige ved bordpladen? Igennem årene er der kommet mere end et par skjolder fra glas, flasker, spildt vand, varme ting osv. Der er tale om et teaktræsbord der er oliebehandlet - regner da med at det er oliebehandlet i og med at det smitter af på dugen hvis dug og bord bliver våde og dugen ikke fjernes og det smitter af ved aftørring med en våd klud.

Jeg tænker lidt at det må være noget med at slibe overfladen til de værste skjolder er væk, men skal der gøres noget inden? Og kan man godt lakere bagefter i stedet for oliebehandling så bordpladen forhåbentlig bliver lidt mere modstandsdygtigt i fremtiden?

Håber vi har nogle gør-det-selv mennesker herinde med teaktræsmøbler derhjemme, vi har jo næsten alt på KG :høhø:

Jeg følger lige med her, da jeg også er rigtig glad for mit gamle teaktræ spisebord med hollandsk udtræk.

Ved du om dit er træ hele vejen igennem, eller laminat? For det gør en forskel i sammenhæng med at slibe det. :slight_smile:

[QUOTE=Enki;1053133]Jeg følger lige med her, da jeg også er rigtig glad for mit gamle teaktræ spisebord med hollandsk udtræk.

Ved du om dit er træ hele vejen igennem, eller laminat? For det gør en forskel i sammenhæng med at slibe det. :)[/QUOTE]

Sådan lige umiddelbart tror jeg det er træ hele vejen igennem, pladerne i det hollandske udtræk er i hvert fald. Så vidt jeg har kunnet google mig frem til er det noget nær en videnskab at hitte ud af den rigtige fremgangsmåde, der kommer i hvert fald masser af forslag i øst og vest :wink:

Min far passede og plejede deres teak-møbler i en menneskealder.
Han sleb nænsomt og gav teak-olie som han nærmest masserede ned i træet med en blød klud.
Det gav træet en helt fantastisk varm og intens glød.

[QUOTE=PiaR;1053145]Min far passede og plejede deres teak-møbler i en menneskealder.
Han sleb nænsomt og gav teak-olie som han nærmest masserede ned i træet med en blød klud.
Det gav træet en helt fantastisk varm og intens glød.[/QUOTE]

Sådan gjorde min mor også :smiley:
Jeg hørte forleden at teak er in nu…pas på det:)
Det er bare in og rigtig dyrt nu…alt det gamle…jeg har selvfølgelig malet det jeg havde…bl.a en kommode som min mor købte da hun ventede mig…til mit tøj…en gammel en som nu er 50 år, men jeg ville nu ikke gå af med den selvom den var umalet…den hører bare til her :slight_smile:

Jeg tror, at langt de fleste af de gamle teaktræsborde er massivt træ. Jeg ville slibe det ned, så alle skjolder kom væk. Hvis du olierer det, vil det nok stadig være lidt ‘sart’ overfor fugt osv. Du kan selvfølgelig lakere det et par gange eller tre, så vil der ikke komme ‘fugtringe’ på efter glas osv. Men en lakering passer bare ikke helt til sådan et gammel teakbord, hvis du spørger mig. :slight_smile:
Personligt ville jeg vælge at slibe og oliere - og så købe nogle coasters - eller dækkeservietter - så glassene ikke står direkte på bordpladen. Det har jeg for længst vænnet mig til med mine gamle, sæbebehandlede egetræsborde. :slight_smile:

for ganske nylig så jeg at der var kommet et produkt beregnet til at fjerne ringe med…aner ikke hvor, har ikke fidus til den slags…ville nok, afhængig af hvor slemt det er, bruge polerhjul på en boremaskine hele vejen …slibepapir ridser, med mindre man bruger kornstørrelser der er svære at få fat på.
en fordel ved et gammelt bord er at selv om det er finer er det ret tykt
men mit bedste råd vil være at spørge en møbelsnedker inden du begynder

:inlove:

Held og lykke med bordet.

Ih, det bringer mig tilbage til min barndom at læse denne tråd - vi havde teaktræsmøbler - og de blev passet og plejet med teaktræsolie.

Jeg kan svagt fornemme duften endnu…:slight_smile:

Jeg synes det er ganske forfærdeligt:

Men nu har jeg heller ikke - overhovedet - været opmærksom på pleje i de 16 år jeg har haft det og før det stod det i mine forældres garage, også uden pleje…faktisk tror jeg allerede de første pletter var der da det kom fra min morbror - lur mig om det ikke har været derfor de købte nyt dengang i 70’erne. Så nogen af skjolderne er rigtigt gamle og andre er noget nyere…

PS: Det er en af udtrækspladerne der kan ses lidt af til højre - sådan har jeg aldrig set selve bordpladen se ud :wink:

jeg ville få fat i en excentersliber(kan lejes i byggemarkeder) og så starte med at slibe med en korn 400 og så skal du huske at slibe med årerne, aldrig på tværs af årene, på den måde undgår du de værste ridser, dernæst slibe det fint med en korn 600. og så ellers bare give det teaktræsolie indtil alt træet er mættet, det resteren olie på bordet kan tørres af med en klud.

hvis man har et teaktræsbord der smitter af skyldes det at olien ikke kan trænge ned i træet, ganske enkelt fordi træet er alt for tørt, det kan man få styr på med en let slibning og så olie på. husk altid at bruge en ordentlig olie

Hold da op, undskyld men så kan jeg godt forstå at du bruger dug. Mit ser ikke helt så slemt ud, til trods for at dem jeg fik det af, havde haft det stående ude i et år. Hvis jeg var dig, ville jeg som Jim foreslår, få en møbelsnedker til at kikke på det, før du går i gang. Mit tror (& håber jeg) kan klares med en let slibning & teaktræsolie :slight_smile:

Hvis man kikker på nettet efter den slags borde, så ser mange af dem sådan ud, så der er nok ikke ret mange der har været opmærksom på at pleje træet. Man kan også finde nogle pæne, men så er de altså også dyre. Men som der også er blevet nævnt i tråden, så er teak in for tiden. :slight_smile: Vi er nogle modedyr, Tina :wink: :smiley:

Jeg er enig med Johnny, men jeg ville så starte med at vaske bordet af i vegetabilsk terpentin, så vil det opløse noget af det olie der smitter af. Så slibe som Jonny siger, og husk hellere flere gange olie end en gang hvor det ligger sig som søer, og husk at tørre overskudende olie af hver gang ( og husk at den klud du bruger kan selvantænde - løses ved at komme i en pose hvor luften presses ud af og knude på, eller hvis den skal smides ud bagefter så vand med sulfo godt ind i kluden i en pose med knude på )

Gælder det også ved brug af teaktræsolie? I så fald - godt at vide - det anede jeg ikke :slight_smile:

Det er ikke gas - og det virker på rande. Gnid randen med sprit og sæt ild til - der går ikke ild i hele bordet

Så dur det vist ikke - jeg tror, at der her er behov for ild i hele bordet :cool:

Jeg kan ikke huske om det også gælder teaktræsolie, men hellere være på den sikre side.

Ja, teaktræsolie er også selvantændeligt aarhusbrandvaesen.dk

Ud fra linket lyder det næsten til at være mere sikkert at sætte ild til kluden selv i køkkenvasken for eksempel end at komme sikkert af med den i skraldet - i og med at den enten vil ende i en plastikpose i den store skraldmolok (kan lige se al skraldet antænde) eller i et syltetøjsglas i glasmolokken (hvor den enten går i stykker på vej ned eller skal håndteres pr. hånd på lossepladsen). Det er sørme ikke nemt med de olieklude :slight_smile:

Næhh, kun ild til randene - når de er væk ville jeg slibe hele bordet

Man KAN male teaktræ, men det er synd. Og besværligt, fordi træet indeholder naturlige olier. Det er så det der gør at man kan bruge det udendøre uden at det rådner :slight_smile: (det bli’r gråt men det holder i evigheder)

Jeg er vokset op i et teaktræs-hjem L Min mor elskede teaktræ… jeg kan stadig dufte teaktræs-olien de blev smurt ind i med jævne mellemrum :slight_smile:

Man kan købe teaktræsolie i supermarkederne. Så slib det ned med meget fint sandpapir og giv det ny olie, så har du et nyt bord :slight_smile: