Et indblik i en lærers liv og lidt tanker til efterretning

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051264]Jeg synes det er blevet lidt til en debat om, hvorvidt lærerne arbejder for lidt.
Det synes jeg ikke - helt generelt - men jeg er helt sikker på, at der nok kan omfordeles nogle ressourcer.

Når der kommer en opgave på mit job er der forskel på, hvordan og hvor hurtigt den bliver lavet - om det er mig med 25 års erfaring eller om det er vores elev, der er udlært i næste måned.
Og jeg føler mig faktisk helt sikker på, at det samme princip gælder lærere - måske også fordelt på fagene de underviser osv :)[/QUOTE]

Så risikerer man bare at ende som den geografi- og historielærer jeg havde i gymnasiet :frowning:

Hr Bergstedt havde de sidste… 25-30 år undervist efter det samme pensum. Jeg er sikker på han ikke behøvede forberedelsestid. Til gengæld var han USIGELIG kedelig at høre på fordi det netop var som en genudsendelse af en genudsendelse af en genudsendelse af en meget gammel film. I sort/hvid.

Lærerne skulle gerne forny sig og tage nye ting og emner op. Være aktuelle så t sige. Og noget kan selvfølgelig klares på rutinen, men mennesker er jo ikke varer der skal sættes på hylder, på samme måde som i går. Eller kollonner med tal der skal lægges sammen og helt give et ensartet resultat. De forandrer sig også, og har særlige behov, som skifter. Det kan man ikke klare på rutinen.

Helt som jeg forventer min dyrlæge opdaterer sig og ikke f. eks. tror at FIP er smitsomt eller at kattes tænder bare SKAL knække af FORL. Jeg forventer hun opdaterer sig med ny viden. Ikke at hun klarer alting “på rutinen” :slight_smile:

Der er jo ikke tale om at afskaffe forberedelsestiden for nogen!
Mener du at en dansklærer med 25 års erfaring har brug for lige så meget forberedelse som en nyuddannet?

Nu er det meget få lærere som kun underviser i et enkelt fag.

Jeg ved ikke hvor meget forberedelsestid de forskellige fag kræver. I nogle tilfælde ville jeg endda tro at en nyuddannet kunne ha’ brug for mindre tid end en af de gamle der tror de kan det hele.

Men forberedelsestiden er så vidt jeg har forstået det ikke kun et spørgsmål om pensum, men også elevplaner, OSU og en masse andre begreber der ikke eksisterede dengang jeg selv gik i skole.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051278]Der er jo ikke tale om at afskaffe forberedelsestiden for nogen!
Mener du at en dansklærer med 25 års erfaring har brug for lige så meget forberedelse som en nyuddannet?[/QUOTE]

Ja - differentieret undervisning tager den tid, differentieret undervisning tager! Det hjælper
jo ikke, at du har forberedt dig på en måde sidste gang, når elevsammensætningen næste gang
er anderledes - moderne undervisning baserer sig ikke på genbrug, og du kan sagtens have en
klasse, hvor der skal findes fire, fem eller flere materialer, så det er tilpasset den enkelte elev og
måden, den enkelte tilegner sig viden på - og næste gang er det igen en ommer, fordi to klasser
aldrig er ens. Og klasserne er sjældent ens henover skoleåret, så der skal til stadighed målrettes
undervisning.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1051283]
Men forberedelsestiden er så vidt jeg har forstået det ikke kun et spørgsmål om pensum, men også elevplaner, OSU og en masse andre begreber der ikke eksisterede dengang jeg selv gik i skole.[/QUOTE]

Selv frikvarterer og gårdvagter er forberedelsestid. Og den lærer, der har bibliotekarfunktionen
belaster regnskabet med 42 forberedelsestimer pr. uge :slight_smile:

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1051289]Selv frikvarterer og gårdvagter er forberedelsestid. Og den lærer, der har bibliotekarfunktionen
belaster regnskabet med 42 forberedelsestimer pr. uge :)[/QUOTE]

Har gårdvagter og bibliotekaren forberedelsestid?

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1051286]Ja - differentieret undervisning tager den tid, differentieret undervisning tager! Det hjælper
jo ikke, at du har forberedt dig på en måde sidste gang, når elevsammensætningen næste gang
er anderledes - moderne undervisning baserer sig ikke på genbrug, og du kan sagtens have en
klasse, hvor der skal findes fire, fem eller flere materialer, så det er tilpasset den enkelte elev og
måden, den enkelte tilegner sig viden på - og næste gang er det igen en ommer, fordi to klasser
aldrig er ens. Og klasserne er sjældent ens henover skoleåret, så der skal til stadighed målrettes
undervisning.[/QUOTE]

Ødet glæder mig at høre der udføres differentieret undervisning nogle steder - der er desværre langt imellem.

Nej, men den tid, de bruger på at være gårdvagt eller arbejde på biblioteket, tæller alene
som forberedelse. Dvs. hvis du har fem gårdvagter på en uge i spisepausen + de almidelige
frikvarterer, så kan du godt trække 5 timer fra den tid, du havde til rådighed til forberedelse.

Og bibliotekaren belaster jo skolens samlede regnskab, når man opgør antal forberedelsestimer,
udfra at vedkommende forbereder sig i al den tid, vedkomne faktisk arbejder.

For lærerne er det jo lige meget, hvad det kaldes, men det er da klart med til at skævvride billedet,
fordi folk jo godt kan tro, at forberedelse har noget med forberedelse at gøre, men sådan er det
ikke nødvendigvis :slight_smile:

Nej, det er skam fra puljen med forberedelsestid de opgaver tages fra.

Der ramte du et af de ord, der irriterer mig mest ved diskussioner om brug af offentlige midler - “pulje” :frowning: Det bruges i meget høj grad til at begrænse udvikling (her taler jeg ikke specifikt om lærernes tid) og når det drejer sig om økonomi, dækker det ofte over et totalt spild af skattekroner, fordi forskellige institutioner/hospitaler/militær får tildelt en “pulje”, som de denondelyneme har at bruge op i det givne år, uanset om de mangler noget eller ej - for ellers bliver der skåret i deres budget for næste år :frowning:

Hvorfor skal lærernes arbejdstid klassificeres i “puljer”? Kan de ikke bare hver især have en fast arbejdstid på x timer og fratrukket det antal timer, de direkte står i klasseværelset har de så “resten”, som kan fordeles efter behov og ikke efter, hvordan en eller anden central organisation har besluttet, at der skal være “puljer” ?

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1051286]Ja - differentieret undervisning tager den tid, differentieret undervisning tager! Det hjælper
jo ikke, at du har forberedt dig på en måde sidste gang, når elevsammensætningen næste gang
er anderledes - moderne undervisning baserer sig ikke på genbrug, og du kan sagtens have en
klasse, hvor der skal findes fire, fem eller flere materialer, så det er tilpasset den enkelte elev og
måden, den enkelte tilegner sig viden på - og næste gang er det igen en ommer, fordi to klasser
aldrig er ens. Og klasserne er sjældent ens henover skoleåret, så der skal til stadighed målrettes
undervisning.[/QUOTE]

Det du skriver her, er at en erfaren lærer har brug for forberedelse - og det er jeg helt enig i.

Det jeg mener er, at en ny lærer først skal finde ud af, hvordan man laver den gode undervisning, hvilke typer opgaver, hvad fungerer bedst osv osv - alt andet lige må den nye da have brug for mere tid end den gamle.

Derudover synes jeg da også det ville være oplagt, at give mere tid til de problemklasser, der er på alle skoler.
En velfungerende klasse, der er nogenlunde jævnt i niveau må da uagtet kræve mindre forberedelse end den klasse, hvor de svinger i øst og vest og måske samtidig har flere “diagnosebørn” osv.

Jeg har siddet og tænkt lidt over det der med behov for varsling…

Hvis nu lærerenes tids fordeling bliver lagt helt over til lederne, kunne man så ikke frygte at der netop ville spares på vikartimerne.
Kommer der en sygemelding…ja så kan man da bare kalde en af de faste lærer ind, såfremt denne ikke har timer på samme tidspunkter.

Så læreren, som eller ville have timer i 3. 4. 5. og 7. lektion så den dag pludselig har timer også i 1. 2. og 6. lektion. De timer havde denne lærer måske tænkt skulle bruges til forberedelse, eller måske skulle han noget privat i de 2 første timer og planlagde forberedelsen til om aftenen.

Hvad med de ledere som kræver alle lærerenes timer lagt på skolen. Hvordan får de så løn for den tid de bruger på forældre og elever om aftenen ? Hvordan skal det afspadseres eller reguleres, hvis en lærer er på hyttetur med klassen i 3 døgn ? Der er man efter min mening på 24-7 og skal have løn for det. Det skal da der være centrale regler for IMO.
Lærernes organisation havde sagt ok for tilstædeværelse på skolen i 37 timer pr. uge, men ville tilgengæld have faste regler for overarbejde, varsling og afspadsering - hvorfor skulle det ikke kunne være en del af forhandlingen. Det er jo ikke et spørgsmål om penge og dem er der jo heller ingen af, så hvordan ville KL så tilbyde noget igen. Eller er kompromis bare blevet et fremmedord i sådan nogle OK forhandliner ???

Jeg er meget spændt for i dag skal jeg møde på en skole til min første dag som skolesekretær, og her får jeg nok svar på nogle af mine spørgsmål…

[QUOTE=Wijelo;1051361]Jeg har siddet og tænkt lidt over det der med behov for varsling…

Hvis nu lærerenes tids fordeling bliver lagt helt over til lederne, kunne man så ikke frygte at der netop ville spares på vikartimerne.
Kommer der en sygemelding…ja så kan man da bare kalde en af de faste lærer ind, såfremt denne ikke har timer på samme tidspunkter.

Så læreren, som eller ville have timer i 3. 4. 5. og 7. lektion så den dag pludselig har timer også i 1. 2. og 6. lektion. De timer havde denne lærer måske tænkt skulle bruges til forberedelse, eller måske skulle han noget privat i de 2 første timer og planlagde forberedelsen til om aftenen.

Hvad med de ledere som kræver alle lærerenes timer lagt på skolen. Hvordan får de så løn for den tid de bruger på forældre og elever om aftenen ? Hvordan skal det afspadseres eller reguleres, hvis en lærer er på hyttetur med klassen i 3 døgn ? Der er man efter min mening på 24-7 og skal have løn for det. Det skal da der være centrale regler for IMO.
Lærernes organisation havde sagt ok for tilstædeværelse på skolen i 37 timer pr. uge, men ville tilgengæld have faste regler for overarbejde, varsling og afspadsering - hvorfor skulle det ikke kunne være en del af forhandlingen. Det er jo ikke et spørgsmål om penge og dem er der jo heller ingen af, så hvordan ville KL så tilbyde noget igen. Eller er kompromis bare blevet et fremmedord i sådan nogle OK forhandliner ???

Jeg er meget spændt for i dag skal jeg møde på en skole til min første dag som skolesekretær, og her får jeg nok svar på nogle af mine spørgsmål…[/QUOTE]

Til de fleste af dine spørgsmål, skal svaret findes i overenskomsten.
Det er jo ikke sådan, at fordi det med forberedelsen går igennem, vil der ikke være nogen overenskomst - selvfølgelig er der en hel del der skal reguleres centralt.

Mon ikke de fleste mennesker i Danmark arbejder under en eller anden overenskomst :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051221]

Charlotte kunne I ikke oprette en mobil med taletidskort og så udlevere det telefonnummer sammen med en træffetid - og så kun tænde mobilen på det tidspunkt? Han har vel ikke døgnvagt?[/QUOTE]

jeg er enig med Helle - jeg blev også SÅ irriteret på manden over klynkeriet, for der findes så lette løsninger på det han bliver irriteret over… man HAR ikke døgnvagt og at sætte telefonen på lydløs mens man spiser og laver maden er jo ikke raket-videnskab

der er INGEN der nogensinde har forlangt at man SKAL ødelægge sit familie-liv og sine familie-rutiner pga at man er lærer… man skal være der ja - men den time fra eller til slår ikke nogen ihjel… og hvis der er virkelig krise - så skal de nok ringe igen en time senere…

Selvfølgelig elsker lærerne ungerne - det må man da håbe at e gør… men det betyder jo ikke at de ikke også skal bruge tid på at elske deres familie…

det er simpel logistik de ting manden beklager sig over og flere af tingene har han endda selv været årsag til med sine “principper”

det er en super god artikel ifht at illustrere hvor meget arbejde der er og hvorfor de fortjener opbakning og respekt … men det er også en god illustration af hvordan det er muligt at gøre noget til et problem der slet ikke behøver være det og det har jeg det meget svært med…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051363]Til de fleste af dine spørgsmål, skal svaret findes i overenskomsten.
Det er jo ikke sådan, at fordi det med forberedelsen går igennem, vil der ikke være nogen overenskomst - selvfølgelig er der en hel del der skal reguleres centralt.

Mon ikke de fleste mennesker i Danmark arbejder under en eller anden overenskomst :)[/QUOTE]

Jeg fik nu opfattelsen af at regler for varsling, overarbejde og afspadsering også skulle lægges ud til de enkelte skoleledere og netop heller ikke fastlægges i en central overenskomst. Bondo kunne ikke få oplysninger om disse regler i KL’s forslag og det var en af grundene til at forhandlingerne strandede.
Jeg er sikker på der er gode og fornuftige skoleledere derude, men stakkels de lærere, som er uheldig at arbejde under en kanp så god og fornuftig leder. Hvad får de af muligheder for at sige fra med en overenskomst i hånden, hvis næsten alt er lagt ud til denne leder ?
Jeg har haft flere forfærdelige ledere, specielt en som udelukkende tænkte på budgettet og intet på medarbejdernes trivsel. Det gav masser af stress og umotiverede ansatte. Kun med henvisning til OK kunne vi få vores afspadsering og selv det holdt hårdt, da denne mente at meget arbejde ikke skulle registreres.

Nu er jeg jo ikke folkeskolelærer, men gymnasielærer, og jeg kan forsikre dig, at jeg bruger meget af min “vinterferie”, “efterårsferie” og “påskeferie” på at rette opgaver, gå til møder og planlægge næste periodes undervisningsforløb. Så nu kender du i det mindste een, som er på arbejde, selvom hendes elever holder ferie. :wink:

[QUOTE=Wijelo;1051366]
Jeg er sikker på der er gode og fornuftige skoleledere derude, men stakkels de lærere, som er uheldig at arbejde under en kanp så god og fornuftig leder. Hvad får de af muligheder for at sige fra med en overenskomst i hånden, hvis næsten alt er lagt ud til denne leder ?[/QUOTE]

Og stakkels alle os privatansatte, der har arbejdet under de forhold i 25 år :slight_smile:

Jeg er også sikker på, at der er lærere, der arbejder i weekenden - for det dejlige ved jobbet er vel netop friheden til selv at bestemme, hvornår man laver de forskellige opgaver :slight_smile:

Min veninde, der er folkeskolelærer, blev også for et par år siden træt af at blive kimet ned af forældre på alle mulige og umulige tidspunkter af døgnet, så hun anskaffede sig netop en mobiltelefon, der kun var tændt på specifikke tidspunkter, og straks fik hun besked på af sin skoleleder, at hun SKULLE stå til rådighed hele tiden.

det kan man ikke forlange… og det kan hun med rette modsætte sig hvis det er. Hele tiden er reelt 24 timer og det kan ikke forlanges på en 37 timers ansættelse.

men der er også stor forskel på at have en tlf der kun er tændt på specifikke tidspunkter og så på at sætte sin tlf på lydløs i den time til halvanden det tager at samles om mad og familiehygge…

jeg kan godt forstå at det bliver påtalt hvis den kun er åben en time (eller hvor meget det nu måtte være) - men hvis man generelt har den tændt og kun slår den fra i det omfang man lige skal være mor/far/kone/mand/familiemenneske - så kan det da dårligt forlanges finere IMO

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051372]Og stakkels alle os privatansatte, der har arbejdet under de forhold i 25 år :slight_smile:
[/QUOTE]

Se her synes jeg jo netop at misundelsen stikker sit fjæs frem. Sådan lidt “Hvis jeg har et møgjob, så skal ALLE ha’ et møgjob”

Ikke nødvendigvis møntet på dig, men på hele holdningen.